Var köper man droppreglage typ för intravenöst dropp?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-09 10:11

Jag vill åstadkomma en apparat som kan applicera en smörjvätska på ett kontrollerat och reglerbart sätt på ljudband.

Specifikt så vill jag kunna applicera isopropanol på båda sidor om ett ljudband som "skriker", och göra det under avspelning.

Tänkt metod:

Flaska som tål isopropanol -> kort silikonslang -> dropphastighetsreglage -> silikonslang -> applikator gjord av s k "SafeWipe"-tyg placerad innan första stela styrpinnen.

Jag har provat genom att manuellt applicera på en safewipe som jag håller runt bandet innan första styrningen, och se - det fungerar! Avspelningen av annars helt olidligt tjutande band blir helt perfekt!. Nåja, men så bra som det nånsin varit.

Men jag ville gärna slippa stå just där: Jag vill sitta i soffan och lyssna, i stället!

Så, ett droppreglage vill inköpas! Eller kanske nån kan föreslå en annan konstruktion?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-05-09 11:30

Jag tror att det du söker kallas för "slang med droppkammare och rullklämma" - det är sådana saker man har på ett dropp för att kunna ställa in hastigheten med precision. Jag skulle tro att du kan finna sådant genom ett enkelt telefonsamtal till apoteket faktiskt. Folk använder sådant för sondmatning i hemmet.

Lycka till!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-05-09 11:50

Sök på "Flocare" kanske hjälper?

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-09 13:07

Hej!

För en grovtest kan du ju börja hos din lokala zoobutik.

Köp en klämma för luftslang och skruva dit, testa om det är rätt metod sedan kan du grotta ner dig i olika varianter. Dessa kostar några kronor.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-09 13:50

Dellstig skrev:Hej!

Köp en klämma för luftslang och skruva dit, testa om det är rätt metod sedan kan du grotta ner dig i olika varianter. Dessa kostar några kronor.

Med vänlig hälsning

Martin

Den lösningen låter ju kostnadseffektiv, i alla fall.

Den börjar vi med!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-09 13:52

Med vänlig hälsning

Martin

Flocare® Universal Droppaggregat passar till flaskor
med smal flaskhals samt flaskor med bred flaskhals (upphängningsanordning
för glasflaska bipackas).

1500 + moms för 30 st.

Hmm. Men fanns gjorde det!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-09 13:53

Tack allihop!

Jag visste väl att ni är en guldgruva av kunskap om allt möjligt egenartat!

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-05-09 15:22

Hej!

Du fattade säkert at jag menade luftslang från luftpumpen men jag förtydligar i allafall...

lycka till

mvh

Martin

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-10 13:12

Du fattade säkert at jag menade luftslang från luftpumpen men jag förtydligar i allafall...

lycka till

mvh

Martin

2 meter luftslang, tunnare, samt ett antal (4??) små reglageklämmor....
Kanske kan fås att funka. Billig början

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-10 14:41

Tala om avancerade entusiaster ! 8O :D
Mundus Vult Decipi

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-05-11 00:27

Slangar avsedda för sondmat är precis samma som droppslangar, med standard skruvfattning upptill, lätta att reglera hastighet med. Billiga dessutom, fråga ngn som jobbar på sjukhus eller ålderdoms hem. En mer eller mindre :wink: gr nog ingen skillnad. Om du skulle ha problem att hitta ngn så kan jag fixa en på mitt sommarjobb. Men som sagt "sommar" 8) hehe

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-11 11:02

Jag skulle behöva en ytterligare liten sak:
typ

rör med yttre gänga. 3-5 mm yttre diam kanske 15-30 mm långt
ev med fast fläns, flänsbredd ytterlifgare 4-5 mm

Att använda som luftinsläppsnippel m h a en slangsnutt och klämma

Plasten som ska genomborras är fet, och därmed svår att limma.

RogerJoensson

Re: Var köper man droppreglage typ för intravenöst dropp?

Inläggav RogerJoensson » 2007-05-12 12:30

n3mmr skrev:Specifikt så vill jag kunna applicera isopropanol på båda sidor om ett ljudband som "skriker", och göra det under avspelning.

Kan man verkligen göra det utan att förstöra bandet och klägga igen tonhuvudena?
Isopropanol brukar man ju ha för att rengöra tonhuvudena från bandrester. 8O

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-14 10:30

RogerJoensson skrev:
n3mmr skrev:Specifikt så vill jag kunna applicera isopropanol på båda sidor om ett ljudband som "skriker", och göra det under avspelning.

Kan man verkligen göra det utan att förstöra bandet och klägga igen tonhuvudena?
Isopropanol brukar man ju ha för att rengöra tonhuvudena från bandrester. 8O

Jomen, visst brukar man det, men isopropanol löser inte upp det som sitter på bandet särskilt fort, utan alkoholen smiter emellan avlagringarna och metallen. Den egenskapen gör också att isopropanolen smörjer bra mot metallen.

Pss kan man ta bort tuggummi från bomull med isopropanol.

Minns inte vad det kallas den här egenskapen att bryta bindningen mellan två olika ämnen utan att nämnvärt påverka varje ämne för sig.

P.S. T v ligger det här projektet på is, efter att jag experimenterat lite med en alternativ metod, motsvarande "lackförsegling" på gamla bilar.
Man jag har kommit på att i st för flaskan som isopropanoltank så kan man använda en bag-in-box för vodka..... Nån som ställer upp och tömmer en vodkalåda åt mig??
:-)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-15 20:41

n3mmr skrev:P.S. T v ligger det här projektet på is, efter att jag experimenterat lite med en alternativ metod, motsvarande "lackförsegling" på gamla bilar.
Man jag har kommit på att i st för flaskan som isopropanoltank så kan man använda en bag-in-box för vodka..... Nån som ställer upp och tömmer en vodkalåda åt mig??
:-)

Vischt!!!!

Jag tänkte osökt på en sådan där pump där man lägger en slang runt ett hjul som roterar och matar vätskan genom slangen - en sorts pump.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum