Nu mekas:

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-01-11 23:56

kung skrev:En cajun? :)

Ja, en låda, eller en cajón, se http://en.wikipedia.org/wiki/Cajon

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2011-03-05 13:07

Surrounds

Bild

Antar designen är bekant.. Får se hur bra det fungerar. Men till de som funderar på att bygga lådorna själv till ino a2 kan jag säga att det inte är värt de. Det är en hel del pill så man tjänar nog på att köpa färdigbyggda lådor.

edit: det är gamla peerless hds 134 och dayton 3/4" diskanter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Inläggav fonzeka » 2011-04-11 20:46

Mera surrounds :)

Bild
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2011-04-19 21:25

fonzeka:

Det där ser ut att kunna bli gurusurrounder 8O

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Inläggav fonzeka » 2011-04-21 21:10

verdad: Samma konstruktör så de påminner väl lite om varandra kanske.
En uppsättning färdigmonterade LTS 2v-v1 :D
Bild
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Purre
 
Inlägg: 1176
Blev medlem: 2010-01-02
Ort: Eskilstuna

Inläggav Purre » 2011-06-01 00:27

Här har det börjas kladda lite. Började igår med grundfärg. Nu börjat med färdigfärgen.

Bild

Användarvisningsbild
riki
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2004-02-21
Ort: Göteborg

Renovering av Sonab OA14

Inläggav riki » 2011-06-25 20:01

Hallå allihop!

Efter en lång tids frånvaro är det dags att plocka upp Hifi-intresset igen! Först ut blir renovering av ett par OA14. Det blir renovering av basar och i övrigt uppfräschning enligt CarlssonPlanets råd.

Avser att lägga upp bilder efterhand... :)
Linn Classik Musik
Royd Envoy
Sonab OA14
Grado SR125

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

IEEE

Inläggav lilltroll » 2011-07-15 21:17

Senast redigerad av lilltroll 2011-07-16 07:26, redigerad totalt 1 gång.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-15 21:19

Trevlig mailinloggning ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lilltroll
 
Inlägg: 1697
Blev medlem: 2005-01-03

Inläggav lilltroll » 2011-07-16 07:27

MagnusÖstberg skrev:Trevlig mailinloggning ;)


Oppps: ordnat kanske
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
ekansm
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2004-04-15

Inläggav ekansm » 2011-07-24 23:01

En subba med Tangband 8" enligt LennArt och konstruktionen som han kallar LA ulbox. Jag har gjort en liten ändring och placerat basen
och öppningen på samma gavel. Materialet är stavlimmad furu lackad 5 ggr.
Jag limmade också på hörnlister i ek för att den skall tåla slag av stolar och annat lite bättre.

Jag håller på att labba med sidosystemen och vet inte riktigt vad jag skall ha. Provar nu med TB4 och en liten fin textildome men vi får väl se.

Bild
Bild
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-14 00:07

Digitalt filter...Behringer DCX2496

Bild

lite moddad med ny in/out bättre anpassad till hemma-hifi.

förstärkning justerad till 0 dB (vid 0 dB förstärkning i digitala domänen)
ingångsteget (single ended => differential driver ) har justerbar förstärkning 1-4 ggr , utgångsteget är en 2 ordningens post-dac filter med lite smarta komponentvärden och Fc ~80 kHz, en op per kanal (3 dubbelop för 6 kanaler) och har förstärkningen 1 (0 dB)

OP = LM833 på ingången, OPA2134 på utgången. Veroboard pill med "stjärnjord" runt om. Skall kanske under min pappaledighet nästa år, eller närhetlst jag hinner börja cadda ett "riktigt" kort som vi kan göra grûppenköp på :) (det är komponenter för några hundralappar).

RS485 funktionen är borta, digital in är inte ansluten men går att koppla in.
RS232 programmeringsfunktionen är kopplad, men ej testad då jag inte har ngn dator med serieport.

Problem som dykt upp: Berhingen har signal, kraft och skyddsjord i chassit. Ansluts den med jordad kabel till annan apparat med skyddsjordad signaljord uppstår jordslinga. Jag skall försöka bryta skyddsjorden i chassit (fuljorda ) och sätta dit ett motstånd. Inte bra, men det går inte att bryta kraft/signal jord från skyddsjorden, kretskorten är skruvade direkt i chassit och de har jordplan i kontakt med skruvarna. Nätaggregatet är också jordat i chassit via monteringsskruvarna.
Chassit flyter på halva nätspänningen om man inte ansluter till skyddsjord.
Det flyter ca 0,5 mA mot skyddsjord (2 V över ett 3k3 motstånd)

Se även miniDSP tråden för lyssningsintryck.

Skall bli grunden för seriöst exprimenterande med högtalare och tidskorrigerade filter etc..:)

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2011-08-19
Ort: Ljusdal

Inläggav Lofi-Rabiat » 2011-08-20 19:56

Hejsan medlemmar av faktiskt jag tänkte introducera mig genom att visa mitt enkla första högtalarprojekt.

Jag har tidigare engagerat mig på Hififorum.nu men eftersom datorer är mitt största intresse hoppade jag av Hifisvängen några år.

Provade på innan att göra Hifikits byggsats AC160 men det räknas inte då det i princip inte kräver mycket hjärnaktivitet vid bygget.

För att uppfylla den gamla ungdomsdrömmen om egenbyggda högtalare fick jag bita i det sura äpplet och kompromissa en hel del för dom finaste delarna har jag inte råd med, men det blev en trevägare med delar från Eminence och resten också från Hifikit denna gång.

Trots ett par år på KTS Katrineholm gjordes en simpel ritning i Paint och till hjälp vid beräkningarna använde jag 5th edition av The Loudspeaker design cookbook samt startade upp en gammal PC för att kunna köra gratisprogrammet från Hifikit som endast fungerar i Win98 eller äldre?

Nedan är Paint-ritningen som inte är helt aktuell då jag hoppar över snickerierna och bygger dom själv i någon variant på Plywood från närmsta brädgård.

Bild

Delarna är Eminence Kappa 15A + Alpha 6A + APT-80 hopkopplat via Hifikits delningsfilter F80 ur standardsortimentet.

Bild

Om frekvenskurvorna inte kan justeras till det bättre i efterhand duger dom kanske till nästa attraktion på Lisseberg.

Hälsningar JV.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-08-20 22:38

Kul! Och välkommen. :)

Bäst är om du startar en egen byggtråd här i Diy avdelningen. Gärna med mycket bilder? :wink:
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-09-05 20:21

argh. varför fick jag för mig att koppla in den svarta kabeln som är kopplad till den svarta kabeln i nätdelen där jag logiskt nog använder svart till negativ matning... doh

- 15V 1 A baklänges.in i pre out, en enkel op stackare. det sa pang bang i alla högtalarna men de.klarade sig. men min stärkare behöver repareras... grrrr.

edit:

byggde ett litet patchkort som smutt kan installeras inne i apparatens mörka hjärta.

+ får en bättre op som orkar driva mer (OPA2134) än NJM2068 vilket inte är en nackdel i en pre-out.

+ tar bort elyterna i signalvägen och ersätter med polyprop.

- fortfarande 999 elyter i signalvägen , en före och en efter varje NJM2068...

elyter, elyter överallt elyter ...
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2011-09-06 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ekansm
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2004-04-15

Inläggav ekansm » 2011-10-27 20:23

I somras byggde jag en Gain-clone baserad på LM3886 byggd på PCB'n från Kina som jag köpte av Cittroman på HI-FI Forum.
Lådan är gjord av skärbrädor i ek köpta på COOP och kylaren är från Elfa.

Bild
Bild
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Inläggav nuffe » 2011-10-27 21:47

ekansm skrev:I somras byggde jag en Gain-clone baserad på LM3886 byggd på PCB'n från Kina som jag köpte av Cittroman på HI-FI Forum.
Lådan är gjord av skärbrädor i ek köpta på COOP och kylaren är från Elfa.

Bild
Bild


Skitsnygg!!!!!

Henrik

Användarvisningsbild
ekansm
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2004-04-15

Inläggav ekansm » 2011-10-30 20:45

Tack men jag måste erkänna att det gick åt många skärbrädor.
Man gör ju en del fel på vägen så att säga..... :oops:
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
ekansm
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2004-04-15

Inläggav ekansm » 2012-01-21 12:57

I mellandagarna skapade jag en enkel möbel/bänk att ha dekoder och BD spelare i. Uppdragsspecen var tydlig från beställaren:
- inga kablar på golvet och inge j_vla subba bredvid
Så den fick stå i möbeln och det är Audio-Pro Addon Three som låter helt OK som hjälp för TV'n.

Bild

Bild
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
ekansm
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2004-04-15

Inläggav ekansm » 2012-01-21 13:00

Det blev också 2stycken armstöds bord till soffan som man kan ha konjaken på.


Bild
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2012-01-21 13:47

rikkitikkitavi skrev:Digitalt filter...Behringer DCX2496

Bild

lite moddad med ny in/out bättre anpassad till hemma-hifi.

förstärkning justerad till 0 dB (vid 0 dB förstärkning i digitala domänen)
ingångsteget (single ended => differential driver ) har justerbar förstärkning 1-4 ggr , utgångsteget är en 2 ordningens post-dac filter med lite smarta komponentvärden och Fc ~80 kHz, en op per kanal (3 dubbelop för 6 kanaler) och har förstärkningen 1 (0 dB)

OP = LM833 på ingången, OPA2134 på utgången. Veroboard pill med "stjärnjord" runt om. Skall kanske under min pappaledighet nästa år, eller närhetlst jag hinner börja cadda ett "riktigt" kort som vi kan göra grûppenköp på :) (det är komponenter för några hundralappar).

RS485 funktionen är borta, digital in är inte ansluten men går att koppla in.
RS232 programmeringsfunktionen är kopplad, men ej testad då jag inte har ngn dator med serieport.

Problem som dykt upp: Berhingen har signal, kraft och skyddsjord i chassit. Ansluts den med jordad kabel till annan apparat med skyddsjordad signaljord uppstår jordslinga. Jag skall försöka bryta skyddsjorden i chassit (fuljorda ) och sätta dit ett motstånd. Inte bra, men det går inte att bryta kraft/signal jord från skyddsjorden, kretskorten är skruvade direkt i chassit och de har jordplan i kontakt med skruvarna. Nätaggregatet är också jordat i chassit via monteringsskruvarna.
Chassit flyter på halva nätspänningen om man inte ansluter till skyddsjord.
Det flyter ca 0,5 mA mot skyddsjord (2 V över ett 3k3 motstånd)

Se även miniDSP tråden för lyssningsintryck.

Skall bli grunden för seriöst exprimenterande med högtalare och tidskorrigerade filter etc..:)


Skriv upp mig direkt på ett gruppköp av kort... :D

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
ekansm
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2004-04-15

Inläggav ekansm » 2013-02-05 21:48

Byggde 2st Mupps B.
Jag hoppas att alla förstår vilket fantastiskt arbete som Magnus och Hanky har lagt ned och är tacksamma mot dem.
Om inte så kan ni ju göra nå't liknande själv så får ni se vad det handlar om. 8)

Bild[/img]
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
johnnys
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2011-12-15
Ort: Jönköping

Inläggav johnnys » 2013-03-08 20:46

BildBild
Limmar dit mer vikter på lungan.
Så 5 tummarn kan spela 20Hz
RIP PROFFAN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-05-20 18:05

Har mekat till en "stand alone" (ej kopplad till nätet) solpanels-laddanläggning som backup när det blir strömavbrott.
Lägg märke till att jag skriver inte "om", utan "när" det blir strömavbrott, för vi har haft strömavbrott precis varje år i mer än 30 år, på allt från någon timme till upp till tre dagar. De på någon minut räknar jag inte.

En 80W solpanel mot söder:
Bild
Solpanel cigarettändaruttag, hängsäkringar och laddare kommer från Clas Ohlson. Tvåledaren på 4.5kvmm x 2 kommer från Biltema.
Det är lätt att underskatta kabelkostnaden, när det kommer till ganska långa kablar som ska klara ganska många ampere.

Baksidan på laddstationen med ett fritidsbartteri:
Bild
Hurtsen är tillverkad av material från lådor till ett stort gammalt ritningsskåp.

Framsidan på laddstationen med laddaren och en omvandlare på 180W som ger riktig sinus och orkar ladda en bärbar dator och driva några LED-lampor ganska länge:
Bild
Omvandlaren är från Victron.

Integrerade några rejäla handtag överst så att det går lätt att flytta fram det ganska tunga ekipaget.
Första laddningen av mobilen med en 12V-USB-adapter avsedd för bil:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Inläggav misanplass » 2013-07-26 21:11

Håller på med ett par OD11:or. Den yttre uppfräschningen är färdig, den inre återstår.

Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2013-08-30 09:39

misanplass:

Ser fint ut, riktigt vackert fanér.
Några fler framsteg med dem? :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-09-02 17:47

Om det är någon som funderat på varför jag inte presenterat några högtalarbyggen på länge:

Bild

Bara lite listning, några luckor och en dörr kvar.
Tidplanen i våras var att det skulle bli klart innan snön kommer, så att det är på plats till nästa säsong, och det ser ju bra ut på så sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Inläggav misanplass » 2013-09-05 22:05

Fostex skrev:misanplass:

Ser fint ut, riktigt vackert fanér.
Några fler framsteg med dem? :)


Tackar!:) Paret blev spelklara för ett par veckor sedan. De valnötfanérade lådorna fick sina repor bortslipade och därefter ett par omgångar med vax efter tips från herr Steindl.

utgångsläge:
Bild
oslipad/slipad:
Bild

Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
ekansm
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2004-04-15

Inläggav ekansm » 2013-11-14 19:39

Äntligen fick jag till två sidohögtalare till subban på altanen och det blev elementen från EPS I i en sluten 7 liters låda.

Bild[/img]
HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.

Användarvisningsbild
Jockeee
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-11-30
Ort: Västerås, född Örnsköldsvik

Inläggav Jockeee » 2013-11-23 20:58

Ett projekt som har pågått länge och förmodligen blir klart, ja i alla fall till sommaren. Ett par krukgubbar modell större som bestyckas med en 3-tummare från TB.

Bild

Bild

Det här med att ladda upp bilder var visst inte min grej.
I´m not bossy. I just have better ideas.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster