- vad har egentligen hänt i en förstärkare som "brunnit"? (spelats för starkt?)
Normalt skall en förstärkare vara dimensionerad för att spela sin max-nivå utan skador. Möjligen kan den bli överhettad om den spelar komprimerad musik på maxnivå under lång tid.
Problemen blir då man kopplar in för elaka laster (gärna i kombination med att spela komprimerad musik starkt och länge).
Extremfallet är att man kortsluter utgången. Då skall man bränna utgångstrissorna ögonaböj. Starka förstärkare kan inte med rimliga medel ha skydd mot detta.
Oftast är det alltså utgångstrissorna och kringliggande kretsar som har dött då en förstärkare har "brunnit".
- har alla förstärkare någon form av säkringar? (ifall den bara är stendöd?)
Nej, men nästan alla, dock oftast bara säkringar i spänningsmatningen. Om man brännt trissorna i båda/alla kanaler så kan den förståss också betraktas som stendöd, även om alla säkringar är hela.
Med lite tur så lyser en lampa eller lysdiod om den får ström, men lampan kan ju förståss vara trasig.
- Hur märker man "läckande kondingar" och vad är detta? (finns andra ålderskrämpor kanske?)
Först en visuell kontroll. Du kan kanske se att det ha läckt vätska från kondensatorer ut på kretskortet eller så kan du se att toppen på kondensatorer är uppbuktad.
Mätmässigt så kan du kanske märka förhöjd AC över kondensatorerna som lilltroll redan har sagt.
Om du kan koppla loss kondensatorn och mäta kapacitancen på den så är den då väldigt mycket lägre än den borde vara.
Båda dessa mätsett kan dock vara svårt att göra på ett snabbt sätt som ger god tillförlitlighet.
Sen kan förståss andra saker vara problem.
Ett ganska vanlig problem, speciellt med apparater som släpats runt på mycket är att lödningar lossar en gnutta så att det blir dålig eller ingen kontakt. Om man väl hittar problemet så är det oftast bara att löda om den/de lödningarna. Att hitta felet kan dock vara mycket svårt.
Felet kan i stort sett uppstå var som helst i förstärkaren.
Så kan någon komponent ha gått sönder. Oftast gäller det komponenter som blir varma vid drift eller sitter nära komponenter som blir varma.