Moderator: Redaktörer
paa skrev:Är ekskivorna oljade? I så fall kan det vara problematiskt med limning, annars är vitlim det självklara valet.
Torka bort limmet med fuktad trasa direkt, så slipper du mycket problem, speciellt med ytan på MDF-skivorna.
I vilket fall som helst skulle jag rekommendera pluggning eller kexning till lamellimmat trä.
paa skrev:Nejdå, det blir inga problem. Men det säljs en del lamelllimmade skivor som är grundoljade, och då biter inte vilket lim som helst, jag vet faktiskt inte hur man bäst ska göra då. Men som sagt, plugga, vitlimma och olja och var glad!

Leo skrev:Enligt vad jag har läst ska presstrycket vara högre för PU-lim för att stå emot jästrycket (vitlim jäser inte alls)
soundbrigade skrev:För vitlim gäller att man ska ha minimalt med lim. Det är träbitarna som ska hålla ihop genom att limmet trängt in i och "bitit" sig fast; inte att det ligger en millimeter limspalt mellan bitarna.
niclas skrev:Om man vill ha följande egenskaper hos ett lim:
- Kort presstid alt. lågt presstryck
- Rimligt lättjobbat (lätt att tvätta bort, låg kletfaktor etc)
- Rimligt billigt
- Fogstyrka i klass med vanligt vitlim
Finns det?
sky_eye skrev:Är det viktigt att man använder det absolut starkaste limmet, eller räcker tillräckligt bra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster