Billig mätutrustning?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NJR

Billig mätutrustning?

Inläggav NJR » 2007-02-19 16:20

Hej, någon som har tid med en nybörjare?

Har läst inlägg på forumet under en lång tid nu och håller på med mitt första egna högtalar projekt. Har tidigare byggt en sub som jag är relativt nöjd med och då byggde jag efter recept på ett annat forum.

Mitt problem nu, förutom ett nytt lyssningsrum att få kontroll över, är att det inte går att få fram fakta om elementen jag bygger med. Så jag höftar.

Jag skulle därför vilja ha lite hjälp med hur jag går till väga för att mäta lite hemma. Jag har en laptop med hyffsat ljudkort och en vanlig micingång. Mina elektronik kunskaper är nära noll, så att bygga något känns tufft. Damen min´är nog inte så sugen på att lägga tusenlappar på utrustning heller.

Någon som har några tips för en enkel och billig lösning? Program, miccar, allmäna tips+

tacksam för all hjälp jag kan få.....

Niklas

henko

Inläggav henko » 2007-02-19 20:03

http://xoscope.sourceforge.net/

kanske kan vara till hjälp...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-19 20:07

ATB PC är en av de billigaste lösningarna: http://www.kirchner-elektronik.de/index2.html. Den är komplett med mätmikrofon.

Den billigaste mätmiken med kalibrering är väl Ibf-Akustik's EMM-8: http://www.ibf-akustik.de. Till den behöver man en förstärkare* och så mjukvara förstås. Blir dyrare än ATB PC.

Finns gratisprogram även de kan vara lite svårhanterliga.

*Mikrofoningångar på laptops är ofta för dåliga för mätning eftersom de ofta är lågfrekvensfiltrerade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-19 23:09

justmls tycker jag är ett fantastiskt robust mätprogram
tyvärr väldigt få funktioner samt levereras enbart med lspcad

loudspeakerlab är oxå bra med kanonsupport

bra mätprogram är av naturen kostsamma, det enda gratismätprogram som flera tycks använda är tombstone och room eq wizard, hur dom är att använda vet jag inget

en kalibrerad mätmik är egentligen inte nödvändigt, skaffa en panasonic wm61-kapsel som du bygger en enkel spänningsmatning till, denna stoppar du in i en leem pra-12 mic preamp som du stoppar in i datorns line-ingång

ett något sämre och dyrare alternativ är att köpa en behringer ecm8000 mik istället för panasonics bygg-själv-mik
Bikinitider

Användarvisningsbild
NJR

Panasonic mic

Inläggav NJR » 2007-02-20 16:35

Den färdiga lösningen såg ju vettig ut prismässigt. Någon input på kvalitén? Någon som har använt det?

Panasonic miccen; Vart hittar jag den och vad är det för micförstärkare?
Enkel spänningsmatning säger mig ingenting, 9v batteri (?) eller yggsats av nåt slag?

Lscp kommer inte med mic har jag för mig, eller micförstärkare?

Som sagt all hjälp uppskattas!

PS; är det svårt att mäta upp enskilda element, och hur är det med fasriktighet. Är det för komplicerat för en gröngöling?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-20 22:52

"Den färdiga lösningen såg ju vettig ut prismässigt. Någon input på kvalitén? Någon som har använt det?"

om man är nybörjare är det nog klokt att börja med mätapparatur som många känner till, då brukar det vara enklare att få svar på sina frågor på forum som denna

"Panasonic miccen; Vart hittar jag den och vad är det för micförstärkare?"

panasonic-miken kan beställas från svalander.se

leemförstärkaren kan du köpa i nästan vilken musikaffär som helst, såtillvida att dom handlar från distributör em nordic

"Enkel spänningsmatning säger mig ingenting, 9v batteri (?) eller yggsats av nåt slag?"

spänningsmatningen löder du ihop enkelt med ett 9volts batteri, ett motstånd och en kondensator.

"Lscp kommer inte med mic har jag för mig, eller micförstärkare?"

nej, ingen mik eller stärkare

"PS; är det svårt att mäta upp enskilda element,"

nej, att mäta tonkurva och impedans på ett element är inte svårt. men distortion är nog kepigare, iaf knepigare att tolka

"och hur är det med fasriktighet."

vad menas med det?

"Är det för komplicerat för en gröngöling?"

att mäta är inte så svårt, det svåraste är att veta vad man ska mäta och hur man ska tolka mätresultatet. men ju mer man mäter dessto mer lär man sig
Bikinitider

Användarvisningsbild
NJR

meningen med fas

Inläggav NJR » 2007-02-21 23:11

Tack för svar, det uppskattas !

Med fas menar jag ifall man kan mäta fyrkantsvåg eller vad det heter för att se så att ljudet lämnar högtalarna samtidigt. Jag har hört att filtret kan ställa till det en del.

Ursäkta fackspråket, det lämnar en del övrigt att önska...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-22 12:22

"Med fas menar jag ifall man kan mäta fyrkantsvåg eller vad det heter för att se så att ljudet lämnar högtalarna samtidigt."

fas kan man absolut mäta

vill du mäta fyrkantsvåg måste du nog ha ett oscilloskåp och en fyrkantsgerator, och gärna ett ljuddött rum

högtalare ska oftast ha ett ganska stort lyssningsfönster, att få en högtalare med fler än ett element att fint återge en fyrkantsvåg inom detta fönster är nog jättesvårt, iaf inom de frekvenser där riktverkan och/eller delningsfrekvenser finns
Bikinitider

Återgå till DIY-forum