Hyllvärmare (48HS)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Hyllvärmare (48HS)

Inläggav skrutten » 2007-08-09 23:24

Jag hade lovat mig själv att under semestern bygga högtalare av ointressanta element som jag har liggande i min sak-garderob.

Jag funderade på en Peerless HDS134 - Vifa XT19 kombo, om vi ska tjata vågfronter så trodde jag att de skulle passa ihop. Dessutom, HDS har ju en sagolik frekvensgång så och XT19, målet för frekvensgång kanske ska sättas till +-1dB eller nåt liknande. Ljudtrycksmål 106 dB med talspolarns i magnet gapet.. mmmmm kan gå om högtalaren stäms av vid ca 48 Hz, då kan jag nå de magiska 43 Hz:en med 106dB (nästan).

Tja vad sen, jo till att börja med har HDS elementet lågt Qts och liten Vas vilket innebär liten låda -> som i sin tur innebär otrevligt högt ljudtryck i lådan, detta tryck måste sänkas. Det går tyvärr inte att bara göra en större låda elementparametrarna måste ändras först. Monterar på en magnet till på elementet med lika riktat fält nu höjs Qts från 0,34 till 0,45 och Vas från 7,6 till 10,4 och då går det att använda elementet i en störrelåda med mer isotermisering. Ganska lyckat eg. (OBS Det finns säkert ngn baksida med detta som inte är uttänkt än).

:) Glad och nöjd över mitt magnetiska tilltag förtsätter mätövningarna med akustiskt centrum (tid) vid olika frekvenser, här upptäcker jag hur dumt det är med inverterat dammskydd :evil: det akustiska centrat rör sig hela tiden jag vill ju dela där det ligger still (ytterligare ett sätt att välja delningsfrekvens på) över 3 kHz börjar det lungna ner sig så här ser det ut (relativa mått i cm):
Frekv XT19 HDS
1500 ??? -3,5
2000 0,6 -3,8
2500 -0,9 -4,7
3000 -0,8 -5,5
3500 -0,8 -5,4

Jag gissar att 3kHz kan fungera som delningsfrekvens, mäter vågfronten vid denna frekvens HDS fronten lite tillplattad och jag höftar vfc till 8mm bakom baffelns yta om HDS:en får vara ytmonterad. Diskanten XT19 hade mätt upp förut vfc ligger 5mm bakom baffels yta med försänkt diskant. Det diffar bara ca 3 mm med andra ord.

Om någon undrar så ligger XT19 148 grader före HDS134 vid 3kHz. Nu känns det som att det är dags att ta fram en lådritning till denna högtalare :) .
Senast redigerad av skrutten 2007-08-16 18:59, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

roren

Inläggav roren » 2007-08-10 19:18

Skrutten,

Lite kul och ovanligt att nå'n vill ha större lådor.Fast jag förstår ju vad du
menar.Hur mycket känslighet får du sälja för att öka Q.
Jag låtsas inte vara expert på detta men,Hur stor serie resistans skulle
erfodras för att uppnå samma resultat?Eller är det ens möjligt?
Det är kul att försöka klämma ut nå't bra ur hyllvärmare,Känns
liksom opretentiöst.Det blir vad det blir :)
Låt höra om fortsättningen.

Rolf

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-08-10 19:55

Varför skulle Vas påverkas av att du monterar en extra magnet oavsett hur den riktas? Vas bestäms väl bara av fjädring och yta på elementet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-08-10 20:57

dum fråga kanske;

varför är ett konstant akustiskt centrum (fascenter?) viktigt när man med separerade element ändå får lobproblem?
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-10 22:23

Svempa skrev:Varför skulle Vas påverkas av att du monterar en extra magnet oavsett hur den riktas? Vas bestäms väl bara av fjädring och yta på elementet.

Jo det stämmer som du säger, jag måste ha gjort ngt fel :? :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-10 22:54

celef skrev:dum fråga kanske;

varför är ett konstant akustiskt centrum (fascenter?) viktigt när man med separerade element ändå får lobproblem?

Jag ser det som enklare att fasa ihop filtret om inte parametrar rör på sig som kan ha med saken att göra.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-10 23:00

roren skrev:Skrutten,

Lite kul och ovanligt att nå'n vill ha större lådor.Fast jag förstår ju vad du
menar.Hur mycket känslighet får du sälja för att öka Q.
Jag låtsas inte vara expert på detta men,Hur stor serie resistans skulle
erfodras för att uppnå samma resultat?Eller är det ens möjligt?
Det är kul att försöka klämma ut nå't bra ur hyllvärmare,Känns
liksom opretentiöst.Det blir vad det blir :)
Låt höra om fortsättningen.

Rolf

Jag ser ut att tappa knappt 1dB i mellanregistret.
Fortsättning följer jag har redan limmat ihop en låda. På söndag har jag nog ett mätobjekt framme.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-08-11 16:45

Kanske OT, men jag förstår inte detta med akustiskt centra. Skapas alltså ljudvågen på HDS-elementen vid 3 KHz 5,5 cm bakom talspolens fäste till konen? Jag förstår inte hur det är möjigt, är ens elementet så djupt?

Används alltid detta vid design av högtalare? Jag menar kommerciella.
Med tanke på hur kassa dom flesta kommerciella högtalare är så antar jag att svaret på frågan är nej.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-11 17:16

Nwalmaer skrev:Kanske OT, men jag förstår inte detta med akustiskt centra. Skapas alltså ljudvågen på HDS-elementen vid 3 KHz 5,5 cm bakom talspolens fäste till konen? Jag förstår inte hur det är möjigt, är ens elementet så djupt?

Används alltid detta vid design av högtalare? Jag menar kommerciella.
Med tanke på hur kassa dom flesta kommerciella högtalare är så antar jag att svaret på frågan är nej.

Mätningen är endast relativ, referenssignalen har jag plockat ut före slutsteget som driver högtalaren sedan har jag mätt på vilket avstånd som referenssignalen och den av mikrofonen uppmätta signalen ligger i fas för förstagången sedan den lämnat högtalaren. På så sätt har jag mätt hur det akustiskacentrat vandrar. Och eftersom mätningen är relativ kan det te märkligt om man tar detta som absoluta mått som det inte är. Elementet kan ju kanske te sig djupare än vad det är berorende på vågutbredningshastighaten i konen. Plastkonelement kan vara sig djupare än tex metallkonade.

Vet inte om detta används i design av komersiella högtalare.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-11 18:32

du har inte funderat på att vända, alt limma dit en extra mittplupp? Vore kul att se hur mycket (bättre?) det blir.

edit: jag antar att det inte går att vända på kaloten då den stagar upp konen om jag förstår Peerless rätt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-11 18:59

Kraniet skrev:du har inte funderat på att vända, alt limma dit en extra mittplupp? Vore kul att se hur mycket (bättre?) det blir.

edit: jag antar att det inte går att vända på kaloten då den stagar upp konen om jag förstår Peerless rätt..

Det går nog att vända på den men eftersom den har så fin frekvensgång som det är vill jag lämna den orörd. Att limma på en ytterligare mittplupp gör den onödigt tungakonen ännu tyngre. Tunga koner är ngt jag nuförtiden undviker då jag handlar nytt iaf.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-12 23:57

Jahapp nu har det mätats och faktiskt lyssnats denna högtalare fick ta "nya lilla:s" kabinett rakt av med lite andra mått mellan elementen, basen behövde inte försänkas till denna högtalare. I med glasull skruva fast teminal och element.
Efter 5 vändor ut till sågen hade även basröret blivit avstämt till 47Hz (132 mm av 50mm avloppsrör). Avstämningen gjordes med hjälp av närfälts mätning av basen. In med röret i högtalaren, dags att mäta impedans för bas och diskant. Vid impedans mätningen använder jag bara ljudkortet, utan slutsteg alltså - måste skruva upp volymen rejält för att få bra nivå.
Nästa steg är att göra pulsmätning för att kolla hur stort tidsfönster mätningen kan ha.
Diskanten är ansluten via slutsteg och faktum är att diskanten brusar jättehögt i 1 - 2 sekunder, för att sedan bli tyst för alltid - typ lite otur att jag glömt skruva ned volymen - så blev jag med en illaluktande diskant. Hela projektet kraschar lite grann frågan är om jag ska beställa en ny XT19 eller bara ge upp.
Beslut att fortsätta iaf moterar diskant nr två mäter upp 0, 30, 60 grader på elementen var för sig, och börjar med filtret. Jag simulerar hit och dit - i min sakgarderob hittar jag faktiskt alla delar till filtret och bygger ihop delarna 8 komponenter totalt och lyssnar.

Nu har jag även mätt takreflex och ljud i 90 och 180 grader och det som förvånar mest är hur det ser ut rakt bakåt (180 grader) hade ingen aning hur det kunde se ut, kurvan droppar mot högre frekvenser men har en 6dB dipp vid ca 1800 Hz, om detta bra kan nog man fråga sig.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-16 18:52

48HS väntar på sin diskant, innan det behövdes väntas på diskanter var det sommar och fullt med svalungar i garaget, nedanför bron låg det helt plötsligt lite högtalarelement. Kul...
Bild
Igår vart det fortfarande sommar och bra torkväder så jag spacklade lådor och lackade bafflarna både på "nya lilla" och till 48HS. Idag regnar det så jag och 48HS tog skydd inomhus och umgicks lite med varandra. Nu har 48HS fått lite mer kläder på, bara fusk i plast, påminner om philips 70 och 80-tals högtalare med fuskfaner. Ser här blev det i allafall:
Bild

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-21 09:08

[quote="skrutten"]Jahapp nu har det mätats och faktiskt lyssnats denna högtalare fick ta "nya lilla:s" kabinett rakt av med lite andra mått mellan elementen, basen behövde inte försänkas till denna högtalare. I med glasull skruva fast teminal och element.

Hmmmm... lite förvånad att höra glasull tillsammans med portad låda. *tänk på hälsan*

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-21 09:23

nan61 skrev:
skrutten skrev:Jahapp nu har det mätats och faktiskt lyssnats denna högtalare fick ta "nya lilla:s" kabinett rakt av med lite andra mått mellan elementen, basen behövde inte försänkas till denna högtalare. I med glasull skruva fast teminal och element.

Hmmmm... lite förvånad att höra glasull tillsammans med portad låda. *tänk på hälsan*

Ofarligt...
Back in black!

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-21 10:22

Ofarligt...[/quote]

*hummar lite igen*
glasfiberpartiklar utblåsta i rummet via porten andas in och kan orsaka irritationer i luftvägarna.. finns ju alternativ utan glasfiber...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-21 12:30

nan61 skrev:Ofarligt...

*hummar lite igen*
glasfiberpartiklar utblåsta i rummet via porten andas in och kan orsaka irritationer i luftvägarna.. finns ju alternativ utan glasfiber...[/quote]

Jag vill åt isotermisering och dämpning av ståendevågor i lådan. Vilket alternativ är bättre på detta eller likvärdigt med glasull?

Förhoppningsvis så skall inte damm i från glasull komma ut i rummet om det kommer så torde kvantiteterna vara ytterst blygsamma. Luften i basröret skall ju helst inte ur röret utan bilda en svängande luftplugg, enligt min uppfattning borde en sådan anordning inte blåsa ut speciellt mycket partiklar i luften.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-21 13:04

Om volymen på porten > pumpkapaciteten i alla fall.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-21 13:56

Det finns enligt mig inga alternativ, förutom möjligtvis fårull som kan börja mögla (inte bra för de med klena luftrör) så då måste man använda någon sorts anti-mögel- och malgrejsimojs(säkert minst lika dåligt för lungorna). Dessutom behöver inte gullfiber damma över huvud taget, om kvaliteten är den rätta.

Känner du många som blivit dåliga av glasfiberdämpade högtalare? Folk som jobbat länge med att isolera väggar och tak kan bli överkänsliga har jag dock noterat men detta gäller naturligtvis inte bara glasfiber utan alla sorters dammig isolering.
Back in black!

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-21 14:46

Känner ingen som blivit sjuk av det från högtalare, men jag känner ingen rökare som fått cancer heller.
Dock vet jag gamla isolerare som i unga år inte hade mask och som blivit dåliga.Har dock på de industrier jag arbetat aldrig sett isolerare hantera glasull utan mask, dock andra isolermateriel..
Antar att ni har forskat hårt i den isotermiska effekten av olika isoleringsmateriel... och bara nöjer er med det bästa.. så då får det ju vara så hos er.
Och om turbulens inte var in faktor så kanske portluft liknade en anka som parar sig ..in/ut.
Men var och en är salig på sitt , kör på och glöm mitt sätt att se på det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-21 14:58

skrutten skrev: Vilket alternativ är bättre på detta eller likvärdigt med glasull?

Dom bästa högtalarna har väl polyeterskumblock i lådan?
T.ex Kalle Ståhls och ing Öhmans m.fl.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-21 15:41

nan61 skrev:Men var och en är salig på sitt , kör på och glöm mitt sätt att se på det.

Okej. :)
Back in black!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-21 15:50

nan61 skrev:Känner ingen som blivit sjuk av det från högtalare, men jag känner ingen rökare som fått cancer heller.
Dock vet jag gamla isolerare som i unga år inte hade mask och som blivit dåliga.Har dock på de industrier jag arbetat aldrig sett isolerare hantera glasull utan mask, dock andra isolermateriel..
Antar att ni har forskat hårt i den isotermiska effekten av olika isoleringsmateriel... och bara nöjer er med det bästa.. så då får det ju vara så hos er.
Och om turbulens inte var in faktor så kanske portluft liknade en anka som parar sig ..in/ut.
Men var och en är salig på sitt , kör på och glöm mitt sätt att se på det.
Det här har ältats åtskilliga gånger. Det är ju inte kubikmeter glasull vi pratar om, och luftvolymen/luftväxlingen i hemmet är förhopningsvis sådan att dina lungor inte agerar dammsugarpåse åt allt damm hemma. Då skulle lungorna klägga igen relativt fort..

Största obehaget är tveklöst när det skall monteras, och då framförallt klifaktorn som inte skall underskattas.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-21 17:45

paa skrev:
skrutten skrev: Vilket alternativ är bättre på detta eller likvärdigt med glasull?

Dom bästa högtalarna har väl polyeterskumblock i lådan?
T.ex Kalle Ståhls och ing Öhmans m.fl.

Mmm detta är mycket intressant, vad finns det för inköpskällor för passande skumblock?
Martin hade ju skumblock i sina tävlingsbidrag, eller hur var det nu...?
Vilken densitet ska det vara?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-21 17:54

Å jag hade skumblock ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-21 18:03

phon skrev:Å jag hade skumblock ..... :)

Berätta mera...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-21 18:25

Lite retrospektivt sådär ....

skrutten skrev:Nu är iaf högtalarna klara och spelar :)

Aha, redan klara, då behövs ju inget skumgummi :P

Va fina dom blev!
Senast redigerad av phon 2007-08-22 10:08, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-22 06:42

Nu är iaf högtalarna klara och spelar :)

Bild

nan61 jag tycker inte alls att någon skall glömma ditt sätt att se på glasull, helst vill jag nog använda ngt annat. Jag hoppades att du skulle komma med förslag på ett bra alternativ som jag inte kände till.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-22 09:52

en väldigt enkelt lösning på problemet är ju att linda in gullfibret i ett polyestermaterial (hifikits acoustic ull tex). Eller ha det mellan gullfibern och porten om inte annat.
Mvh
Magnus

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-22 11:17

skrutten skrev:Nu är iaf högtalarna klara och spelar :)

Bild

nan61 jag tycker inte alls att någon skall glömma ditt sätt att se på glasull, helst vill jag nog använda ngt annat. Jag hoppades att du skulle komma med förslag på ett bra alternativ som jag inte kände till.

Ok.. har inget specifikt att komma med där. Provar lite av varje av olika opencell skumgummimaterial olika ggr. Impendanser/portresonansen i förhållande till lådans verkliga internvolym skiljer rätt rejäjt med olika densitet, mängd placering osv. Så jag flyttar, mäter, tar bort, byter ut, lyssnar.. du vet den tråkiga, arbetsamma trial and error metoden :wink:

Nästa

Återgå till DIY-forum