Glidlager + axlar, var hitta

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Glidlager + axlar, var hitta

Inläggav n3mmr » 2007-09-24 16:10

Var kan man hitta typ sintrade bronslager och passande axlar av så god kvalitet att man kan bygga saker typ medlöpande bandstyrrullar på rullbandspelare?

Det kanske finns roterande glidlager av helt andra material än sintrat brons och stål???

All info välkommen!

Syfte: Byta ut/reparera/förbättra bandstyrningsdetaljer på gamla slitna rullbandspelare.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-24 16:17

Glidlager finns av alla möjliga plaster bl.a. men generellt måste de nog brotschas eller kalibreras efter inpressning om man skall få den där yttersta precisionen, precis som sintermetallen.
Axlar till bandspelare måste väl vara tillverkade av omagnetiskt material? Rotfritt kanske. Slipat och polerat?

http://www.johnson-metall.com/
http://www.lagermetall.se/glidlager/olj ... ntrade.asp
http://ironbill.se/index.php/cPath/175_98_296
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-24 16:22

En snabbkoll via Google på "sintrade lager" gav som tredje träff:
http://www.lagermetall.se/glidlager/oljebrons.asp

Roterande glidlager är väl dock lite motsägelsefullt :-) Men visst finns det andra material, teflon tex. Men jag håller med dig, i den tänkta applikationen är nog glidlager bäst. Kul- och rullager brukar vara svårt att få vibrationsfria.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-24 16:26

Teflon har låg friktion och kan köras osmort men har inte så enormt bra nötningsegenskaper, speciellt inte om man jämför med engångsmort med fett i t.ex acetal (Delrin), eller oljefylld sintrad polyaid (nylon) - eller sinterbrons.
En fördel med acetal/Delrin om man skall svarva själv är att den inte "degar" så mycket, utan det går bra att svarva till fin yta. Även oljefyllda nylonet går i och för sig bra att få till fin yta på också, jämfört med polyeten eller teflon.

Jag undrar om plastlager kan skapa problem genom att det bygger upp statisk elektricitet?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-24 17:47

Jag köpte lager på MecMove i Nynäshamn. Det var till min gamla bandslip från Black&Decker som dom inte själva hade lager till längre.

De kom nästa dag på posten, snabbt och enkelt. Bra service och stort sortiment.

http://www.mecmove.se/hem.asp
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-24 18:05

phon skrev:Jag köpte lager på MecMove i Nynäshamn. Det var till min gamla bandslip från Black&Decker som dom inte själva hade lager till längre.

De kom nästa dag på posten, snabbt och enkelt. Bra service och stort sortiment.

http://www.mecmove.se/hem.asp

Det är trevligt med bra service.

Förresten:
Varför i hela friden har du en sk. " pseudomonitor" i din logg?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-24 18:12

pseudomonitor?

Det är en phon NS10 , spikrak från 40hz till 22kHz förstås. :D
Enda exemplaret i världen. :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-24 18:17

paa skrev:Jag undrar om plastlager kan skapa problem genom att det bygger upp statisk elektricitet?

Hahaha, Nä.

Eller rättare sagt, det kan möjligen bli någon liten laddning men troligen inte. Låg friktion och "smörjmedel" hindrar detta. Skulle det mot förmodan bli någon laddning kan den knappast ställa till något problem med tanke på användningsområde.

Statisk elektricitet är inte alltid ett bekymmer ;-)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-24 18:30

phon skrev:pseudomonitor?

Det är en phon NS10 , spikrak från 40hz till 22kHz förstås. :D
Enda exemplaret i världen. :lol: :lol:

Ja, jädrar, nu ser jag... :D :D

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-09-24 20:32

paa skrev:Teflon har låg friktion och kan köras osmort men har inte så enormt bra nötningsegenskaper, speciellt inte om man jämför med engångsmort med fett i t.ex acetal (Delrin), eller oljefylld sintrad polyaid (nylon) - eller sinterbrons.
En fördel med acetal/Delrin om man skall svarva själv är att den inte "degar" så mycket, utan det går bra att svarva till fin yta. Även oljefyllda nylonet går i och för sig bra att få till fin yta på också, jämfört med polyeten eller teflon.

Jag undrar om plastlager kan skapa problem genom att det bygger upp statisk elektricitet?

Varv hittar man såna där häftiga material, och var kan man få dom bearbetade?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-24 20:46

Det går att få bra yta på svarvad telon också. Men jag skulle tro att man måste ha en enorm skärhastighet och rätt verktyg. Ett vasst skär och 2000m/min borde göra susen. Inget du kan göra hemma eller med en manuell svarv. Det är NC som gäller.

Fördiga lager i diverse palster och palst/metallkompositer samt kanske även ren metall finns bl.a hos IGUS.

Dom säljer i sverige också jag har använt deras produkter en hel del i sånt jag har kopnstruerat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-09-25 08:59

Hej!

Kika på:

http://www.colly.se/components_ny/produ ... glidur.htm

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-25 09:36

Plaster för bearbetning i olika format finns hos t.ex Carlsson & Möller, Vink, m.fl. Vill du helst ha färdigsvarvade bussningar eller rundstång?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-09-25 11:00

paa skrev:Plaster för bearbetning i olika format finns hos t.ex Carlsson & Möller, Vink, m.fl. Vill du helst ha färdigsvarvade bussningar eller rundstång?

Egentligen söker jag färdig axel/bussning/ytterdel.

Ytterdel i aluminium, bussning o axel som det passar.

Alltså nån som kan leverera en bussning med axel, och svarva till en ytterdel enligt
min spec.

Återgå till DIY-forum