Hjälp med beräkning av transmission-line

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kamelryttarn

Hjälp med beräkning av transmission-line

Inläggav kamelryttarn » 2004-02-18 14:48

Hej

Det här verkar va ett kul forum, tror jag kommer trivas bra här.

Jo, jag behöver som sagt lite hjälp med att designa en t-line låda till en 15-tummare jag fått låna av en vänlig själ. Jag vill att både mynningen och elementet ska peka framåt. Den får va nästan hur stor som helst. Nån som känner för att hjälpa till?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-18 15:11

Var mynningen sitter är väl egentligen ointressant om du lyckas med att dämpa bakvågen komplett innan mynningen. Lufthastigheten "skall ju" vara noll i porten på en "riktig" TL...

Kanalens area skall vara ung. densamma som elementet eller lite större.

Men sen finns det en massa mellanversioner mellan TL och kvartsvågspipa och mellan TL och basreflex...

Här finns lite: http://www.quarter-wave.com/Theory/TL_Theory.html
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
kamelryttarn

Inläggav kamelryttarn » 2004-02-18 15:20

Tack för tipset. Det fanns ju en mycket intressant pdf där. Ska nog läsa på lite.

Användarvisningsbild
karlstorck

Inläggav karlstorck » 2004-02-19 15:12

Jag har fuskat lite med kvartsvågspipor en gång i tiden, och tycker att de har sina fördelar. En hel del detaljer har fallit i glömska, till exempel hur man avgjorde om ett element var lämpat för en tl-konstruktion eller inte (hade med q-värdena att göra har jag för mig).

Vidare har jag ett par Opus3-högtalare som är just en korsning mellan TL och basreflex och jag har alltid undrat hur de fungera? Jag trodde dock att TL och kvartsvåg var samma sak. Hur skulle du vilja definiera skillnaden mellan dessa begrepp?

Kalle

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-19 15:23

En kvartsvågspipa är en form utav horn där man nyttjar att det blir en stående våg i pipan. En form av detta är orgelpipor och Voight-horn.
En transmissionslinje är till för att bakåtstrålningen inte skall reflekteras tillbaka och störa elementet... helst skall denna "ljudvåg" ha dämpats ut fullständigt innan den når mynningen. Har den fortfarande output i "porten" så är det frågan om en blandning mellan transmissionslinje och basreflex.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till DIY-forum