Nybörjarbygge med orimliga krav?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i96robos

Nybörjarbygge med orimliga krav?

Inläggav i96robos » 2007-07-10 21:40

Jag har litet begynnande högtalarbygge på gång. Det började med att jag och min sambo flyttade. I den nya lägenhetens vardagsrum har det i stort sett visat sig omöjligt att möblera min ljudutrustning på ett sätt som gör att det ens låter hyggligt. Nu har jag provat ljudet i ett annat rum med bättre ljudförutsättningar (mer dämpat ffa) och blivit upp över öronen nykär i ljudet! Jag kan bara inte med mig att flytta tillbaka utrustning till vardagsrummet - det vore liksom att kasta pärlor för svinen.

Nu blev ju problemet (möjligheten?) att jag behöver nya högtalare för att sätta i vardagsrummet (som är ca 25-30 kvadrat).

Mina önskemål är ungefär följande: Ljudmässigt vill jag ha ett ljud som är så mycket fullregister som möjligt (dvs även har hygglig bas). Tanken är att de ska fungera bra för att lyssna på radio och för vardagsmusiklyssnande. Vad gäller det estetiska är kraven lite större. Tanken är att de ska sitta på väggen. En mycket trevlig variant (estetiskt alltså) vore att sätta dem i vinkeln mellan vägg och tak, dvs göra dem trekantiga och låta högtalarna spela i en 45-gradig vinkel nedåt. Är detta möjligt rent ljudtekniskt, eller skulle det låta jättedåligt?

Pris då? Maximalt 1000 kr för ett par inkl allt utom högtalarkabeln.

Det jag har hittat som kan tänkas falla inom denna extremt snäva prisram är en av två högtalarbyggsatser från hifikit:
- Acoustic Response 6, 12 liter med basreflexport (http://hifikit.se/show_prod.asp?id=65)
- Acoutstic Response 8, 20 liter utan basreflexport (http://hifikit.se/show_prod.asp?id=66)

Tänkte alltså bygga egen låda till dessa. Kan någon av dessa byggas som en trekanting låda såsom jag beskrivit ovan? Skulle någon av dessa vara mer lämplig/mindre olämplig?

Användarvisningsbild
mans

Inläggav mans » 2007-07-11 15:13

Mitt helt novisa förslag är att göra högtalare med lutning 45 grader uppåt och placera dom mitt på väggen istället så ljudet går via taket och ut i rummet. Något liknande A2-orna:
Bild

Dock måste jag lägga till att detta är en fullständig gissning/ide då jag själv trots timmar på nätet och läst om högtalare i böcker så är jag fortfarande totalt okunnig om mystiken kring att få en välljudande högtalare.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-11 23:35

Två stycken 20 liters saker sittandes uppe vid taket är nog inte så lätt att få snyggt.
Jag skulle hellre satsa på ett par riktigt små högtalare som är aktivt delade och så placerar du en sub under soffa eller liknande för att få basljud.
Eftersom frontarna avlastas från all bas så kan de göras små och därmed få diskretare utseende.

Ett alternativ är att fälla in högtalare i tak eller vägg så syns de ändå mindre. Om de inte skall spela bas så borde det inte vara så svårt att fälla in dem.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-14 17:07

Om det bara är sjysst bakgrundsljud du ska ha så kan du ju få ett par sådana här för 750:- Har installerat dessa på några restauranter och måste säga att jag/dom tycker ljudet där är ljusår bättre än restaurant snittet.

Hörnmonteras ska dom

http://www.kam.co.uk/products/speakers/ ... 00_www.jpg
http://www.kam.co.uk/products/speakers/ ... /prod7.htm

Antifetbild- och antisidscrollningsmaffian was here. /V8 :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
i96robos

Inläggav i96robos » 2007-07-15 14:19

Kam KAS100 ser ju faktiskt ut som ett riktigt bra alternativ! Tyvärr har jag redan köpt element och filter från hifikit (blev active response 6 - dvs 6,5" bas med diskant av budgetmärket response). Kommer att bygga en låda på 12 liter till dom och sätta i vinkeln tak/vägg. Blir bra med byggsats också eftersom jag och min sambo går och väntar på vårt första barn ska komma i dagarna - bra att ha något annat att koncentrera sig på så att säga... :wink:
[/quote]

niclas

Inläggav niclas » 2007-07-15 14:51

matereo skrev:Om det bara är sjysst bakgrundsljud du ska ha så kan du ju få ett par sådana här för 750:- Har installerat dessa på några restauranter och måste säga att jag/dom tycker ljudet där är ljusår bättre än restaurant snittet.

Hörnmonteras ska dom

Bild

ttp://www.kam.co.uk/products/speakers/a ... /prod7.htm

Vilka trevliga!

Vet du hur stora är dom egentligen? Hittar inte någon information på hemsidan.
Är dom aktiva eller är effektangivelsen ett mått på hur mycket effekt dom tål?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-15 14:52

Du måste göra ett helt nytt delningsfilter om du gör om jådan.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-07-15 16:09

Kaffekoppen skrev:Du måste göra ett helt nytt delningsfilter om du gör om jådan.

Det "måste" han inte alls :wink: Men det är bra att ha möjligheten om det låter apa. Det troliga är att du får ett OK "lounge-ljud" som går att leva med på rimliga nivåer utan HiFi-ambitioner. Att i det sammanhanget göra ett helt nytt delningfilter känns bortkastat, med tanke på att budget, rum och placering ändå inte kommer att göra det nogsamt utformade filtret rättvisa.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Återgå till DIY-forum