Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2013-02-21 18:47

ollebolle skrev:Skall denna högtalare alltså dämpas på samma sätt som angives i dokumentationen till nya lilla?
http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf

Om man ska köpa glasull, vilken densitet är då att föredra?


Fårull avsett för högtalare är väl ett alternativ. Jag använde glasull med rätt så låg densitet typ vanlig isolering till bjälklag, väggar å sånt.

Att lägga dämpmaterial invändigt på bägge sidoväggar har visat sig bättre än att bara lägga materialet på ena väggen som jag beskrev in dokumentationen till "nya lilla". Du halverar tjockleken mot sidoväggen och lägger resten på den i ritningen odämpade sidan.

Edit: densiteten = 16-19 kg/m3
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-08-28 23:01

funderar på att bygga denna . Har läst mkt gott om den.

Gött att jag hittade tråden.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2013-08-28 23:16

Var i landet bor du Johannes? Jag har ett par 9LAEH i Linköping som kan provspelas!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-08-29 06:34

Trevligt. Jag bor tyvärr på västkusten 3 mil norr om Göteborg.

Hur är dina lyssnings intryck. ? Det pratas om att dom spelar med stror spridning m.m
Hur tycker du dom klarar sej utan bas stöd?

Användarvisningsbild
ahlander
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2013-04-15
Ort: Linköping

Hur bra?

Inläggav ahlander » 2014-03-04 19:27

Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.

Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Hur bra?

Inläggav schmutziger » 2014-03-04 20:33

ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.

Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.


Väldigt bra.

Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-03-04 20:44

Har i princip inte hört butiksköpehögtalare i samma storlek spela lika bra någongång. Ytterst imponerande krabat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ahlander
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2013-04-15
Ort: Linköping

Re: Hur bra?

Inläggav ahlander » 2014-03-04 20:51

schmutziger skrev:
ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.

Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.


Väldigt bra.

Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan



Aha det låter ju väldigt trevligt. Vad är bättre skulle du säga?

/Henrik

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Hur bra?

Inläggav PappaBas » 2014-03-04 21:07

ahlander skrev:
schmutziger skrev:
ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.

Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.


Väldigt bra.

Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan



Aha det låter ju väldigt trevligt. Vad är bättre skulle du säga?

/Henrik


Det är omöjligt att svara på. Men jag kan intyga att 9LAEH låter bra mycket bättre än mina gamla RS6:or.
Vill man ha mer baskapacitet kan man ju bygga enkla basmoduler till som flera gjort.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Hur bra?

Inläggav schmutziger » 2014-03-05 10:15

ahlander skrev:
schmutziger skrev:
ahlander skrev:Funderar på att sätta ihop men har en fundering.
Hur bra är dessa om man jämför med köpehögtalare.

Har funderat på B&W CM1 hur står sig denna mot dom någon som har en känsla där? Har haft lite MA silver och Dynaudio a52 tidigare själv även en tanke mot dessa vore trevligt.


Väldigt bra.

Skulle välja 9laeh före
cm1 & pm1
alla dagar i veckan



Aha det låter ju väldigt trevligt. Vad är bättre skulle du säga?

/Henrik

Sådär rakt upp o ner så känns de mer homogena, polerade och kompletta.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav ollenorell » 2014-05-17 18:20

Ibland gör jag saker i smyg.
Nu har jag byggt stativ till mina 9LAEH!
Fick lite rostig durkplåt av en kompis. Den hade legat och drällt på hans firma. Så jag skar upp den med plasmaskärare och tog ett gammalt galvat stolprör och svetsade dit.
Stolpröret är ett sådant man fäster vägmärken på, men kommer faktiskt från en skrotcontainer och inte en väg :o
De ska väl målas här framöver, funderar på ferarriröd. Känns för tråkigt med svart tycker jag!
Bilagor
14003434576560.jpg
14003434576560.jpg (248.24 KiB) Visad 11490 gånger
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav aisopos » 2014-05-18 00:37

Durkplåten gör nog att Ferrarirött blir väldigt bra där. :)

Det hade faktiskt varit betydligt tråkigare med en slät plåt.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav gflar » 2014-05-18 00:43

Durkplåten ser ut att vara tårplåt.
Håller med, en slät plåt hade varit tråkig, det där ser bra ut.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav PierreL » 2014-10-12 10:16

Kul att det tillkommit fler 9 LAEH, och att alla fortfarande är nöjda! Är fortfarande väldigt nöjd med mina sen 5 år tillbaka.
Däremot har jag länge undrat hur de skulle låta om elektroniken höll en högre standard. För 2 år sedan köpte jag en billig 2 kanalsförstärkare i panik samt att jag varken hade ekonomi eller möjlighet att möblera lägenheten med stereo i åtanke. Nu har dock möjligheter öppnat sig då planen är att flytta.

Letar massor på begagnatmarknaden där jag bl.a. fastnat för en Hegel H200 + HD10 kombo. Samtidigt när man söker lite tycker vissa att tex Marantz hembiorecievrar låter minst lika bra (!?). Anvädningsområdet är musik/film spelad från Mac mini och tv via HDMI från mac'en. Just nu finns ingen tanke på flerkanal, även om en matchande center till 9LAEH vore trevligt för filmtittandet. Har du kanske funderat på en sådan Skrutten? :)

Vad driver ni era 9LAEH med?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Nattlorden » 2014-10-12 12:20

Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav skrutten » 2014-10-12 15:58

PierreL skrev:Kul att det tillkommit fler 9 LAEH, och att alla fortfarande är nöjda! Är fortfarande väldigt nöjd med mina sen 5 år tillbaka.
Däremot har jag länge undrat hur de skulle låta om elektroniken höll en högre standard. För 2 år sedan köpte jag en billig 2 kanalsförstärkare i panik samt att jag varken hade ekonomi eller möjlighet att möblera lägenheten med stereo i åtanke. Nu har dock möjligheter öppnat sig då planen är att flytta.

Letar massor på begagnatmarknaden där jag bl.a. fastnat för en Hegel H200 + HD10 kombo. Samtidigt när man söker lite tycker vissa att tex Marantz hembiorecievrar låter minst lika bra (!?). Anvädningsområdet är musik/film spelad från Mac mini och tv via HDMI från mac'en. Just nu finns ingen tanke på flerkanal, även om en matchande center till 9LAEH vore trevligt för filmtittandet. Har du kanske funderat på en sådan Skrutten? :)

Vad driver ni era 9LAEH med?


Nej jag har aldrig funderat på center. Jag driver mina med ett eget 300w slutsteg så jag kan avsluta deras liv när helst jag vill....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-10-13 07:23

Nattlorden skrev:Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.

De var med och trots Quackti strålning och inhomogent LTS-fält (phase ini-phase out) lät det bra :)

Mina drivs fn av en jättegammal förstärkare. De låter fint, men farsan plågar dem med dansbandsmusik , LOL...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Perfector » 2014-10-16 19:27

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra? ... 301=103820
I princip samma som visaton men bättre.
Erfarenhet av visatons övriga element visar att dom väljer en snålvariant på elementet.
Jmfr. Visaton WS13-ng mot Monacor SPH-130
Samma element men dyrare från visaton och sämre i alla delar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Aerob » 2014-10-16 19:32



Summer Passing


Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Perfector » 2014-10-16 19:34

Aerob skrev:Perfector: viewtopic.php?f=9&t=5963


Råmiss igen.
Jag slutade bygga 2002 men har fortfarande en viss koll på saker i den delen av världen.
Därför anser jag att det är relevant utan att skapa en presentation av mig.
???
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Nattlorden » 2014-10-16 19:43

rikkitikkitavi skrev:
Nattlorden skrev:Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.

De var med och trots Quackti strålning och inhomogent LTS-fält (phase ini-phase out) lät det bra :)

Mina drivs fn av en jättegammal förstärkare. De låter fint, men farsan plågar dem med dansbandsmusik , LOL...


Du har lite jobb att göra med filterna... Det där skall de inte släppa igenom... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Perfector » 2014-10-16 19:45

Nattlorden skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Nattlorden skrev:Jag TROR de var med på min första feelgoodträff och jag vill i alla fall själv klassa min elektronik som mycket bra (fast kanske inte så snygg/cool) och trots att placeringen ovanpå min pi60s-s säkerligen inte var optimal för dem så spelade de mycket bra.

De var med och trots Quackti strålning och inhomogent LTS-fält (phase ini-phase out) lät det bra :)

Mina drivs fn av en jättegammal förstärkare. De låter fint, men farsan plågar dem med dansbandsmusik , LOL...


Du har lite jobb att göra med filterna... Det där skall de inte släppa igenom... :mrgreen:


Dragspelsfilter?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-10-17 07:35

Ja, eller (dans)bandsstopp filter.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Eri » 2014-10-17 10:04

Perfector skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=103820
I princip samma som visaton men bättre.
Erfarenhet av visatons övriga element visar att dom väljer en snålvariant på elementet.
Jmfr. Visaton WS13-ng mot Monacor SPH-130
Samma element men dyrare från visaton och sämre i alla delar.


Ja inte vet jag hur du definierar sämre eller bättre. Det finns ju inte en parameter som är lika mellan dessa element så jag tycker det är som att jämföra äpplen och päron. Bl.a. så har ju AL130 nästan tre gånger så lång linjär slaglängd.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Perfector » 2014-10-17 10:41

Eri skrev:
Perfector skrev:http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=103820
I princip samma som visaton men bättre.
Erfarenhet av visatons övriga element visar att dom väljer en snålvariant på elementet.
Jmfr. Visaton WS13-ng mot Monacor SPH-130
Samma element men dyrare från visaton och sämre i alla delar.


Ja inte vet jag hur du definierar sämre eller bättre. Det finns ju inte en parameter som är lika mellan dessa element så jag tycker det är som att jämföra äpplen och päron. Bl.a. så har ju AL130 nästan tre gånger så lång linjär slaglängd.


Det kan hända att tiderna har förändrats, men då jag byggde med båda fabrikaten så var alltid Visaton ett sämre val.
dom beställde ofta från samma fabrik men Visaton valde en billigare konstruktion.
Just WS-13NG mot SPH-130 gav klart besked om det.
Om Visaton har bättrat sig skall jag inte vara så korkad att jag envisas med Monacor utan önska byggaren lycka till med det bättre elementet och hoppas att tråden nu inte spårar ur pga mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav HK430 » 2020-05-03 16:42

Kommer att bygga denna inom en snar framtid :)
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav schmutziger » 2020-05-03 19:05

HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid :)
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?

Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna
Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?

9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav HK430 » 2020-05-03 23:57

schmutziger skrev:
HK430 skrev:Kommer att bygga denna inom en snar framtid :)
Funderade på om det skulle kräva filterändring om man vill luta baffeln lite bakåt. Kanske skulle bli ännu bättre med tanke på vågfront-tjosan-fräsen?

Kul! du kommer inte att bli missnöjd, de är dock rätt trögdrivna
Ja det kommer behövas, eller så gör du en sluttande baffel och har lite lägre stativ kanske?

9laeh är väldigt bra map vågfrontstjofräs och akustisktcentrumjiddevipp från början.


Finns det någon rekommenderad förstärkarstorlek?
Det var en idé med sluttande baffel bara, tror dom hade blivit lite snyggare då. För att veta vad lägre stativ är så måste man veta vilken höjd dom är tönkta att stå på. Någon som vet?

Tror att dom är alldeles lagom bra för mina ändamål :) dom ska konkurrera ut en liten blåtandsburk på 10x10x10cm, ge mig något att göra och få mig att framstå som en sensibel audiofil efter 5 burkar, i6 och fyra basar spektaklet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav gopnik » 2020-05-04 00:05

Om man ska ta sig för att luta baffeln ska det nog i varje fall inte vara mer än att man kan kompensera elementens inbördes läge genom att försänka basen. Men jag skulle nog låta bli.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Inläggav Tangband » 2020-05-04 06:23

gopnik skrev:Om man ska ta sig för att luta baffeln ska det nog i varje fall inte vara mer än att man kan kompensera elementens inbördes läge genom att försänka basen. Men jag skulle nog låta bli.

+1.
Ja, det kommer att påverka fasen vid delningen negativt om du gör en sluttande baffel, om inte basen samtidigt försänks.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster