Gamma BBK-200

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Gamma BBK-200

Inläggav platon1980 » 2007-09-19 17:08

Ja, vad säger ni? Ett riktigt trevligt element tycker jag. BB måste stå för Billigt Bulgariskt. 285:- på Hifi Kit. Härliga parametrar. Går förvånansvärt djupt på riktigt också. Dessa sitter i mina vardagsrumslådor. Skratta ni, men jag har ju, som redan påpekat här på forumet, tydligen mycket små krav på återgivning. :)

Finns det någon annan som om möjligt testat dessa element?
Senast redigerad av platon1980 2007-09-19 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-19 17:54

Ja. Är inte helt säker på hur härliga dom är förstås ... :)

Jag har några liggandes här och där. Två sitter i ett par lådor på jobbet, kopplade till en TV. Dom borde gå att mäta på antar jag, har aldrig gjort det dock.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-09-19 19:11

Jag provade dom i ett par lådor för snart 30 år sedan 8O
Dom var lite konstiga för när man kom över en viss nivå så började det skallra från elementen. Det verkade som den väldigt tunna plåten i chassit inte riktigt kunde hålla i magneten, utan det blev nåt skaller där emellan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-09-19 19:12

hade en kollega som hade ett par burkar från tidigt 80-tal, där upphängningen (papp) hade torkat o spruckit.

han är snål (smålänning :)

han frågade mig vad som var lämpligt o jag bad han mäta burkarna. passade perfekt med BBK-200 i en sluten låda som det var.

Eftersom han är snål brukar han inte spela så högt (el är dyrt :) så deras begränsade baskapacitet är inget hinder :)
'
han blev mycket nöjd :)

jag har hört dem, det var ok . och mckt bra för priset så klart.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-22 00:54

Kollade lite, den mäter inte så tokigt ändå. Lite högt Q bara, 0.51 står det i katalogen. Jag mätte lite snabbt till 0.53 så det stämmer säkert. Mina sitter monterade i 20 liters slutna lådor, gamla byggsatser från HiFiKit. Dom distar inte så förtvivlat ändå, men har lite problem med modulation.

Bild

Dom passar nog bäst i sluten låda på 20-30 liter, men skulle behöva lite lägre Q. I låda hade jag runt 1 i Q-värde. Jag körde det gamla ticket med extra magnet bakpå, och sänkte Q till 0.43 på elementet. Billig och effektiv tweak. Här är element i låda med resp utan Xmag. Det är kurvan med lägre bas man vill åt.

Bild

Mina lådor har inget delningsfilter, basen kör hela registret, diskanten är en piezo som klarar sig utan. Inte så optimalt, men billigt. Man bör nog dela mot diskanten nånstans under 2-3kHz, sen börjar det se för rippligt ut. Med en bra diskant kan det nog låta rätt trevligt ändå, beaktat priset på alltihop.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-09-22 01:16

Om man skulle tänka sig dem som lågbaselement i en ultrabillig trevägare då? Man borde ju kunna få till en hyggligt liten och smidig högtalare med rimliga prestanda med de där i basen och nåt annat (duh! :oops: ) i mellanregister och diskant. Vad borde man ha i övriga register? CT 62 finns ju tyvärr inte längre. Vilka andra lika billiga och bra diskanter finns det idag? Och vad skulle vara ett passande mellanregister?

Edit: stavfel
Senast redigerad av Magnuz 2007-09-22 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Inläggav platon1980 » 2007-09-22 06:51

Bygg en fin transmission line med Gammorna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-22 09:05

Jag funderade närmast på en 2.5-vägare i en 50 liters sluten väldämpad låda. Q runt 0.7 måste man nog jobba mot. X-magnet plus kanske lite flödesdämpning. Lite pill med surrounden och korgen skadar nog inte heller.

Det borde fungera utmärkt i ett tillräckligt tätt och bashårt litet rum. Om rummet höjer 12dB från 60Hz och nedåt i tryckzon så blir det ju kanonbas ner till 0 Hz .... transmission släng dig i väggen ...... :)

Två 8-ohms Gamma-basar, varav den undre går in där baffelstödet försvinner. Här gäller att inte tappa känslighet. Delning vid runt 2.5 kHz till en hyfsat bra diskant. Naturligtvis skall det konstrueras fashomogent ... :D

Det borde man nästan prova faktiskt .... jag har ju alla grejor redan. Med lite omsorg i dimensioneringen blir det nog rätt bra, speciellt i förhållande till pris. :)

Low cost high end. :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-22 10:57

Haha, den fanns ju redan .... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
1240:- per styck.

Bild


Bara att plugga basporten då, dämpa hela lådan plus elementen, och byta till 2.5-vägs filter.
Plättlätt. :lol: :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2007-09-22 12:14

du har inte mojlighet att mata spridning pa elementet ocksa?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-22 13:58

Jo, det tror jag väl, kan ju alltid försöka i vart fall. :) Dom står på jobbet, mån-tis eller nåt.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nwalmaer
 
Inlägg: 1139
Blev medlem: 2005-06-08
Ort: Tranås

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-22 14:27

Mäter ju faktiskt riktigt skapligt. Så den stora frågan blir då... ungefär hur lång Xmax kan dom tros ha? Kan man se överhänget på talspolen på något sätt?

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-09-22 14:41

Hur utläser man distmätningen?

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Inläggav platon1980 » 2007-09-22 20:15

phon skrev:Haha, den fanns ju redan .... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
1240:- per styck.

Bild


Bara att plugga basporten då, dämpa hela lådan plus elementen, och byta till 2.5-vägs filter.
Plättlätt. :lol: :lol: :lol:


Mina har 18dB filter, delar vid 2540 och 2800. Skumt, minns inte varför det blev så, kanske för att Biltemas komponenter inte hade "rätt" värden. Men ljudet blev ju "mjukt" :)

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-09-22 22:41

platon1980 skrev:
phon skrev:Haha, den fanns ju redan .... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
1240:- per styck.

Bild


Bara att plugga basporten då, dämpa hela lådan plus elementen, och byta till 2.5-vägs filter.
Plättlätt. :lol: :lol: :lol:


Mina har 18dB filter, delar vid 2540 och 2800. Skumt, minns inte varför det blev så, kanske för att Biltemas komponenter inte hade "rätt" värden. Men ljudet blev ju "mjukt" :)


Mina första högtalare var just dessa. Köpte dem på hifikit i 19-årsåldern och var grymt nöjd ett tag... (på den tiden var det techno som gällde för mig och de dunkade på rätt så bra jämfört med polarnas onoffcraphögtalare). Nu tycker jag inte de är lika bra *harkel*
De finns fortfarande till förfogande om någon vill lyssan på dem eller mäta på dem. Säg bara till så åker jag till färäldrahemmet i Tullinge och plockar upp dem.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Inläggav Helmut » 2007-09-22 23:39

Har för mig att det var en kille i Uppsala som byggde transmissionline lådor med tre element, Var sugen på att köpa tvålådor vilket min ekonomiinte tillät.
Har också för mig att han tog en ca 2 meter hög marmorskiva och borrade en massa hål i skivan där han monterade i massor av dessa element. Med diskanter modell elektrostater låg priset på ca 1 normal årslön?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-22 23:54

torbod skrev:
De finns fortfarande till förfogande om någon vill lyssan på dem eller mäta på dem. Säg bara till så åker jag till färäldrahemmet i Tullinge och plockar upp dem.

Vh
Tobbe


Låter ju som en kul idé .... :D

Då kan man kanske se om det går att göra nåt roligt av det.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-22 23:58

Magnuz skrev:Hur utläser man distmätningen?


Andraton är röd och tredjeton blå. De ligger typ 50dB ner, det blir då 0,3% Inte så dåligt, vid den signalnivån. (=rätt låg, ej kalibrerat då)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-23 11:43

Helmut skrev:Har för mig att det var en kille i Uppsala som byggde transmissionline lådor med tre element, Var sugen på att köpa tvålådor vilket min ekonomiinte tillät.
Har också för mig att han tog en ca 2 meter hög marmorskiva och borrade en massa hål i skivan där han monterade i massor av dessa element. Med diskanter modell elektrostater låg priset på ca 1 normal årslön?


Det var nog Bosse Bengtsson du tänker på. Han är medlem på forumet. Jag tror dock inte det var denna bas han anävnde va? Däremot satt det ombyggda gamma band-diskanthorn i högtalarna.

Och dom stora panelhögtalarna hete megatrend vill jag minnas. Stora som fan, dyra. Man kunde köpa dom med en lös banddiskant på sidan om. 2 meter hög den också.

Kolla här (2Mb inskannad katalog eller nåt):
http://user.it.uu.se/~erikb/images/audiotronic.png
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-09-23 13:00

phon skrev:
Magnuz skrev:Hur utläser man distmätningen?


Andraton är röd och tredjeton blå. De ligger typ 50dB ner, det blir då 0,3% Inte så dåligt, vid den signalnivån. (=rätt låg, ej kalibrerat då)


OK, då är jag med. Fast inte riktigt ändå. :oops: Vad är de prickade röda och blå kurvorna?

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-09-23 19:24

phon skrev:
torbod skrev:
De finns fortfarande till förfogande om någon vill lyssan på dem eller mäta på dem. Säg bara till så åker jag till färäldrahemmet i Tullinge och plockar upp dem.

Vh
Tobbe


Låter ju som en kul idé .... :D

Då kan man kanske se om det går att göra nåt roligt av det.


Inga problem, låt mig veta vart och när bara. Kunde vara kul att medverka på en sådan uppmätning och eventuell modifiering. Det skulle säkert vara lärorikt för mig.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-09-23 20:08

phon skrev:Jag funderade närmast på en 2.5-vägare i en 50 liters sluten väldämpad låda. Q runt 0.7 måste man nog jobba mot. X-magnet plus kanske lite flödesdämpning. Lite pill med surrounden och korgen skadar nog inte heller.

Det borde fungera utmärkt i ett tillräckligt tätt och bashårt litet rum. Om rummet höjer 12dB från 60Hz och nedåt i tryckzon...

En högtalare för garderoben menar du? :wink:

...så blir det ju kanonbas ner till 0 Hz .... transmission släng dig i väggen ...... :)

Två 8-ohms Gamma-basar, varav den undre går in där baffelstödet försvinner. Här gäller att inte tappa känslighet. Delning vid runt 2.5 kHz till en hyfsat bra diskant. Naturligtvis skall det konstrueras fashomogent ... :D

Tack för mätningarna förresten! Deras tonkurva såg ut precis som jag hade för mig, trots att det nog var över 25 år sedan jag mätte på dem sist. Skrämmande tonkurveminne, med tanke på att jag inte kan komma ihåg vad folk heter, ens de som jag gick i samma klass i 9 år med... :oops:

Det borde man nästan prova faktiskt .... jag har ju alla grejor redan. Med lite omsorg i dimensioneringen blir det nog rätt bra, speciellt i förhållande till pris. :)

Low cost high end. :lol: :lol:

Ser jag fram emot!

Allra mest spännade vore dock kanske en konstruktion där basen INTE har något LP-filter, men helt enklet är det inte att åstadkomma ett sådant system. Har en idé som faktiskt inbegriper en piezzo-diskant och bara en enda delningsfilterkomponent, men jag vet inte om den ger en lösbar ekvation... :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-23 22:14

IngOehman skrev:
En högtalare för garderoben menar du? :wink:


Jag brukar tänka på soprummet i ett hyreshus, 2x1x2,5 meter i betong .... :) Enda problemet är att det sitter ett 8 våningar långt rör i taket, men öppnar man en lucka på rätt våning så fixar sig avstämningen kanske. :)

Tack för mätningarna förresten! Deras tonkurva såg ut precis som jag hade för mig, trots att det nog var över 25 år sedan jag mätte på dem sist. Skrämmande tonkurveminne, med tanke på att jag inte kan komma ihåg vad folk heter, ens de som jag gick i samma klass i 9 år med... :oops:

Lite quick´n dirty mätt, men ändå, vassego.


torbod skrev:
Inga problem, låt mig veta vart och när bara. Kunde vara kul att medverka på en sådan uppmätning och eventuell modifiering. Det skulle säkert vara lärorikt för mig.

Vh
Tobbe

phon skrev:Low cost high end. :lol: :lol:

IngOehman skrev:Ser jag fram emot!


Hjälp, nu har jag nog målat in mig i ett hörn :oops: ..... :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-23 23:06

IngOehman skrev:

Allra mest spännade vore dock kanske en konstruktion där basen INTE har något LP-filter, men helt enklet är det inte att åstadkomma ett sådant system. Har en idé som faktiskt inbegriper en piezzo-diskant och bara en enda delningsfilterkomponent, men jag vet inte om den ger en lösbar ekvation... :? Vh, iö


Då får vi väl prova det då :)


En vanlig 2.5 kanske blir så här? (den måste nog in i garderoben också .... )

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2007-09-24 09:48

Kul projekt för de som forfarande inte kommit ut ur garderoben! Fina kurvor (no pun intended).
Skulle du kunna tänka dig att lägga ut elementdata som du använt i Basta?

Med tiggarstaven i högsta hugg*,

D

*) Fast egentligen är det ingen riktig stav utan bara en mikrofonbom och jag bara låtsas.

Användarvisningsbild
Dellstig
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-11-03

Inläggav Dellstig » 2007-09-24 09:51

Hej!

Moddade eller omoddade element?

mvh

Martin

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-09-24 11:29

Haha, nä jag högg lite elementdata ur luften sådär, bara för att kunna visa lite snygga kurvor .... :lol:

Det var nån liknande billig bas som fick vara stomme till det hela, men diskanten var rätt ändå, H392.

Om det blir allvar så kan man kanske mäta basarna lite bättre, om det nu behövs. Jag tror att det går tillräckligt bra ändå med lite enkla fysikaliska grundstorheter kända, men för en fin eftersimulering på en färdig högtalare kanske data behövs. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-10-07 22:05

vad händer när man monterar en xtra-magnet?

när jag provade så inbillade jag mig att mellanregistret lät hårdare, är det möjligt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2007-10-08 09:28

celef skrev:vad händer när man monterar en xtra-magnet?

när jag provade så inbillade jag mig att mellanregistret lät hårdare, är det möjligt?


Q-värdet sjunker och känsligheten ökar pga av den ökade motorstyrkan (förutsatt att man monterar extramagneten så att den repellerar. Man får alltså pressa magneten på plats när man limmar.) Detta kan ge märkbara tonkurveförändringar, dels pga av det ändrad q-värdet i basen, dels pga av ökad känslighet (som sträcker sig upp i mellanregistret. Gör man inga filterförändringar så kan det säkert bli den effekt du beskriver. )

/D

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-10-08 12:26

jo känsligheten ökade, tonkurveskillnader kan jag inte svära på (mätningar visade ingen påtaglig skillnad) men ljudet upplevde jag som mycket hårdare/vassare - tänkte om det kunde vara nån form av dist?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-08 17:52

Jag har labbat lite till med BBK200 och såg att det allra sämsta med elementet är korgen, precis som paa säger. Det ser rätt tråkigt ut uppe vid 5 - 8 kHz, taggigt och dant, samt låter vasst och illa.

När du sätter dit en extra magnet så blir hela magnetpaketet tyngre och alla de taggiga resonanserna flyttas antagligen ner i frekvens, och kanske blir dom större också. Det är kanske det som låter illa?

Bild

Jag limmade på fyra förstärkningar mellan korg och magnet, och taggigheten gick ner betydligt. Elementet lät också mycket renare efter den modden. Det är några plåtar från en U-klammer som är limmat med epoxi. Ljusblått före och mörkblått efter stag.

Bild


Jag provade lita andra grejor också, bytte mittplupp, coatade kanten, satte på X-magnet och ... så var det väl inget mer tror jag. Det mesta påverkade responsen högre upp, du ser att det ser lite slätare ut.

Bild

Nu skulle jag säkert behöva göra om alltihop i en annan ordning, men vad jag tror så gör X-magnet plus förstärkning mest. Magneten för att få lägre Q-värde, och förstärkningen för att dämpa resonanserna i korgen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-10-08 20:33

bör kanske nämna att när jag provade extramagnet så var det på ett helt annat element, min fråga var mer av generell art.

trevligt med mätningar!
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-08 21:59

8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Basso
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2006-09-23
Ort: Borås

Inläggav Basso » 2007-10-08 23:54

Undrar om det är gammas tolkning av sågtandsvåg? Skulle var intressant att se en mätning med leklera eller liknande klet på chassit. Jag tror att oroligheterna längre upp i frekvens skulle minska en hel del.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2007-10-09 16:03

phon skrev:Bild


Jag tycker mig se att det är någon som limmar sina element minsann... Och använder spånplatta!
Allvarligt, kul att någon har möjlighet och ork att prova. Intressant att denna någon ofta är samma person! :) Nåja, jag håller med Basso och funderar på om inte Svalanderklägg (=plastilina) skulle kunna vara till nytta. Mysigt klet och viss kultfaktor. Gör sig bra på foto också - det är ingen tvekan om att det är DIY-moddning på gång om halva lådan är fylld med barnens modellera.

Tack redovisningen! Det var kul (som vanligt).

/D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-09 19:01

Dahlqvist skrev:Jag tycker mig se att det är någon som limmar sina element minsann... Och använder spånplatta!

Ja, vad gör man inte :)
HiFiKit originallåda, fortfarande spånplatta har det visat sig.


Dahlqvist skrev:Allvarligt, kul att någon har möjlighet och ork att prova. Intressant att denna någon ofta är samma person! :)

:oops: :oops:
Jag måste nog skaffa mig ett liv .... :lol:


Dahlqvist skrev:Nåja, jag håller med Basso och funderar på om inte Svalanderklägg (=plastilina) skulle kunna vara till nytta. Mysigt klet och viss kultfaktor. Gör sig bra på foto också - det är ingen tvekan om att det är DIY-moddning på gång om halva lådan är fylld med barnens modellera.

Han körde väl PP också? Man kanske kunde ta den elastiska sorten?
Plastic Padding och modellera, DIY i den högre skolan ... :)

Dahlqvist skrev:Tack redovisningen! Det var kul (som vanligt).

/D


:)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-10-13 01:53

Min fråga från första sidan kvarstår:


Magnuz skrev:Om man skulle tänka sig dem som lågbaselement i en ultrabillig trevägare då? Man borde ju kunna få till en hyggligt liten och smidig högtalare med rimliga prestanda med de där i basen och nåt annat (duh! :oops: ) i mellanregister och diskant. Vad borde man ha i övriga register? CT 62 finns ju tyvärr inte längre. Vilka andra lika billiga och bra diskanter finns det idag? Och vad skulle vara ett passande mellanregister?


Som sagt, borde de inte passa som billiga renodlade lågbaselement? Det borde väl också göra att man kan strunta i eventuella modulationsproblem? Vad skulle förresten hända om man sidomonterade två stycken back-to-back i en 70-literslåda? Får man samma effekt som av en pålimmad repellerande magnet? Fast infällnadsdjupet kanske är så litet att baffeln skulle bli orimligt smal...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-17 17:46

Ja, det skulle väl gå att ha dom till renodlad bas antar jag. Back-to-back måste jag prova nån dag, det borde ju fungera. Tar man många såna, och dessutom kopplar isobarik, så kan det väl bli rätt mycket ljud i en förhållandevis liten låda. Som en Thympani vad-den-nu-hette, den stackade drivern som spelar ut åt sidan.



Jag kollade lite mer idag, BBK200 är nog inte så enkelt att matcha mot en diskant.

Först mätte jag avståndet bas-diskant på en HiFiKit-låda. 17-17,5 cm, det skulle ge en delning på ungefär 2800Hz vid korrekt takreflex.

Jag mätte vågformcentrum på BBK200 vid den frekvensen ....... det ligger på minus 8-9 cm ...... 8O

Diskanten, H392, har vid samma frekvens +/- 0 ungefär. Inte så enkelt att få de två att spela ihop på en plan baffel, eller alls egentligen.

Med den kunskapen är nog ett försiktigt recept att sätta en waveguide av någon sort på diskanten, mäta igen, och sedan antagligen såga fram en hylla typ pi60 på lådan.

Man får nog bruka lite våld på vågen från diskanten också, men det kanske skulle gå att få ihop det ändå. Jag får se om jag snubblar på någon bra idé till det hela nån dag, nån wg ligger väl och skräpar .... :)


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-18 18:04

Det var nog inte helt bra tänkt igår, den undre högtalaren lämnar också ett bidrag till det hela, det skulle ju bli en 2.5. Det bidraget gör att avståndet ser ut att vara längre mellan diskant och bas, och då kan vi använda en lägre delning med bibehållen takreflex.

Det är, om vi inte vill såga sönder lådorna helt och hitta på nåt nytt, men det kanske kommer att behövas i vilket fall.

Diskanten är visserligen specad av Seas för delning från 3000Hz, men jag tycker nog att man kan dela lägre. Nedåt 2000Hz kanske skulle ge bättre passning till basen? Bäst att kolla.

Bild


Jag mätte därför basen idag även vid 2000Hz, men det var inte så stor skillnad. VFC låg bara nån cm närmare baffeln, eller på minus 6-7 cm där nere. Inte mycket hjälp alltså. Det får nog bli WG till diskanten om det skall fungera, plus en bra fogsvans och en flaska lim till lådan.

Artar sig till ett riktigt mastodontjobb faktiskt. :)


Så här nånting kanske diskanten kan ta sig ut med en WG, den här kombinationen har jag dock inte mätt något på.
Jag är inte alls säker på att jag vill limma dit den på min diskant, jag kanske vill ha diskanten till något annat.


BildBild

Nu lägger jag nog ner det här ett tag, måste arbeta lite också ..... :lol:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-10-19 04:16

Kul att se att det finns någon som tänker i termer av
vågfrontscentrum. :P

Aldrig kul att vara ensam, ju.


Väldigt kul och väl genomförd tråd även för övrigt!


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-21 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2007-10-19 09:00

Helmut skrev:Har för mig att det var en kille i Uppsala som byggde transmissionline lådor med tre element, Var sugen på att köpa tvålådor vilket min ekonomiinte tillät.
Har också för mig att han tog en ca 2 meter hög marmorskiva och borrade en massa hål i skivan där han monterade i massor av dessa element. Med diskanter modell elektrostater låg priset på ca 1 normal årslön?


BB körde med Gamma banddiskanter i Audio-Tronic CM3

När det gäller marmor minns jag att Gamma , eller deras svenska försäljningsbolag Frekvensia (tror jag de hette), marknadsförde högtalare helt byggda i marmor. Jag lyssnade på en en gång och vill minnas att den lät riktigt bra med djup och resonansfri bas.

roren
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-01-11
Ort: Luleå

Inläggav roren » 2007-10-20 09:23

Intressant artikel!

Frågor:
Hur hittar man VFC ?
Har du gjort den där WG:n själv eller finns den att köpa nå'nstans?
Hur långt ner i frekvens kontrollerar den spridningen?

Jag har ett gäng så'na där BBK-200,Och när jag mäter på dom med min
nya leksak "Dayton WT-3".Så stämmer T/S siffrorna på 4 Ohmarna hyffsat
bra med tillverkarens spec.
Medan 8 Ohmarna ligger ett par snäpp högre i Qts (0,66)?
Har ej kollat VAS.
Det får mig att undra om min WT3 kanske inte är att lita på.
Men det får jag ta upp i en annan tråd.

Säger det igen,Intressant artikel.Vet inte vad det är men jag
går alltid igång på billiga "Folkhögtalare".
Hellre det än att köpa svindyra element och se'n bygga nå't som
låter skit :wink:

Rolf

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-10-21 13:10

Då var ett par högtalare levererade till Phon för plastikkirurgisk förbättring.

Tyvärr är det nog så att det sitter två seriekopplade 4 Ohms BBK200 element i varje låda. Det blir lite dumt vid parallellkoppling som Phon var inne på. Vi får se vart det hela slutar.

För övrigt var det kul att se alla projekt Phon håller på med eller tidigare har hållt på med. Det var ungefär som att kliva in på HifiKit med ett rum klätt med högtalare av olika de slag :)

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-21 14:28

:oops: :oops:


HiFiKit ..... 8O jag måste nog städa tror jag .......


Jag har faktiskt skissat lite på en lösning redan, det är ju svårt att hålla sig när man får nåt i knäna så där .... :) Fortfarande nåt åt 2,5-vägshållet, men med seriekopplade basar då. Labbar i Edge just nu och det ser bra ut så långt.

Jag tar nog med lite av mina LiSTon-lärdomar och gör en ny front även till den här lådan. Det verkar enklast så. Hissar ner fronttyget som du föreslog, det verkar bli jättebra. Kanske nån fot också, den du såg där eller något liknande.

Snart klart ..... hmmmm ..... åtta månader senare .... :lol: :lol:


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-10-21 21:15

Jag tyckte det var en rolig lekhörna, du behöver verkligen inte städa.

Så det går att få till en 2.5 väg med seriekopplade basar, är det något du provat tidigare? Hur får man till det med delningsfiltret? En serieresistans innan ena basen och kanske en konding parallellt?

Frontskyddet verkade ju som gjort för att bara täcka basarna, tur att det var så bra storlek på det från början.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-10-21 22:15

ang vfc, jag begriper inte hur ni plottar in centrumet - det blir ju som att sikta i blindo!?

jag provade med oskåpet men fann det lättare att måtta fram centrum en våglängd*, eller halv, från miken - men det kanske är det akustiska centrumet?

förvirringen är total!

*upptäckte att 3khz hade en våglängd på 12,4cm i mitt rum
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-10-21 22:35

Njae... om du bor i ett någotsånär normaltempererat rum så finner du nog (vid en noggrannare mätning) att våglängden snarare är ungefär 11,5 cm.


Vågfrontscentrum (eller fokalpunkten om man föredrar att kalla den så) mäter du fram genom att plotta vågfronten. Koppla den elektriska insignalen till ena kanalen på ett oscilloskop, den kanal du triggar på. Den andra kanalen kopplar du till mätmikrofonens utsignal.

När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder, 1,39 går lika bra som 2,12! Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt. Därefter ritar du ut dess radie.

Radien startar... i focalpunkten! :P

Ett annat sätt att beskriva det är att radien minus avståndet till baffeln är hur långt bakom baffeln focalpunkten ligger. 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-21 22:54

Det är intressant att se hur mycket kroppen reflekterar och påverkar mätningen ...... händer och mikar och annan bråte också för den delen.


torbod skrev:Så det går att få till en 2.5 väg med seriekopplade basar, är det något du provat tidigare? Hur får man till det med delningsfiltret? En serieresistans innan ena basen och kanske en konding parallellt?


Det går nog att få till, men jag får fixa baffelsteget mer i filtret istället. Det blir ju ingen extra hjälp från ,5-basen, fast basarna verkar kunna spela rätt bra ihop ändå.

Röd är mellanregister-basen och grön är ,5-basen i edge, efter att jag har flyttat runt dom lite på baffeln. Den senare skall dämpas lite mot högre frekvenser tänkte jag.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-10-22 11:44

"Njae... om du bor i ett någotsånär normaltempererat rum så finner du nog (vid en noggrannare mätning) att våglängden snarare är ungefär 11,5 cm."

jag hade ju förväntat mig att våglängden skulle vara runt 11,46cm men så blev det inte, jag tyckte jag var petnoga vid plottning och mätning = först hitta ifasläge å sedan flytta bak/fram mik till nytt i fasläge å avståndet dem emellan blir väl våglängden, hmm... jag ska prova igen, kanske är det min apparatur som inte är akkurat!?

"När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder,"

jag fann det lättast att plotta vid hel eller halva våglängder

"Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt."

någon skrev att inverterade domar/damkåpor ändrar vågfrontens form, plattar till den som jag förstod det - hur bär jag mig då åt för att bedömma focalpunkten, hmm... nä jag jag måste prova detta igen
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-18 00:03

Blev varse att det fanns lite mer att göra när jag julstädade.
Det står ju två lådor och dräller här .... :lol:


(blev jag påmind om ... :oops: )


Dom skulle bli 2,5-vägare var det tänkt, kanske är läge att varva upp sågen då.

Bild

Nytt hål lite längre ner för att kunna dela av lådan i två halvor. Ny baffel behövs också.

Bild

Innan jag limmar dit den så petar jag i lite mer foder, det har blivit ruskigt kallt ute och jag vill inte att lådorna skall frysa.

Bild

Sedan limning och torkning med järnklump som tyngd, så kan jag ägna mig åt att modda basarna.

Bild

Magneter skall på, dom limmas dit polvända med snabblim.

Bild

Sedan förstärkning av korgarna med små bitar monteringsband limmade med PL400.

Bild

Efter torkning så blir det en skvätt phonigt klet på baksidan.

Bild

Nu får alltihop torka över natten så kan jag kanske montera och mäta lite imorgon.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-12-18 12:53

ditt projekt ger mersmak

lova ge ett ärligt besked om dom ljudliga kvaliterna

dom där bbk200, stämmer hifikits uppgivna data för fs, vas, qts och känslighet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-18 13:54

celef skrev:ditt projekt ger mersmak

lova ge ett ärligt besked om dom ljudliga kvaliterna

dom där bbk200, stämmer hifikits uppgivna data för fs, vas, qts och känslighet?


Jo, det är rätt kul faktiskt. :D

Nu spelar en högtalare i mäthörnan, försedd med ett filter som ligger utspritt över hela skrivbordet. Det ser inte helt galet ut så långt, och det låter inte helt galet heller, men det är långt ifrån färdigt.

Är hemma och tankar i mig lite lunch (samt hämtar mer filterkomponenter .... :) ), vi får se hur långt jag kommer i eftermiddag. Jag skall försöka vrida fasen lite till på diskanten, inte helt enkelt så som jag har lagt upp det hela .... 8O 8)

Hur den låter? Ja, ungefär som en pi60s sådär ..... :lol: :lol: det vill säga ... det kommer ut ljud ur den när man lägger på en signal .... :lol:


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-19 10:09

Så blev det lite mäta och filtermekande, men min hårddisk verkar vara på upphällningen.

Det händer sådär en gång om året ungefär, det är väl så länge som en hårddisk håller när man släpar med sig den överallt. Lite problem med bilder alltså, de här har jag tillverkat med en gammal Win98 disk.

Den verkar hålla i evigheter ..... 8O

I alla fall, basarna i de här lådorna är på 4 ohm, och dom kopplar man inte gärna i parallell. Någon lite omtanke om förstärkeriet behövs nog. Då återstår seriekoppling, och med en 2,5-vägs högtalare blir det gärna a la Naqref då, alltså med en konding över nedre basen.

Ett lågpassfilter för 4 ohm typ tabellfilter hängdes på, nånting i den här stilen.


Bild


Lite mätande visar att det faktiskt fungerar ...... 8O :D


Nu kan man se att vid låga frekvenser så är spolen kortsluten och den lilla kondingen är det avbrott i. Vid riktigt låga är det avbrott i den stora kondingen också, så hela signalen går genom båda basarna. Lite högre upp, över 200 Hz, börjar den stora kondingen släppa igenom signalen vilket får till följd att bara den övre basen får signal. 1,5-vägs i det här läget alltså.

Vid någon viss ganska hög frekvens, runt 2000 Hz, börjar de bli trångt i spolen och det som går igenom shuntas till jord av den lilla kondingen. Ingen signal till något element då, ett lågpassfilter.

Det var basfiltret i sitt tidiga utförande, inga större konstigheter där.

Men, en liten detalj till bara. Vid höga frekvenser, över delningen, så kommer hela signalen att ligga över spolen. Signalen över spolen är alltså högpassfiltrerad med lågpassfiltrets komponenter.

Sparplan på gång ..... :lol:

Där, vid spolen, borde man kunna ansluta diskanten rakt över, utan några ytterligare komponenter .... ganska fiffigt, eller hur?


Bild


Undrar om det tänds något Juleljus där ute nånstans ..... :?:


:lol: :lol: :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Keba
 
Inlägg: 707
Blev medlem: 2005-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Keba » 2007-12-19 10:56

phon skrev:Där, vid spolen, borde man kunna ansluta diskanten rakt över, utan några ytterligare komponenter .... ganska fiffigt, eller hur?


Bild


Undrar om det tänds något Juleljus där ute nånstans ..... :?:


:lol: :lol: :lol: :lol:


:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-12-19 14:15

jaha, nu köpte jag grisen i säcken!

beställde bbk200:or och monacor dt300:or med tillhörande waveguides och en massa epoxilim, visst borde man kunna fixera magneten med en j*vla massa lim mellan korg och magnet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-12-19 14:19

celef skrev:visst borde man kunna fixera magneten med en j*vla massa lim mellan korg och magnet?
Det borde väl funka med epoxi, bara du kan få det att inte sakta rinna bort från skarven innan det härdat. Men plåten är ju så tunn i korgen också, och behöver nog förstärkas/förstyvas. Kanske lite rowingväv tillsammans med epoxin kan lösa dina problem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-12-19 21:32

jag kanske oxå kan limma in ett gäng mässingsstavar på valda ställen, men om problemet bara är märkbar först vid höga ljudtryck så är jag inte jättebekymrad

är det ngn föresten som har provat den där dubbelskonsvarianten av elementet?
Bikinitider

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Inläggav manw » 2007-12-19 21:42

Ett "seriefilter" är ju det du fått :wink:

Gissar att du behöver en R-C länk över varje bashögtalare, för att kompensera för den (avsevärt?) stigande impedansen vid högre frekvenser. Ännu viktigare om man bygger ett seriefilter skulle jag tro.

Du har väl tillgång till fina mätgrejor gissar jag, så det är nog bäst att mäta upp den kurvan också.

Roligt projekt hursomhelst, jag blir alltid mest imponerad av de projekt där man har fått "mycket pang för pengarna" :)

EDIT: Det är riktigt att R-C länken endast behövs över den högtalare som är aktiv i den högre delningen mot diskanten (nedan) :idea:
Senast redigerad av manw 2007-12-20 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-20 09:53

Jaa, ett seriefilter är det. :)

Man kan ju rita om det lite och hala iväg diskanten åt höger, så syns det lite tydligare.

Bild


Det kan ibland vara bra att använda ytterligare en högtalare i övningarna, här i form av att ställa den uppepå. Då kan jag kalibrera hörsel och mätningar med ojämna mellanrum. MDF-högtalaren vet jag ju ungefär hur den skall bete sig. :)


Bild


Inte för att jag har några speciella mätgrejor, en vanlig PC och några WM61, men jämförande mätningar går alltid att göra. Dels jämföra före/efter en ändring, dels jämföra med något känt. Miken är den blå horisontella pinnen framför, den vet jag ungefär hur den mäter.


Bild

Senast jag såg filtret, igår kväll, så såg kopplingen ut såhär. Filtret får jobba mot ganska "snälla" impedanser, dels för att jag har satt en länk tvärs över den bas som är aktiv vid delningen, och dels för att jag har behövt dämpa diskanten relativt mycket, filtret ser mest en resistans. Den lilla spolen i serie med diskanten är till för att mildra en topp högt upp i frekvens.

Nu tänkte jag skaffa mig lite mer delar och löda ihop det hela, och köra lite mer test och mät, det börjar närma sig ...... men först är det nog jul som hägrar. :D


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-12-20 12:48

Phon, du har PM. :)

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-12-20 16:03

Haha, kul att du har satt sågen i lådorna och börjat leka Dr Snuggels på riktigt.

Det ser ut som du fått dit waveguiden oxå på bilderna. Märkte du ngn skillnad före och efter det?

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-20 16:45

torbod skrev:Haha, kul att du har satt sågen i lådorna och börjat leka Dr Snuggels på riktigt.

Det ser ut som du fått dit waveguiden oxå på bilderna. Märkte du ngn skillnad före och efter det?

Vh
Tobbe


Jag är betydligt latare än så, det är nya diskanter ....... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-12-20 21:01

phon skrev:
torbod skrev:Haha, kul att du har satt sågen i lådorna och börjat leka Dr Snuggels på riktigt.

Det ser ut som du fått dit waveguiden oxå på bilderna. Märkte du ngn skillnad före och efter det?

Vh
Tobbe


Jag är betydligt latare än så, det är nya diskanter ....... :D


Ahhh, du tar den enkla vägen.
Om du kränger upp lådan ordentligt och bygger in ett par pi60 så ska de nog bli ganskia bra tillslut :)

Vad är det för guckigt guck du pillat dit på undersidan av baskonerna? Jag hoppas det är typ latexmassa och inte some young guy...

Inväntar spännande fortsättningen.

/Tobbe

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-22 10:07

Guckan? Det är vanlig flytande latex, naturgummimjölk alltså.

Det har blivit några panelbitar tillverkade, samt början till fötter också. Jag lackar i omgångar, mellan skinka och snaps. :)

Bild


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Inläggav manw » 2008-01-02 23:59

phon skrev:Guckan? Det är vanlig flytande latex, naturgummimjölk alltså.

Hoppas du inte fastnade i Guckan, så vi får veta slutresultatet på projektet. Tyckte det var ett kul projekt, eftersom det är med så pass billiga element. :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-01-03 00:59

Nejdå, har bara inte börjat jobba ordentligt ännu efter julledigheten ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Inläggav DanNorman » 2008-03-04 13:09

Hur går det med bygget?
Om du har mätt på elementen, skulle du då kunna vara så vänlig att posta t/s-parametrar på dom? (8-ohmsvarianten helst)

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2008-03-04 13:53

För 15 år sedan byggde jag 4 PA toppar med storebror (LA1231) samt billigaste hornpiezon från motorola, spelar riktigt bra för sin tillämpning måste jag säga :), Dock påminner sig lådorna om man tar dem inomhus :lol: (12mm plywood). Men gammaelementen tål en hiskeles massa stryk, det specade "watt" talet på dem har överskridits med råge i flera år, senast jag såg dem hade dock textilkanterna blivit lite trötta.

Som sagt 15 års disco dunkande sätter ju sina spår.
Musikälskande tekniker som är både obildad och vetgirig.

Lyssnar Xavian å lite hemmameck, Räjsar Peugeot, Äter gärna thaimat. Arbetar på ALT hiss.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-03-04 20:23

kung skrev:Hur går det med bygget?
Om du har mätt på elementen, skulle du då kunna vara så vänlig att posta t/s-parametrar på dom? (8-ohmsvarianten helst)


Ja det kan man ju undra .... :lol:

Det sitter två 4-ohms element i de här lådorna, i serie med varandra. Har inga t/s på dom framför mig.


Med bygget går det annars rätt sakta ... men lite har det hänt i alla fall. Det var det här med baffelstöd, seriefilter och seriekopplade basar, inte så enkelt. Varför snöade jag in på seriefilter egentligen ... :o

Jag tänkte att om baffeln inte stöder längst ner så får väl berget gå till ... alltså, jag tänkte att golvet kanske skulle kunna hjälpa till en bit uppåt istället. Om undre elementet hamnar nära golvet kan man få stöd upp till kanske 400 Hz där baffeln börjar hjälpa det övre elementet.

Jag tog alltså tag i undre baselementet med ett högerklick på musen, drog ner det nära golvet och släppte det där. Väldigt enkelt egentligen, när man är inne i Basta och simulerar.

I praktiken räckte det inte med att högerklicka, hela högerarmen behövdes, och verktyg dessutom .... 8O

Bild


Efter en liten stund hamnade trots allt elementet alldeles nere vid golvet, nånting så här såg det ut då.

Bild


Här har jag lindat in det i rött julklappspapp ..... er .... jag menar, omringat det med ACO dämpskivor. Röda, det var runt juletid det här ... (dom är fortfarande röda :) )

Bild


Så där nära skall man nog inte mäta när elementen är så långt från varandra, men även om jag mätte lite snällare så blev det inte riktigt som jag ville. Dock var det inte alltid så här illa .... 8O

Bild


Lite snällare mätningar visar ändå att det finns hopp om livet med baselementen, här utan diskanten inkopplad. Man kanske skulle försöka högerklicka på dom och dra ...... iväg dom någon annanstans bara för kul .... :lol: :lol:

Bild


Nu finns det inte så många platser kvar att skruva i, baffeln ser mest ut som en ost med stora hål i.

Jag tror att jag tar ur den lite försiktigt och försöka reparera den på något sätt. :)

Bild

När jag ändå är på gång och reparerar baffeln, så kan jag lika gärna passa på att prova något annat.

Här är nu bafflarna nyrenoverade, det skall bara fräsas lite hål i dom här och där. Blyertsstrecken antyder kanske vad jag hade tänkt leka med den här gången ... 8)



Bild

Ja, ungefär så ser det ut just nu. Nästa vända blir väl att mäta lite igen, nu med en helt ny (fast gammal) dator som jag satte dubbla ljudkort i. Då kanske jag kan få fart på Sirp också, det vore inte så dumt, även om lilltrolls matlab-kod fungerar bra.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-03-05 14:44

mätte mina 8ohmare (re 7,2ohm)

resultatet var nerslående

fs ~48hz
qt ~0,89

genom att slitsa spidern sjunk det ngt

fs ~40hz
qt ~0,66

vas orkade jag inte ens mäta

bbk200 var inget kul element
Bikinitider

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Inläggav DanNorman » 2008-03-06 00:30

celef: ok, tråkigt. men eftersom jag redan har elementen (sen 200 år tillbaka), så blir det till att stoppa skiten i ett par slutna lådor då, på typ 40 liter.

phon: vilken av dina frekvensmätningar kan sägas motsvara ett ensamt element utan filter? måste ju ha nåt att stoppa in i lspcad iaf :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-03-06 01:49

celef, 0,89 låter högt. Jag fick drygt 0,5 på mina 8-ohmare, så mycket kan det väl inte ha ändrats med nya element?

kung, mätningarna i början av tråden var på låda med ett element, men diskanten var ju med förstås.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-03-07 16:11

nja, skyll inte på mig - skyll på elementen

men jag kan göra ny mätning med mer inkörda element
Bikinitider

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2008-03-07 16:50

celef skrev:nja, skyll inte på mig - skyll på elementen

men jag kan göra ny mätning med mer inkörda element


Alltså dessa byggde jag flera högtalare med när jag var yngre, och papperskanter, eller som i de nya BBK200 textilkanter kräver ofta en massa mer inspelning än skum och gummi.... och jag tror att skillnaden mellan nytt och inspelat är ordentligt mycket större med. Det är mina intryck.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-05-05 15:45

Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-05-05 18:52

Den ser ut så, och den kommer väl därifrån nånstans också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-05-05 19:03

då känns det ju än mer surt att hifikits angivna parametrar är så felaktiga :(
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-07-07 23:34

i början av 80-talet såldes det tyligen en högtalare som var ganska dyr under namnet perfector original (med m*a*s*h eller iallafall armyinspirerad logga), högtalaren var konstruerad av nån som hette bengt lindström, baselementet såg förvillande lik ut bbk-200, nån som vet mer?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2008-07-08 09:38

Namnet (BL) känner jag igen...

:?: (Spolar tillbaka bandet, återkommer om jag kommer på det!)

/Jocke

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-07-08 10:21

i ett gammalt nummer av h&m så samtalade ett gäng mer eller mindre kända högtalarkonstruktörer och bengt lindström var en av dem jag inte har hört talas om tidigare, han verkar ha byggt högtalare på hobbybasis
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2008-07-08 11:02

Nu minns jag!

Jag hade för många år sedan lite uppdrag åt Monacor Sv. Jag hade en del frågor om några element och hänvisades till BL. Har tyvärr inte kvar hans mail. Behöver du få tag på honom kan du ju fråga på Monacor (uppgifter nedan) eller söka på eniro - enligt en tråd på ett annat forum verkar han hålla till i Örebro.

/Jocke


Monacor Sverige AB
Industrigatan 8
286 36 ÖRKELLJUNGA
Tfn: 0435-56330
Fax: 0435-448430
E-post: stefan@monacor.se
URL: http://www.monacor.se

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-07-08 19:31

intressanta uppgifter, men jag ville bara höra ifall någon kunde verifiera om det var bbk-200 i nämnda högtalare, diskanten såg förövrigt ut att vara nån philips, alla körde väl med philips denna period?, som var monterad på lådans topp och pekade upp mot tak
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2008-07-08 19:34

Nosa upp honom om du vill veta! Det är en trevlig man!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-07-09 00:17

det fanns en firma som hette frekvensia gete i upplands väsby som sålde högtalare med namnet gamma, bland annat en gamma 111 marmorhögtalare med element med alnicomagneter, baselementet hette la1232 och ser väldigt besläktad ut med denna

Bild

dock lite annan magnetform säkert på grund av alnico

vem började döpa dom bulgariska elementen för gamma?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-12-02 16:21

celef skrev:vem började döpa dom bulgariska elementen för gamma?
Det är nog ett rent svenskt påhitt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Syntesis
 
Inlägg: 608
Blev medlem: 2005-04-14

Inläggav Syntesis » 2009-12-02 17:59

Fabriken i bulgarien heter så om jag inte missminner mig.

Har funnits en hel del olika varianter på LA/LB serien basar.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2009-12-02 22:02

det är en jättefabrik enligt peter
man lastar tågsätt med högtalare där och kör iväg österut
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-12-02 22:16

Syntesis skrev:Fabriken i bulgarien heter så om jag inte missminner mig.
Tror inte alls den heter Gamma, utan ungefär så här:
http://vissokogovoriteli.plc.bg/index.htm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

roren
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-01-11
Ort: Luleå

Inläggav roren » 2012-03-23 19:50

Varför kalla dom 'Gamma' Vad är det för fel med det snärtiga och lätta
namnet 'Vissokogovoriteli' :)

Edit:
Ojdå det var en gammal dammig tråd :oops:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

BBK200

Inläggav Perfector » 2014-03-21 11:27

Kul där när mina favviselement blir så vackert omtalade.
En gång i tidernas begynnelse hade jag ett par som jag hängde om genom att flytta in kanten på upphängningen 1 mm och fick ett slag på nästan 10 mm åt varje håll. sedan drogs elementet in av Gamma och byggdes om så det nu ser ut som jag ritade det :-)
Konjugatlänkad är den en dröm med hur mycket botten som helst
länken i 8 ohm är 15uF 8.2 Ohm och då kommer den sista oktaven bas fram med bravur
elementet blir åxå en statisk last med nominell impedans 8 ohm och högsta uppmätta 8.2 ohm. Behövs det mer än så?
Lådan 23 liter sluten är kanon och allt man behöver
Nu har jag lagt byggandet på hyllan och njuter mina egna Perfector Original som dom lät 1982 när dom byggdes.

Perfector (The one and only )

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-21 11:31

Bengt Lindström, det är jag det :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-21 11:43

Diskanten på taket heter Peerless LK 10 dt och finns inte längre.
Kan dock ersättas med andra diskanter som har en stigande kurva på axis då den faller när man kommer ur axis och sitter på lyssningsplats.
En koll på frekvenskurvan talar om ifall det är en lämplig diskant för ändamålet

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: BBK200

Inläggav phon » 2014-03-22 00:04

Perfector skrev: Lådan 23 liter sluten är kanon och allt man behöver Perfector (The one and only )


En HiFiKit sluten låda med BBK200 och piezodiskant mätte jag på häromdagen, så här såg den ut då.
Den kan ha varit nåt i storlek med 23 liter eller nåt. Står inkopplade på jobbet just nu.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 13:23

Mätte den så där bra alldeles av sig själv eller är det du som sett till att
den gör det?

Edit: Såg just skalan, 100 dB! Fy skäms. ;)


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-24 13:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 14:05

Bor nu i trosa, men kan ordna till en lyssning över en kopp kaffe om nån är intresserad av det.
Köpte tillbaks ett par originalburkar från tradera som spelat musik i 32 år. dom är nu alldeles i en egen klass och bör vara njutbara även för kräsna öron :-)
Men glöm inte att lägga konjugatlänkar på era gamma 8'or, annars blir det ingen botten i dom
Min mentor Göran Kling från gamla HiFi Connection sa alltid att jag var galen men att det faktiskt funkade efter hans uppmätning av länken.
Komplett filter med diskant till 2-vägs system blir
bas 0.5 Mh på grov tråd
Länken 15uF 8.2 ohm
Diskant = lite svårt men normalt en som lämnar runt 90 till 91 db
3.3uF 0.75 mH
Länk 0.68 uF 10 ohm
Dämpas med 3.3 Ohm serie och 12 ohm parallelt
Då bör det stämma så bra det kan och man kan lyssna länge utan att öronen börjar blöda.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 14:30

Jag vet inte om du skojar, men tror du på fullt allvar att du med den där
konjugatlänken nämnvärt påverkar bottenregistret?

Den den gör är ju bara att sänka mellanregistret (ja den gör lite annat
också, men just i basregistret gör den typ ingenting alls).


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 14:31

Lura piezon.
10 Ohm tvärs över och 4.7 uF i serie.
då tror förstärkaren att det är en magnetodynamisk last och tutet försvinner över motståndet.
Kvar blir en klang som låter läskigt nära en banddiskant.
Man kan även ha ett trimbart motstånd och prova fram hur mycket överspill som behövs för att få rätt känslighet.
Kolla dock att det inte blir för lågt.
Funkar bra mycket bättre än den klassiska att dela med ett motstånd och dämpa med en konding.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 14:39

Länken kan byggas på 3 sätt
Dels vid dubbla impedansen vilket gör dålig nytta då den lägger sig i signalkurvan och spökar.
Dels enligt visaton
rDc * 1.5 är motståndet i länken
gånger sig själv, delat med induktion o talspolen räknat i mikrohenry
för bas blir det då 6.8 * 1.5 = Ca: 10 * 10 / talspolen
Om vi utgår från en spole på 1.2 mH blir det 1200mikrohenry
Kondingen blir då 12 uF
Denna länk skall enligt visaton vara faslinjär, men lägger sig i ljudkurvan.
Min version är att binda länken till delningen.
Då får man ett 6dB filter till jord som är så bandbrett att det funkar utan att länken ger sig på signalen och knuffar runt Q-värdet
Så, ja. Jag vet av 25 års praktisk erfarenhet att det funkar klockrent och att basen blir bättre eftersom impedansen vid resonansfrekvensen inte skenar i topp, vilket är den mest påverkande faktorn varför ett element har en viss botten. Om du får bort den så impedansen blir närmast statisk så tappar inte elementet orken vid sin resonsfrekvens
Dock kräver detta att belastning mot konen från antingen lådvolymen i en sluten låda eller från reflexkanalen i en basreflex är optimerad, annars riskerar man att systemet kraschar vilket inte är så bra :-)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 17:26

"0.5 Mh på grov tråd" skriver du.

Jag förmodar att du menar 0,5 mH*, vilket ger en impedans (induktiv) om
0,2 Ohm ungefär vid 70 Hz (exempel på tänkbar resonansfrekvens) och
spolens resistans hamnar i samma storleksordning om den har rimligt
grov tråd. Så drivs högtalaren med en rimligt lågohmigförstärkare så är
baselementet redan kontrollerad rimligt väl vid resonans.

Inverkan av en konjugatlänk som kopplar in ett motstånd om 8,2 ohm
först över 1,3 kHz(!) gör inte mycket skillnad. Att fylla lådan med något
dämpmaterial kan däremot signifikant påverka Q-värdet (sänka det/öka
kontrollen av konen vid resonans). Det kanske du skulle prova?
.

Vh, iö


*Decimaluppdelning sker med komma i Sverige, M betyder mega och inte
milli, och h är ju (icke-SI-enheten) för timme och man anger inte spolars
induktans i megatimme.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 17:42

Perfector skrev:Lura piezon.
10 Ohm tvärs över och 4.7 uF i serie.
då tror förstärkaren att det är en magnetodynamisk last och tutet försvinner över motståndet.

Att shunta diskanten (som i sig är mycket högohmig och i huvudsak
kapacitiv) med ett motstånd är en klassisk lösning. Men tutet signalen
försvinner inte över motståndet som ju i den konfigurationen sitter
över diskanten, inte i serie med den.

Och det är heller inte vad förstärkaren "tror" om saken som har betyd-
else utan det är kondensatorn om 4,7 uF som behöver ha en resistiv
last för att bilda ett normalt HP-filter.

Perfector skrev:Kvar blir en klang som låter läskigt nära en banddiskant.
Man kan även ha ett trimbart motstånd och prova fram hur mycket överspill som behövs för att få rätt känslighet.
Kolla dock att det inte blir för lågt.
Funkar bra mycket bättre än den klassiska att dela med ett motstånd och dämpa med en konding.

Det du kallar "den klassiska" med seriemotstånd har ingen med delning
att göra. Seriemotståndet är ett skydd för för stor ineffekt i ultraljuds-
området då den i det registret går ned till i trakterna av 15 ohm, vilket
kan bli avsevärt mycket mera effekt än elementet klarar i vissa fall. En
filtrering uppnås alltså med hjälp av motståndet, men det är snarare
ett LP-filter och har inget med delningen att göra.

Seriekondensator ger en skapligt frekvensoberoende dämpning då
diskanten som sagt i huvudsak har kapacitiv impedans. Men helt sant
är inte det heller för den har en rätt så kraftig krusidull i registret, stor
nog för att den smalbandigt faktiskt blir induktiv eller nära på unduktiv.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-23 18:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 17:45

Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Ibland fungerar inte teorin i praktiken.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.
Kanske ska tillägga att en standardlänk lät skit när jag drog fram en ur visatons lista och endast den som jag beskrivit funkar i detta udda element
I övrigt säger jag pass

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 17:51

piezoprat så.
Vad jag menade var att den normala delningen till piezo ÄR seriemotstånd, vilket kan betraktas som delningen och att en seriekondesator faktisk dämpar signalen. Ur det perspektivet kan man då säga att motståndet delar och kondingen dämpar till skillnad mot vanliga där kondensatorn delar och motståndet dämpar

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 17:53

Apropå mH.
Var du ordningsman i skolan?
Jag trode detta var ett forum för samförstånd, inte en skolbänk för rättstavning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 17:55

Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län med omnejd som kunde få piezon att låta musik.
Dock är jag självlärd i stora stycken och har ingen doktorhatt att ta på mig.
Men bygga högtalare, det kan jag enligt alla som hört och köpt genom åren

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 18:00

Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Ibland fungerar inte teorin i praktiken.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.

Klart det blir skillnad, det påverkar ju i mellanregisterområdet massor.
Flera dB.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 18:02

Perfector skrev:piezoprat så.
Vad jag menade var att den normala delningen till piezo ÄR seriemotstånd, vilket kan betraktas som delningen och att en seriekondesator faktisk dämpar signalen. Ur det perspektivet kan man då säga att motståndet delar och kondingen dämpar till skillnad mot vanliga där kondensatorn delar och motståndet dämpar

Igen - NEJ, seriemotståndet är ingen delning eller har något med
delningen att göra. I normalfallet använder man elementet inom
det frekvensregister som det har naturligt, utan elektrisk delning.

Motståndet är inte ett delningsfilter. Se mitt förra inlägg om du vill
vet hur det inverkar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 18:02

jag avsåg den biten om basen, inte mellanregistret
prova. du kanske blir lika förvånad som GK.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 18:04

Perfector skrev:Apropå mH.
Var du ordningsman i skolan?
Jag trode detta var ett forum för samförstånd, inte en skolbänk för rättstavning.

Det är ett diskussionforum.

Hur millihenry förkortas kan intressera något. Nu vet du.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 18:06

Just nu silar du mygg och sväljer kameler. Figurativt är motståndet som är en nödvändighet för att inte köra sönder slutsteget pga den kapacitiva lasten att betrakta som delningen. Även om det inte är en delande komponent. Men för att "vanliga" människor ska förstå principen med att lägga ett motstånd över + - på hornet och sedan dela med en konding så använde jag då som nu uttrycket att dela då detta var enklare att förstå än den komplicerad detaljbeskrivning du givit. De flesta som lyssnar på musik är inte högskolematematiker men gillar att få veta vad som händer och hur.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 18:08

paus för idag. nu annat som kräver mina felbenämningar, nämligen brassa käk

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 18:08

Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län med omnejd som kunde få piezon att låta musik.
Dock är jag självlärd i stora stycken och har ingen doktorhatt att ta på mig.
Men bygga högtalare, det kan jag enligt alla som hört och köpt genom åren

Det skadar kanske inte att läsa på lite om fysiken ändå, i varje fall om du
har för avsikt att berätta om den för andra?

Alla kan ju göra högtalare som låter, det är bara att skriva in typ vad som
helst i vad för låda som helst. Men inte blir man sämre på det av att veta
något om hur det fungerar. Eller?

Du behöver inte doktorera, du kommer rätt långt med enkel högstadie-
matte och fysik. Ohms lag och så.


Menar det inte som kritik, men om du skriver något som är helt felaktigt
så är det väl inte den som rättar det som gör fel.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-26 07:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 18:20

Perfector skrev:Just nu silar du mygg och sväljer kameler. Figurativt är motståndet som är en nödvändighet för att inte köra sönder slutsteget pga den kapacitiva lasten att betrakta som delningen. Även om det inte är en delande komponent. Men för att "vanliga" människor ska förstå principen med att lägga ett motstånd över + - på hornet och sedan dela med en konding så använde jag då som nu uttrycket att dela då detta var enklare att förstå än den komplicerad detaljbeskrivning du givit. De flesta som lyssnar på musik är inte högskolematematiker men gillar att få veta vad som händer och hur.

Allvarligt talat, det där är rena rappakaljan. Vanliga människor "förstår"
ingenting av att bli itutade någonting som är uppåt väggarna fel. De må
få en uppfattning av det (tyvärr) men inget förstånd, bara oförstånd.


Och förstärkare har som regel inga som helst svårigheter att driva ett
piezohorn utan seriemotstånd, det har en minimumimpedans om siså-
där 15 ohm (jag kan minnas fel, det är väldigt många år sedan som jag
tittade på saken).

Och vaddå "betrakta som delningen"? Detta motstånd är inget som har
någonting med någon delning att göra överhuvudtaget!


Att lägga ett motstånd parallellt över diskanten och sedan lägga till en
seriekondensator är något helt annat, det är en koppling som ger en
HP-funktion till diskantens drivning.

Och den som "gillar att få veta vad som händer och hur" bör ju SLIPPA
att läsa en massa dumheter som inte stämmer på något sätt med vad
som händer i verkligheten.


Vh, iö

Edit: Felskrivning rättad.
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-23 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 18:21

Min matte slutade 1968 då jag gick ut 9'an
Därefter blev jag alltmer klar om att det är bättre att ha nå't i huvet än att bara vara utbildad. Jag står vid min text som giltig, för dom som skall köpa högtalare av mig förstår bildspråket. Men du har säkert rätt i dina kommentarer om att jag använder uttryck som inte är helt enligt gängse normer. Den enda som varit mindre nöjd med mina alster var en herre som började med att mäta på högtalarna istället för att lyssna på musik i dom. Han fick då pengarna tillbaka och sedan dess har jag inte haft några missnöjda kunder.
Tack och bock

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 18:22

Du kan ju prova mina ideer då och därefter skriva om hur fel jag har :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 18:23

Att lägga ett motstånd parallellt över diskanten och sedan lägga till ett
seriemotstånd är något helt annat, det är en koppling som ger en HP-
funktion till diskantens drivning.


vem skriver rappakalja nu då?
Det skall vara en seriekondensator där minsann

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 18:31

Det stämmer, jag har rättat felskrivningen.


Jag vet inte vad du menar med att prova dina ideer, men självklart har
jag provat allt det du talar om och behöver inte prova igen för att veta
hur dessa saker fungerar och att det du skriver är fel.

Men du vet ju att du inte vet hur det fungerar, så varför inte byta per-
spektiv?

Om du saknar det fysikaliska perspektivet och därför istället tar fasta
på det upplevelsemässigt så varför inte skriva om det, istället för att
skriva en massa felaktigheter om sådant som du uppenbarligen inte
behärskar alls?

Självklart för du skriva vad du vill, men om du inte vill blir rättad så är
det kanske bättre att du skippar att stapla en massa fysikaliska felak-
tigheter på varandra.

Det är ett säkert sätt att slippa bli rättad av mig i varje fall, jag lägger
mig inte i andras upplevelser. Var och en är expert på vad man upplever
själv. ;)

Trevlig kväll.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-23 19:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 18:37

prova då till sist att lägga ett motstånd över en piezo. Förslagsvis A138 som den kallas på HiFi Kitspråk
Lägg först ett 15 ohm i serie med lasten och lyssna
Ta därefter 10 Ohm tvärs över hornet och 4.7 uF i serie och jämför.
hornkaraktären tar genvägen över motståndet, och kvar blir en fin och ren diskant som inte alls låter som en piezotuta normalt gör. Dessutom sjunker känsligheten från nästan 98 dB till runt 90
Trevlig kväll

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 20:12

Jag vet inte om du skojar med mig.


Jag är väl bekant med hur en Piezo-diskant fungerar och att bygga sig
riktiga delningsfilter till dem är ju skåpmat. Dahlquist använde till och
med högre ordningens filter till dem (men inte så högt som folk trodde)
redan på 70-talet (73?).

Jag tror det till och med var innan de fanns att köpa i Sverige, men jag
är inte säker. De marknadsfördes som en stor nyhet i Sverige rätt långt
efter det att de var en nyhet på riktigt tror jag.

- - -

Att känsligheten går ned med sisådär 8 dB beror på att du lagt serie-
motståndet på "fel ställe", och det är delvis kanske mitt fel.

Det var det många som gjorde detta misstag! Typ de flesta.

Det var nämligen så att det blev ett fel i en applikationsnot som fanns
under flera år, hos HiFi-kit. Motståndet om typ 15 ohm skulle egentligen
sitta efter shuntmotståndet, alltså mellan dettas +sida och elementets
+sida.

Jag rättade noten för en förfärlig massa år sedan hos HiFi-kit, men det
är nog så att den fanns kvar i felaktig form hos andra, för den hade ju
spritt sig.

"Fel ställe" om man vill slippa dämpningen alltså och bara vill åt själva
delningsfunktionen.

Vill man ha dämpningen så kan man dela upp den där resistansen i två
halvor, en före och en efter shuntmotståndet (det är den del som sitter
före som dämpar).

Men man måste anpassa seriekondensatorn om delningsfrekvensen
inte skall påverkas.

Vill man ha just 8 dB dämpning så blir konfigurationen just den som du
beskriver, men att så många hamnade just där, typ de flesta, beror nog
som sagt på att det var så det stod i det felaktiga applikationsnoten!

Den var alltså var en felomritning av den not som jag ritade åt dem. ;)

- - -

Vad "hornkaraktären tar genvägen över motståndet" betyder vet jag
inte, den det som händer på riktigt är att diskantelementets branta
knä vid sisådär 4 kHz mildras något när elementet kompletteras med
att HP-filter.

Det brukar vara nyttigt eftersom elementet naturliga frekvensgång är
svår, ja nästan omöjlig att få att samarbeta med något annat element
utan att det uppstår utsläckningar om man inte delar elementet. Som
bieffekt gör elementets tonkurva ju även att fasgången har en mycket
kraftig knyck i det registret (runt 4 kHz).

Hornkaraktären i övrigt finns ju kvar oavsett filterfunktion, men det är
ju inte samma sak som att det är något dåligt. Det beror ju på vad man
vill ha för egenskaper.


Vh, iö

- - - - -

PS. Och känsligheten ligger långt lägre än 98 dB för elementet. 3-4 dB
lägre i snitt över sin bandbredd har jag för mig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 21:40

Tycker du ska prova o höra skillnaden i hornet med min ritning innan du kommer med yviga kommentarer. Jag har så många proffs som berättat att det funkar guld, inklusive Bertil Hellsten som sa att "det låter påfallande likt musik"
Och om du vet nånting alls om honom så säger han aldrig nåt sånt om han inte menar det
Senast redigerad av Perfector 2014-03-23 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-23 21:44

nåja, det jag va här för var ju egentligen för att tacka för att nån kommer ihåg mina originalburkar. Jo det är Gamma BBK 200 i dom och peerless diskant lk10 dt som inte finns mer.
Men dom låter fortfarande kanon, egen uppfattning.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 22:16

Perfector skrev:Tycker du ska prova o höra skillnaden i hornet med min ritning innan du kommer med yviga kommentarer. Jag har så många proffs som berättat att det funkar guld, inklusive Bertil Hellsten som sa att "det låter påfallande likt musik"
Och om du vet nånting alls om honom så säger han aldrig nåt sånt om han inte menar det

Din ritning?

Tycker du alltså att jag skall prova det som jag just berättat för dig är
det applikationsexempel som jag gjorde åt HiFi-kit?

Ehhh...

Det har nog provats av nästan alla som lekt med dessa diskanter, och
jag provade det ju långt innan jag skrev det där applikationsexemplet,
vilket var rätt så långt innan jag hörde talas om dina Perfektor.

Jag berättade även alldeles nyss att ett specialfall av kopplingen är just
den felritade versionen, alltså den du beskriver, nämligen den man får
när man lägger in 8 dB dämpning, det vill säga när men siktar på att få
en känslighet om 86-87 dB ungefär.

Jag har provat både denna och många andra kopplingar som man kan
göra med elementet, och jag har alltid (så länge elementet funnits i
Sverige) rekommenderat att man gör en ordentlig delning - av de skäl
som jag redovisat i tidigare inlägg.

Den första högtalare jag gjorde med Motorola-diskanten gjorde jag när
de var alldeles nya på Svenska marknaden. Och ja, de var självklart av-
delade nedåt.


Och jag känner Bertil väl. Han säger sällan något elakt. Men ofta saker
som är lite finurligt formulerade. Han gillar sådant.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-24 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2014-03-24 12:30

Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län


Blev det musik även då sagda diskant exciterades med signalen från en funktionsgenerator?

För övrigt skriver man mH om man menar tusendelar av en henry.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2014-03-24 22:52

IngOehman skrev:Mätte den så där bra alldeles av sig själv eller är det du som sett till att
den gör det?

Edit: Såg just skalan, 100 dB! Fy skäms. ;)


Vh, iö
100dB ger så fina kurvor ... :)

Det borde väl gå att ändra skalan men då åker jag på att lyfta upp disten så att den syns. Det är mätt i matlab med lilltrolls program, det går säkert att skriva om.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-25 21:05

Morello skrev:
Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län


Blev det musik även då sagda diskant exciterades med signalen från en funktionsgenerator?


Det kollades inte eftersom den var avsedd att spela musik med :-)
Blir jag diskad för det nu?
Och jo, jag vet att man skriver mH men jag halkade på mitt tröga tgb och det utlöste frenesin om rättstavning. ska omedelbart hämta hagelbrakaren och avliva kräket :-)
TGB'et då så ingen missförstår mig :-) :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re:

Inläggav Perfector » 2014-04-12 16:32

Perfector skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län


Blev det musik även då sagda diskant exciterades med signalen från en funktionsgenerator?


Det kollades inte eftersom den var avsedd att spela musik med :-)
Blir jag diskad för det nu?
Och jo, jag vet att man skriver mH men jag halkade på mitt tröga tgb och det utlöste frenesin om rättstavning. ska omedelbart hämta hagelbrakaren och avliva kräket :-)
TGB'et då så ingen missförstår mig :-) :-)


Kan inte låta bli att visa vad jag gjorde innan jag pensionerade mig. 32 år på nacken men spelar fortfarande underbart vackert
https://onedrive.live.com/?cid=f91eb51c ... AsLlVCOwCM
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Re:

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 13:32

Perfector skrev:Kan inte låta bli att visa vad jag gjorde innan jag pensionerade mig. 32 år på nacken men spelar fortfarande underbart vackert
https://onedrive.live.com/?cid=f91eb51c ... AsLlVCOwCM


Lever den inte ett farligt liv på ovansidan, den där diskanten?

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Re:

Inläggav Perfector » 2014-04-15 13:36

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Kan inte låta bli att visa vad jag gjorde innan jag pensionerade mig. 32 år på nacken men spelar fortfarande underbart vackert
https://onedrive.live.com/?cid=f91eb51c ... AsLlVCOwCM


Lever den inte ett farligt liv på ovansidan, den där Philips-diskanten?

Bild


Vore det philips kanske :-)
Det är en Peerless LK 10 DT från indien :-)
Nej det är en softdome som man suger ut md munnen skulle någon fingra på den. Om du tittar på bilden kan du se att den stått hos någonnågra år med intryckt dome som jag sugit ut.
den har inte hämtat sig helt
Annars kan man alltid lägga en gallerdome över och skydda den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Gamma BBK-200

Inläggav rolfzetterberg » 2014-04-15 20:52

Peerless LK10DT c.jpg
Peerless LK10DT c.jpg (33.9 KiB) Visad 9887 gånger
Peerless LK10DT b.JPG
Peerless LK10DT b.JPG (236.41 KiB) Visad 9887 gånger
Peerless LK10DT a.JPG
Peerless LK10DT a.JPG (66.45 KiB) Visad 9887 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2014-04-15 21:04

rolfzetterberg skrev:
Peerless LK10DT c.jpg
Peerless LK10DT b.JPG
Peerless LK10DT a.JPG


Helt korrekt. Kurvan stiger på axis, men den sitter på taket så man sitter ur axis och då faller kurvan rejält och den funkar fint. Avsikten besvarade förväntningarna vid konstruktionstillfället som var år 1976 :-)
Har fortfarande ett par som huvudhögtalare, byggda 1982
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Gamma BBK-200

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 21:08

Den är väldigt lik Philips 0163, därav mitt misstag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2014-04-15 21:10

PerStromgren skrev:Den är väldigt lik Philips 0163, därav mitt misstag.

Är dom?
Philips har en "trappa" på fronten med en uppstigning till den nylonövertäckta domen ju, + att den har en tjockare plastkant om du refererar till dom "nyare" som då har en spridare på 6 smala ben. :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Nattlorden » 2014-04-15 21:32

Tja, det beror ju på hur tydligt man ser något. philips Ad-0163:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2014-04-15 21:48

Nattlorden skrev:Tja, det beror ju på hur tydligt man ser något. philips Ad-0163:
Bild


Äsch :-)
Jag avsåg dom äldre lite stilrenare diskanterna 0141 bla
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2014-04-15 23:08

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Tja, det beror ju på hur tydligt man ser något. philips Ad-0163:
Bild


Äsch :-)
Jag avsåg dom äldre lite stilrenare diskanterna 0141 bla
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JenzA
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2004-01-10

Re:

Inläggav JenzA » 2014-10-26 11:12

Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Ibland fungerar inte teorin i praktiken.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.
Kanske ska tillägga att en standardlänk lät skit när jag drog fram en ur visatons lista och endast den som jag beskrivit funkar i detta udda element
I övrigt säger jag pass


Är det denna test du menar i HiFi & Musik #4 1983?
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Re:

Inläggav Perfector » 2014-10-26 11:40

JenzA skrev:
Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Ibland fungerar inte teorin i praktiken.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.
Kanske ska tillägga att en standardlänk lät skit när jag drog fram en ur visatons lista och endast den som jag beskrivit funkar i detta udda element
I övrigt säger jag pass


Är det denna test du menar i HiFi & Musik #4 1983?
Bild


oändligt tacksam för den
Jag har försökt få fram både den och en annan från andra tidningar.
Den sparar jag.
dock är smetningen inte riktigt sann då ingen annan högtalare hade den stig eller fall-outtiden som jag minns det.
Den låter inte som beskriven i testet heller.
Jag har ett par hemma som ger en helt annan ljudbild än som beskrivs.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: uppmätning av focalpunkten

Inläggav paa » 2014-11-19 19:03

IngOehman skrev:Vågfrontscentrum (eller fokalpunkten om man föredrar att kalla den så) mäter du fram genom att plotta vågfronten. Koppla den elektriska insignalen till ena kanalen på ett oscilloskop, den kanal du triggar på. Den andra kanalen kopplar du till mätmikrofonens utsignal.

När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder, 1,39 går lika bra som 2,12! Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt. Därefter ritar du ut dess radie.

Radien startar... i focalpunkten! :P

Ett annat sätt att beskriva det är att radien minus avståndet till baffeln är hur långt bakom baffeln focalpunkten ligger. 8)


Vh, iö

Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: uppmätning av focalpunkten

Inläggav PappaBas » 2014-11-20 00:21

paa skrev:Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?

Detta använder jag för just det ändamålet.
http://www.zeitnitz.eu/scope_en

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Gamma BBK-200

Inläggav PappaBas » 2014-11-20 00:35

Jag gjorde en mätmall av stadig kartong (dukpannå från Classe). Mäter och ritar in tunt med blyertspenna. Radierna är våglängderna för lite olika frekvenser. (1500-3500 Hz).

Bild

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: uppmätning av focalpunkten

Inläggav AndersD » 2014-11-20 01:20

paa skrev:
IngOehman skrev:Vågfrontscentrum (eller fokalpunkten om man föredrar att kalla den så) mäter du fram genom att plotta vågfronten. Koppla den elektriska insignalen till ena kanalen på ett oscilloskop, den kanal du triggar på. Den andra kanalen kopplar du till mätmikrofonens utsignal.

När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder, 1,39 går lika bra som 2,12! Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt. Därefter ritar du ut dess radie.

Radien startar... i focalpunkten! :P

Ett annat sätt att beskriva det är att radien minus avståndet till baffeln är hur långt bakom baffeln focalpunkten ligger. 8)


Vh, iö

Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?

Svantes lilla "Lissajou" funkar utmärkt.
http://user.faktiskt.io/AndersD/lissajou.exe

Kommer från denna gamla tråd.
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: uppmätning av focalpunkten

Inläggav paa » 2014-11-20 10:27

AndersD skrev:
paa skrev:Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?

Svantes lilla "Lissajou" funkar utmärkt.
http://user.faktiskt.io/AndersD/lissajou.exe

Kommer från denna gamla tråd.


Hoppsan, haha!
Tack för den påminnelsen.
Jag hade glömt att jag startat den tråden, och Svante hade glömt att han programmerat den aktuella mjukvaran.
Jag får nog lägga in lite "modernare" sökord i den tråden så den kan hittas när man söker på fokalpunkt eller vågfrontscentrum.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-11 22:01

Gammas bas, gammal och ny.
Låter fortfarande lika bra och jag har inte glömt hur man snickrar filtret till dom heller :-)
Bilagor
Perfector Original.jpg
Perfector Original.jpg (219.03 KiB) Visad 9329 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamma BBK-200

Inläggav IngOehman » 2015-07-12 23:40

Det äldre elementet hade ju ventilering av kaviteten under mittdomen, i form av ett nätbeklätt hål i samma mittdome (a.k.a. dammskydd).

Det nyare verkar sakna detta hål. Hur är det ventilerat?

Jag borde kanske veta det, men det är så länge sedan jag tittade på detta element att jag inte ens minns om det jag undersökte var av den typ som har hål i domen, eller av den utan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-13 00:01

IngOehman skrev:Det äldre elementet hade ju ventilering av kaviteten under mittdomen, i form av ett nätbeklätt hål i samma mittdome (a.k.a. dammskydd).

Det nyare verkar sakna detta hål. Hur är det ventilerat?

Jag borde kanske veta det, men det är så länge sedan jag tittade på detta element att jag inte ens minns om det jag undersökte var av den typ som har hål i domen, eller av den utan.


Vh, iö

Har inte en susning om hur dom gjort det, men misstänker härdlim i talspolen som ska tåla högre värmetal innan det går sönder.
Dammkåpan gjordes så där redan på mitten av 80-talet och jag gjorde då eget hål med en bit damstrumpa som jag satte över hålet. Det syns fö. på bilden en bit upp på de som testades.
Kanske mitt håltagande sabbade ljudet ifall dom gjort det som det skulle vara redan då.
Men pappen i konen är nu slät och tunn. Den gamla var rå i ytan och tjockare.
Men låter vackert gör dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamma BBK-200

Inläggav IngOehman » 2015-07-13 00:44

När jag frågar om ventilationen så menar jag inte att ventilation av utrymmet under domen är en effekttålighetsfråga. Det är i huvudsak en myt att ventilation har med det att göra. En populär myt. Det finns till och med fall där brist på ventlilation ÖKAR effekttåligheten, eftersom det tvingar luft att strömma förbi talspolen. När man ventilerar utrymmet under domen däremot, så kan luften stå stilla.

Och det är även skälet till att man behöver ventilera - kompressionen av luften och de framtvingade rörelserna om man inte ventilerar, ger en massa distorsion.

Lite förenklat finns det fem sätt att adressera problemet:

1. Ignorera det helt och låta utrymmet vara oventlierat.

2. Ventilera genom domen.

3. Ventilera genom konen, under domen.

4. Ventilera genom bobinen, under spidern.

5. Ventilera bakåt, genom ett hål igenom polstycket i magnetsystemet.


Problemen (de potentiella) blir:

1. Hög distorsion.

2. Minskad konarea (även om hålet görs litet så förlorar man lika mycket konarea i basområdet som ges av talspolens diameter) och hörbara blåsljud då det uppstår en läcka genom själva elementet från konens bak- till framsida (via talspolen). I vissa framåtventilerade element är dessa blåsljud påtagliga.

3. Försvagning av konen och potentiellt försämring av tonkurvan på grund av värre uppbrytning. Än värre blir det ofta på grund av att lösningen kräver en mittdome som är mycket större än tapspolen, vilket även det brukar leda till sämre högfrekvensegenskaper.

4. Kan vara svårt att få tillräcklig ventilationsarea, och det kan öka blåsljuden genom spidern. Men det senare brukar inte vara ett stort problem eftersom det är ljud som framförallt hörs inuti lådan.

5. Ger orgelpips- eller helmholtz-resonanser som tjuter bakåt och ger en dipp i tonkurvan framåt.

Bäst är som regel en kombination av 4 och 5 om elementen arbetar bredbandigt, men bara 4 kan räcka om inte slaglängden är stor. Element för basregistret endast kan ofta klara sig bra med bara 3.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-13 13:34

Dina insikter är alltid läsvärda och jag har inte en blek om hur dom tänkt.
Jag nöjer mig därför med att konstatera att det fortfarande är ett förvånansvärt trevligt element i den lådan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 00:02

Den här tråden ja, den kommer jag ihåg ... 8O

Det var ju Torbods gamla BBK200-högtalare jag roddade med, dom borde varit klara för länge sedan. :D
Som tur är så är dom klara också, men redovisningen har nog halkat efter några år. Tiden går om man säger ...

Senast var det nya bafflar på gång, och det såg ut såhär när jag satte fräsen i materialet.

Bild

Efter det blev det lite svartjobb och vips blev det hela anständigt.

Bild

Elementen återmonterades, och något filter också vars uppbyggnad jag har förträngt. Det ligger nog ett dokument här någonstans.
Observera extramagneter och uppstagade korgar, tyckte att det behövdes.

Bild

De påbörjade fötterna är färdigställda och monterade, tillsammans med mjukisfötter under.

Bild

Så här såg dom ut uppställda bredvid ett par piPs och en mikroplutt, mitt tävlingsbidrag till Bamsefars tävling.
Dom står fortfarande kvar på samma plats och jag spelar på dom då och då.
Tygfrontarna borde ha monterats också, kanske blir av nåt annat år ... :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 14:06

Hittade lite mätningar på hårddisken, här är en i tomstone på en halvmeters håll.
Ingen mördarbas direkt, men lite hjälp finns ju av diskopuckeln. :)
Annars var det ganska jämnt, men jag vill minnas att det är en energidipp nånstans vid delningen.
Hittade dock ingen mätning på det, men det går ju enkelt att göra igen eftersom högtalarna står i mätrummet.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-14 14:15

BBK-200 vill ha en lite udda länk om den ska låta rätt
Dela 0.5 mH i serie och länka med 15uF+8.2 Ohm parallellt.
Så är mina delade och utan länken låter det kattskit.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 14:24

Kommer faktiskt inte ihåg hur jag delade, men dom låter rätt hyfsat för priset.
Dvs material noll kronor, arbete 168500 kronor ... 8O :D ... eller nåt ... :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-14 14:27

phon skrev:Kommer faktiskt inte ihåg hur jag delade, men dom låter rätt hyfsat för priset.
Dvs material noll kronor, arbete 168500 kronor ... 8O :D ... eller nåt ... :roll:

Om dina bilder visar delningen har du bara delat in diskanten med 12dB/Oct. och ingen delning ut på basen som det ser ut
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 14:53

Det är ett nytt filter till D'Appoliton som du ser på bilden, men jag har inget schema där jag sitter nu.
Det är i vart fall kopplat till basen, får väl rota fram nåt papper på jobbet.
Det ser ut som seriespole och konding i serie med motstånd tvärsöver, får kolla.
Diskanten har ett eget filter limmat på magneten vill jag minnas.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-14 15:46

phon skrev:Det är ett nytt filter till D'Appoliton som du ser på bilden, men jag har inget schema där jag sitter nu.
Det är i vart fall kopplat till basen, får väl rota fram nåt papper på jobbet.
Det ser ut som seriespole och konding i serie med motstånd tvärsöver, får kolla.
Diskanten har ett eget filter limmat på magneten vill jag minnas.

Ok.
Annars är det jag beskrev det som basen behöver.
Men har du 2 basar med samma delning blir det väl 4 Ohm?
Då stämmer inte mitt filter med länk som är för 8 Ohm 3000 Hz/6dB/Oct.
För diskanten borde det i 8 Ohm bli 3.3 uF serie och 0.75 mH parallell.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 17:18

Hittade en gammal bild från labbandet, den kan kanske stämma. Det var ju ett tag sedan jag gjorde det här, runt 2011 eller nåt, så det är inte så enkelt att komma ihåg.

Bilden säger i vart fall en 0,9mH i serie med 4-ohms basarna som är kopplade i serie. 15µF och 1,8 ohm tvärs över basarna. 2,7µF och 2,2 ohm i serie med diskanten på 6 ohm. Dessutom sitter det något smått på själva diskanten, några 100 microhenry och nåt mer, för att ta bort en topp högt upp. Det var dessa värden jag kom fram till då med de använda elementen. Kom ihåg att dessa BBK200 inte är original, de har lägre Q och är modifierade på flera sätt, och spelar rätt mycket bättre än originalen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-14 17:20

phon skrev:Hittade en gammal bild från labbandet, den kan kanske stämma. Det var ju ett tag sedan jag gjorde det här, runt 2011 eller nåt, så det är inte så enkelt att komma ihåg.

Bilden säger i vart fall en 0,9mH i serie med 4-ohms basarna som är kopplade i serie. 15µF och 1,8 ohm tvärs över basarna. 2,7µF och 2,2 ohm i serie med diskanten på 6 ohm. Dessutom sitter det något smått på själva diskanten, några 100 microhenry och nåt mer, för att ta bort en topp högt upp. Det var dessa värden jag kom fram till då med de använda elementen. Kom ihåg att dessa BBK200 inte är original, de har lägre Q och är modifierade på flera sätt, och spelar rätt mycket bättre än originalen.

ok, då har jag inget att tillägga.
:-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 17:36

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav DQ-20 » 2015-07-23 10:31

phon skrev:.


Punkt? Nä, nä, nä... Den här tråden kommer aldrig att dö. Det är bara att rita ett schema + en komplett bygginstruktion samt bereda dig på att ge support i 20 år. Gamma gör strålande element med magisk verkan på varje generation hembyggare.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Re: Gamma BBK-200

Inläggav platon1980 » 2016-05-03 12:29

Skruvade just ur mina från gamla övergivna hembyggen. Ska väl kanske göra något kul av dem.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2016-05-03 12:40

platon1980 skrev:Skruvade just ur mina från gamla övergivna hembyggen. Ska väl kanske göra något kul av dem.

Törs man föreslå en lite udda skapelse, eller har du redan bestämt dig?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Gamma BBK-200

Inläggav paa » 2016-05-03 12:52

Det borde väl finnas något element från Monacor som är bättre än dom där gamla?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2016-05-03 14:42

paa skrev:Det borde väl finnas något element från Monacor som är bättre än dom där gamla?

Om dom fortfarande är hela är det synd att kasta bort dom.
Bättre bygga något av dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
platon1980
 
Inlägg: 262
Blev medlem: 2007-09-03
Ort: Norrköping

Re: Gamma BBK-200

Inläggav platon1980 » 2016-05-03 16:10

paa skrev:Det borde väl finnas något element från Monacor som är bättre än dom där gamla?


DQ-20 skrev:
phon skrev:.


Punkt? Nä, nä, nä... Den här tråden kommer aldrig att dö. Det är bara att rita ett schema + en komplett bygginstruktion samt bereda dig på att ge support i 20 år. Gamma gör strålande element med magisk verkan på varje generation hembyggare.

/DQ-20

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2016-05-03 20:55

platon1980 skrev:
paa skrev:Det borde väl finnas något element från Monacor som är bättre än dom där gamla?


DQ-20 skrev:
phon skrev:.


Punkt? Nä, nä, nä... Den här tråden kommer aldrig att dö. Det är bara att rita ett schema + en komplett bygginstruktion samt bereda dig på att ge support i 20 år. Gamma gör strålande element med magisk verkan på varje generation hembyggare.

/DQ-20

Du kan få måtten på Originallådan jag gjorde till BBK-200 om du vill.
Inklusive det filter som mättes in för den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2017-04-22 09:18

Bump!!!
Nu har Gamma gjort om och förbättrat sin lilla 8"are.
Och faktiskt om dom inte träffat rätt.
Den låter renare och djupare än de gamle gjorde.
Fast dom har tydligen döpt den till GAMA, för så står det på lappen på magneten. :-)
Hur blev det med han som skulle bygga ett par "Original" och testa?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Platis » 2017-08-27 22:02

Vad är bakgrundshistorien till Gamma BBK-200?
Verkar vara ett budget-element som stått sej hyfsat över tiden eftersom det fortfarande säljs/tillverkas!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2017-08-28 00:10

Platis skrev:Vad är bakgrundshistorien till Gamma BBK-200?
Verkar vara ett budget-element som stått sej hyfsat över tiden eftersom det fortfarande säljs/tillverkas!

Mitt engagemang med Gamma började 1977.
Då köpte jag mina första element. Dom var på en plåtren korg med en vit skumkant runt om (samma som man tätar fönster med) och en slaglängd på hemska 1.5 mm åt varje håll.
Någon bas fanns inte men resten lät nog så rent.
Efter några månader började jag titta lite på elementet och upptäckte att centreringsringen vid talspolen hade mer rörelse än kanten.
Jag skar då loss kanten och flyttade in den 1 mm runt om.
Plötsligt hade jag ett element med nästan 12 mm åt varje håll i slaglängd.
Jag skickade då ett element till Frekvensia GT som var general för dom och dom skickade elementet till Bulgarien där det tillverkas. Därifrån drog man in elementet i 6 månader och sedan kom det tillbaks med en klart förbättrad Xmax och en djup och fin botten.
Senare tog man bort kylhålet i dammkåpan och gjorde även om konen till ett stadigare material.
Flera år senare gjorde man om det igen och bytte då hela dammkåpan mot en ny som var snyggare.
Senaste versionen har fått ett nytt polstycke, både främre och bakre, av tjockare material så mer av talspolen ligger i magnetgapet.
Jag fick en medarbetare på HiFi-Kit att räkna fram en konjugatlänk special för elementet som annar låter tunt och basfattigt.
Därmed kan jag säga att jag är Pappa till elementet som det ser ut idag, och jag hoppas att det kommer fortsätta att finnas länge än.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Platis » 2017-08-28 00:34

Väldigt intressant att höra, speciellt från en direkt involverad! :D 40årig klassiker! :D
Med andra ord så lär det ha byggts en och annan högtalare med detta element under åren! :wink:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2017-08-28 00:43

Platis skrev:Väldigt intressant att höra, speciellt från en direkt involverad! :D 40årig klassiker! :D
Med andra ord så lär det ha byggts en och annan högtalare med detta element under åren! :wink:

Oh ja, och det är inte alls ett dåligt element.
Så här ser den som jag byggde under 25 år ut.
Bilagor
Perfector Original.JPG
Perfector Original.JPG (59.1 KiB) Visad 6629 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2017-08-29 10:50

Hittade denna bild på hur dom såg ut när jag hade hålskäret kvar.
Då fick dom även ett fronttyg.
Och så här ser inkromet ut ifall nån skulle vilja prova vad det blir för resultat.
Bilagor
Perfector original.jpg
Perfector original.jpg (58.3 KiB) Visad 6532 gånger
Perfector Original (2).jpg
Perfector Original (2).jpg (311.95 KiB) Visad 6538 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2018-12-24 11:39

Bump.
Plötsligt kommer jag på att nå'n skulle bygga Gammaburken, befintlig i Södertälje.
Vad hände där?
Som kuriosa kan jag nämna att jag nu sitter med 2 LK10-DT, dvs orginaldiskanten till lådan.
Dessutom har jag äggkartonger så det räcker för bygget.
Även Fårull att mjukt fylla utrymmet bakom basen med.
30 mm dörrstoppar får herrn köpa själv, för sådana skall det vara.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2019-02-22 01:13

Bump igen.
Ingen som skulle bygga har anmält intresse för delarna jag har över.
Kanske bara ska inse att ingen har intresse i en tokig gubbes ideer om vad man kan göra med Gammas 8'a
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Gamma BBK-200

Inläggav BellsnWhistles » 2019-02-23 21:51

Perfector, känner du till något om Gamma BBK 200F, https://www.hifikit.se/bbk-200f.html, som jag förstår det en bredbandare baserad på BBK 200?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2019-02-23 23:23

BellsnWhistles skrev:Perfector, känner du till något om Gamma BBK 200F, https://www.hifikit.se/bbk-200f.html, som jag förstår det en bredbandare baserad på BBK 200?

Vet inget om den, men kan ju hoppas att den inte är rutten i basen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Platis » 2019-03-17 15:15

BellsnWhistles skrev:Perfector, känner du till något om Gamma BBK 200F, https://www.hifikit.se/bbk-200f.html, som jag förstår det en bredbandare baserad på BBK 200?

Det var nån på forumet som byggde en bredbandshögtalare med goda resultat på detta element, sök lite!
Edit:
viewtopic.php?f=3&t=24173&hilit=gamma+bbk200f

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2019-03-17 19:31

Platis skrev:
BellsnWhistles skrev:Perfector, känner du till något om Gamma BBK 200F, https://www.hifikit.se/bbk-200f.html, som jag förstår det en bredbandare baserad på BBK 200?

Det var nån på forumet som byggde en bredbandshögtalare med goda resultat på detta element, sök lite!
Edit:
viewtopic.php?f=3&t=24173&hilit=gamma+bbk200f

Det verkar vara en gammal modell för den nya har samma omfång nedåt som bbk-200
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2019-11-09 12:43

Sista bumpen.
Jag har fortfarande diskanterna till Originalen som nå'n sa sig vilja bygga.
Finns även äggkartonger och ull som jag gärna skänker till hågad byggare.
Att Södertälje specialsnickeri inte längre är intresserad av att testa konceptet har jag accepterat, men kanske någon är?
Den senaste versionen av BBK-200 är dessutom klart bättre än den jag började använda.
Filterritning finns åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2020-01-06 02:23

Diskanterna är nu bortskänkta, så det blir inget byggande av Originallådorna som någon hade för avsikt.
That's Leif, vad nu han har med det att göra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster