Gamma BBK-200

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-23 22:16

Perfector skrev:Tycker du ska prova o höra skillnaden i hornet med min ritning innan du kommer med yviga kommentarer. Jag har så många proffs som berättat att det funkar guld, inklusive Bertil Hellsten som sa att "det låter påfallande likt musik"
Och om du vet nånting alls om honom så säger han aldrig nåt sånt om han inte menar det

Din ritning?

Tycker du alltså att jag skall prova det som jag just berättat för dig är
det applikationsexempel som jag gjorde åt HiFi-kit?

Ehhh...

Det har nog provats av nästan alla som lekt med dessa diskanter, och
jag provade det ju långt innan jag skrev det där applikationsexemplet,
vilket var rätt så långt innan jag hörde talas om dina Perfektor.

Jag berättade även alldeles nyss att ett specialfall av kopplingen är just
den felritade versionen, alltså den du beskriver, nämligen den man får
när man lägger in 8 dB dämpning, det vill säga när men siktar på att få
en känslighet om 86-87 dB ungefär.

Jag har provat både denna och många andra kopplingar som man kan
göra med elementet, och jag har alltid (så länge elementet funnits i
Sverige) rekommenderat att man gör en ordentlig delning - av de skäl
som jag redovisat i tidigare inlägg.

Den första högtalare jag gjorde med Motorola-diskanten gjorde jag när
de var alldeles nya på Svenska marknaden. Och ja, de var självklart av-
delade nedåt.


Och jag känner Bertil väl. Han säger sällan något elakt. Men ofta saker
som är lite finurligt formulerade. Han gillar sådant.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-03-24 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2014-03-24 12:30

Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län


Blev det musik även då sagda diskant exciterades med signalen från en funktionsgenerator?

För övrigt skriver man mH om man menar tusendelar av en henry.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2014-03-24 22:52

IngOehman skrev:Mätte den så där bra alldeles av sig själv eller är det du som sett till att
den gör det?

Edit: Såg just skalan, 100 dB! Fy skäms. ;)


Vh, iö
100dB ger så fina kurvor ... :)

Det borde väl gå att ändra skalan men då åker jag på att lyfta upp disten så att den syns. Det är mätt i matlab med lilltrolls program, det går säkert att skriva om.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Inläggav Perfector » 2014-03-25 21:05

Morello skrev:
Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län


Blev det musik även då sagda diskant exciterades med signalen från en funktionsgenerator?


Det kollades inte eftersom den var avsedd att spela musik med :-)
Blir jag diskad för det nu?
Och jo, jag vet att man skriver mH men jag halkade på mitt tröga tgb och det utlöste frenesin om rättstavning. ska omedelbart hämta hagelbrakaren och avliva kräket :-)
TGB'et då så ingen missförstår mig :-) :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re:

Inläggav Perfector » 2014-04-12 16:32

Perfector skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:Enligt Göran Kling var jag den enda i Stockholms län


Blev det musik även då sagda diskant exciterades med signalen från en funktionsgenerator?


Det kollades inte eftersom den var avsedd att spela musik med :-)
Blir jag diskad för det nu?
Och jo, jag vet att man skriver mH men jag halkade på mitt tröga tgb och det utlöste frenesin om rättstavning. ska omedelbart hämta hagelbrakaren och avliva kräket :-)
TGB'et då så ingen missförstår mig :-) :-)


Kan inte låta bli att visa vad jag gjorde innan jag pensionerade mig. 32 år på nacken men spelar fortfarande underbart vackert
https://onedrive.live.com/?cid=f91eb51c ... AsLlVCOwCM
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Re:

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 13:32

Perfector skrev:Kan inte låta bli att visa vad jag gjorde innan jag pensionerade mig. 32 år på nacken men spelar fortfarande underbart vackert
https://onedrive.live.com/?cid=f91eb51c ... AsLlVCOwCM


Lever den inte ett farligt liv på ovansidan, den där diskanten?

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Re:

Inläggav Perfector » 2014-04-15 13:36

PerStromgren skrev:
Perfector skrev:Kan inte låta bli att visa vad jag gjorde innan jag pensionerade mig. 32 år på nacken men spelar fortfarande underbart vackert
https://onedrive.live.com/?cid=f91eb51c ... AsLlVCOwCM


Lever den inte ett farligt liv på ovansidan, den där Philips-diskanten?

Bild


Vore det philips kanske :-)
Det är en Peerless LK 10 DT från indien :-)
Nej det är en softdome som man suger ut md munnen skulle någon fingra på den. Om du tittar på bilden kan du se att den stått hos någonnågra år med intryckt dome som jag sugit ut.
den har inte hämtat sig helt
Annars kan man alltid lägga en gallerdome över och skydda den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Gamma BBK-200

Inläggav rolfzetterberg » 2014-04-15 20:52

Peerless LK10DT c.jpg
Peerless LK10DT c.jpg (33.9 KiB) Visad 9822 gånger
Peerless LK10DT b.JPG
Peerless LK10DT b.JPG (236.41 KiB) Visad 9822 gånger
Peerless LK10DT a.JPG
Peerless LK10DT a.JPG (66.45 KiB) Visad 9822 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2014-04-15 21:04

rolfzetterberg skrev:
Peerless LK10DT c.jpg
Peerless LK10DT b.JPG
Peerless LK10DT a.JPG


Helt korrekt. Kurvan stiger på axis, men den sitter på taket så man sitter ur axis och då faller kurvan rejält och den funkar fint. Avsikten besvarade förväntningarna vid konstruktionstillfället som var år 1976 :-)
Har fortfarande ett par som huvudhögtalare, byggda 1982
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Gamma BBK-200

Inläggav PerStromgren » 2014-04-15 21:08

Den är väldigt lik Philips 0163, därav mitt misstag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2014-04-15 21:10

PerStromgren skrev:Den är väldigt lik Philips 0163, därav mitt misstag.

Är dom?
Philips har en "trappa" på fronten med en uppstigning till den nylonövertäckta domen ju, + att den har en tjockare plastkant om du refererar till dom "nyare" som då har en spridare på 6 smala ben. :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Nattlorden » 2014-04-15 21:32

Tja, det beror ju på hur tydligt man ser något. philips Ad-0163:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2014-04-15 21:48

Nattlorden skrev:Tja, det beror ju på hur tydligt man ser något. philips Ad-0163:
Bild


Äsch :-)
Jag avsåg dom äldre lite stilrenare diskanterna 0141 bla
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2014-04-15 23:08

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:Tja, det beror ju på hur tydligt man ser något. philips Ad-0163:
Bild


Äsch :-)
Jag avsåg dom äldre lite stilrenare diskanterna 0141 bla
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JenzA
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2004-01-10

Re:

Inläggav JenzA » 2014-10-26 11:12

Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Ibland fungerar inte teorin i praktiken.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.
Kanske ska tillägga att en standardlänk lät skit när jag drog fram en ur visatons lista och endast den som jag beskrivit funkar i detta udda element
I övrigt säger jag pass


Är det denna test du menar i HiFi & Musik #4 1983?
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Re:

Inläggav Perfector » 2014-10-26 11:40

JenzA skrev:
Perfector skrev:Säg det till Göran Kling som räknade fram länken och märkte skillnaden.
Ibland fungerar inte teorin i praktiken.
Prova du istället att labba med BBK 200 med och utan länk så märker du skillnaden.
Har även haft den högtalaren i Hi-Fi och musik på test där man klart enligt göran Mård kunde se skillnad på frekvensgången med och utan länken monterad.
Kanske ska tillägga att en standardlänk lät skit när jag drog fram en ur visatons lista och endast den som jag beskrivit funkar i detta udda element
I övrigt säger jag pass


Är det denna test du menar i HiFi & Musik #4 1983?
Bild


oändligt tacksam för den
Jag har försökt få fram både den och en annan från andra tidningar.
Den sparar jag.
dock är smetningen inte riktigt sann då ingen annan högtalare hade den stig eller fall-outtiden som jag minns det.
Den låter inte som beskriven i testet heller.
Jag har ett par hemma som ger en helt annan ljudbild än som beskrivs.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: uppmätning av focalpunkten

Inläggav paa » 2014-11-19 19:03

IngOehman skrev:Vågfrontscentrum (eller fokalpunkten om man föredrar att kalla den så) mäter du fram genom att plotta vågfronten. Koppla den elektriska insignalen till ena kanalen på ett oscilloskop, den kanal du triggar på. Den andra kanalen kopplar du till mätmikrofonens utsignal.

När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder, 1,39 går lika bra som 2,12! Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt. Därefter ritar du ut dess radie.

Radien startar... i focalpunkten! :P

Ett annat sätt att beskriva det är att radien minus avståndet till baffeln är hur långt bakom baffeln focalpunkten ligger. 8)


Vh, iö

Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: uppmätning av focalpunkten

Inläggav PappaBas » 2014-11-20 00:21

paa skrev:Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?

Detta använder jag för just det ändamålet.
http://www.zeitnitz.eu/scope_en

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Gamma BBK-200

Inläggav PappaBas » 2014-11-20 00:35

Jag gjorde en mätmall av stadig kartong (dukpannå från Classe). Mäter och ritar in tunt med blyertspenna. Radierna är våglängderna för lite olika frekvenser. (1500-3500 Hz).

Bild

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: uppmätning av focalpunkten

Inläggav AndersD » 2014-11-20 01:20

paa skrev:
IngOehman skrev:Vågfrontscentrum (eller fokalpunkten om man föredrar att kalla den så) mäter du fram genom att plotta vågfronten. Koppla den elektriska insignalen till ena kanalen på ett oscilloskop, den kanal du triggar på. Den andra kanalen kopplar du till mätmikrofonens utsignal.

När du gjort det (från valfritt avstånd framför baffeln - bara att välja en faslöptid att fånga vågen i - vilket du vill, den behöver inte vara förskjuten et helt antal hela eller halva våglängder, 1,39 går lika bra som 2,12! Men skall du få något användbart resultat bör det inte vara alltför nära baselementet. Minst en hel våglängd från det) så ritar du upp den perfekta cirkelbåge som så väl som möjligt approximerar den vågfront du just kartlagt. Därefter ritar du ut dess radie.

Radien startar... i focalpunkten! :P

Ett annat sätt att beskriva det är att radien minus avståndet till baffeln är hur långt bakom baffeln focalpunkten ligger. 8)


Vh, iö

Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?

Svantes lilla "Lissajou" funkar utmärkt.
http://user.faktiskt.io/AndersD/lissajou.exe

Kommer från denna gamla tråd.
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: uppmätning av focalpunkten

Inläggav paa » 2014-11-20 10:27

AndersD skrev:
paa skrev:Om man har ett ljudkort med två kanaler och en bärbar dator med Win7, finns det något program som simulerar ett oscilloskop, som man skulle kunna använda i detta syfte?

Svantes lilla "Lissajou" funkar utmärkt.
http://user.faktiskt.io/AndersD/lissajou.exe

Kommer från denna gamla tråd.


Hoppsan, haha!
Tack för den påminnelsen.
Jag hade glömt att jag startat den tråden, och Svante hade glömt att han programmerat den aktuella mjukvaran.
Jag får nog lägga in lite "modernare" sökord i den tråden så den kan hittas när man söker på fokalpunkt eller vågfrontscentrum.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-11 22:01

Gammas bas, gammal och ny.
Låter fortfarande lika bra och jag har inte glömt hur man snickrar filtret till dom heller :-)
Bilagor
Perfector Original.jpg
Perfector Original.jpg (219.03 KiB) Visad 9264 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamma BBK-200

Inläggav IngOehman » 2015-07-12 23:40

Det äldre elementet hade ju ventilering av kaviteten under mittdomen, i form av ett nätbeklätt hål i samma mittdome (a.k.a. dammskydd).

Det nyare verkar sakna detta hål. Hur är det ventilerat?

Jag borde kanske veta det, men det är så länge sedan jag tittade på detta element att jag inte ens minns om det jag undersökte var av den typ som har hål i domen, eller av den utan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-13 00:01

IngOehman skrev:Det äldre elementet hade ju ventilering av kaviteten under mittdomen, i form av ett nätbeklätt hål i samma mittdome (a.k.a. dammskydd).

Det nyare verkar sakna detta hål. Hur är det ventilerat?

Jag borde kanske veta det, men det är så länge sedan jag tittade på detta element att jag inte ens minns om det jag undersökte var av den typ som har hål i domen, eller av den utan.


Vh, iö

Har inte en susning om hur dom gjort det, men misstänker härdlim i talspolen som ska tåla högre värmetal innan det går sönder.
Dammkåpan gjordes så där redan på mitten av 80-talet och jag gjorde då eget hål med en bit damstrumpa som jag satte över hålet. Det syns fö. på bilden en bit upp på de som testades.
Kanske mitt håltagande sabbade ljudet ifall dom gjort det som det skulle vara redan då.
Men pappen i konen är nu slät och tunn. Den gamla var rå i ytan och tjockare.
Men låter vackert gör dom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Gamma BBK-200

Inläggav IngOehman » 2015-07-13 00:44

När jag frågar om ventilationen så menar jag inte att ventilation av utrymmet under domen är en effekttålighetsfråga. Det är i huvudsak en myt att ventilation har med det att göra. En populär myt. Det finns till och med fall där brist på ventlilation ÖKAR effekttåligheten, eftersom det tvingar luft att strömma förbi talspolen. När man ventilerar utrymmet under domen däremot, så kan luften stå stilla.

Och det är även skälet till att man behöver ventilera - kompressionen av luften och de framtvingade rörelserna om man inte ventilerar, ger en massa distorsion.

Lite förenklat finns det fem sätt att adressera problemet:

1. Ignorera det helt och låta utrymmet vara oventlierat.

2. Ventilera genom domen.

3. Ventilera genom konen, under domen.

4. Ventilera genom bobinen, under spidern.

5. Ventilera bakåt, genom ett hål igenom polstycket i magnetsystemet.


Problemen (de potentiella) blir:

1. Hög distorsion.

2. Minskad konarea (även om hålet görs litet så förlorar man lika mycket konarea i basområdet som ges av talspolens diameter) och hörbara blåsljud då det uppstår en läcka genom själva elementet från konens bak- till framsida (via talspolen). I vissa framåtventilerade element är dessa blåsljud påtagliga.

3. Försvagning av konen och potentiellt försämring av tonkurvan på grund av värre uppbrytning. Än värre blir det ofta på grund av att lösningen kräver en mittdome som är mycket större än tapspolen, vilket även det brukar leda till sämre högfrekvensegenskaper.

4. Kan vara svårt att få tillräcklig ventilationsarea, och det kan öka blåsljuden genom spidern. Men det senare brukar inte vara ett stort problem eftersom det är ljud som framförallt hörs inuti lådan.

5. Ger orgelpips- eller helmholtz-resonanser som tjuter bakåt och ger en dipp i tonkurvan framåt.

Bäst är som regel en kombination av 4 och 5 om elementen arbetar bredbandigt, men bara 4 kan räcka om inte slaglängden är stor. Element för basregistret endast kan ofta klara sig bra med bara 3.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-13 13:34

Dina insikter är alltid läsvärda och jag har inte en blek om hur dom tänkt.
Jag nöjer mig därför med att konstatera att det fortfarande är ett förvånansvärt trevligt element i den lådan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 00:02

Den här tråden ja, den kommer jag ihåg ... 8O

Det var ju Torbods gamla BBK200-högtalare jag roddade med, dom borde varit klara för länge sedan. :D
Som tur är så är dom klara också, men redovisningen har nog halkat efter några år. Tiden går om man säger ...

Senast var det nya bafflar på gång, och det såg ut såhär när jag satte fräsen i materialet.

Bild

Efter det blev det lite svartjobb och vips blev det hela anständigt.

Bild

Elementen återmonterades, och något filter också vars uppbyggnad jag har förträngt. Det ligger nog ett dokument här någonstans.
Observera extramagneter och uppstagade korgar, tyckte att det behövdes.

Bild

De påbörjade fötterna är färdigställda och monterade, tillsammans med mjukisfötter under.

Bild

Så här såg dom ut uppställda bredvid ett par piPs och en mikroplutt, mitt tävlingsbidrag till Bamsefars tävling.
Dom står fortfarande kvar på samma plats och jag spelar på dom då och då.
Tygfrontarna borde ha monterats också, kanske blir av nåt annat år ... :)

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 14:06

Hittade lite mätningar på hårddisken, här är en i tomstone på en halvmeters håll.
Ingen mördarbas direkt, men lite hjälp finns ju av diskopuckeln. :)
Annars var det ganska jämnt, men jag vill minnas att det är en energidipp nånstans vid delningen.
Hittade dock ingen mätning på det, men det går ju enkelt att göra igen eftersom högtalarna står i mätrummet.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gamma BBK-200

Inläggav Perfector » 2015-07-14 14:15

BBK-200 vill ha en lite udda länk om den ska låta rätt
Dela 0.5 mH i serie och länka med 15uF+8.2 Ohm parallellt.
Så är mina delade och utan länken låter det kattskit.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Gamma BBK-200

Inläggav phon » 2015-07-14 14:24

Kommer faktiskt inte ihåg hur jag delade, men dom låter rätt hyfsat för priset.
Dvs material noll kronor, arbete 168500 kronor ... 8O :D ... eller nåt ... :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster