LM3386 från Shine7

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
christopher

LM3386 från Shine7

Inläggav christopher » 2007-02-27 12:19

Surfade runt lite och hittade detta:http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

undrar om det kan vara något att satsa på?
KOmm gärna med synpunkter på det denna konstruktion.

Tack

Christopher

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-27 13:22

Synpunkter.
Lägre förstäkning, 20ggr total förstärkning alltså 10ggr per slutstegshalva.
Bort med kondensatorn mellan +- ingång på LM3886 så blir pulssvaret från steget sannolikt bättre.
Ta bort C1 och R1 bort koppla istället direkt till en bra OP-amp som orkar driva 3k + sin egen ev motkoppling. C1 (som bör avlägsnas) ger ca 5Hz undregränsfrekvens borde nog ligga lägre. Lägg en ingångskondensator före steget som driver LM3668 blocken.
Se till att inte ha överdimensionerad nätdel utan rätt dimensionerad istället (har ingen uppfattning om nätdelen i länken).

Jag byggde ett liknadesteg för ett par år sen och jag vill bestämt minnas att det hade lägre distortion. Steget jag byggde hade en OPA2134 som ingång och för att skapa en balancerad signal till LM3886:orna

För övrigt så hade Rowland ifråga förstärkaren icke inverterad koppling till sina LM3886:or
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
christopher

Inläggav christopher » 2007-02-27 13:41

Tack Skrutten,

Blev lite sugen att få veta lite mer av ditt LM3886 slusteg, kan du dela med dig det du har gjort, jag hittade din gamla tråd på forumet, men inga bilder eller schema kvar :(

MVH

/Christopher

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-27 16:01

C3 om 220 pF bör INTE borttagas eftersom den är skydd mot högfrekvent skräp på ingången och utan den riskerar man självsvängning, mättade förstärkningssteg och potentiellt haveri. IMHO.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-27 18:12

UrSv skrev:C3 om 220 pF bör INTE borttagas eftersom den är skydd mot högfrekvent skräp på ingången och utan den riskerar man självsvängning, mättade förstärkningssteg och potentiellt haveri. IMHO.

Högfrekvent skräp måste man hursomhelst skydda sig mot i steget innan därför ser jag inget problem med att plocka C3.
Jag har inte heller sett att C3 finns med på ngn av NS applikationernas stycklistor.
C8 och R10 klarar jag mej också utan, vilket man också kan ha synpunkter på :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-27 19:49

skrutten skrev:
UrSv skrev:C3 om 220 pF bör INTE borttagas eftersom den är skydd mot högfrekvent skräp på ingången och utan den riskerar man självsvängning, mättade förstärkningssteg och potentiellt haveri. IMHO.

Högfrekvent skräp måste man hursomhelst skydda sig mot i steget innan därför ser jag inget problem med att plocka C3.
Jag har inte heller sett att C3 finns med på ngn av NS applikationernas stycklistor.
C8 och R10 klarar jag mej också utan, vilket man också kan ha synpunkter på :wink:

Nåjo, men nu är det ju så att det skräpet inte kommer från steget tidigare i kedjan utan mellan och då spelar det ju ingen större roll att man har hängslen och livrem tidigare eller?

C3 kommer direkt från NS datablad och finns med i alla driftsmässiga applikationer där den normalt benämns Cc såvitt jag förstått det.

C8 och R10 ser jag som en vital del av förstärkaren och utan dessa bör man inte förvänta sig en varken stabil eller långlivad förstärkare. Helt enligt databladet och säkert allmänt vedertagen förstärkarkonstruktionsteknik också såvitt jag vet. Just i detta fall med parallellkopplade LM3886 kanske den kan uteslutas men det har jag inte analyserat vidare. I singelkoppling skall den i min mening definitivt vara där.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-27 21:59

Kan avslöja att mitt LM3886 steg klarar sig bra utan dessa komponenter ifråga. Dessutom ger det fyrkant utan överslängar med högtalarlast och 20kHz medan ett annat köpesteg gav både överslängar och begynnande självsvängning. LM3886 steget förblev helt stabil :) .

Ser inga Cc i detta datablad med applikationer :wink: .
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-27 23:18

skrutten skrev:Kan avslöja att mitt LM3886 steg klarar sig bra utan dessa komponenter ifråga. Dessutom ger det fyrkant utan överslängar med högtalarlast och 20kHz medan ett annat köpesteg gav både överslängar och begynnande självsvängning. LM3886 steget förblev helt stabil :) .

Ser inga Cc i detta datablad med applikationer :wink: .
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf

Nä, jag skrev ju just det att just i detta specifika fall kanske det inte behövs men å andra sidan är det ju en applikationsnot det handlar om. Jeff Rowland har väl detta nätverk i sina steg baserade på LM3886? Och National själva använder det ju t.ex. i databladet för LM4780 i bryggad konfiguration.

Att ditt steg klarar sig bra beror kanske på att du inte har så mycket störningar? Och du är alltså helt säker på att inte enda steg i chippet är stressat av RF? Att det fungerar är det nog ingen tvekan om men det är ju inte samma som att det fungerar optimalt.

Det är ju upp till var och en hur man väljer att göra men eftersom jag inte tror det gör någon skada med däremot en hel del nytta hade jag inte ens kommit på tanken att ta bort den.

manw

Inläggav manw » 2007-02-27 23:30

Som UrSv skrev är den lilla kondensatorn är ett försök till att stoppa högfrekvent skit som produceras av den olinjäritet/knä som blir när man har ett utgångsteg som går i klass AB. Det är ett av de fel som uppstår i gängse förstärkare. Jag kan hålla med om att lösningen är lite udda, eftersom för att bibehålla stabiliteten vill man ha en återkoppling även för höga frekvenser.

I en förstärkare som jag själv använder "Leach LowTim Amp" så har man dubbla återkoplingsloopar. Från utgångssteget lågpassfiltrerat 200kHz för att slippa detta högfrekventa skräpet, medan man för att bibehålla stabiltieten för högre frekvenser återkopplar från drivsteget som går i ren klass-A. Svårt att göra här naturligtvis när man inte kommer åt drivsteget inne i förstärkaren.

Sedan att man skall ha ett filter på ingången för att stoppa högfrekvent "skräp" den vägen, det också naturligtvis, och att man inte får in för branta flanker så att förstärkaren börjar "rampa", då skiter det sig ordentligt.

Jag saknade ett komplett utgångsfilter på förstärkaren (spolen saknas), även detta för att garantera stabiliteten. Finns en annan tråd om Zobel-filter.

Oops, nu hinner jag nästan inte med, det kom ett inlägg till emellan.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-28 00:12

Har man problem med till och frånslag från strömbrytare och reläer, storningar från lysrör etc så måste Cc ligga där och kanske det är på marginalen om den inte sitter där, det kan jag inget säga om.
Det lilla motståndet på utgången kopplar av lasten ngt från LM3886 vilket gör frånvaron av L och zobel på utgången mindre kritisk. Förövrigt uppför sig kretsen mkt snyggt i inverterad koppling.

Återgå till DIY-forum