Yt- kontra hålmonterade komponenter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Retroperra

Yt- kontra hålmonterade komponenter

Inläggav Retroperra » 2007-10-09 23:35

En liten fundering; Finns det några belägg för att ytmonterade komponenter låter sämre än traditionella hålmonterade? Jag tänker bara på ljudet här, inte service- eller hållbarhet, termostress och likn.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-10-10 11:01

Mja, ljudet blir lite platt, s a s.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-10 11:07

tja med ytmonterade komponenter blir ljudet lite mera ytligt, o hålmonterade komponenter ger mera hål igenom i ljudet för att citera en känd hifitidning...

allvarligt, det sägs att ytmonterade komponenter kan ge bättre ljud för att man har kortare signalväg, lägre ströinduktanser och kapacitanser mm , vilket kan ha påverkan på kretsens funktion/prestanda och därmed kanske ljudet.

Jag tror det är mycket voodosnack också för att det är "häftigt"...
Peranders har ju många byggsatser med ytmonterade komponenter och han är en erkänt bra konstruktör :) så det finns nog goda skäl.

men att generalisera tror jag inte går.

En OP741 låter skit både som hålmonterad och ytmonterad :)

/Rickard

Användarvisningsbild
BddB

Inläggav BddB » 2007-10-10 14:37

Framför allt kan man göra kretslösningen mindre känslig för (yttre) störningar samtidigt som utsända störningar (till kringliggande kretsar) blir mindre.
Detta tillsammans med kortare signalvägar ger bra resultat, förutsatt att kretslösningens komponentplacering är optimal ur elektromagnetisk och termisk aspekt.
Det finns ingen voodoo i det, utan handlar om sunt förnuft.
/Benn

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Yt- kontra hålmonterade komponenter

Inläggav paa » 2007-10-10 15:12

Retroperra skrev:En liten fundering; Finns det några belägg för att ytmonterade komponenter låter sämre än traditionella hålmonterade? Jag tänker bara på ljudet här, inte service- eller hållbarhet, termostress och likn.

Jag tror att missuppfattningen kommer ifrån att massproducerade apparater var snabbare att få ytmonterade komponenter än "high end" apparater.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-10 15:51

I vissa fall utgår man från samma komponent, t.ex. ett motstånd där själva motståndskroppen kan vara samma. Den ena får ben och den andra "anslutningsbleck".

När det gäller större värden för plastfilmkondensatorer är det värre. Värden över någon uF saknas som regel.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-11 08:49

Såg ett svar på SAS (Svenska AnalogSympatisörer) om att fysiskt små motstånd brusade mer än fysiskt stora.
Jag skulle annars mena på att ytmonterat har potential att vara bättre - kortare ledningsbanor, kortare anslutningstrådar (inga!).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-10-11 09:48

soundbrigade skrev:Såg ett svar på SAS (Svenska AnalogSympatisörer) om att fysiskt små motstånd brusade mer än fysiskt stora.
Jag skulle annars mena på att ytmonterat har potential att vara bättre - kortare ledningsbanor, kortare anslutningstrådar (inga!).

De fysiskt mindre ytmonterade motstånden kan mycket väl brusa mera då de lätt blir varmare. I känsliga ställen skulle jag fläska på eller seriekoppla flera för att hålla dem så kalla som det går.

I mina rörgrunkor kör jag med minimum 2W i positioner med mer än 10V spänningsfall.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-11 09:53

Jax skrev:I mina rörgrunkor kör jag med minimum 2W i positioner med mer än 10V spänningsfall.

ÅÅÅåååå!!!! Jag kör som regel 1W rakt av. Lasse Ohlsson meande på att fysiskt små motstånd bröts ner av höga elektriska fält. En 1- eller 2-Wattare är ju fysiskt större än en 0,6W.
Jag skulle aldrig köra ytmonterat till rör, även om det vore kul.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-11 10:14

ytmonterade rör, det hade varit något :)

tänker då på miniatyrrören som utvecklades samtidigt som transistorn började göra sitt intåg, de minsta var faktiskt ganska små :)

Användarvisningsbild
henrik

Re: Yt- kontra hålmonterade komponenter

Inläggav henrik » 2007-10-11 15:43

paa skrev:Jag tror att missuppfattningen kommer ifrån att massproducerade apparater var snabbare att få ytmonterade komponenter än "high end" apparater.

Jag tror att man kan lägga till high end tilverkarna inte hade rätt teknologi och kunskap för att bygga ytmonterat.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2007-10-14 23:04

soundbrigade skrev:Såg ett svar på SAS (Svenska AnalogSympatisörer) om att fysiskt små motstånd brusade mer än fysiskt stora.

Det var nånting ditåt jag tänkte på. Men jag ville höra fler röster än bara min egen :) Dvs att man med rätt tänk kan kompensera de ev. problem ytmonterade ger jämfört med hålmonterade.

Hmm... en ide jag haft är att ersätta ett kritiskt ytmonterat motstånd med minst två parallellkopplade - fortfarande ger de tillsammans rätt värde förstås men vips med större total ledningsyta - så borde ev. brus falla till hälften. Och slitage och andra problem genom uppvärming eftersom mindre effekt passerar genom motståndet.

Å andra sidan blir det ju iof fler lödpunkter som kan ställa till det med fler komponenter.

Psst... kolla vem som rattar SAS ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-14 23:34

Retroperra skrev:Psst... kolla vem som rattar SAS ;)

Vem??? Frågar okunnig ung man. :oops:

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2007-10-15 08:11

soundbrigade skrev:
Retroperra skrev:Psst... kolla vem som rattar SAS ;)

Vem??? Frågar okunnig ung man. :oops:

Jag :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-15 08:14

Åååååå! (skrivet i uppskattande och vördnadsfull ton).

Återgå till DIY-forum