Inbyggnadshögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Inbyggnadshögtalare

Inläggav Xor » 2007-05-29 13:39

Hej alla,

Jag håller på och renoverar upp ett litet hus som tänkte flytta in i till hösten.

Funderade på ljud på övervåningen .. Det vore trevligt med inbyggnadshögtalare känner jag.

Jag är ute efter "fylla rummet ljud" alltså helst ingen sweetspot.

Jag har 4st Fostex FE127E bredbandare liggandes sedan tidigare (sitter idag i en ML-TL).. Kan jag använda dessa för inbyggnad på nått vis?

Har snedtak på övervånnigen med krypvindar bakom.. kan jag bara borra ett hål och låta hela krypvinden agera låda eller hur gör man?

Tacksam för alla förslag!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-29 19:48

Jag har funderat lite på hur jag själv skulle lösa en sådan byggnation och kommit fram till att jag faktiskt skulle vilja ha en riktning på ljudet. Ta en vägg eller vad som helst som är "grunden" i det hela! Och skulle jag bygga själv så skulle det nog bli med en mängd små element i "surrounddelen" och ett par koaxar i "riktningsdelen" samt kanske med kompletterande basar snyggt undangömda eller inbyggda!

De element jag skulle kikat på är nog dessa:

surrojndtips 1
surrojndtips 2

fronttips (pdf)

Bastips: Valfri lämplig 8"-12" Peerless

Hoppas det var lite hjälp på vägen.

[slrt]
admin

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-05-30 11:59

Hej!
Ingen som funderat på att använda de bättre bil-hifi-koaxerna i hemmaapplikationer? Man kan inte, likt Ing Öhman, såga alla dessa (>400 st på marknaden) vid fotknölarna... :)

Återgå till DIY-forum