Har jag fått till det rätt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Har jag fått till det rätt?

Inläggav RSG » 2007-10-16 23:17

Lattjar med Basta och funderar om jag har fått till så att det stämmer.
Bild

Element: Fostex FE207E
Låda: 18 L
Baffel:230*1100
Element placering: 850*115
Basreflex: 85mm dia.
Avstämd: 55 Hz
Impedans korrektion: 6,8 ohm, 3,3uF
Baffelstegsfilter: 0,8 mH(0,26 ohm), 3ohm, 47 uF

tankarna går mycket runt "room gain" och det jag funderar över är om jag skall anpassa detta efter mitt rum?
(som fö. mäter 3,56*3,57*2,42)

Mer som jag funderar över är hur baffelsteget ter sig om jag har 230mm bred baffel plus fasning/rundning av kanterna.

Men som sagt...
Har jag fått till det rätt ?
Senast redigerad av RSG 2007-10-17 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2007-10-16 23:24

Bilden bidde visst inge vidare!
klockan är dock för mycket så jag får ta tag i det imorgon.
Natti natti !!!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-10-17 10:05

Använd room-gain funktionen som den är och kompensera efter den. Den ska representera ett vanligt vardagsrum om jag inte minns helt fel. Vad jag har förstått så ger en rundning väldigt liten påverkan på baffelsteget, men kan hjälpa till att släta ut rippel i tonkurvan högre upp i frekvens.
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-10-17 12:44

Bilden fungerar om man klipper ut adressen och klistrar in den i adressfältet. Det ser bra ut tycker jag. Om du drar lite i [dB]-raden så ser man lite tydligare hur tonkurvan ser ut.
Back in black!

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2007-10-21 14:35

Rookie skrev:Vad jag har förstått så ger en rundning väldigt liten påverkan på baffelsteget, men kan hjälpa till att släta ut rippel i tonkurvan högre upp i frekvens.

Låter som positivt.
Om ingen annan har några kommentarer så kör jag på detta.

Använd room-gain funktionen som den är och kompensera efter den. Den ska representera ett vanligt vardagsrum om jag inte minns helt fel..

Varför jag funderar på att ändra på "room-gain" är den väsentliga skillnaden med den aktiverad eller ej.
Oaktiverad ser resultatet föga imponerande ut, aktiverad ser det riktigt trevligt ut (i mina ögon).
Och då jag är ute efter att försöka få till det så bra som jag klarar av så känns det rätt att simulera efter mina förhållanden.
Det är ju sällan så att jag försöker få till något kommersiellt utan vill skapa och ha kul, och samtidigt lära mig något om det här med hgt-diy.

Då jag inte är helt nöjd med mitt start project inom detta gebit
Bild
Så vill jag få till ett system som framför allt har jämnare frekvensgång i basregistret.
Helt subjektivt framlyssnat via LTS frekvenssvep då jag ej har möjlighet att mäta.

Därför har jag försökt att få till det göttigaste från dessa element.
Framför allt att få till "liten" baffelstegskompensation då jag upplevde att denna dödade en hel del av dynamiken i Fostex elementet.
Kan vara så att jag har använt för billiga komponenter vad vet jag.
Men det var så kul att bygga så jag kör vidare på nästa projekt istället för att gneta på med tornen

Nästa steg blir att komplettera dessa "toppar" (de simulerade) med en/två Sub(bar).
Har ett
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Substärkare_liten.jpg[/img]
som jag hade tänkt att använda till att börja med.

Kommentarer välkommnas.

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-21 23:38

Rookie skrev:Använd room-gain funktionen som den är och kompensera efter den. Den ska representera ett vanligt vardagsrum om jag inte minns helt fel. Vad jag har förstått så ger en rundning väldigt liten påverkan på baffelsteget, men kan hjälpa till att släta ut rippel i tonkurvan högre upp i frekvens.

Defaultvärdena i Basta! kom ur den här diskussionen:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 292#301292
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-21 23:44

Man ska också komma ihåg att Basta! inte simulerar konuppbrytningar, vilket gör kurvorna aningen osäkra vid högre frekvenser. I detta fallet händer det definitivt något vid 2-3 kHz som inte modelleras, kanske även vid 600 Hz. Det framgår inte riktigt hur de har mätt.

http://www.fostexinternational.com/docs ... /fe207.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2007-10-22 22:03

Defaultvärdena i Basta! kom ur den här diskussionen:

Ord och inga visor !!! :D

Den tråden hade jag inte lyckats hitta än.
Och efter att ha läst den så inser jag..Way Over My Head..Defaultvärden!

Så de blir det.

I detta fallet händer det definitivt något vid 2-3 kHz som inte modelleras

Planet 10_hifi som säljer faspluggar till bredbandare har jag saxat detta ifrån

The phase plugs work primamarily 2 fronts. 1st they fill the hole left when the dust cap removed. The air trapped in the cylinder inside the voice coil and above the pole piece causes what is called an "oil-can resonance". This invariably causes some midrange distress. Removal of the dustcap and filling the hole pretty much eliminates this source of coloration. The 2nd thing the phase plug does is to effectively halve the diameter of the cone. Any side-to-side standing waves, reflections, etc are pushed up about an octave. Related to this is an improvement in high frequency dispersion, widening the sweet-spot, and reducing the laser-like hot spot some full-range drivers suffer from. The smaller effective cone diameter means that the point at which beaming starts is pushed up and due to the shaped nature & the hardness of the plugs some HF energy is redirected.

När jag körde signal rakt i elementet utan några kompenseringar så upplevde jag vissa S,K och T ljud som väldigt störande.
Har inte märkt av det lika väl med baffelstegskompensationen och impedanskorrigeringen inkopplad.

Funderar dock över om jag får tillbaka problemet när jag kompenserar mindre.
Återstår att se:?

Bär dock emot att sätta kniven i elementen 8O och åstakomma något som inte går att återställa om resultatet inte faller i smaken :cry: .

Slutligen hittade jag AceBass funktionen Basta (som jag inte hade en aning om vad det var innan) och såg vad den gjorde på mina sub simulationer.
Fick man mer att fundera på ang. att använda det slutsteget!

Gråa Hår/Johan

Återgå till DIY-forum