Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-07 21:10

skrutten skrev:
PierreL skrev:
Skulle en multimeter klara av att mäta avlindningen?

Frågan om spolarna kvarstår dock :P
L1 på filtret till diskanten står som 290.0 uH = 2,90 mH 1,4mm ?
L2 på filtret till AL130 står som 33.00 uH = 0,33 mH 0,8 mm ?

Tack för att ni står ut med en nybörjare! :) :oops:


Jag vet inte om det finns multimetrar som kan mäta spolar...
Kanske någon tv repfirma kan linda av och mäta mot en mindre kostnad??? eller hifikit? Gymnasieskolor kan ha lämplig utrustning??
Jag har en mätbrygga och kan linda av om det skulle knipa.

Angående spolarna - så här skall det vara.
290uH = 0.290mH och 0.8mm tråd
33uH = 0.033mH och 0.8mm tråd
2mH och 1,4mm tråd


Okej, får fråga på skolan imorgon :)
Annars får jag ringa hifi-kit och prata med dem och se om de kan vara intresserade av att linda av någon spole.
0.033 mH antar jag att man tar 0,15 mH och sedan lindar av en del för att få 0.033 mH

Börjar luta åt en beställning av samtliga komponenter :D
Lådorna får vänta någon vecka tills jag kommer hem och kan sätta sågen i en MDF skiva :)

Tack återigen!!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-07 22:14

Inga problem att mäta upp och få avlindat spolar hos hifikit..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-09 07:53

MagnusÖstberg skrev:Inga problem att mäta upp och få avlindat spolar hos hifikit..


Vad bra, för min skola hade inte något mer avancerat än vanliga multimetrar.

Jag har kollat på Eri's bygge där han använder både MDF och massiv ekstav. Skulle det gå att bygga i något annat än MDF, tex någon massiv furuplanka eller ekbänkskiva eller skulle resonansen och akustiken bli helt fel? Tror det skulle bli snyggt i något massivt, men annars får jag försöka med att fanera dem :roll:

Tack!

Edit: Skrutten du har PM ;)

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-21 17:19

Nyss snackat med Hifi-kit om avlindningen. De sa att de skulle kosta en ganska stor summa att linda av dem.
Då kanske man skulle beställa spolarna från BMM ändå:
Air core coil 0.06mH 0.17 Ohm 0.71mm
Air core coil 0.33mH 0.48 Ohm 0.71mm
Skulle dessa två fungera? :) Får isåfall försöka hitta någon med LCR meter här i byn.

Var riktigt nära att beställa från Hifikit nu, men detta satte ju småkäppar i hjulen :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 18:02

:?:

Aldrig varit med om att man fått betala för det!


Klart man får betala den större spolen, men det är det ju värt.

Nåja, jag har alltid varit där och lindat av själv..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2009-09-21 18:11

PierreL skrev:Nyss snackat med Hifi-kit om avlindningen. De sa att de skulle kosta en ganska stor summa att linda av dem.
Då kanske man skulle beställa spolarna från BMM ändå:
Air core coil 0.06mH 0.17 Ohm 0.71mm
Air core coil 0.33mH 0.48 Ohm 0.71mm
Skulle dessa två fungera? :) Får isåfall försöka hitta någon med LCR meter här i byn.

Var riktigt nära att beställa från Hifikit nu, men detta satte ju småkäppar i hjulen :P


Kanske läge att skaffa en LC-meter, så kan du själv linda av spolarna.
Här kommer ett tips på en LC-meter till bra pris, 425:- +frakt. Har själv köpt denna.

http://www.sagitta.se/humatutr.html
Senast redigerad av Eri 2009-09-21 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-21 18:12

MagnusÖstberg skrev::?:

Aldrig varit med om att man fått betala för det!


Klart man får betala den större spolen, men det är det ju värt.

Nåja, jag har alltid varit där och lindat av själv..


Killen jag pratade med var tvungen att dubbelkolla det. Och det var vad han fick fram efter att ha pratat med någon annan person. Saken var den att de skulle få behöva göra det eftersom jag inte bor i närheten av Hifikit.
Påpekade även att jag skulle köpa spolarna av dem och lite andra saker, men de sa att de skulle ta betalt för det, och att det troligen skulle kosta mer än det smakade :/
Eri skrev:Kanske läge att skaffa en LC-meter, så kan du själv linda av spolarna.
Här kommer ett tips på en LC-meter till bra pris, 425:- +frakt. Har själv köpt denna.

http://www.sagitta.se/humatutr.html


Ja kanske det, var inte så fasligt dyr och det behövs kanske senare. Sånt vet man aldrig. Sett sådana för över 1000 lappen och då drog jag öronen till mig lite :P Men jag får nog ta och prata lite vett i smålänningen som bor i en :P

Edit: Såg att spolarna var 0,71mm på BMM, men är det ändå samma som Hifikit säljer? Vore ju smidigare med en 0,05 spole istället för en 0,15 eftersom det skulle bli en massa att linda av och knappt något kvar :P Finns inga 0,8'or på BMM :S

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-09-21 22:42

Bra att det finns 50uH spolar oxå - att tänka på vid en filter modd...
0.7 tråd är inget problem man justerar skillnaden med serie motståndet som inte finns - finurligt?
Om man skall göra fel så skall man göra det på rätt sätt.

/G

Edit: lade till borttappad text 8)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-22 06:06

skrutten skrev:Bra att det finns 50uH spolar oxå - att tänka på vid en filter modd...
0.7 tråd är inget problem man justerar skillnaden med serie motståndet som inte finns - finurligt?
Om man skall göra fel så skall man göra det på rätt sätt.

/G

Edit: lade till borttappad text 8)

Du menar att det blir lättare att göra en mod på filtret med 50uH spolen?
" man justerar skillnaden med serie motståndet som inte finns - finurligt? " Hur menar du?
Shit, det känns att man är ny, bygga högtalare blev svårare än jag trodde att det var :P Å andra sidan är det kul att lära sig :)
Tack!

Edit: Såg på bilderna på Eri's bygge att han hade använt 1 Metalloxidmotstånd i sina filter och resten effektmotstånd? Någon tanke bakom detta?
/ Pierre

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-09-22 06:39

PierreL skrev: Hur menar du?

/ Pierre


Jag menar att det finns möjlighet att jag fixar ett annat filter till talaren (som sänker bas energin) och då skall jag nog försöka att få in en 50uH spole istället.
Men som det är nu så skall den vara 33uH, inget annat.
Ursprungs spolen (33uH) är handlindad med 0.7*mm tråd på en liten spolestomme som jag hade hemma och filtret är utvecklat med denna.

0.29mH spolen har ett diskret serie motstånd som kan ändras om spolen har en annan inre resistans beroende av t.ex trådtjocklek.

Nu ska jag inte röra till det mer - jag kan dock fortfarande hjälpa till med att linda av dina spolar.

/G

Edit: just ja metalloxidmotstånden - vill man ha sånna så är det ok.
Jag vet inte om det gör någon skillnad i denna konstruktion. Det är dock mer rätt att använda de billigare trådlindade motstånden.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-22 12:25

Då får det bli en beställning ikväll! :) Om du skulle modda om filtret så får jag köpa nya spolar då. Men det blir spolarna från BMM som jag nämde tidigare i min post. Sen får du gärna linda av dem Gunnar, men det tar vi via PM. Tack för hjälpen! Nu är jag snart på gång i mer än planeringsstadiet :D
Om ingen invänder förståss ? :lol:

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2009-09-22 18:09

Dom motstånd du undrar över är metallfilmsmotstånd. Det är dom två motstånd som sitter i serie med diskanten ( 10.0R och 2.7R ).
Dessa har en effekttålighet på 10W och en tolerans på 2%.
Hade egentligen ingen speciell tanke med detta val. Kanske var det den snävare toleransen?

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-22 21:03

Sådär, nu var allt beställt :D Synd att jag inte kommer kunna göra lådorna på flera veckor. Men så är det. Dock är det lite lagom att få till filtren först :)
Måste tacka alla för all hjälp! Speciellt Skrutten för att han stått ut med mig och mina nybörjarfrågor :lol:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-22 21:14

grattis, du kommer bli sjukt nöjd :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2009-09-23 17:06

Grattis från mig också. Det här är en mycket trevlig och välljudande hög-
talare. Jag är själv mycket nöjd.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-09-25 21:22

Fick idag ett trevligt SMS där det stod att mitt paket från Hifikit kommit. For upp till Ica och hämtade ut det :) Packar upp allt och inser att nu är det snart dags, snart ska det byggas :D
Såg att det var en liten (väldigt liten) färgskavning på ena diskanten (en svart fläck på centrum av diskanten). Tänkte att jag skulle vilja testa så den fungerar korrekt, men eftersom jag inte har alla delar (saknar spolen till diskanten, har bara 2mH). Finns det något sätt att göra det? Annars får jag vänta till nästa vecka och löda ihop filtren och testa :)
Måste kolla lite på hur jag ska löda filtet, återkommer om frågetecken uppstår.
Tack! :D

Oh, en bild på delar av det jag fick idag :)

Bild Bild

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-10-18 14:27

Jag lindade av PierreL:s spolar och räknade då antalet varv som jag tog bort. Detta innebär att om man beställer från Europe audio (BMM) och får identiska spolar som dessa i framtiden så skall de lindas av enligt följande:
LU25/005/071__________50->33uH linda av 10 varv
LU32/033/071__________330->290uH linda av 9 varv
Efter avlindningen skall tråden låsas på samma sätt som den var innan (0,5 varv i "fel" riktining). Håll tråden spännd under omlindningen så att inte spolen får lösa varv.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-10-19 21:32

Perfekt, nu kan andra lösa det lilla bekymret själva :) Får tacka än en gång Skrutten!
Kopplade ihop delningsfiltret lite provisoriskt i helgen för att testa alla element, och de fungerade :) Ganska lång slaglängd på AL130, såg riktigt bra ut liggandes på golvet den stund jag testade.
I helgen ska det byggas lådor och nästa vecka ska det provspelas!

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-10-23 11:11

Sitter och löder ihop delningsfiltren (började smått med lådorna igår) och lyckades peta till ena kondensatorn lite lätt med lödpennan på långsidan. Resulterade i lite smält plast samt att man ser något likt ett metallhölje. Ska detta ha förstört kondensatorn?
:x

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-10-23 17:06

PierreL skrev:Sitter och löder ihop delningsfiltren (började smått med lådorna igår) och lyckades peta till ena kondensatorn lite lätt med lödpennan på långsidan. Resulterade i lite smält plast samt att man ser något likt ett metallhölje. Ska detta ha förstört kondensatorn?
:x


Om du ohmmäter kondensatorn så skall den gå mot oändligt med ohm om den är hel. (vilket jag tror).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-10-23 23:32

skrutten skrev:Om du ohmmäter kondensatorn så skall den gå mot oändligt med ohm om den är hel. (vilket jag tror).


Tack, den verkar fungera som den ska :)

Har lagt upp en projekttråd på Minhembio
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=244810

Edit: Skrutten, vad säger du angående delningsfilter enligt bild:
Har jag satt spolarna dumt, finns ju optimala sätt att placera dem, men är det något som är inräknad när du konstruerat filtet? :)
Bild

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-10-24 10:31

PierreL, det ser bra ut - att du har spritt ut spolarna som du gjort. Ta och vrid dom som jag visar här under så behöver du inte oroa dig över detta senare. (När hifi ångesten sätter in :) )
Bild
Fäst dom sedan med buntband och limma med silicon så att komponenterna inte kan börja att vibrera.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-10-24 23:08

Filtren är tillrättade så jag borde gå ångestfri :)

Nytt problem, Staget är i 16 mm MDF, men om jag ska ha 120 mm mellan överkant låda - underkant stag så tar basröret emot :S
Har jag för tjockt stag / går det att sätta överkant låda - överkant stag ?
Annars måste jag fräsa ner staget ca 8 mm överallt där träbitarna till basröret är :/

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-10-24 23:32

PierreL skrev:Filtren är tillrättade så jag borde gå ångestfri :)

Nytt problem, Staget är i 16 mm MDF, men om jag ska ha 120 mm mellan överkant låda - underkant stag så tar basröret emot :S
Har jag för tjockt stag / går det att sätta överkant låda - överkant stag ?
Annars måste jag fräsa ner staget ca 8 mm överallt där träbitarna till basröret är :/


Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.

/G

Edit: har du satt röret 60 mm från lådans överkant?
Senast redigerad av skrutten 2009-10-24 23:37, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-10-24 23:37

skrutten skrev:Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.

/G

Röret är 50 mm och ytterflänsarna 68 mm, centrum på basportshålet på baksidan är 60 mm ned på baksidan. Vill du kan jag fixa en bild lite snabbt?
För du menar inte 120 mm från baksidan (som är kortare) och inte från framsidan?

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-10-24 23:43

PierreL skrev:
skrutten skrev:Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.

/G

Röret är 50 mm och ytterflänsarna 68 mm, centrum på basportshålet på baksidan är 60 mm ned på baksidan. Vill du kan jag fixa en bild lite snabbt?


Röret har centrum 60 ner om du lägger till flänsen( / 2) så hamnar du på 94 och staget skall komma med ovansidan på 104 mm från ovan sidan.
/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-10-24 23:48

skrutten skrev:
PierreL skrev:
skrutten skrev:Kan det vara en inkompabilitet mellan nya lilla och 9LAEH detta?
Röret skall ha ytterdiameter 50mm så det borde rymmas även om flänsen innuti blir 68mm. Jag har använt 16mm tjocklek på staget.

/G

Röret är 50 mm och ytterflänsarna 68 mm, centrum på basportshålet på baksidan är 60 mm ned på baksidan. Vill du kan jag fixa en bild lite snabbt?


Röret har centrum 60 ner om du lägger till flänsen( / 2) så hamnar du på 94 och staget skall komma med ovansidan på 104 mm från ovan sidan.
/G


Då har något blivit tokigt, ska kolla igen...
Upptäckte precis att jag placerat Baselementet 3 cm för långt ner, lagom less nu på sånna slarvfel. Antar att det förändrar ljudbilden ganska radikalt? :evil:

Edit: Hittat felet för basporten, räknade inte med de 16 mm som överbiten lägger till.
Med andra ord sitter basporten för långt ner och AL 130 elementet för långt ner också.

Edit 2: Felet beror på att jag inte monterade ihop lådan innan jag började såga ut/fräsa. Måtten Skrutten har tagit är när lådan är ihopsatt, vilket gör att både basporten och terminalhålet sitter fel med 16mm.
Framstycket har jag bara mig själv att skylla, vet inte hur jag räknat men fel sitter det.
Blir att göra om - göra rätt
Senast redigerad av PierreL 2009-10-25 09:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2009-10-25 08:45

Kan du inte minska överbiten och fälla in den?

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2009-10-25 10:43

När jag misslyckas med måtten sådär (har hänt) så har jag fällt ner ny bit mdf skiva i hålen och limmat spacklat slipat och gjort om... :(
Men basröret och terminalen kan du behålla, om inte basrören är ner sågade så gör snikvarianten som finns beskriven i nya lilla dokunmentationen. Det går att köra med avrundnings fräs i plaströret efteråt. Jag tror att den inre portöppningen går fri om du bara !"bafflar" den ned en bit mdf.

____________________________________________
Har du redan gjort den mer komplicerade porten så kan du fräsa som du redan beskrivit. Ja på baksidan kan du rent fimpa en del av stagningen - se till att det inte kan börja skrammla mellan stag och port baffel genom att limma ihop dom med varandra med t.ex. PL400

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PierreL
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2009-09-05
Ort: Stockholm

Inläggav PierreL » 2009-10-25 16:40

skrutten skrev:När jag misslyckas med måtten sådär (har hänt) så har jag fällt ner ny bit mdf skiva i hålen och limmat spacklat slipat och gjort om... :(
Men basröret och terminalen kan du behålla, om inte basrören är ner sågade så gör snikvarianten som finns beskriven i nya lilla dokunmentationen. Det går att köra med avrundnings fräs i plaströret efteråt. Jag tror att den inre portöppningen går fri om du bara !"bafflar" den ned en bit mdf.

____________________________________________
Har du redan gjort den mer komplicerade porten så kan du fräsa som du redan beskrivit. Ja på baksidan kan du rent fimpa en del av stagningen - se till att det inte kan börja skrammla mellan stag och port baffel genom att limma ihop dom med varandra med t.ex. PL400

/G


Har redan gjort den komplicerade porten. Imorse kom vi fram till att det får bli två helt nya lådor, alltså att jag börjar om från scratch. Blir nog enklast så eftersom jag limmat ihop delar av lådan (front, en vägg, botten och baksida) så blir det jobbigt att försöka dela på bitarna. Trist att jag inte hinner klart med dem så jag får provlyssna ikväll. Åker norrut idag och kommer inte ner till de sydligare breddgraderna igen förrens till jul. Men men, är huvet dumt får man lida :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Anders_Svensson, Bing [Bot], Conny och 12 gäster