Autostopp till Thorens TD166?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

manw

Autostopp till Thorens TD166?

Inläggav manw » 2007-10-09 12:39

Har haft sedan en tid en Thorens TD166, bytte ut min gamla Pioneer spelare mot den, saknar autostoppet, mycket irriterande, ideligen glömmer jag spelaren som blir snurrande i innerspåret. Det lär finnas en TD146, som är samma spelare med har någon form av optomekaniskt avkänning/stopp? Någon som vet något om den, och om jag skulle kunna modifiera min 166:a?

För armlyftet borde man kunna montera någon form av solenoid som flyttar armlyftknappen, och motorn kan man stoppa enkelt med ett relä. Däremot själva avkänningen är ett större problem, och helst slulle man vilja ha den nere i lådan på spelaren, men det ser inte ut som det finns några delar som rör sig nere i lådan med armens rörelser (fast har inte öppnat lådan). Skall en läsgaffel monteras uppe vid armen så är det höga krav på att det skall se professionellt ut naturligtvis.

Någon som vet något om detta? Kanske kan man få tag på "146-delar" till den?

Antar att det inte är så lätt att få tag på en TD146MKII i vettigt skick och till ett vettigt pris :?

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2007-10-09 16:35

Till Thorens finns/fanns en enkel mekanisk anordning att köpa som lyfter tonarmen när den når innerspåret. Finurlig i sin enkelhet då lyften är fjäderbelastad och "slår" upp tonarmen. Man trycker sedan ner den när man tar tillbaka tonarmen till sitt utgångsläge. Mackapären fästs med dubbelhäftande tejp.

/G

manw

Eventuellt en DIY-lösning?

Inläggav manw » 2007-10-10 19:52

Tack för tipset, skall kolla efter den, kanske skulle den kunna vara en del i en elektroniskt styrd tonarmslyft också.

Hemma med en höstförkylning, så vände jag uppochner på spelaren för att se hur det såg ut mekaniskt inuti min TD166MKII

Bild

Uppe till vänster i bild så syns tonarmens infästning, delvis skymd av en skärmplåt. Nere till vänster sitter mekanismen under knappen som påverkar tonarmslyften.

Med en detaljbild på tonarmens undersida:

Bild

Så är det endast det lilla mässingsfärgade röret som vrider sig med tonarmens rörelse. För att någotsånär exakt hitta "innerspår" så måste nogrannheten på en optisk sensor vara ca +/- 1grad, och en liten plastarm eller liknade som får plats är max ca 60mm lång. Så det svåra är i så fall själva sensorarangemanget som bör kunna justeras även när maskinen är ihopmonterad.

Själva mekaniken till liften:

Bild

Bör lätt kunna påverkas med en trycksolenoid som finns att köpa på ELFA.

Styrelektroniken bör kunna bli relativt enkel, och med en PIC-mikrokontroller så kan man både kombinera intelligent, enkel och billig. :wink:

Den stora frågan är om det går att få de optiska sensorn tillräckligt exakt och långtidsstabil för att det hela skall fungera. :?

Om någon vet hur det fungerar i TD146, så tipsa gärna :!:

Återgå till DIY-forum