Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-07 19:04

Eftersom det var så trevligt att bygga små högtalare så får jag väl fortsätta i samma tema. "Nya lilla extrem" eller nåt i den stilen.. Ändringar blir bland annat tjockare baffel och ett par stag i lådan. Lådan blir då lite djupare behåller avstämnings frekvensen vid ca 40-43 Hz. Jag vet inte vart AL130 bör delas med tanke på distorsion men hoppas hinna göra några enkla distmätningar i RMAA innan jag funderar vidare på detta. Diskanterna Seas 22TAF/G är beställda hos Hifikit hoppas att dessa kommer i nästa vecka.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2007-09-09 03:41

Har Klang + Ton nummret. Skillnaden mellan AL 130 M o AL 130 ar x max och fs. M klarar 3 mm. AL 130 6mm. 130 M har ruskigt lag dist i mellanregistret kanske ska tillaggas. Uppbrytningarna som K+T matt upp matchar Skruttens matningar. En inte alltfor vild gissning ar att AL 130 distar mer. men inte i basen. :roll: :)
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-09 08:21

brumel skrev:Har Klang + Ton nummret. Skillnaden mellan AL 130 M o AL 130 ar x max och fs. M klarar 3 mm. AL 130 6mm. 130 M har ruskigt lag dist i mellanregistret kanske ska tillaggas. Uppbrytningarna som K+T matt upp matchar Skruttens matningar. En inte alltfor vild gissning ar att AL 130 distar mer. men inte i basen. :roll: :)


Vid vilken frekvens börjar disten stiga för AL130M för den stiger väl igen nånstans ovan 2,3 kHz skulle jag gissa?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-09 21:35

Nu har jag gjort en enkel THD test och kan konstatera att AL130 har hyggligt låg dist genom mellanreg och diskant inga distorsionstoppar ala seas alu element högre upp i frekvens. Detta innebär att jag kan fortsätta enligt planerna med mitt delningsfilter med delning runt 2500Hz.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2007-09-13 22:46

Resonansen vid 8 khz resulterar i en motsvarande 2n tons dist peak. Nagon elakartad dist ar det alltsa inte fraga om.

Mvh J
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-17 20:31

In med ett Visaton AL130 tillsammans med Seas H1283 i en låda avsedd för "Nya lilla"
Bild
Två dagars jobb med filter lyssning och mätning ger just nu nedanstående filter.
Bild
Jämförelse med 48HS och den senaste skapelsen 9LAEH får briljera i alla register.
Bild
Mäter väl hyggligt. Är dock inte klar med basavstämingen, därav den stympade kurvan - måste fixa trattar till basrören....
Bild
Och låter helt enkelt underbart :)

Har jag kommit till vägs ände, har jag äntligen byggt en högtalare som jag är nöjd med?? 8O :? :) :D (knappast)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-09-18 13:25

Snyggt, vem säljer, och vad får man ge för sådana basar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-09-18 16:13

Sist jag kollade så var det elfa som sålde dem. 683kr/st exkl. moms.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-18 16:58

Utrikes finns dom hos BMM blandannat.
Tyvärr lite låg verkningsgrad, men jag har å andra sidan tillräckligt med effekt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-20 23:11

Mmmm i går jämförde jag med "Nya lilla" och kunde konstatera att 9LAEH gick segrande ur denna duell dock var skillnaderna ganska små, de avgörande skillnaderna sitter i mellanregistret. Jag passade på att mätte lite faskoherens i olika riktningar på 9LAEH, resultatet är mycket bra inom 120 grader vilket tyder på att den tidigare vågfrontsuppmätningen stämmer. :) Kul!
Just nu har jag börjat med att spackla högtalarna siktar på att lacka bafflarna i helgen...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-20 23:18

skrutten skrev:Utrikes finns dom hos BMM blandannat.
Tyvärr lite låg verkningsgrad, men jag har å andra sidan tillräckligt med effekt.
Jag gillar inte låg verkningsgrad. Tycker överlag element har fått lägre verkningsgrad.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-20 23:26

Kaffekoppen skrev:
skrutten skrev:Utrikes finns dom hos BMM blandannat.
Tyvärr lite låg verkningsgrad, men jag har å andra sidan tillräckligt med effekt.
Jag gillar inte låg verkningsgrad. Tycker överlag element har fått lägre verkningsgrad.


Men men men jag gillar normalt inte heller låg verkningsgrad men jag gillar det lite mer just nu. Jag gillar lätta membran som Seas CA15RLY men just nu gillar jag lite tyngre membran (men bara nåt gram tyngre). Så är det :).
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-23 12:10

Testar att lägga i elementen litegrann för att se hur det hela kan tänkas bli i slutändan
Bild
Närbild
Bild
Fasrskruvade element (redo för avstämning av bas reflexen...) och 48HS i bakgrunden.
Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-25 22:16

Jag har alltid undrat hur RMAA mäter dist??
Bild
Mätavstånd 25 cm med micken mitt mellan elementen i höjdled. Lagom hög lyssningsvolym subjektivt inställd :)
Grön kurva THD vit frekvensgång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
luminous
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 2003-10-14
Ort: Uppsala

Inläggav luminous » 2007-09-26 16:09

Ser ju trevligt ut, vore ju lite spännande dock med en jämförelse mot din högtalare med HDS på samma ljudtrycksnivå :wink: Kanske lite högre nivå, borde vara rätt lågt i den mätningen!

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-26 17:51

luminous skrev:Ser ju trevligt ut, vore ju lite spännande dock med en jämförelse mot din högtalare med HDS på samma ljudtrycksnivå :wink: Kanske lite högre nivå, borde vara rätt lågt i den mätningen!


Jepp, jag skall kalibrera nivåerna och mäta, ska bara hämta hörselskydden...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-09-27 11:29

Fundering angående mickplacering, blir det rättvisande om man sätter micken mitt emellan elemten som du beskriver?
Det jag har hört är att det är så man ska mäta innan filtret påbörjas.

Bör man inte sätta micken på samma höjd som öronen kommer, vanligtvis i diskanthöjd?
Intresserad för egna mätningar.

Patrik

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-27 12:29

SlaitH skrev:Fundering angående mickplacering, blir det rättvisande om man sätter micken mitt emellan elemten som du beskriver?
Det jag har hört är att det är så man ska mäta innan filtret påbörjas.

Bör man inte sätta micken på samma höjd som öronen kommer, vanligtvis i diskanthöjd?
Intresserad för egna mätningar.

Patrik


1. Eftersom mina högtalares akustiska axel ligger mitt mellan bas diskant så är det relevant att mäta där.
2. För att inte tilta frekvenskurvan så är det lämpligt att ligga mitt emellan. (Jag har mätt på bara 25 cm håll för att inte rummet skall stöka till signalen så mycket.)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2007-09-27 13:25

Tack, det var intressant att läsa.

Får väl ta och testa hemma ikväll kanske.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-09-27 14:55

skrutten skrev: (Jag har mätt på bara 25 cm håll för att inte rummet skall stöka till signalen så mycket.)

I tidigare diskussioner har dubbla baffelbredden föreslagits som lämpligt mätavstånd, som kompromiss mellan minimerat rumsbidrag utan att tappa baffelstegets inverkan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-09-27 15:55

skrutten skrev:Men men men jag gillar normalt inte heller låg verkningsgrad men jag gillar det lite mer just nu. Jag gillar lätta membran som Seas CA15RLY men just nu gillar jag lite tyngre membran (men bara nåt gram tyngre). Så är det Smile.


Kul att du också börjat snöa in på aluminium. Jag har haft det som tumregel länge att aluminium ofta kan låta riktigt bra. :) Ska vi inte bilda en pro-metal-klubb här på faktiskt?

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-28 18:49

Martin skrev:
skrutten skrev:Men men men jag gillar normalt inte heller låg verkningsgrad men jag gillar det lite mer just nu. Jag gillar lätta membran som Seas CA15RLY men just nu gillar jag lite tyngre membran (men bara nåt gram tyngre). Så är det Smile.


Kul att du också börjat snöa in på aluminium. Jag har haft det som tumregel länge att aluminium ofta kan låta riktigt bra. :) Ska vi inte bilda en pro-metal-klubb här på faktiskt?


Det verkar vara en vettig ide. De är för mycket plast och papper i omlopp... :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-09-30 10:26

Efter att ha monterat delningsfilterna färdigt igår så står dom äntligen på plats nu denna morgon.
Bild
:D
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-10-08 22:02

Mätsammanställning:
Bild
Blåkurva = närfält bas + port
Svart = onaxis respons
Rosa = 30 grader offaxis
Grön 60 grader offaxis
Lila = 45 grader mot tak sänkt 20dB
Röd = Impedans

Filter:
Bild
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2007-10-21 10:29

Är den helt färdig nu? Det har lagt sig en oroväckande stillhet över både
den här tråden och den för "Nya Lilla".

Kan det bero på att intresset för dessa projekt inte är så stort eller att medlemmarna på forumet är fullt upptagna med att bygga?

Själv är jag igång sedan några veckor, har i stort sett sågat upp allt mat-
rial till två lådor plus basdelar. Bygget kommer att ske i långsam takt och
jag har för avsikt att presentera det här på forumet.

Hade ju från början tänkt bygga med CA15RLY men är nu helt inne på alt.
med AL130 det hela hänger på om skrutten kan ta fram ett HP-filter för
hopkoppling med basdel.

Har ett par frågor angående filtret till 9LAEH.

1. Spolen 290,0 uH ( 0,29 mH) är ju inte något vanligt förekommande värde
men 0,30 mH borde väl gå bra.
2. Spolen 33,0 uH ( 0,033 mH), var får man tag i en sådan?

Har kollat lite priser som kanske kan vara av intresse. Man kan köpa Al
130 för 604:53 SEK och 22TAF/G för 273:82 SEK hos BMM- electronics.

2st av varje inklusive billigaste frakt och betalning med Visa ger ett tot.-
pris på 1.939:87 SEK

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-10-21 12:43

Eri skrev:Är den helt färdig nu? Det har lagt sig en oroväckande stillhet över både
den här tråden och den för "Nya Lilla".

Kan det bero på att intresset för dessa projekt inte är så stort eller att medlemmarna på forumet är fullt upptagna med att bygga?

Själv är jag igång sedan några veckor, har i stort sett sågat upp allt mat-
rial till två lådor plus basdelar. Bygget kommer att ske i långsam takt och
jag har för avsikt att presentera det här på forumet.

Hade ju från början tänkt bygga med CA15RLY men är nu helt inne på alt.
med AL130 det hela hänger på om skrutten kan ta fram ett HP-filter för
hopkoppling med basdel.

Har ett par frågor angående filtret till 9LAEH.

1. Spolen 290,0 uH ( 0,29 mH) är ju inte något vanligt förekommande värde
men 0,30 mH borde väl gå bra.
2. Spolen 33,0 uH ( 0,033 mH), var får man tag i en sådan?

Har kollat lite priser som kanske kan vara av intresse. Man kan köpa Al
130 för 604:53 SEK och 22TAF/G för 273:82 SEK hos BMM- electronics.

2st av varje inklusive billigaste frakt och betalning med Visa ger ett tot.-
pris på 1.939:87 SEK


Antagligen så är det inget jätte intresse....
Jag är själv nöjd med 9LEAH det är en mycket bra högtalare även utan sub. Har tagit fram det där filtret men det bränner lite väl mycket effekt i den statusen som det befinner sig i just nu.

Problemet med denna högtalare är just de där två spolarna.

1. Man lindar av en 0,3mH spole en LCR-meter kan behövas för jag glömde att räkna på hur många varv som jag lindade av.

2. 50uH finns att köpa sen är det bara att linda av. LCR-meter rekommenderas.... jag handlindade dock mina 33uH spolar.

Edit, alltså det första filtret fungerar också bra, jag hade bara problem att hitta 2,8uF och 5,6uF från en och samma leverantör
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-10-21 13:27

För det första: Fin tråd skrutten!

Gillar speciellt att vågfrontscentrum (eller akustiskt fokus/tryckvågsfokalpunkten, vilket är några av de termer jag vanligast har använt) och takreflexriktningen uppmärksammats. Det är ju inte så vanligt att sådant ens övervägs vid högtalarkonstruktion. :P

patrikf_inaktiv skrev:Finns det nåt annat ord för vågfrontscentrum eller motsvarande uttryck, gärna engelskt, som används av andra än INO o co. här på faktiskt..? :)

Det är hedrande att du tänker på mig, som vanligt, men tyvärr hittar du nog inget entydigt engelskt ord på fenomenet, eftersom det för dt mesta inte ens är kontemplerat. Då jag uppmärksammade betydelsen av det på 70-talet, fick vänta åtskilliga årtionden innan någon annan gjorde det. Själv har jag inte heller varit alldeles konsekvent när jag beskrivit det, och än idag är det ju ett fenomen som bortses ifrån av nästan alla som tillverkar högtalare.

De begrepp och beteenden som nästan alla tillverkare känner till och i förekommande fall hanterar är spridningsegenskaper (amplitud som funktion av riktning) och akustiskt centrum, vilket ju är tidsrelaterat och inte har med tryckvågsfrontens avböjning att göra.

Mätmetoden för att kartlägga vågfokalpunkten brukar jag kalla tryckvågsmönsterregistrering. Från den processen kan man utreda fokalpunkten genom att från en given registrering räkna ut differensen mellan vågfrontsradien och baffelavståndet.

På engelska kallar jag det t ex Sound wave propagation centre.


Vh, iö

- - - - -

PS. Alla de här sakerna kan man läsa om i de avhandlingar jag nämnt, men som du trots det förnekat existensen av vid tidigare tillfällen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2007-10-21 16:53

skrutten skrev:
Antagligen så är det inget jätte intresse....
Jag är själv nöjd med 9LEAH det är en mycket bra högtalare även utan sub. Har tagit fram det där filtret men det bränner lite väl mycket effekt i den statusen som det befinner sig i just nu.

Problemet med denna högtalare är just de där två spolarna.

1. Man lindar av en 0,3mH spole en LCR-meter kan behövas för jag glömde att räkna på hur många varv som jag lindade av.

2. 50uH finns att köpa sen är det bara att linda av. LCR-meter rekommenderas.... jag handlindade dock mina 33uH spolar.

Edit, alltså det första filtret fungerar också bra, jag hade bara problem att hitta 2,8uF och 5,6uF från en och samma leverantör



Tror du det går att komma fram till en bra lösning med ett HP-filter eller skall jag kanske satsa på CA15RLY i alla fall. Vill helst bygga med AL130 och kunna lägga till en basdel.

När det gäller spolarna:
HiFi Kit har två olika 0,3 mH spolar en med 0,8 mm tråd och en med 1,4
mm tråd. Vilken bör man använda?

När det gäller spolen på 33uH.
Kan man använda HiFI kit:s 0,15 mH med 0,8 mm tråd el. 0,10 mH med 1,4 mm tråd och linda av.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-10-24 13:03

Vad ska vi heta?

PMS Pro Metal Sweden; för användandet av metallmembran i högtalare.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2007-10-24 17:04

Eri skrev:
skrutten skrev:
Antagligen så är det inget jätte intresse....
Jag är själv nöjd med 9LEAH .... snip ....



Tror du det går att komma fram till en bra lösning med ett HP-filter eller skall jag kanske satsa på CA15RLY i alla fall. Vill helst bygga med AL130 och kunna lägga till en basdel.

När det gäller spolarna:
HiFi Kit har två olika 0,3 mH spolar en med 0,8 mm tråd och en med 1,4
mm tråd. Vilken bör man använda?

När det gäller spolen på 33uH.
Kan man använda HiFI kit:s 0,15 mH med 0,8 mm tråd el. 0,10 mH med 1,4 mm tråd och linda av.


Jo Eri jag kan ju linda av spolarna åt dig om du är intresserad. Annars kanske det finns ngn i närheten som kan... ev kanske Hifi-kit kan? När det gäller spolarna så är det 0,8 mm tråd alternativen som gäller för de mindre spolarna, till den större 2mH spolen går 1,2 eller 1,4 mm och även tritec spolen bra att använda.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster