Mono-Festivalstereo

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mad

Mono-Festivalstereo

Inläggav Mad » 2007-04-17 09:18

Inspirerad av den andra tråden om festivalstereo har jag tänkt bygga mig en egen. Dock med lite annan utgångspunkt, mina prioriteringar är pris och verkningsgrad.
Projektet har en budget som är samma som priset för en JVC Boomblaster (ca 2000kr), och det ska kunna spelas högt och länge m.h.a. lite kräm.

Dessutom nöjer jag mig med mono-output, ingen kommer ändå höra någon skillnad. Än så länge ser planen ut som följer: mc-batteri, t-amp, baselement och diskanthorn. Allt i en hyffsat liten (mer bärbar än släpbar låda, max hög som en rödback och lång och bred som en ölplatta), ljudkällan kommer kopplas in i senare skede och ingår alltså inte i bygget.

Vad jag skulle behöva hjälp med är förslag på lämpliga högtalarelement och hur jag konverterar musiksignalen från stereo till mono på lämpligt vis. Tilläggas bör att detta är mitt första "seriösa" hemmabygge så ambitionsnivån är inte skyhög. Gör lådan en massa oljud är jag nöjd!

Återgå till DIY-forum