Har forumen gjort att DIY blir bättre numera?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Har forumen gjort att DIY blir bättre numera?

Inläggav Svante » 2007-09-18 22:08

Ja, tanken slog mig. Jag skulle vara lite nervös om jag var hifitillverkare numera. Kanske inte för stora försäljningstapp eftersom det trots allt är så jobbigt att bygga själv, men för att det finns så mycket duktigt folk i stugorna. Nu kan de dels lära sig av varandra, dels har fått tillgång till mät- och simuleringutrustning som man bara kunde drömma om för 10 år sen.

Alltså, det måste vara svårt att sitta med kraven att få en verksamhet att gå ihop och samtidigt behöva hänga med på allt nytt som kommer.

Börjar DIY-folket springa om de kommersiella aktörerna?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Har forumen gjort att DIY blir bättre numera?

Inläggav Naqref » 2007-09-18 22:24

Svante skrev:Börjar DIY-folket springa om de kommersiella aktörerna?

Springa om hur?

1. Göra lika bra eller bättre högtalare oavsett pris?

2. Göra lika bra högtalare till samma pris?

3. Göra lika bra högtalare till samma pris och samma värdeminskning?

Och hur ska man räkna priset? Värdesätta jobbet som en gasrörmokare eller gratis?

Om man räknar bort den egna arbetskostnaden för tillverkning, verktyg och kunskapsinhämtning så skulle jag vilja svara som följer:

1. Definitivt finns det personer som diy'ar fram bättre högtalare än vad vissa tillverkare lyckas förmå.

2. För billiga högtalare, nja. För mellandyra högtalare och dyrare, jepps!

3. Skulle inte tro det (om det inte är en helt nyetablerad tilllverkare utan något renommé).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-18 22:29

DIY-are har väl funnits i alla tider. Nja, kanske inte riktigt men folk byggde kristallradioapparater förr och det var väl också en verksamhet som konkurrerade med företag.

Högtalare kanske är den enklaste elektroniken att bygga i garaget och det går ju alltid att få det till att låta. När man kollar vilka prylar som sitter i många riktigt dyra system och konstaterar att man själv kan köpa komponenterna till en bråkdel av priset så är ju frågan vad tillverkaren egentigen tillför för mervärde jämfört med DIY.

Hela vår ekonomi bygger ju faktiskt på att vi kan ta ut ett högre pris för en vara genom att tillföra ett mervärde. Vad gäller högtalare så handlar det väl då om tillämpningen. Filter, kabinett, design osv. kan man tillföra kvaliteter som gemene man inte kan uppnå på egen hand så går det naturligtvis att ta betalt. Tyvärr finns allt för många produkter som inte tillför något nämnvärt och då får ju tillverkaren fråga sig vad han håller på med!

/Jocke

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-18 22:43

Nu finns ju möjligheten att människor med ungefär samma idéer kan arbeta tillsammans, även om de fysiskt befinner sig på långt avstånd från varandra. Olika kompetenser kan stötta och putsa på en originaldesign så den i alla avseenden blir bra.
Jag tror hela internbemediet har inneburit ett lyft för DIY:arna i och med kontakterna och möjligheter att kunna handla vad som helst varifrån som helst - nu kan man ju köpa komponenter från Taiwan, Singapor och USA lätt som en plätt. Det finns alltid någon som har handlat för ut och kan ge en recension eller rekommendation.

Kort jag tror glada DIY:are, vilket ju inte behöva amatörer, fixar att göra bättre konstruktioner än proffsen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-09-18 23:07

Jag tror att DIY har blivit bättre än förr. Tdidgare så var utövaren hänvisad till tidningar som kom ut en gång i månaden. Informationen var istort alltid färgad av en redaktion/journalist på gott och ont. Idag så är Internet ett nätverk av likasinnade och dessutom utbildade kamrater som bidrar inom en tidsrymd som bitvis kan vara minuter om det inte är sommar förstås. Kvaliten har blivit bättre på högtalarsidan tycker jag på elektroniksidan är det kanske lite mer vanskligt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-18 23:27

Tror det blivit bättre, särskilt på högtalarsidan. Förut var det många som köpte element och smackade i hop något utan att veta hur och varför. Idag finns stor kunskap att tillgå på Nätet och i forum. Folk har tillgång till datorer och mjukvara för simulering och uppmätning.

Man tar hänsyn till mycket mer nu, baffelsteg och sånt glömdes ofta bort förr.
Fortfarande mycket fokus på frekvensgång on axis. Få verkar mät åt sidorna, upp och ned också.
Folklägger nog mer jobb på finnish nu också. Man vill ju visa upp sitt bygge med foton. Då duger det inte med rå spånskiva...

Förstärkare har man alltid varit tvungen att kunna i falla fall lite om för att bygga. Om man inte köper färdiga kort och bara bygger ihop nåt enkelt. Det är ju som vilken byggstats som helst.

Frhoppningsvis ökar DIYandet intresset för riktig HiFi, dvs inte det som man kan läsa i tidningarna om, dyra och ofta dåliga produkter.

För lite DIY: rumsanpassning och akustikreglerande element som därmpare och difusorer. Så jävla svårt kand et ju inte vara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-18 23:50

Nq: Ja, hmm, jag menade nog löjligt nog inte om produkterna är bättre per pris utan kunskapsnivån. Det påverkar förstås produkterna, men det är klart att tillverkarna har en framkörd produktionslina så det kostar inte så mycket per enhet att bygga högtalarna. Speciellt inte om det inte görs i Sverige.

Så, förtydligat: Har DYIare bättre eller sämre kunskap än de kommersiella aktörerna?

Har det ändrats tack vare forumen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-19 00:28

Då kan man ju fråga sig, vilka som konstruerar åt de kommersiella aktörerna ?
Kanske inte alla har en anställd kompetent konstruktör ?
Nog är det så att de duktiga, kända konstruktörerna har DIYat sig fram till sitt kunnande och position, samt vågat ta ut svängarna ordentligt. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-19 07:51

Ragnwald skrev:Då kan man ju fråga sig, vilka som konstruerar åt de kommersiella aktörerna ?
Nog är det så att de duktiga, kända konstruktörerna har DIYat sig fram till sitt kunnande och position, samt vågat ta ut svängarna ordentligt. :)

Jo, säkert, det är ju inte vattentäta skott däremellan, men samtidigt har nog många börjat jobba med det för mer än 10 år sedan. Jag inbillar mig att de inte sitter och läser Faktiskt på arbetstid och kvällstiden vill de nog bort från jobbet.

Men det kanske bara är fördomar, kanske har forumen lyft även de professionella?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-19 08:45

Ragnwald skrev:Då kan man ju fråga sig, vilka som konstruerar åt de kommersiella aktörerna ?

Men tänk er ändå ett forum som snickrar ihop en rörförstärkare - det sitter en kille i Nevada som kan allt om högspänningsaggregat, en kille i Malaysia som är en huggbäver på transformatorlindning (teori OCH praktik), en ryss som kan allt om rör (som inte står i databladen), en svensk komponentingejör som jobbat 20 år på Tre Korvar osv osv ... Tillsammans sitter de och snickrar vra och en på sitt håll men skickar sina funderingar och upptäckter till varandra med jämna mellanrum, och bygger efter vad kompisarna föreslår.
Dessa killar har en unik möjlighet att lyckats därför att de har en sådan BRED och DJUP expertis. Copland kan inte ha denna expertis eftersom de bara har råd med en konstruktör, som antingen tjuvlyssnar på forumen eller kompromissar.

Generellt borde forumens DIY-produkter kunna bli bättre pga av den samlade kompotensen, därmed inte sagt att HiFi-tillverkarna är dåliga, men de saknar den breda kompetensen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-19 10:09

Svante skrev:
Så, förtydligat: Har DYIare bättre eller sämre kunskap än de kommersiella aktörerna?

Absolut! Det finns komersiella aktörer som har jättedålig kunskap om det dom gör. Men är bra på design och marknadsföring och säljer bra ändå, även om produkterna är undermåliga rent tekniskt. Kodord: High end.

Så finns det komersiella aktörer med fantastiskt bra kunskap och möjligheter som DIYare har väldigt svårt att komma upp till.

Allmänt: DIYare har inte samma kunskap som komersiella aktörer. Men det finns undantag.

En annan sak att tänka på att komersiellt framställda produkter ofta har tillverkningskostnaden medtagen i konstruktionen. Sånt kan DIYare strunta, eftersom dom jobbar gratis.

Att DIYare skulle kunna bygga en förstärkare med samma prestande och kostnad som en japansk multikanalare för 5000spänn ser jag som helt osannolikt. Men däremot kan en DIYare bygga en högtalare till enkostnad om 5000 som sopar banan med allt du hittar i handeln för samma pengar. Men då har ju DIYaren inte tagit betalt för jobbet att konstruera och bygga. Men man kan ju hoppas h*n gör det för nöjes skull.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-19 10:18

Håller med Max i stort.

Det finns diy'are som överträffar vissa högtalartillverkare. Men gissningsvis är de som jobbar med det hela fortfarande statistiskt överlägsna.

Jag tror t ex att ingen diy'are klår Guru i kompetens. Gör man det så är man ingen dy'are längre.

Jag tror få diy'are klår B&W men det finns nog någon.

Jag tror det finns massvis med diy'are som klår Sony, Bose, Audio Pro o s v.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

manw

Inläggav manw » 2007-09-20 22:51

DIY-HiFi verkar till 99% innebära högtalare här på forumet, eller på sin höjd nån byggsats när det gäller elektronik. Det största lyftet har i alla fall jag gjort på elektroniksidan...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-20 23:03

manw skrev:DIY-HiFi verkar till 99% innebära högtalare här på forumet, eller på sin höjd nån byggsats när det gäller elektronik. Det största lyftet har i alla fall jag gjort på elektroniksidan...

Ah, annars så brukar jag tänka som så att elektronik är ganska ofarligt att bygga eftersom den ändå inte förstör ljudet så mycket. Om man inte bygger nåt som självsvänger eller brummar förstås. :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-20 23:08

Jag är inte alls säker på att man är bättre på DIY nu än för 10 år sedan. Informationsmängden når fler, men det känns som om samarbetet och integrationen mellan kommersiella aktörer och DIY var mer utbredd förut.

Jag känner inga yngre konstruktörer,förutom fåtalet som häckar här och som jag "räknar" som professionella, men för 10 år sedan hade åtminstone jag daglig kontakt med namn man nämner med vördnad här.

Utbudet av element var bättre, Focal, Dynaudio, vettiga Vifa mm - produktion av färdiga högtalare i Kina har gjort DIY-delen mindre "lönsam" för tillverkarna.

Ljudia har knappt några element kvar i sortimentet ochHifikits utbud minskar. Jag tror det var mer drag för 10 år sedan. Och nog fanns det mätutrustningr då med...

manw

Inläggav manw » 2007-09-21 08:05

Svante skrev:Ah, annars så brukar jag tänka som så att elektronik är ganska ofarligt att bygga eftersom den ändå inte förstör ljudet så mycket. Om man inte bygger nåt som självsvänger eller brummar förstås. :lol:

Jo, köper man tillräckligt dyra grejer så kanske det är sant, vad det jag? Men i alla fall om man gämför rimligt prissatta komersiella prylar med bra DIY-grejer, så har du helt fel uppfattning, enligt min erfarenhet i alla fall.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-09-21 08:53

Klart att DIY har blivigt bättre!

Det var säkert mer glada sågare och smäckare förr men kvaliteten och metoderna är ju klart mer raffinerade idag.

Idag finns det ju tokar (;)) som säljer kompetenta simuleringsprogram för en sportstyver (Svante *host*)... När man "förr" satt men tumregelsformler och filade...

Mätutrustning var INTE billigt '97... och inte allmänt tillgängligt... men det började bli...

De tillgängliga simuleringprogramen var inte heller speciellt raffinerade för oss vanliga dödliga i alla fall...

'97 hade i alla fall inte jag jaft råd med en utrustning motsvarande den Behringer Ultracurve jag leker med hemma... Bara genom att ha den har jag höjt min ambitionsnivå...

Så jag har en simuleringsmiljö, mätutrustning och "rapid prototyping" utrustning HEMMA... '97 tror jag inte det var många som "jobbar volvo" som hade det...

Jag tror att detta beror på att vi numera ha tillgång till: Svante, I Öhman, Anders (Naqref) med flera (i princip medlemslistan på forumet)...
bara genom en tråd, ett inlägg eller PM.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-21 09:17

1997 hade jag tillgång till klart fler konstruktörer än jag har idag. Samtliga visste vem herr Öhman var :)

Det fanns kommunikationssätt då också ;)

Däremot är informationen kanske mer utbredd idag, och fler kan få tillgång till den lättare. Det må vara bredare, men jag vet inte om det är så mycket bättre. Tror det är konstant.

Fast just det att fler har möjlighet att utöva hobbyn är ju bättre :)

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-09-21 09:47

Hej!

Fast det finns en sak som företag (då menar jag seriösa) ofta gör bttre än oss DIYare, prototyperna.

När man som hobbypulare räknat ut hur man vill ha sin konstruktion så är man mindre benägen att göra om lådan till sina DIY högtalare när det inte blev som avsett.

Jag käner en som gjorde 6 varianter innan han blev nöjd med resultatet men de flesta av oss drar sig nog ändå för detta och försöker tvinga in lösningen med en filterfix eller ger helt enkelt upp för man orkar inte göra nya lådor.

De som har en prototypverkstad hanterar (förhoppningsvis) detta bättre.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-21 12:45

En skillnad är finnish...

När jag själv klonade fram en 5:e högtalare lika mina 4 Avance Alpha 330i för att få en center var det inga större problem att få den att se likadan ut...

Idag produceras mängder av alster i Kina med en finnish som man knappt kan lista ut hur de åstadkommit.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-09-21 16:47

Hej!

Stefan du har alrig sett mina byggen. Det har nästan ingen anna gjort heller pga utseendet....

mvh

Martin

Användarvisningsbild
erimos

forumdriven produktutveckling

Inläggav erimos » 2007-09-22 01:38

Hejsan,

skriver sällan på detta forum men läser då och då och har lärt mig massvis! tack för det.

Jag är mer eller mindre nyutexaminerad produktutvecklare och jag tycker internetforum som platform för produktutveckling är otroligt intressant.

faktiskt så intressant att jag föreslagit detta som ett ämne för doktorandstudier till min institution i luleå. precis då var det jag som var den eventuelle doktoranden men jag drog mig ur av andra anledningar.

Många gånger häpnar jag över den kompetens som ligger latent å detta forum (men även andra inom helt andra områden) och undrar hur man skulle kunna utveckla det så kallade forumdrivna produktutvecklandet. kompetensen är given (om än dold) men går det att påverka resultatet genom forumens utformning tex? skulle ett företag kunna vinna något på denna utvecklingsform? (ja, det sker redan i viss mån, nya fiat 500 hade ett forum för glada entusiaster som deltog i utvecklingsarbetet. Går det att tillämpa opensource-filosofin på kommersiella produkter?

sist men inte minst, nån som har ett jobb? :-)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-09-22 01:42

Vi har jobb allihop. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Re: forumdriven produktutveckling

Inläggav Sanny_X » 2007-09-22 01:46

erimos skrev:Går det att tillämpa opensource-filosofin på
kommersiella produkter

Typ linux och klämlåda?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-22 10:02

När det gäller förstärkeri så tror jag inte att forumen gjort det bättre flera bra slutsteg och försteg har presenterats under 20-talet år i allt om elektronik bara för att nämna ett exempel. Många av dessa steg har varit tillräckligt bra enligt min uppfattning. Det är speciellt högtalarbyggandet som utvecklats via forum helt klart, detta enligt min egen uppfatting då jag själv byggt olika elektronik prylar sedan början av -70 talet (inte 1870).....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-22 10:10

jag tror knappast att högsta nivån för högtalare ökat speciellt mycket...kanske lite..däremot är nog nivån för nya högtalarkonstruktörer betydligt högre iom alla nya program och mer eller mindre "gör så här" uppmaningar...om ni hänger med :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-09-29 20:41

jag tror dom är få dom diyare som lyckas bygga ljudmässigt bättre och tillverkningsmässigt billigare än kommersiella tillverkare

som någon sa så verkar fokus hos majoriteten av diyarna ligga på snittsigt yttre - mer form än funktion alltså

som idol-deltagarna ungefär

tragiskt!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-09-30 12:39

Rimligtvis borde nivån ha höjts iom forumen. Mer information finns tillgänglig för fler intresserade.

Högtalartillverkare har oftast arbetat med det de producerar så länge att de vet precis hur de ska konstruera och inte göra. Medan en förstagångs DIY:are rimligtvis inte kan vara lika erfaren.

Sedan att finish/form skulle vara huvudmålet för de flesta DIY:are håller jag inte alls med om.
För det första tror jag de flesta hellre bygger en högtalare som låter bra än en som bara ser bra ut, eller en kombination av båda. Sedan är det även ganska svårt att få till ett riktigt schysst resultat själv med de hjälpmedel man har hemma.
För det andra bygger nog folk oftast högtalare själv för att de (förhoppningsvis) kan få ett bättre ljud för mindre pengar än vid köp av komersiella högtalare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-09-30 15:02

Jag tror helt ärligt att DIY högtalarna generellt har blivit sämre!
Om vi generaliserar upp DIY:högtalarbyggare i två grupper.
1. Vill fixa själv av skaparglädje, hur resultatet blir är bara ev. positivt överraskande mervärde. Denna grupp påverkas inte alls av det ökande kunnandet.
2. Den som vill bygga något riktigt bra i hopp om att kunna spara pengar jämfört med att köpa ett färdigt system. Denna grupp splittras upp i undergrupper. En del lägger ner massa tid och pengar och upptäcker hur svårt det är och lägger sedan ner eller går till grupp 1.
Andra som påverkats mest av all kunskap, dom upptäcker direkt tack vare all kunskap hur mycket tid och resurser som egentligen behövs för att skapa något bra och så hoppar man över till Grupp 1 eller köper något färdigt.

Sammanfattningsvis så tror jag alltså att fler idag aldrig färdigställer sina projekt än tidigare och det är just dom som ger upp som hade störst potential att göra något bra, men insikten i hur svårt och tidskrävande det är får dom att tappa orken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-01 21:07

likriktningen är för utbredd och det är för dåligt med kreativiteten.

dom är få som tycks försöka ta sig an och problemlösa något.

och det är väl drömmen om att lösa problemen som driver ett diy-projekt?
Bikinitider

Återgå till DIY-forum