Den "uträkning" jag gjorde är, med reservation för att jag approximerade att pi var ~sqr(10) och att jordaccelerationen var ~10, helt exakt!
Jag redovisade ju även ett exaktare svar där jag tog hjälp av miniräknaren.
(Men även det är ju approximativt, i varje fall om man ser g som en variabel, vilket jag dock inte gör - som menar att g är prexis 9,81 - oavsett verkligheten utanför.
En definition helt enkelt.)
n3mmr skrev:Fast, det där med när största ljudtrycket alstras är ju intuitivt för alla med lite fysik i bagaget.
Man kan kanske tro det, men verkligheten säger motsatsen...
De flesta, även de med massor av fysik i bagaget (t ex alla högtalarkonstruktörer jag har diskuterat frågan med - någonsin) har tyckt/upplever/tror att det är både intuitivt och ett faktum att det största trycket skapas när membranet är lägst ut.*
Har för mig att även Svante svävade med responsen när jag nämnde det första gången...
Vh, iö
- - - - -
*och nu kommer det skrämmande - det är sant under vissa betingelser!
Inuti lådan exempelvis råder sådan förhållanden (trycket är störst när membranet är längst in).

Även utanför mina infra-moduler är det så, när frekvensen är tillräckligt låg. På nästan alla andra högtalare är så inte fallet inom passbandet.
Det lustiga med det hela är alltså att man i de flesta högtalare i huvudsak har en situation där membranets BÅDA sidor når tryckmaxima samtidigt

och detsamma gäller förstås tryckminima.
Detta kan faktiskt användas som en (helt plausibel!) förklaringsmodell för att begripliggöra effekterna från verkningsgradshöjningen från en sluten låda ovanför resonansfrekvensen, jämfört med samma element i oändlig baffel. Trycket inuti lådan hjälper helt enkelt till att göra det lättare för motorn att skapa trycket utanför

(vilket även förklarar att impedansen stiger eftersom rörelsen sker i "medvind" och en emk bildas som minskar den för strömmen genom talspolen drivande spänningen, som är Uin - emk). Vid höga frekvenser dominerar dock massatrögheten från membranet, och de här effekterna blir försumbara.
Vad säger du n3mmr - hjälpte dig din intuition dig att förutsäga allt det där också, innan jag berättade det? Eller lyckades jag med det som var (och alltid är) min avsikt - att injicera nya positiva aha-applevelser/griller i ditt huvud?

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).