Första mätningarna på Seas H296 & H535

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
margell

Första mätningarna på Seas H296 & H535

Inläggav margell » 2007-02-24 18:09

Tjabba

Har gjort mina första mätningar och skulle vilja ha lite hjälp med tolkningen av resultatet.

Högtalare:
Seas H296 & H535 moddat enligt Nagrafs anvisningar. Lågpass filter 6dB zobel kompenserad, högpass filter 12dB delningsfrekvens 2500Hz.

Mätutrustning:
Mikrofon: "Mini Tie clip Microphone" från Bescor, hittade den på jobbet. Planerar att skaffa en Panasonic kapsel. Den här får duga till så länge, känns som om jag kan lära mig en del om mätförfarande med Bescor micen.

Avstånd mellan mikrofonen och högtalaren ca 60 cm, placeringen i höjd led, mitt mellan centrum på elementen.

Mätprogram:Fuzzmeasure 2 Pro installerat på en Powerbook

Lite skärm dumpar

Bild
Bild
Bild

Hur kommer det sig att lågpass mätningen är så hackig? Vad kan toppen vid 5kHz i högpass mätningen bero på, moddningen av elementet, micen?

Ser ni några andra uppenbara fel jag gör?

Visst bör jag koppla diskanten ur fas med bas/mellan registret?

Tack på förhand
Joakim

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-24 18:29

Utan att vara mätexpert kan man undra hur du har mätt.

Visar den första grafen frekvensgången hos elementen med inkopplad filter? Om ja, verkar det vara väldigt liten filtrering på basenenheten. Den borde falla av över 2500 Hz.

Höjningen kring 5 kHz kan bero på mikrofonen (sådana myggor har sällan raka frekvenskurvor) och/eller olämpligt delningsfilter för diskanten i kombination med det flacka filtret för basenheten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-24 18:32

Vad har lådan och baffeln för dimensioner?

Toppen vid 5kHz skulle kunna vara baffeldiffraktion, men då har du en ganska olämplig baffel.

Det kan också vara mikrofonen, har du några mer data på den. Det är ganska vanligt med en puckel i diskanten på billigare mikar.

Det kan ju också vara en kombination.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-02-24 20:33

en tie clip.. alltså avsedd för prat? den har nog en rätt olämplig frekvenskurva för högtalarmätning. de har väl avrullad bas och diskant och höjd i talområdet (3-6khz).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2007-02-24 20:49

RogerGustavsson skrev:Utan att vara mätexpert kan man undra hur du har mätt.

Visar den första grafen frekvensgången hos elementen med inkopplad filter? Om ja, verkar det vara väldigt liten filtrering på basenenheten. Den borde falla av över 2500 Hz.

Höjningen kring 5 kHz kan bero på mikrofonen (sådana myggor har sällan raka frekvenskurvor) och/eller olämpligt delningsfilter för diskanten i kombination med det flacka filtret för basenheten.

Precis som Roger säger så faller inte basen speciellt tidigt. Det är typisk resultat av "textbook filter". Dessutom ett flackt filter.
Det enkla Filtret orkar inte bryta ner en ev. stigande respons + baffelsteget. Baffelstegskompensering går inte att få tll med bara en komponent.

Stöket i diskanten är nog en kombination av mätmic, diffraktion & störningar.

Basens hackighet är störningar från omgivningen.

Prova att mäta "groundplane" dvs micen och högtalare liggandes på golvet. Mät på ett avstånd av ca. lådans största mått.
Försök att hitta ett så stort rum som möjligt. Du bör kunna få en "ren" mätning över 200Hz. På sommaren när det är varmt ute är det bästa att mäta utomhus.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
margell

Inläggav margell » 2007-02-26 22:27

Tackar för all respons!

@ RogerGustavsson: Du har helt rätt det är något som är lite skumt med lågpass filtret.

@ Svante: Baffeln har dimensionerna: 100cm*28cm, djupet på lådan är 35cm. Diskanten är placerad på mittlinjen, 10,5 cm från toppen av baffeln.

Skall skaffa en bättre mic, känns som att det är för många okända parametrar för att man skall kunna vidare.

/Joakim

Återgå till DIY-forum