Självborrande försänkt skruv för MDF

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Självborrande försänkt skruv för MDF

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-06 14:23

Ja, vad finns det? Jag orkar inte för borra hål, särksilt inte försänkta. Måste ju finnas nåt lämpligt att köpa som man bara kan dra i, snabbt och elegant...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-06 14:31

Finns fina saker med linjära längsgående gängor, som bara är att slå in utan förborrning - dyckert kallas dom! 8)

F.ö. så måste man räkna med att limmet håller utan skruv, annars håller det inte med skruv heller, och därmed behövs ingen skruv.

Allvarligt talat så tror jag inte det går att skruva in skruv i kortsidan på MDF-skivor utan att dom spjälkas upp, om det inte är förborrat. Fibrerna ligger ju skiktade nästan som kartong.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-06 15:29

För MDF är det väl förborrning som gäller i alla lägen? Ino är noga att påpeka detta för sina monteringssatser.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-11-06 16:09

Lim och kex för styrning. Dock vet jag inte hur kvalitet är på de billigare kexmaskinerna.

Ett annat alternativ är ju Festools variant som jag har glömt bort vad den heter.
"Och elefanten slutar här!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-06 16:14

Alltid förborra!

kexning är ju snyggast eftersom det blir bra styrning också, men det kan man fixa med förborrning innan limmning med - så att saker och ting inte glider iväg...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-06 16:23

Pluggning räcker långt...
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-11-06 16:56

Pluggning är nog bättre än kexning. Framför allt styr det bättre, kex styr bara i en dimension, pluggar styr i två dimensioner. Men å andra sidan är det svårare att få till det bra om man inte råkar sitta på en mångspindlad centrumtappmaskin eller har gott om tid och tålamod.

Festools Domino system är snabb som en kexmaskin och styr som pluggar, centrumtappar, men den kostar 5900 plus moms (enligt festool.se).

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-11-06 17:06

Om man verkligen vill skruva och således förborra så ska man skaffa sig borr med inbyggd försänkare så borrning och försänkning kan göras i ett moment.

Biltema har artikel nummer 20-160, dom är inte så bra men billiga. Finns säkert andra och bättre saker på tex Luna eller annan bättre återförsäljare.

En fördel med skruv är att man slipper använda skruvtvingar vid limningen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-06 17:19

henrik skrev:Pluggning är nog bättre än kexning. Framför allt styr det bättre, kex styr bara i en dimension, pluggar styr i två dimensioner. Men å andra sidan är det svårare att få till det bra om man inte råkar sitta på en mångspindlad centrumtappmaskin eller har gott om tid och tålamod.

Med markeringsstift som detta så behövs ingen mångspindlig maskin:
Bild
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... ?id=251792

Finns även i sats med borr och pluggar här:
Bild
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83555
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-06 17:40

Alltså, planen är:

- Lim, dra ihop med tvingar
- Fixera med skruv
- Ta av tingen innan det torkat klart och använd samma tving på ett nytt ställe.

Tanken är att spara tid. Träplugg i all ära, men det ska då borrad från 2 hål. Just därför jag vill ha självborrande skruv, för att slippa förborra. Ett alternativ kan ju vara att skaffa en till borrmaskin. Då går det ju snabbt att förborra.
Det ska gå fort, det behöver INTE bli snyggt. Hela rubbet ska plastspacklas och slipas sedan i alla fall.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-06 17:53

Limmar man och sedan drar med skruvtvingen utan att ha förborrat kommer arbetsstyckena åka kana ....

- fixera
-förborra
-limma
-fixera
-skruva
-lossa tving

// as done by me

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-11-06 18:11

Visst markeringsstift är bra, men det tar längre tid än att kexa.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-06 18:45

För att undvika att bitarna kanar på limmet brukar jag klippa av ca 7mm långa spikändar och slå i där det skall limmas (dom sticker då upp ett par tre mm). Sen är det bara på med lim och tvinga fast skivan, spikändarna sjunker lätt in i kortsidan på skivan och förhindrar att det glider iväg. Har man tillräckligt många tvingar går det rätt fort att få ihop en låda.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-06 18:48

Jag har vinkeltvingar som jag riktar in skivorna med före limining. Dom rör sig ingenstans vid fixeringen. Fiffigt som tusan.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-06 19:31

Max_Headroom skrev:- Ta av tingen innan det torkat klart och använd samma tving på ett nytt ställe.

Jag brukade lägga några små klickar med snabbhärdande epoxy och sedan trälim (vinyllim) över alltihop. Epoxyn höll ihop bitarna såpass att man kunde fortsätta att jobba med lådan efter en kvart, ungefär -- om man var lite försiktig. Sedan fick trälimmet torka när det ville.
--

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-06 20:20

Det gäller bara att ha tillräckligt med tvingar, samt att ta det lugnt och metodiskt. Jag har varken plugg eller skruv eller spik i lådorna jag bygger nu, och det glider ingenstans. :)

Kan speciellt rekommendera de långa snabbtvingarna från Jula. (153-007)

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-07 17:46

Jag fick prova på ett specialborr för sådana där speciella skruvar för skivmaterial igår. Trots att jag förborrade visade MDF:en tecken på att spricka när jag drog i skruvarna.
Borret var nersvarvat de första centimetrarna och sedan hade något skär som försänkte. Smidigt, men mycket special.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-07 18:08

För grova skruvar i förhållande till borrhålet. Rätt skruv är viktigt med.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-07 18:25

Detta var noga uträknat men visar ändu hur lätt man klyver MDF.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-07 20:31

Det som går riktigt snabbt och blir mycket bra, är att borra rätt igenom för att sedan slå i träpluggarna ungefär som man spikade ihop lådan.

Under förutsättning att MDF-bitarna är sågade med små toleranser och hålen borras något trångt, behövs inga tvingar.

Glöm inte att slaska dit rikligt med vitlim innan hopfogningen.

Hålen spacklas efteråt och vips kan man fanera eller måla.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-07 21:31

Ragnwald skrev:Det som går riktigt snabbt och blir mycket bra, är att borra rätt igenom för att sedan slå i träpluggarna ungefär som man spikade ihop lådan.

Under förutsättning att MDF-bitarna är sågade med små toleranser och hålen borras något trångt, behövs inga tvingar.

Glöm inte att slaska dit rikligt med vitlim innan hopfogningen.

Hålen spacklas efteråt och vips kan man fanera eller måla.

Det där är ju ett mycket bättre sätt än att mäta och borra två hål. Det kan alltid bli mismatch även om man använder stift. Tummenupp för det!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-07 22:21

Ragnwald skrev:Det som går riktigt snabbt och blir mycket bra, är att borra rätt igenom för att sedan slå i träpluggarna ungefär som man spikade ihop lådan.

Jag blev föreviosad hur man gör det RIKTIGT snyggt! Oavsett om man skruvar eller pluggar. Fixar beskrivning i morgon.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-07 22:30

Alltså, att limma MDF utan skruv/kex/plutt/whatever är snorenkelt om man bara har brädgårdssågade bitar. Det tyckte iaf jag.

Bild
Bild
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 924#396924
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-08 01:10

Instämmer. Exakt som på bilderna ovan gjorde jag med mina basmodullådor, förutom att jag också applicerade en sträng silikon innanför limsträngen för att garantera en tät låda.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-08 12:45

Om man utgår från Nefilim-mannens bild, gjorde jag så här:

Bild

Jag spände ihop lådan och såg till att jag fick passning i hörnet A och längs hela sidan ner från A. Knackade med klubba/hammare tills det stämde. Alla andra hörn och kanter lämnades därhän.
Borrade ner enligt B, satte i skruv (man kan ju plugga här om man så vill) - inget lim än.
Sedan fortsatte jag med exakt samma procedur vid kanten C och de andra två hörnen.
När jag fått i alla skruvar (pluggar - det heter tappar egentligen), lossade jag en sida - fuktade den plana ytan med vatten och kluddade ut PU-lim på kanten, lade ihop och drog i skruvarna. Använder man tappar blir det till att hålla ihop med knektar eller tvingar. Upprepade för andra sidan.
Stämde perfekt.

PU-lim lär enligt en annan fästa bättre på MDF och dessutom fyller det iom att det skummar.
Senast redigerad av soundbrigade 2007-11-08 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-08 12:52

Det enda som inte stämmer är att lådan är gjord av Svante och ingen annan ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-08 12:57

Kaffekoppen skrev:Det enda som inte stämmer är att lådan är gjord av Svante och ingen annan ;)

Jag hade inga bilder på mitt bygge varför det dök upp passande bild här ... krångliga gnällpluttar! :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-08 13:01

:)

Återgå till DIY-forum