Enkel, bra (ofärgande) förförstärkare..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-12-19 02:16

Max_Headroom skrev:
ollebolle skrev:Varför ett vred som styr reläer som ingångsväljare?
Kan du inte köra vredet självt som ingångsväljare?
Så gär jag i mitt rörförsteg som för övrigt distar kanske två tiopotenser mer än N5MD 8)


Jag byggde med relän för att jag antog att det är mera driftssäkert. Vridomkopplare kan får oxider på kontaktyorna och så. Jag kör med Omron G6H. Men mitt resonemang kanske är helt galet?

Varför krångla till det i onödan tänkte jag. Djupare än så funderade jag inte :)
Jag argumenterar inte mot relän, jag bara funderar :)

Är dina relän slutna och inbakade, så att kontaktytorna inte kan oxidera?
Om de inte är slutna så borde du ha samma problem även i reläerna, och man har krånglat till det i onödan :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-12-19 02:22

Max_Headroom skrev:Jättebra! Förslag på åtgärd?

En bra åtgärd är väl att använda en linjär potentiometer med god symetri mellan de tvåbanorna? I Naqrefs koppling så upplevs volymkontrollen som hyffsat logaritmisk iallfall!

Men du kanske redan sitter med en fin dyr motorstyrd logaritmisk pot, och vill inte byta? :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
hassez
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: 2007-09-10
Ort: Garpenberg

Inläggav hassez » 2008-12-19 03:18

Jag använder reläer för att förstärkaren ska bli fjärrstyrd. alltså inte bara poten.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2008-12-28 21:08

Håller på och bygger... Experimentkort med banor.
Min fråga är:
1: Hur skall bryggan vändas? - Jag har i nuläget kopplat + resp - i riktning mot lytarna, och "det vridna växelströmstecknet mot AC- matningarna
2: Om jag har en 12V- bula, var ska jag koppla dem, har nu kopplat AC mellan "green" och jord. (red/brown). Blue är alltså inte kopplad.

Tack på förhand för hjälp, jag är en riktig novis i ämnet......
:oops:

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2008-12-28 23:10

Hade missat att förbinda två banor.... Jag har nu kopplat 12v AC mellan "green" och "blue", dvs inget mot jord. Får då knappt 9v likström över de första lytarna, dvs före spänningsregulatorerna. Stämmer denna koppling?

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-12-29 00:26

oa51 skrev:Håller på och bygger... Experimentkort med banor.
Min fråga är:
1: Hur skall bryggan vändas? - Jag har i nuläget kopplat + resp - i riktning mot lytarna, och "det vridna växelströmstecknet mot AC- matningarna
2: Om jag har en 12V- bula, var ska jag koppla dem, har nu kopplat AC mellan "green" och jord. (red/brown). Blue är alltså inte kopplad.

Bryggan är alltså diodbryggan antar jag :)
Den har 4 ben eller hur?
Två av benen är märkta med ~
Lägg växelspänningen ifrån transformatorn över dessa två ben!
De två andra benen är märkta med +/-
Dra + till kondensatorernas + och minus till kond minus!
Vänd inte fel för då smäller elektrolytkondensatorerna :)

Om du är osäker på märkningen på likriktarbryggan så finns det datablad!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-12-29 00:43

Vänta nu... Jag läste just schemat för nätdelen! Det är ju en spänningsdubblare med två dioder och ingen brygga!
Vad kör du för koppling? :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2008-12-29 01:25

Tack för svar: Följer detta schema:
http://www.naqref.com/pdf/N5mD_schematic.pdf

Jag hade kopplat bryggan rätt, men kopplat AC in på fel sätt, nu har jag +- 18V över lytarna före spänningsregulatorerna.
Nästa steg blir att löda fast dessa efter att ha bockat benen på rätt sätt.

Användarvisningsbild
Ulew
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-10-22

Inläggav Ulew » 2008-12-31 13:46

Om jag vill använda en billigare volympot, [url=http://shop.conrad.se/websale7/POTENTIOMETER-LIN-STEREO-2-X-22K.htm?Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2fSHOP_AREA_17440_0241730%2fmi}{pi%2f445967%2fpi}{type%2fextern_search%2ftype}{po%2f1%2fpo}{sf%2f%3Cs1%3E100r%3C%2fs1%3E%3Cs5%3E1%3C%2fs5%3E%2fsf}{fc%2fx%2ffc}{p1%2f3eac9c6dbe5b330de4074d65e6f94938%2fp1}{md5%2f2df0251c1fac504358218f9aea5f7a6a%2fmd5}url]2x22k från Conrad[/url], vad bör jag göra för ändringar i schemat då?
(Jag har för mig att några sa att den här potten börjar spraka och leva rövare efter en tid, men vad gör man inte för att komma billigt undan? ;))

Edit: Hur viktigt är det att det är exakt 787 ohm på motståndet i phono-steget i den här tråden? De verkar inte ha 787 ohm på Conrad, och det blir väldigt dyrt att beställa både från Elfa och Conrad, om inte skolan kan fixa, vill säga!)

Användarvisningsbild
fjunet
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: Linköping

Inläggav fjunet » 2008-12-31 15:30

Ulew skrev:(Jag har för mig att några sa att den här potten börjar spraka och leva rövare efter en tid, men vad gör man inte för att komma billigt undan? ;))


Jag citerar något jag hört från en vis man, "When you buy quality, you only cry once".

Användarvisningsbild
Ulew
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-10-22

Inläggav Ulew » 2008-12-31 16:15

fjunet skrev:Jag citerar något jag hört från en vis man, "When you buy quality, you only cry once".


Jaså du!
Men nu är det inte aktuellt längre eftersom jag kom fram till att jag inte behöver köpa så många pottar som jag tänkte från början, så nu blir det kvalité ändå! ;)

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2009-01-05 15:14

Råkade se detta när jag surfade omkring.
En MYCKET lågbrusig lösning för Ortofon pickuper.
Kan kanske vara av intresse om man har en ortofon MC pickup.

Klistra in detta i explorer som destinations
tech.groups.yahoo.com/group/micbuilders/files/Ricardo/

Läs Readme.doc och titta i MCAmp.gif och MCjul81.pdf


Kort extrakt:
A version using Hitachi 2SA1084 / 2SC2546 and running about 3mA is probably the lowest noise such device in the known universe. 3dB NF for 5R source. Less than 40nV over 20kHz. ie mindre än 0.28nV / rtHz

This one running about 0.5mA is optimized for 20R source for which it gives 3dB NF. It was actually designed for an Ortofon MC20 which has much less resistance but is still quieter than anything else I could find for it. Only a large, very expensive Denon transformer is close in practice and nothing else even from the specs of other devices.

- B

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-05 21:23

Här hamnade man mitt snillecentrum :D ! Kan någon av herrarna hjälpa mig med info om passiva lågnivå filter? Jag är ute efter ett tvåvägs stereo, antingen med valbara fasta frekvenser, alternativt variabla via pot!? Finns det ritningar att hitta någonstans, eller säljs sådana färdiga? Helst i Sverige! Tacksam för svar.Mvh...!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-05 21:45

Passiva lågnivåfilter? Är inte så enkelt. Aktiva filter är vad som brukar göras för lågnivå. Vad är det du vill göra?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-05 22:33

Jag ville slippa op`s i filtret om det är möjligt! Den passiva delningen, har jag fått för mig, är minst ljudpåverkande!? Visst, man tappar lite på signalstyrkan, men signal/brus förhållandet blir bättre (med rätt komponenter). Vidare så borde det passiva fitret inte påverka den totala bandbredden i samma utsträckning som ett aktivt filter!? Detta är mina tankar om saken, jag är ingen lödtennssniffare, så jag hoppas på lite feedback från de som är bättre bevandrade i kretskortens värld!?
Jag funderar på att köra ett system biampat med dessa filter, som ett alternativ till aktivt filter! (Om det nu är möjligt!?) Mvh... 8O

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-05 23:55

http://www.marchandelec.com/xm46.html
Jag har själv hittat denna länken till staterna. Jag är dock intresserad av om kunskapen finns inom Sveas gränser!?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-06 11:47

nadifierad skrev:Jag ville slippa op`s i filtret om det är möjligt! Den passiva delningen, har jag fått för mig, är minst ljudpåverkande!? Visst, man tappar lite på signalstyrkan, men signal/brus förhållandet blir bättre (med rätt komponenter). Vidare så borde det passiva fitret inte påverka den totala bandbredden i samma utsträckning som ett aktivt filter!? Detta är mina tankar om saken, jag är ingen lödtennssniffare, så jag hoppas på lite feedback från de som är bättre bevandrade i kretskortens värld!?
Jag funderar på att köra ett system biampat med dessa filter, som ett alternativ till aktivt filter! (Om det nu är möjligt!?) Mvh... 8O


Nja, är inte helt rätt person att svara på dina frågor men jag ifrågasätter ditt resonemang ändå. Även en passiv lösning har distorsion! En bra implementerad OP detekteras inte i första taget. Brus är normalt inget problem alls på linjenivå. De spolar som ska till är antagligen inte direkt tagna från hyllan. Vilken delningsfrekvens är du ute efter? I de flesta fall behöver man filter som inte följer skolböckerna eftersom hänsyn till högtalarelementens tillkortakommanden, deras placering i lådan, samverkan med rummet etc. ska tas hänsyn till. Filterkurvorna kan med andra ord se ut lite hur som helst... Det krävs ofta en viss anpassningsmöjlighet och hur filtens brantheter ska se ut för att summera bra är inte på förhand givet. Den passiva lösningen är inte så flexibel. Passiva filter på högnivå är enklare och i de flesta fall bättre. Undantaget är delning vid låga frekvenser typ mellan toppsystem och subbasar, där är aktivt att föredra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-06 13:15

Tanken är som jag sa att ha dem för biamping! Ock min delning hamnar strax under 100 strecket. Det mest uppenbara vore att använda ett aktivt filter, med en justeringsmån av brytfrekvens. Men jag vill först kolla möjligheterna med den passiva lågnivå varianten! Därför undrar jag om det finns några erfarenheter av att använda sådana i sverige!? :) :mrgreen:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-01-06 13:23

passiva filter på lågnivå är typ dumt. varför?

setupen blir följande:

förstärkare- passivt filter- lastimpendans- förstärkare

lastimpedansen kan vara din slutförstärkares ingångsmotstånd (typ 10-50 kohm) eller ett separat motstånd.

Om du har en lastimpedans på 1000 ohm (lågt för en förstärkare) måste dina spolar i filtret ha hög induktans, tiotals mH. Kondensatorerna blir små, nano eller mikrofarand.

spolarna måste då lindas antignen med mååånga varv tunn tråd eller på kärnor.

Har du en normal förstärkare med 10-50 kohm blir spolarna ännu större.

Ju lägre lastimpendans ju lägre induktans och större kapacitans.

räkna lite på standardformler för passiva högtalarfilter så ser du snabbt vad jag menar.

Poängen är att dessa (hemma)lindade spolar blir minst lika olinjära som ett passivt högnivåfilter enligt vanlig tradition och definitiv mer olinjära (med negativ ljudpåverkan) än en OP lösning med resistorer och kondensatorer.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-06 13:52

Jag antar att man får tolka frånvaron av passiva lågnivåfilter, på marknaden som ett resultat av summan av för och nackdelar!
Ni ska ha tack för svaren! Ser gärna fler inlägg om ämnet! Någon måste väl ha testat i praktiken!? :!:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-06 17:16

Tror det är få som har testat i pratiken med tanke på vilken svårighet det är att åstadkomma spolar med de värden som krävs. Om sedan spolarna dessutom bidrar med andra linjäritetsfenomen som man förmodligen inte har så bra koll på, varför göra sig besväret?

Om du av någon anledning är allergisk mot just aktiva komponenter, hur står du då ut med blotta tanken på vad musiksignalerna redan har passerat innan de hamnade på fonogrammen?

Om du nu tänker dela kring 100Hz, måste du först ta reda på vilka filterkurvor du verkigen behöver. De båda högtalarnas egna frekvensgångskurvor ska ingå i beräkningen.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-06 17:56

Min tanke i nuläget handlar inte om filterkurvor, utan enbart om någon hade erfarenheter av passiv delning på signalsidan! Vad avser mina allergier, så tycker jag inte att du ska förlora någon nattsömn över dem! Har du kollat länken jag bifogade tidigare i debatten? Ännu en gång tack för svar! Mvh...!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-06 19:43

Jo, har kollat på den sidan och gjorde så för åratal sedan. Jag har erfarenhet av passiv filtrering med inte på det sätt som i länken. Har haft ett filter på ingången till mitt slutsteg för toppsystemen. Dock är det bara högpassfilter av första ordningen som enkelt kan realiseras på det sättet. Sedan kom jag på att det gick ändra slutstegets undre frekvensgräns genom komponentbyte. Det går vanligen att göra på de flesta slutsteg som är AC-kopplade. I mitt fall finns där en avskärning på 12dB/oktav.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-06 19:58

Nu börjar det likna nått! :D
Vad var det för filter du använde innan du började laborera med slutsteget? Jag har vid tillfälle gjort något liknande, och använde mig då av en harrison FMOD för högpass vid 5oHz. Dock tyckte jag att den la lite sordin på dynamiken. Nu var FMODden gjord för bil applikationer, och ganska billig, så man kan väl inte förvänta sig några mirakel. Vad var det du använde? :?:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-07 08:45

Det var bara en kondensator i serie på slutstegets ingång.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-07 23:03

Tack ska du ha! Finns det några komponent listor på nätet om man vill prova den varianten? Jag är inte särskilt "elektronisk", utan har kört mina filter (högnivå) efter formler. :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-08 22:48

Jahaa..! Flaggor och svar på dessa syns inte i tråden!? :?:
Jag fick ditt svar, tack! Hoppas du fick mitt?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2009-01-08 22:50

Men var faan hittar jag ditt svar nu!? Jag hann ju inte kolla länkarna!
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Ulew
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-10-22

Inläggav Ulew » 2009-02-20 16:52

Jag tänkte svepa ihop ett försteg, men där jag ska köpa komponenter, Electrokit, finns inte den brygga som står i BOM:en. Går det bra med en http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=40310340 istället?

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-02-20 17:11

Jag tror att du klarar dig med en mindre brygga... 3A tror jag inte att en opa2134 ska konsumera :)

Framspänningsfallet verkar vara är 1.0V.
Kör du med en 12V transformator som är föreslaget, så har du inte råd att tappa så mycket spänning. Spänningsregulatorerna ska ge ut 15V, och då vill de ha lite mer, annars går det inte!

Det kan funka iallfall, men man är säkrare om man väljer bryggor med lägre framspänningsfall. 0,7V är vanligt...

Sen kanske du har en trafo som ger lite mer än 12V, och då borde det gå fint :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster