Sample rate converter eller inte?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
negascout

Sample rate converter eller inte?

Inläggav negascout » 2007-06-25 15:20

Hej!

Jag skulle vilja ha lite tankar om ASRC. Endel verkar tycka att det mest är av ondo. Finns det någon som har nån direkt invändning mot tekniken. Den verkar ju vara väldigt populär!

Anledningen är att jag jag funderar på att göra ett ASRC-kort till min DAC.

//Josef

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-06-25 15:42

Jag tycker det är meningslöst att stoppa in en ASRC i en apparat som inte behöver det. Det kan ju bara påverka negativt, rent tekniskt alltså. Några kanske tycker det låter bättre, men som tekniker är jag emot det.

I en apparat där man har nytta av en ASRC så kan man naturligtvis använda en. Notera dock att jag tycker inte färgningsfunktionalitet är godkänd anledning till att stoppa in en.

PS. Exempel på en typ av apparat där det inte behövs är en CD-spelare.

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-25 15:58

Hmm, jag vet ju vad omsampling är, men begriper inte riktigt varför slutkonsumenten ska behöva stoppa dit en burk som gör det.

Vad är tanken med att stoppa dit den och vad gör den?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2007-06-26 08:41

En möjlig fördel skulle vara att kunna använda ett bättre utgångsfilter men om du redan fixar till dina 44 kHz till 176 kHz eller whatever så är det knappast någon vinst. Att konvertera samplingsfrekvens med annat än jämna multiplar leder till defekter, det går inte att förneka, OK inte så stora kanske men dock. Det är ju himla onödigt i alla fall.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
negascout

Inläggav negascout » 2007-06-26 10:36

peranders skrev:En möjlig fördel skulle vara att kunna använda ett bättre utgångsfilter men om du redan fixar till dina 44 kHz till 176 kHz eller whatever så är det knappast någon vinst. Att konvertera samplingsfrekvens med annat än jämna multiplar leder till defekter, det går inte att förneka, OK inte så stora kanske men dock. Det är ju himla onödigt i alla fall.

Det jag skulle kunna tänka mig är att man vinner något i att avkoppla klockorna för att ha kontroll över jittret. Men den ojämna "klockskarven" borde ju som du säger leda till förvrängningar.

Det verkar som min AD1896-krets får ligga kvar i lådan ett tag till :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-26 17:29

Alltså, man ska ha klart för sig att det nästan inte finns några D/A-omvandlare idag som går på 44100 Hz. Nästan alla översamplar. Det betyder att de har ett digitalt rekonstruktionsfilter inbyggt, som bandspärrar vid 22050 Hz, i det ultimata fallet.

Det filtret kan förstås vara olika bra, och att sätta in en uppsamplingsburk blir då egentligen bara ett sätt att byta ut det filtret (och D/An då).

Det går utmärkt att sampla upp med icke-heltalsfaktorer också, men det är lite svårare. Man kan tex öka med en faktor 3/2, som ju inte är ett heltal, genom att först gå upp en faktor 3 (med bandbegränsning) och sedan plocka vartannat sampel. Man kan öka med en faktor pi också, men det blir helt klart knepigare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
negascout

Inläggav negascout » 2007-06-27 09:12

Svante skrev:Alltså, man ska ha klart för sig att det nästan inte finns några D/A-omvandlare idag som går på 44100 Hz. Nästan alla översamplar. Det betyder att de har ett digitalt rekonstruktionsfilter inbyggt, som bandspärrar vid 22050 Hz, i det ultimata fallet.

Det filtret kan förstås vara olika bra, och att sätta in en uppsamplingsburk blir då egentligen bara ett sätt att byta ut det filtret (och D/An då).

Dacar:na är 2 PCM1794A i monokofiguration, PCM1794A har 8x-översampling och väldigt goda filterprestanda så jag har ett första ordningen lågpassfilter på utgången. Jag har inte mätt upp detta med nån spektrumanalysator men enligt siffror i datablad o vad som syns i oscilloskop så skall det inte vara nåt problem! Analogdelen är fortfarande under utveckling om man säger så, kan hända att när jag väl får tag på mätutrustning o mäter detta får tänka om. Sånt har ju hänt förr :)

ASRC-kortet skulle jag bara ha för att minska jitter. Även om transporten är bra så injeceras väl endel jitter i SPDIF-övergången. Kombon DIR9001/PCM1794A som jag använder medger en MCLK på iaf. 512fs, i så fall skall jittret vara så förbluffande lågt som 50ps (44.1khz). Återigen har jag inte lyckats mäta detta. Skulle det visa sig stämma kanske inte ASRC kan tillföra så mycket.

Återgå till DIY-forum