Gamma BBK-200

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-08 17:52

Jag har labbat lite till med BBK200 och såg att det allra sämsta med elementet är korgen, precis som paa säger. Det ser rätt tråkigt ut uppe vid 5 - 8 kHz, taggigt och dant, samt låter vasst och illa.

När du sätter dit en extra magnet så blir hela magnetpaketet tyngre och alla de taggiga resonanserna flyttas antagligen ner i frekvens, och kanske blir dom större också. Det är kanske det som låter illa?

Bild

Jag limmade på fyra förstärkningar mellan korg och magnet, och taggigheten gick ner betydligt. Elementet lät också mycket renare efter den modden. Det är några plåtar från en U-klammer som är limmat med epoxi. Ljusblått före och mörkblått efter stag.

Bild


Jag provade lita andra grejor också, bytte mittplupp, coatade kanten, satte på X-magnet och ... så var det väl inget mer tror jag. Det mesta påverkade responsen högre upp, du ser att det ser lite slätare ut.

Bild

Nu skulle jag säkert behöva göra om alltihop i en annan ordning, men vad jag tror så gör X-magnet plus förstärkning mest. Magneten för att få lägre Q-värde, och förstärkningen för att dämpa resonanserna i korgen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-10-08 20:33

bör kanske nämna att när jag provade extramagnet så var det på ett helt annat element, min fråga var mer av generell art.

trevligt med mätningar!
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-08 21:59

8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Basso
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2006-09-23
Ort: Borås

Inläggav Basso » 2007-10-08 23:54

Undrar om det är gammas tolkning av sågtandsvåg? Skulle var intressant att se en mätning med leklera eller liknande klet på chassit. Jag tror att oroligheterna längre upp i frekvens skulle minska en hel del.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2007-10-09 16:03

phon skrev:Bild


Jag tycker mig se att det är någon som limmar sina element minsann... Och använder spånplatta!
Allvarligt, kul att någon har möjlighet och ork att prova. Intressant att denna någon ofta är samma person! :) Nåja, jag håller med Basso och funderar på om inte Svalanderklägg (=plastilina) skulle kunna vara till nytta. Mysigt klet och viss kultfaktor. Gör sig bra på foto också - det är ingen tvekan om att det är DIY-moddning på gång om halva lådan är fylld med barnens modellera.

Tack redovisningen! Det var kul (som vanligt).

/D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-09 19:01

Dahlqvist skrev:Jag tycker mig se att det är någon som limmar sina element minsann... Och använder spånplatta!

Ja, vad gör man inte :)
HiFiKit originallåda, fortfarande spånplatta har det visat sig.


Dahlqvist skrev:Allvarligt, kul att någon har möjlighet och ork att prova. Intressant att denna någon ofta är samma person! :)

:oops: :oops:
Jag måste nog skaffa mig ett liv .... :lol:


Dahlqvist skrev:Nåja, jag håller med Basso och funderar på om inte Svalanderklägg (=plastilina) skulle kunna vara till nytta. Mysigt klet och viss kultfaktor. Gör sig bra på foto också - det är ingen tvekan om att det är DIY-moddning på gång om halva lådan är fylld med barnens modellera.

Han körde väl PP också? Man kanske kunde ta den elastiska sorten?
Plastic Padding och modellera, DIY i den högre skolan ... :)

Dahlqvist skrev:Tack redovisningen! Det var kul (som vanligt).

/D


:)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-10-13 01:53

Min fråga från första sidan kvarstår:


Magnuz skrev:Om man skulle tänka sig dem som lågbaselement i en ultrabillig trevägare då? Man borde ju kunna få till en hyggligt liten och smidig högtalare med rimliga prestanda med de där i basen och nåt annat (duh! :oops: ) i mellanregister och diskant. Vad borde man ha i övriga register? CT 62 finns ju tyvärr inte längre. Vilka andra lika billiga och bra diskanter finns det idag? Och vad skulle vara ett passande mellanregister?


Som sagt, borde de inte passa som billiga renodlade lågbaselement? Det borde väl också göra att man kan strunta i eventuella modulationsproblem? Vad skulle förresten hända om man sidomonterade två stycken back-to-back i en 70-literslåda? Får man samma effekt som av en pålimmad repellerande magnet? Fast infällnadsdjupet kanske är så litet att baffeln skulle bli orimligt smal...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-17 17:46

Ja, det skulle väl gå att ha dom till renodlad bas antar jag. Back-to-back måste jag prova nån dag, det borde ju fungera. Tar man många såna, och dessutom kopplar isobarik, så kan det väl bli rätt mycket ljud i en förhållandevis liten låda. Som en Thympani vad-den-nu-hette, den stackade drivern som spelar ut åt sidan.



Jag kollade lite mer idag, BBK200 är nog inte så enkelt att matcha mot en diskant.

Först mätte jag avståndet bas-diskant på en HiFiKit-låda. 17-17,5 cm, det skulle ge en delning på ungefär 2800Hz vid korrekt takreflex.

Jag mätte vågformcentrum på BBK200 vid den frekvensen ....... det ligger på minus 8-9 cm ...... 8O

Diskanten, H392, har vid samma frekvens +/- 0 ungefär. Inte så enkelt att få de två att spela ihop på en plan baffel, eller alls egentligen.

Med den kunskapen är nog ett försiktigt recept att sätta en waveguide av någon sort på diskanten, mäta igen, och sedan antagligen såga fram en hylla typ pi60 på lådan.

Man får nog bruka lite våld på vågen från diskanten också, men det kanske skulle gå att få ihop det ändå. Jag får se om jag snubblar på någon bra idé till det hela nån dag, nån wg ligger väl och skräpar .... :)


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-18 18:04

Det var nog inte helt bra tänkt igår, den undre högtalaren lämnar också ett bidrag till det hela, det skulle ju bli en 2.5. Det bidraget gör att avståndet ser ut att vara längre mellan diskant och bas, och då kan vi använda en lägre delning med bibehållen takreflex.

Det är, om vi inte vill såga sönder lådorna helt och hitta på nåt nytt, men det kanske kommer att behövas i vilket fall.

Diskanten är visserligen specad av Seas för delning från 3000Hz, men jag tycker nog att man kan dela lägre. Nedåt 2000Hz kanske skulle ge bättre passning till basen? Bäst att kolla.

Bild


Jag mätte därför basen idag även vid 2000Hz, men det var inte så stor skillnad. VFC låg bara nån cm närmare baffeln, eller på minus 6-7 cm där nere. Inte mycket hjälp alltså. Det får nog bli WG till diskanten om det skall fungera, plus en bra fogsvans och en flaska lim till lådan.

Artar sig till ett riktigt mastodontjobb faktiskt. :)


Så här nånting kanske diskanten kan ta sig ut med en WG, den här kombinationen har jag dock inte mätt något på.
Jag är inte alls säker på att jag vill limma dit den på min diskant, jag kanske vill ha diskanten till något annat.


BildBild

Nu lägger jag nog ner det här ett tag, måste arbeta lite också ..... :lol:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-10-19 04:16

Kul att se att det finns någon som tänker i termer av
vågfrontscentrum. :P

Aldrig kul att vara ensam, ju.


Väldigt kul och väl genomförd tråd även för övrigt!


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-21 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2007-10-19 09:00

Helmut skrev:Har för mig att det var en kille i Uppsala som byggde transmissionline lådor med tre element, Var sugen på att köpa tvålådor vilket min ekonomiinte tillät.
Har också för mig att han tog en ca 2 meter hög marmorskiva och borrade en massa hål i skivan där han monterade i massor av dessa element. Med diskanter modell elektrostater låg priset på ca 1 normal årslön?


BB körde med Gamma banddiskanter i Audio-Tronic CM3

När det gäller marmor minns jag att Gamma , eller deras svenska försäljningsbolag Frekvensia (tror jag de hette), marknadsförde högtalare helt byggda i marmor. Jag lyssnade på en en gång och vill minnas att den lät riktigt bra med djup och resonansfri bas.

roren
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-01-11
Ort: Luleå

Inläggav roren » 2007-10-20 09:23

Intressant artikel!

Frågor:
Hur hittar man VFC ?
Har du gjort den där WG:n själv eller finns den att köpa nå'nstans?
Hur långt ner i frekvens kontrollerar den spridningen?

Jag har ett gäng så'na där BBK-200,Och när jag mäter på dom med min
nya leksak "Dayton WT-3".Så stämmer T/S siffrorna på 4 Ohmarna hyffsat
bra med tillverkarens spec.
Medan 8 Ohmarna ligger ett par snäpp högre i Qts (0,66)?
Har ej kollat VAS.
Det får mig att undra om min WT3 kanske inte är att lita på.
Men det får jag ta upp i en annan tråd.

Säger det igen,Intressant artikel.Vet inte vad det är men jag
går alltid igång på billiga "Folkhögtalare".
Hellre det än att köpa svindyra element och se'n bygga nå't som
låter skit :wink:

Rolf

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-10-21 13:10

Då var ett par högtalare levererade till Phon för plastikkirurgisk förbättring.

Tyvärr är det nog så att det sitter två seriekopplade 4 Ohms BBK200 element i varje låda. Det blir lite dumt vid parallellkoppling som Phon var inne på. Vi får se vart det hela slutar.

För övrigt var det kul att se alla projekt Phon håller på med eller tidigare har hållt på med. Det var ungefär som att kliva in på HifiKit med ett rum klätt med högtalare av olika de slag :)

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-21 14:28

:oops: :oops:


HiFiKit ..... 8O jag måste nog städa tror jag .......


Jag har faktiskt skissat lite på en lösning redan, det är ju svårt att hålla sig när man får nåt i knäna så där .... :) Fortfarande nåt åt 2,5-vägshållet, men med seriekopplade basar då. Labbar i Edge just nu och det ser bra ut så långt.

Jag tar nog med lite av mina LiSTon-lärdomar och gör en ny front även till den här lådan. Det verkar enklast så. Hissar ner fronttyget som du föreslog, det verkar bli jättebra. Kanske nån fot också, den du såg där eller något liknande.

Snart klart ..... hmmmm ..... åtta månader senare .... :lol: :lol:


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2007-10-21 21:15

Jag tyckte det var en rolig lekhörna, du behöver verkligen inte städa.

Så det går att få till en 2.5 väg med seriekopplade basar, är det något du provat tidigare? Hur får man till det med delningsfiltret? En serieresistans innan ena basen och kanske en konding parallellt?

Frontskyddet verkade ju som gjort för att bara täcka basarna, tur att det var så bra storlek på det från början.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-10-21 22:15

ang vfc, jag begriper inte hur ni plottar in centrumet - det blir ju som att sikta i blindo!?

jag provade med oskåpet men fann det lättare att måtta fram centrum en våglängd*, eller halv, från miken - men det kanske är det akustiska centrumet?

förvirringen är total!

*upptäckte att 3khz hade en våglängd på 12,4cm i mitt rum
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-10-21 22:35

Njae... om du bor i ett någotsånär normaltempererat rum så finner du nog (vid en noggrannare mätning) att våglängden snarare är ungefär 11,5 cm.


Vågfrontscentrum (eller fokalpunkten om man föredrar att kalla den så) mäter du fram genom att plotta vågfronten. Koppla den elektriska insignalen till ena kanalen på ett oscilloskop, den kanal du triggar på. Den andra kanalen kopplar du till mätmikrofonens utsignal.

När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder, 1,39 går lika bra som 2,12! Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt. Därefter ritar du ut dess radie.

Radien startar... i focalpunkten! :P

Ett annat sätt att beskriva det är att radien minus avståndet till baffeln är hur långt bakom baffeln focalpunkten ligger. 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-10-21 22:54

Det är intressant att se hur mycket kroppen reflekterar och påverkar mätningen ...... händer och mikar och annan bråte också för den delen.


torbod skrev:Så det går att få till en 2.5 väg med seriekopplade basar, är det något du provat tidigare? Hur får man till det med delningsfiltret? En serieresistans innan ena basen och kanske en konding parallellt?


Det går nog att få till, men jag får fixa baffelsteget mer i filtret istället. Det blir ju ingen extra hjälp från ,5-basen, fast basarna verkar kunna spela rätt bra ihop ändå.

Röd är mellanregister-basen och grön är ,5-basen i edge, efter att jag har flyttat runt dom lite på baffeln. Den senare skall dämpas lite mot högre frekvenser tänkte jag.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-10-22 11:44

"Njae... om du bor i ett någotsånär normaltempererat rum så finner du nog (vid en noggrannare mätning) att våglängden snarare är ungefär 11,5 cm."

jag hade ju förväntat mig att våglängden skulle vara runt 11,46cm men så blev det inte, jag tyckte jag var petnoga vid plottning och mätning = först hitta ifasläge å sedan flytta bak/fram mik till nytt i fasläge å avståndet dem emellan blir väl våglängden, hmm... jag ska prova igen, kanske är det min apparatur som inte är akkurat!?

"När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder,"

jag fann det lättast att plotta vid hel eller halva våglängder

"Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt."

någon skrev att inverterade domar/damkåpor ändrar vågfrontens form, plattar till den som jag förstod det - hur bär jag mig då åt för att bedömma focalpunkten, hmm... nä jag jag måste prova detta igen
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-18 00:03

Blev varse att det fanns lite mer att göra när jag julstädade.
Det står ju två lådor och dräller här .... :lol:


(blev jag påmind om ... :oops: )


Dom skulle bli 2,5-vägare var det tänkt, kanske är läge att varva upp sågen då.

Bild

Nytt hål lite längre ner för att kunna dela av lådan i två halvor. Ny baffel behövs också.

Bild

Innan jag limmar dit den så petar jag i lite mer foder, det har blivit ruskigt kallt ute och jag vill inte att lådorna skall frysa.

Bild

Sedan limning och torkning med järnklump som tyngd, så kan jag ägna mig åt att modda basarna.

Bild

Magneter skall på, dom limmas dit polvända med snabblim.

Bild

Sedan förstärkning av korgarna med små bitar monteringsband limmade med PL400.

Bild

Efter torkning så blir det en skvätt phonigt klet på baksidan.

Bild

Nu får alltihop torka över natten så kan jag kanske montera och mäta lite imorgon.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-12-18 12:53

ditt projekt ger mersmak

lova ge ett ärligt besked om dom ljudliga kvaliterna

dom där bbk200, stämmer hifikits uppgivna data för fs, vas, qts och känslighet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-18 13:54

celef skrev:ditt projekt ger mersmak

lova ge ett ärligt besked om dom ljudliga kvaliterna

dom där bbk200, stämmer hifikits uppgivna data för fs, vas, qts och känslighet?


Jo, det är rätt kul faktiskt. :D

Nu spelar en högtalare i mäthörnan, försedd med ett filter som ligger utspritt över hela skrivbordet. Det ser inte helt galet ut så långt, och det låter inte helt galet heller, men det är långt ifrån färdigt.

Är hemma och tankar i mig lite lunch (samt hämtar mer filterkomponenter .... :) ), vi får se hur långt jag kommer i eftermiddag. Jag skall försöka vrida fasen lite till på diskanten, inte helt enkelt så som jag har lagt upp det hela .... 8O 8)

Hur den låter? Ja, ungefär som en pi60s sådär ..... :lol: :lol: det vill säga ... det kommer ut ljud ur den när man lägger på en signal .... :lol:


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-19 10:09

Så blev det lite mäta och filtermekande, men min hårddisk verkar vara på upphällningen.

Det händer sådär en gång om året ungefär, det är väl så länge som en hårddisk håller när man släpar med sig den överallt. Lite problem med bilder alltså, de här har jag tillverkat med en gammal Win98 disk.

Den verkar hålla i evigheter ..... 8O

I alla fall, basarna i de här lådorna är på 4 ohm, och dom kopplar man inte gärna i parallell. Någon lite omtanke om förstärkeriet behövs nog. Då återstår seriekoppling, och med en 2,5-vägs högtalare blir det gärna a la Naqref då, alltså med en konding över nedre basen.

Ett lågpassfilter för 4 ohm typ tabellfilter hängdes på, nånting i den här stilen.


Bild


Lite mätande visar att det faktiskt fungerar ...... 8O :D


Nu kan man se att vid låga frekvenser så är spolen kortsluten och den lilla kondingen är det avbrott i. Vid riktigt låga är det avbrott i den stora kondingen också, så hela signalen går genom båda basarna. Lite högre upp, över 200 Hz, börjar den stora kondingen släppa igenom signalen vilket får till följd att bara den övre basen får signal. 1,5-vägs i det här läget alltså.

Vid någon viss ganska hög frekvens, runt 2000 Hz, börjar de bli trångt i spolen och det som går igenom shuntas till jord av den lilla kondingen. Ingen signal till något element då, ett lågpassfilter.

Det var basfiltret i sitt tidiga utförande, inga större konstigheter där.

Men, en liten detalj till bara. Vid höga frekvenser, över delningen, så kommer hela signalen att ligga över spolen. Signalen över spolen är alltså högpassfiltrerad med lågpassfiltrets komponenter.

Sparplan på gång ..... :lol:

Där, vid spolen, borde man kunna ansluta diskanten rakt över, utan några ytterligare komponenter .... ganska fiffigt, eller hur?


Bild


Undrar om det tänds något Juleljus där ute nånstans ..... :?:


:lol: :lol: :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Keba
 
Inlägg: 707
Blev medlem: 2005-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Keba » 2007-12-19 10:56

phon skrev:Där, vid spolen, borde man kunna ansluta diskanten rakt över, utan några ytterligare komponenter .... ganska fiffigt, eller hur?


Bild


Undrar om det tänds något Juleljus där ute nånstans ..... :?:


:lol: :lol: :lol: :lol:


:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-12-19 14:15

jaha, nu köpte jag grisen i säcken!

beställde bbk200:or och monacor dt300:or med tillhörande waveguides och en massa epoxilim, visst borde man kunna fixera magneten med en j*vla massa lim mellan korg och magnet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-12-19 14:19

celef skrev:visst borde man kunna fixera magneten med en j*vla massa lim mellan korg och magnet?
Det borde väl funka med epoxi, bara du kan få det att inte sakta rinna bort från skarven innan det härdat. Men plåten är ju så tunn i korgen också, och behöver nog förstärkas/förstyvas. Kanske lite rowingväv tillsammans med epoxin kan lösa dina problem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2007-12-19 21:32

jag kanske oxå kan limma in ett gäng mässingsstavar på valda ställen, men om problemet bara är märkbar först vid höga ljudtryck så är jag inte jättebekymrad

är det ngn föresten som har provat den där dubbelskonsvarianten av elementet?
Bikinitider

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Inläggav manw » 2007-12-19 21:42

Ett "seriefilter" är ju det du fått :wink:

Gissar att du behöver en R-C länk över varje bashögtalare, för att kompensera för den (avsevärt?) stigande impedansen vid högre frekvenser. Ännu viktigare om man bygger ett seriefilter skulle jag tro.

Du har väl tillgång till fina mätgrejor gissar jag, så det är nog bäst att mäta upp den kurvan också.

Roligt projekt hursomhelst, jag blir alltid mest imponerad av de projekt där man har fått "mycket pang för pengarna" :)

EDIT: Det är riktigt att R-C länken endast behövs över den högtalare som är aktiv i den högre delningen mot diskanten (nedan) :idea:
Senast redigerad av manw 2007-12-20 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2007-12-20 09:53

Jaa, ett seriefilter är det. :)

Man kan ju rita om det lite och hala iväg diskanten åt höger, så syns det lite tydligare.

Bild


Det kan ibland vara bra att använda ytterligare en högtalare i övningarna, här i form av att ställa den uppepå. Då kan jag kalibrera hörsel och mätningar med ojämna mellanrum. MDF-högtalaren vet jag ju ungefär hur den skall bete sig. :)


Bild


Inte för att jag har några speciella mätgrejor, en vanlig PC och några WM61, men jämförande mätningar går alltid att göra. Dels jämföra före/efter en ändring, dels jämföra med något känt. Miken är den blå horisontella pinnen framför, den vet jag ungefär hur den mäter.


Bild

Senast jag såg filtret, igår kväll, så såg kopplingen ut såhär. Filtret får jobba mot ganska "snälla" impedanser, dels för att jag har satt en länk tvärs över den bas som är aktiv vid delningen, och dels för att jag har behövt dämpa diskanten relativt mycket, filtret ser mest en resistans. Den lilla spolen i serie med diskanten är till för att mildra en topp högt upp i frekvens.

Nu tänkte jag skaffa mig lite mer delar och löda ihop det hela, och köra lite mer test och mät, det börjar närma sig ...... men först är det nog jul som hägrar. :D


.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2007-12-20 12:48

Phon, du har PM. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster