Filterfråga RCL-länk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Filterfråga RCL-länk

Inläggav Jocke » 2007-09-09 12:03

Trodde faktiskt att jag hade hygglig koll på filter :roll: men nu tror jag det spökar! :( Hoppas att någon av er duktiga forummedlemmar kan förklara det här och ge lite tips.

Håller på med filter till en liten 2-vägare med SS 8546 och Vifa D27TG45. Hittade lite färdiga filter att utgå ifrån (för att slippa mäta). Tänkte det skulle bli en enkel match! :P

Det landade på ett vanligt 6/12dB-filter och så längt är allt frid och fröjd än så länge. 1-1,3mH i serie med 8546 och 4,7-6,2uF och 0,5mH till diskanten. Upptäckte att Vifa föreslog en RCL-länk på diskanten för att jämna ut resonansfrekvensen. 0,9mH-33uF-6,8ohm. Funkar också fint. Konjugatlänken är heller inga problem.

Nåväl - landade på ett LEAP-filter som innehåller ett "notch-filter" för 8546 som ska lugna ner mellanregistret. 0,8mH-10uF-12ohm. Detta är placerat före filtret för att inte påverka spolens funktion (antar jag). Det kommer ju då att ligga parallellt även med diskanten och dess filter.

Nu börjar det hända grejer. Det första jag märkte var att dämpsatsen för diskanten egentligen spelade väldigt liten roll. Efter mycket labbande med olika motstånd kopplade jag helt sonika bort filtrets ingång till diskanten. Det spelade ändå :!: och blev inte tyst förrän jag kopplade bort "notch-filtret".

Tydligen letar sig signalen igenom bakvägen och det kanske är vad en erfaren elektronikingejör skulle förväntat sig men jag har svårt att förstå att det som länken 0,8mH-10uF-12ohm är något som har i diskanten att göra! Och, hur får man dämpsatsen till diskanten att fungera som man tänkt sig?

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Filterfråga RCL-länk

Inläggav Naqref » 2007-09-09 12:11

Jocke skrev:Nåväl - landade på ett LEAP-filter som innehåller ett "notch-filter" för 8546 som ska lugna ner mellanregistret. 0,8mH-10uF-12ohm. Detta är placerat före filtret för att inte påverka spolens funktion (antar jag). Det kommer ju då att ligga parallellt även med diskanten och dess filter.

Varför ska det ligga före filtret och hur kan det då ligga parallellt med diskanten?

Finns denna notchfunktion enbart för att påverka basen så bör den bara ligga i baslingan.

Finns det någon skärmdump vi kan få se av filtrets utseende?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-09 13:39

Som grädde på moset... :x så ligger inte artikeln kvar på nätet. Den publicerades i Speaker builder 6/99. Å inte fanns den kvar på hårddisken heller men jag har scannat av filterritningen, men så var det ju det här med FTP:n...Hoppas att Nagref kan hjälpa till...

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-09 17:11

Bild

Här är bilden.

Om det är C1,R1 och L1 som du funderar över så är de bara en konjugatlänk som kommer att ge en dipp vid 1800Hz. Gissningsvis finns det med i den här konstruktionen för att få ner den peak man får i impedanskurvan i området runt delningen. Har man en väl fungerande förstärkare så kommer denna varken göra till eller ifrån. Mitt tips är att ta bort den.

Om man sedan utgår därifrån till hur du har kopplat resten så kanske det skulle bli enklare med en lite bättre förklaring.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-09 17:41

Tack Nagref!

Jag har rivit upp hela filtret och börjat om ett antal gånger nu med samma usla resultat. Konstaterade nyss att det låter bra mycket bättre utan - det var som om det hängde en ullmatta framför musikanterna när den var inkopplat. AVR7000 har ju talat sig varm för "slukarkretsar" för SS 7"-are så förväntningarna var kanske lite för höga. Nä, jag har bestämt mig för att de är av ondo! :evil: Det här var inget att ha trots att välrenommerade MadiSound gjort en LEAP-design.

Däremot kan det ju vara intressant om någon känner till effekterna av att signalen tar sig bakvägen genom filtret och matar diskanten med "gud vet vad för något". Fel frekvenser och fasen kan man grunna över vad som hänt med!

/Jocke

Glad igen! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-09 18:02

Ondo vete katten om de är men den typen av notchfilter är inte ett notchfilter. ;) Det är bara dumheter (om man inte har speciella förstärkare). Berätta gärna hur du har kopplat resten lite noggrannare(d v s skit i notchkonjugatlänken).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-10 16:17

Just nu har jag en spole på 1mH i serie med 8546 eftersom de ska stå nära vägg. Parallelt över basen sitter 20uF som sedan är avlastad med 1,5ohm. Någonting mellan 12dB filter och 6dB med konjugatlänk.

D27TG är delad med 6,9uF 0,5mH och 20uF. Vifa föreslår en kompensationslänk över resonansfrekvensen: 69uF, 0,9mH och 6,8ohm. Ska se om jag kan slipp den med en lite större konding i filtret.

Bör ge en delning nära 2kHz Märker på röster att 8546 behöver stöd i övre mellanregistret och det kan D27 leverera. Däremot har den en benägenhet att lira för högt lång upp när rösterna är bra. Har ingen så liten spole liggandes men jag får väl fortsätta labba med filtret så går det säkert att åstadkomma.

Lådorna är på 27 liter och enligt Basta ligger -3dB vid 30Hz - rätt hyggligt för en 7"-are? Basta är lysande att ha vid sin sida för att koppla samman teori och upplevelse!

Tänker använda dem som monitorer. Har skaffat en liten Shuttle PC och vänta hem en binge studioprylar från staterna. Hoppas det blir bra!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-11 22:54

Naqref™ skrev:Mitt tips är att ta bort den.

Mitt med, om du inte har en SE-rörförstärkare eller nåt. Har du det är tipset att ta bort den och byta förstärkaren. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-11 22:56

Jocke skrev:Tack Nagref!

Jag har rivit upp hela filtret och börjat om ett antal gånger nu med samma usla resultat. Konstaterade nyss att det låter bra mycket bättre utan - det var som om det hängde en ullmatta framför musikanterna när den var inkopplat. AVR7000 har ju talat sig varm för "slukarkretsar" för SS 7"-are så förväntningarna var kanske lite för höga. Nä, jag har bestämt mig för att de är av ondo! :evil: Det här var inget att ha trots att välrenommerade MadiSound gjort en LEAP-design.

Däremot kan det ju vara intressant om någon känner till effekterna av att signalen tar sig bakvägen genom filtret och matar diskanten med "gud vet vad för något". Fel frekvenser och fasen kan man grunna över vad som hänt med!

/Jocke

Glad igen! :)

Ett foto på bygget kan säkert hjälpa oss att felsöka. Det är lätt att stirra sig blind när man har snott ihop något. Om skillnaderna är så stora som du säger så är det något felkopplat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-11 23:37

Jag ska ordna bild framöver. Har lite att fixa ett par dagar först så ska jag försöka skrämma liv i FTP:n igen.

Grejen är ju att jag trodde jag gjorde det enkelt för mig 8) genom att använda en färdig konstruktion (dåligt självförtroende?) från en respekterad firma. Men det var ju helt bortkastat :oops: och lät inte alls så bra som förväntat trots att konstruktören uppvisat utmärkta mätningar..

Hade jag direkt tagit fram miniräknaren, startat Excel eller Basta hade jag sparat en massa tid. Å andra sidan så har det gett mig en ordentlig uppdatering på orsak och verkan vid högtalarbygge. Man håller ju inte på varje dag längre!

Jag HAR rivit bort hela filtret och börjat om ett antal gånger nu och det börjar likna något. Har passerat 6/12dB och 6/18dB till 12/24dB-filter. Tillsammans med kringkomponenter blir det många komponenter och allt hänger ju samman så att förutsäga effekten av att ändra värde på en komponent utan bra hjälpmedel är ett jätteprojekt. Basta har blivit en av mina bästa vänner! :)

Tack för Batsa, Svante! Återkommer med mer när jag återupptar byggeriet!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-11 23:52

Jocke skrev:Basta har blivit en av mina bästa vänner! :)

Tack för Batsa, Svante! Återkommer med mer när jag återupptar byggeriet!

/Jocke

:D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-12 18:19

Jag kan skriva fort och stava fel samtidigt!

:lol:

/Jocke

Återgå till DIY-forum