Jag funderade på en Peerless HDS134 - Vifa XT19 kombo, om vi ska tjata vågfronter så trodde jag att de skulle passa ihop. Dessutom, HDS har ju en sagolik frekvensgång så och XT19, målet för frekvensgång kanske ska sättas till +-1dB eller nåt liknande. Ljudtrycksmål 106 dB med talspolarns i magnet gapet.. mmmmm kan gå om högtalaren stäms av vid ca 48 Hz, då kan jag nå de magiska 43 Hz:en med 106dB (nästan).
Tja vad sen, jo till att börja med har HDS elementet lågt Qts och liten Vas vilket innebär liten låda -> som i sin tur innebär otrevligt högt ljudtryck i lådan, detta tryck måste sänkas. Det går tyvärr inte att bara göra en större låda elementparametrarna måste ändras först. Monterar på en magnet till på elementet med lika riktat fält nu höjs Qts från 0,34 till 0,45 och Vas från 7,6 till 10,4 och då går det att använda elementet i en störrelåda med mer isotermisering. Ganska lyckat eg. (OBS Det finns säkert ngn baksida med detta som inte är uttänkt än).

Frekv XT19 HDS
1500 ??? -3,5
2000 0,6 -3,8
2500 -0,9 -4,7
3000 -0,8 -5,5
3500 -0,8 -5,4
Jag gissar att 3kHz kan fungera som delningsfrekvens, mäter vågfronten vid denna frekvens HDS fronten lite tillplattad och jag höftar vfc till 8mm bakom baffelns yta om HDS:en får vara ytmonterad. Diskanten XT19 hade mätt upp förut vfc ligger 5mm bakom baffels yta med försänkt diskant. Det diffar bara ca 3 mm med andra ord.
Om någon undrar så ligger XT19 148 grader före HDS134 vid 3kHz. Nu känns det som att det är dags att ta fram en lådritning till denna högtalare