Projekt: hemmabio högtalar uppsättning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kicken

Projekt: hemmabio högtalar uppsättning

Inläggav Kicken » 2007-07-07 15:18

Hej, tänkte presentera ett högtalar projekt här i mitt första inlägg.

Först lite bakgrund: I början på 90-talet så byggde jag en hel del högtalare (det blev väl ganska många subbar). I slutet på 90-talet fick jag körkort så intresset övergick till bilstero då men så lungnade det ner sig efter nåt år.
För några år sedan köpte jag en hemmabio anläggning (av billigare sort) nåja den var ju trevligare att titta film med än utan. Men för en tid sedan köpte en kompis lite bättre Audio Pro högtalare och Yamaha förstärkare inga märkvärdiga grejor, jag gjorde misstaget att provlyssna dom och insåg hur skit mina grejjor faktiskt lät!!
Så jag tänkte återuppta mitt gamla intresse och bygga egna....
Tänte bygga en komplett uppsättning, men kommer sätta mera energi på framhögtalarna.

Frontar tänkte jag skulle likna B&Ws 802D http://hifiklubben.se/produkter/hoegtal ... _svart.htm
Bas: 2st 8" Tangband W8-740E
Mellan: 1st 5" HiVi F5
Diskant: 1st HiVi Tn28

Center:
Bas/mellan: 2st 4" Peerless india M10KG-04 (ebay fynd, lät helt ok i testlåda)
Diskant: 1st HiVi SS1II

Bak:
Bas/mellan: 1st 5,25" Hemp Aucustics (ebay fynd, imponerade inte när jag testade dom)
Diskant: 1st HiVi SS1II

Bild
Alla elementen samlade

Bild
Mel+dis till fram

Bild
Bak elementen

Bild
basarna, ganska massiva :)

Kom gärna med tips och komentarer!
/Kristian

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-07 15:28

Kom på en fråga: jag har läst att det inte låter bra med en rund baffel med elementet i mitten.
Inte kan det ju vara helt fel eftersom B&W använder det i sin top of the line serie?
Jag har svarvat en test droppe till HiVi 5 tummarna och tyckte det verkade lovande utan destu mera mätande och tweekande.

Hur är det riktigt med "dropplådor"????
/Kristian

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-07 15:53

På B&Ws hemsida går det att ladda ner ett kompendie som beskriver lite hur dom tänkt och burit sig åt för att skapa 800-serien. Den har förstås gått genom marknadsavdelningen onekligen men man kan iaf få sig ett hum om varför de valt att bygga en sån kägla till mellanregistret.

gamla matrix-serien fungerade också väldigt bra och har ju föredelen att vara mycket(!) enklare att bygga. Om du inte har väldigt stor lust att ha just kägelutseendet så skulle jag nog avråda dig. Arbetsinsatsen står absolut inte i kontrast till eventuella ljudvinster.
Å andra sidan kan det ju vara kul projekt om du nu känner att du vill lägga ner den energin på lådan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-07-07 20:36

Kicken skrev:Kom på en fråga: jag har läst att det inte låter bra med en rund baffel med elementet i mitten.
Inte kan det ju vara helt fel eftersom B&W använder det i sin top of the line serie?
Jag har svarvat en test droppe till HiVi 5 tummarna och tyckte det verkade lovande utan destu mera mätande och tweekande.

Hur är det riktigt med "dropplådor"????

Radien på droppen i framkant är av avgörande betydelse för hur bra resultatet blir, en plan och rund baffel med elementet i mitten är däremot en betydligt sämre baffelform som ger onödiga återgivningsfel. Jag vill mena att det är denna senare typ av rund baffel som inte låter bra.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-08 03:24

Så här hade jag tänkt mig:
Bild

Alltså baffeln skulle rundas av genast, ingen platt yta.
Elementets yttermått är 150mm så droppen skulle bli ca 220mm på största stället.
/Kristian

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-07-08 09:14

så radien där framtill blir ca 35mm? sätt upp det i edge och kolla hur det blir. nu vet jag inte hur man simulerar kantavrudning där riktigt det kanske nån annan vet.
jag antar det blir ett resultat som ligger nånstans mellan 220 och 150mm rund baffel. men jag vet som sagt inte
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-07-08 10:22

Kicken skrev:Så här hade jag tänkt mig:

Alltså baffeln skulle rundas av genast, ingen platt yta.
Elementets yttermått är 150mm så droppen skulle bli ca 220mm på största stället.

Hmm jag tänkte på diskant men det handlade om mellanreg, då blir det genast mindre kritiskt. Om din form på droppen fungerar för att släta ut effekterna av baffelsteget kan jag inte avgöra, men den känns inte helt fel. Effekten av radien går att simulera i denna excel app http://www.pvconsultants.com/audio/diff ... oadbds.htm

Edit: Ooops det gick inte att simulera runda saker i "BDS"
Senast redigerad av skrutten 2007-07-08 10:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-08 10:51

Bild

Curve1: 30mm från över kanten på en 250x800mm baffel
Curve2: 150mm rund
Curve3: 220mm rund
Curve4: 185mm rund

Men jag antar baffelsteget blir mildare pga rundningen???
/Kristian

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-09 13:00

Tänkte dela aktivt mellan bas och mellan ca 150-200hz och passivt mellan mellanregister och diskant.

6dB/okt för mellanregistret och 18db/okt för diskanten.

Bild

Bild

Jag räknade med 2500Hz som delningsfrekvens, det skulle ha blivit 0,45mH till basen och en 1,8mH spole + 8Ohms resistans för att kompensera baffelsteget.
Men testade lite farm och tillbaka i Basta och kom fram till att en 1mH spole gjorde jobbet minst lika bra, åtmintone på pappret.
/Kristian

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-09 15:22

Väldigt exotisk elementblandning. Kul med projekt som inte är en tråkig tvåvägare med skandinaviska element som är lika utmanande att bygga som att leka med Duplo.

Ser att du har fått den bra batchen av SS1II också (transparenta domar).

Har du nån skiss på hur högtalarna kommer att se ut?

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-10 13:00

Jo det är en salig blanding med budget element! Först tänkte jag bygga ett par högtalare med 6,5"+diskant det skulle nog ha varit lättare att lyckas med det + att man skulle kunnat satsa på lite dyrare högtalare.

Jaha det fanns olika SS1II, trevligt att man fick av bättre modellen då!
Dom var inte så dyra heller, 10€ styck :)

Jag har gjort en jättefin skiss på framhögtalarna i Paint :)
Måtten är ungefär
Bild

Tänkte att lådan för basarna skulle valnöt faneras kanske med delvis svart baffel. Droppen för mellanregistert målas halvmatt svart.
/Kristian

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-10 14:31

Budget skulle jag inte kalla dom, även om dom är billiga!

Om man kollar på filtersimuleringen där så tänker jag att det ser lite väl mjukt ut. Använder du elementens frekvenskurvor när du simulerar? Sen ser det ut som du behöver brantare LP till mellanregistret, det blir lite utfasning precis där diskanten tar vid.

Att ha en större spole för att ta hand om baffelsteget är väldigt vanligt och inte fel på något sätt. Funkar det så är det bara bra.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-10 16:49

Kan man ändra på elementens frekvenskurvor i Basta? Dom stämmer något så när men inte perfekt.

Hur blir det om man använder 12dB/okt för basen och 18dB för diskanten? Jag har förstått att man borde använda 12 dB tillsammans med 12 dB och 6dB tillsammans med 18dB för att inte få problem med fasförskjutningen!? Eller spelar det någon roll när ändå elementen är förskjutna från varann?
/Kristian

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-10 20:35

Ingen aning, men det borde man kunna.

Det du säger om filter stämmer väl om man använder sk. tabellfilter, men de fungerar bara om elementen är "perfekta" med konstant impedans och nivå. Och det är dom ju sällan, så man får helt enkelt anpassa filtret efter elementen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-07-11 00:40

Om du kan mäta fasskillnaden mellan elementen t.ex. med hjälp av tongenerator och oscilloskop så får du en start till vad filtret bör göra
Vi pratar nu som exempel om delning mellan mellanreg och diskant.
Om t.ex. mellanreg ligger 90 grader efter vid delningsfrekvensen relativt diskant så måste alltid diskantens filter rotera 90 grader mer än mellanregfiltret för att det skall gå jämnt ut.
Hoppas att detta gick att förstå och att inga tanke grodor hoppat ur min trötta hjärna.

Edit: En mikrofon behövs ju oxå
Senast redigerad av skrutten 2007-07-11 09:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-11 02:30

Hmm... man måste väl nog bygga någonting först och mäta och modifiera sedan.

I mitt tidigare inlägg angånde filtret så ser ju fas ut att vara perfekt (i teorin)

Så här skulle det bli med 12dB LP och 18dB HP
Bild

Man skulle behöva kompensera för baffelsteget här, men eftersom det inte riktigt säkert hur det blir så måste man väl mäta och testa det sedan.
/Kristian

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-11 23:14

F5 verkar ha lite fuffens för sig vid 1.5 KHz, en uppbrytning möjligtvis, som behöver tas med i filtret.
När filterbrantheter passar elementen men inte riktigt vill hamna i fas så brukar jag lägga in motstånd i serie med paralellkomponenterna för att kunna finjustera deras effekt. Går att passa ihop det mesta på det viset.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-12 02:22

Det är väl baffelsteget som förstärker mest vid 1500Hz? Eller vad tänker du på?

Så man kan också sätta motstånd i serie med parallell komponenterna, tack för tipset!

Tänk tidigare trodde jag det bara var att räkna ut ett filter med en exakt delningsfrekvens och så var allt frid och fröjd, tänk så fel man kan ha! ;)
/Kristian

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-12 09:23

Om du skall anvämda grejorna till surround och verkligen bli nöjd med ljudet måste helst de tre frontarna ha identisk elementuppsättning, samt filter.

Det verkar bli ett intressant bygge. Lycka till!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-12 11:40

Njae, jag skulle vilja påstå att lådan påverkar mycket också och i ett typiskt surroundsystem har centern en helt annan låda än frontarna och dessutom ligger ned, ofta med diskant imellan två mellanregister som begränsar horisontella spridningen. Det kan bli lika mycket klangfel som att använda helt andra element. Det gäller att konstruera rätt bara.

Peaken vid 1.5 KHz syns i HiVis mätningar både i frekvens och fas/impedans kurvor vilket tyder på en uppbrytning i konen. Eventuellt kan du behöva en sk. notch här. Det har även lite fuffens för sig över 5 KHz, därav min rekommendation att använda 12 dB branthet.

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=67

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-07-12 12:48

Nwalmaer skrev:Njae, jag skulle vilja påstå att lådan påverkar mycket också och i ett typiskt surroundsystem har centern en helt annan låda än frontarna och dessutom ligger ned, ofta med diskant imellan två mellanregister som begränsar horisontella spridningen. Det kan bli lika mycket klangfel som att använda helt andra element. Det gäller att konstruera rätt bara.

Peaken vid 1.5 KHz syns i HiVis mätningar både i frekvens och fas/impedans kurvor vilket tyder på en uppbrytning i konen. Eventuellt kan du behöva en sk. notch här. Det har även lite fuffens för sig över 5 KHz, därav min rekommendation att använda 12 dB branthet.

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=67

Förvisso har du rätt att lådan påverkar mycket.

Det bästa är nog att köra tre identiska fronthögtalare i en biosetup, och slippa de kompromisser det innebär att ha en liggande center på tv:n.

Det är oerhört svårt att få klangmatchning med olika element i högtalarna, nästan omöjligt enligt min erfarenhet, men det kanske går, om man lägger mycket tid och möda på filterkonstruktionen.
Personligen har jag aldrig hört ett system där man lyckats helt nöjaktigt med olika element.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-12 13:09

Eller så skiter man i center helt om man inte har ett väldigt stort rum.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-07-12 21:14

Nwalmaer: du har nog rätt i vad du säger. Det behövs väl nog lite brantare filter.

Richard: Jo jag vet man borde ha samma element, men ja hoppas det blir bra med dom element jag har:)
När jag tittar på film så är det filmen som är viktigast det är inte såå noga med ljudet, men när man lyssnar på musik så gör jag det oftast i stereo så därför så kommer jag sätta mest energi på stereohögtalarna.
/Kristian

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-09-30 16:11

Testade lite med en kon:
Bild

Den funkade väl helt ok, men har bestämt mig för att skippa konen för mellanregistret och bygga in den i lådan med basarna. Tyckte att baslådan blev för klumpig om den endast skulle vara ca 65cm hög.

Så nu blev det så här:
Bild

Har fått lite filterkomponeter också:
Bild

Kommer att testa med 12dB för femman och 18dB för diskanten.

Men jag har blivit lite orolig att inte mellanregistret ska klara av att matcha basarna, har läst på nätet och Tangband åttorna verkar vara något i hästväg!

Hur högt i frekvens tror ni man vågar låta basana gå?
/Kristian

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-30 16:27

Kicken skrev:
Hur högt i frekvens tror ni man vågar låta basana gå?

hälften så långt som där där börjar bryta upp..

så om dom bryter upp vid 500hz säg 250 kanske :)

Användarvisningsbild
Helmut
Semesterfirare

Hur lindar jag en spole?

Inläggav Helmut » 2007-10-01 23:46

Jag brukar linda mina egna spolar och förser spolen med flera uttag så att jag kan testa vilket uttag som passar bäst.
Skall också fixa nya lådor till min hemmabio och funderar därför på om det finns några regler för hur man konstruerar dom bästa spolarna.
Vilken diameter skall centrumhålet ha, ska spolen ha stor diameter och vara smal eller skall den ha liten diameter och vara bred. Eller spelar det ungen roll. Jag brukar köra men regeln att är det 15 lager skall det vara 15 varv på bredden.
Blir ljudet bättre om jag lägger ett lager lim mellan varje varv för att trådarna skall ligga still.
Finns det någon specialtråd som passar bättre till högtalarspolar? Eller duger det med vanlig koppartråd om jag vill ha högtalarkabel som kostar hundralappar per metern? Funderar på om det skulle låta bättre med tråd i rent silver tråd i spolen.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-10-15 22:07

Nu har jag snickrat lite

Bild

Sidorna är dubbla 12mm som jag sågat ca9mm djupa spår med 10mm avstånd mellan spåren, fy va dammigt MDF är!

Träarbetet börjar vara färdigt:

Bild

Kunde inte hålla mig, var tvungen att provmontera elementen.

Bild

Men nu är jag på jobbresa några veckor så det händer inte så mycket.
/Kristian

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-10-16 12:36

Mycket imponerande träarbete! Jag blir avundsjuk på dig och många andra som reder ut såna där saker. Jag klarar knappt att göra en rektangulär låda, ju...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-10-16 20:48

Ojdå, de där lådorna ser ut att kunna bli imponerande snygga!
Hoppas att ljudet kommer att att komma upp i samma klass som lådbygget.
Toppen på lådan ser ut att blir riktigt snygg. Jag hade inte fattat hur snygg toppen skulle bli innan dagens post med bilder.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-10-16 21:57

Tack för berömmet!
Jag hoppas också att jag får dom att låta bra, jag börjar bli lite orolig att det är lite för avancerat system för mig, men inte kan ju alla bygga två-vägare med 6,5" bas och diskat....
/Kristian

Nästa

Återgå till DIY-forum