vad kan jag gör med ett såndant oscilloscope?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

vad kan jag gör med ett såndant oscilloscope?

Inläggav Ivil » 2007-06-29 13:59

hej!
Var precis och fyndade mig ett oscilloscope för 0kr :D
http://www.radiomuseum.org/r/trio_kenwo ... oscop.html
ge mig nu lite inspiration vad jag kan göra? (totalt nybörjare på allt vad filterbyggen heter :D)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 14:10

Åh, vad coolt! Sådant vill jag också ha.

This set has no built-in loudspeaker
Va? Ett oscillosop utan högtalare? Konstigt...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JoakimB

Inläggav JoakimB » 2007-06-29 14:42

Hmmm... :)

Förutsatt att du har lite erfarenhet av elektronik!

Anslut jord till jord i förstärkare eller cdspelare (så nära det du tänker mäta som möjligt), och kolla med proben sedan efter högfrekvent (och annat) skräp i matningsspänningar till OP och digitalsektioner? Prova sedan att avkoppla matningsspänningen direkt på benen på det du mätt med ett medelstort värde av någon keramisk kondensator paralellt med en 1u PP-konding och kolla skillnaden... :P
Om du känner dig modig, upprepa samma procedur i utgångssteget på förstärkaren!

Anslut jord till signaljord, så nära din mätpunkt som möjligt - anslut proben till signal (gärna så nära kabelanslutningar som möjligt). Leta efter HF-signaler eller HF-brus på signalen, finns det mer än enstaka 10-talet uV så fundera över om det finns någonstans vettigt åtkomligt i signalvägen där du kan lägga till en drossel eller ev. en HF-fälla i serie med signalvägen!

Dessa åtgärder kan eller kan inte påverka ljudet i hörbar grad, beroende på hur känlig just DIN utrustning är... Vissa apparater påverkas tydligen mätbart och hörbart negativt av för mycket HF, andra inte.

Eftersom det är ett enkanals-skåp så kan jag inte komma på så mycket "skojiga" saker att göra annars, jämförande mätningar före/efter filter osv blir lite meningslösa om man inte kan se båda vågformerna på en gång...

Annars är det väl bara att leka efter egen kunskap & förmåga, så länge man inte kortar något med anslutningarna och bränner apparaten man mäter på så är det värsta som kan hända att du kortar dig själv mot nätspänning :) Undvik gärna detta, iaf jag upplever det som mycket obehagligt när jag gör det.... lol... :)

MVH Joakim

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2007-06-29 16:27

Du nämner 10 uV och det klarar inte skopet att visa.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2007-06-29 19:00

var nog därför det var så billigt :D
men nått annat kan jag väl göra? :D

Återgå till DIY-forum