CD-spelare av CDROM/DVD (nästan på G)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

CD-spelare av CDROM/DVD (nästan på G)

Inläggav soundbrigade » 2007-12-24 15:45

Jag blev av med alla kontrollerpluttimojjer till CDROM/DVD-spelare, till och med den jag skulle ha själv för snart ett år sedan (maj -07), och köpte något motsvarande från http://www.diyclub.biz i HongKong.
Nu har jag alldeles för vagt minne av hur Sakdas apparat såg ut, V8 var uppe och visade, men den här grejjen är liten och fin med en ännu mindre fjärrkontroll som dock INTE är så .....

Jag bad syrran köpa en CDROM på återvinnen i Emmaboda, men har nu fyra stycken. En snabbkoll säger att två av dem funkar med kontrollern och två gör det inte, men de kan ju vara slavkopplade(????).

Jag ska när slöjdkursen kommer igång efter nyår sno ihop en lagom front i björk med hål för CDROMen och displejen samt göra något snyggt arrangemang med knapparna och IR-mottagaren. Fronten kan ju anpassas till befintliga lådor från http://www.hifi-2000.com/.
Det ska till ett nätaggregat men jag funderar på en sådan där extern HDD-låda med löst nätaggregat - blir nog billigast. Nästa steg är en DAC men jag vet inte var man får ut en digital signal från CDROMen - får utredas ...

Bilder (nu var ju bildtrådar efterfrågade).

Trave med blandade CDROM och DVD-läsare. Slot-inmodellen funkar inte.
Bild

Kontrollerkretsen med fjärren.
Bild

Fjärrkontrollern. Var finns PLAY???
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-24 17:22

Ett gäng länkar till hårddisklådor MED nätaggregat:
Conrad #1 För 5 1/4" (Kan kanske vara något att stoopa CDROMen i??
Conrad #2 Den här var billig, 215:-.
Conrad #3

Kjell&CO #1
Kjell&Co #2

Det är inte lådan jag är ute efter utan nätaggregatet som ger +5V resp +12V till CDROMen och kontrollerkortet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-25 18:37

Liten uppfäljning: de två CDROM/DVD som inte fungerade ("CHECKING IDE-CABLE"), var strappade som SLAVE och ostrappad resp.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 14:35

Sparkar lite på mig själv och de gladingar som hakade på gruppköpet.

Jag har gjort mycket enkla laborationer som ser ut så här:

Bild

CDROM mitt i bild i äckelbeige. Ovanpå den ligger kontrollerkretsen ansluten till CDROM, men knappsatsen och IR-mottagaren. Som spänningsförsörjning använder jag aggregatet till en HDD-vagga. Sådan låda som gör om ATA till USB och som förvarar hårddisken separat utanför datorchassit - finns att köpa i välsorterade datorbutiker för 200kr och uppåt. Nätaggregatet lämnar precis lagom spänningar till hela konkarongen. Eventuellt får man ha en separat trafo till komntrollerkortet och till ev DAC.
Jag använder kontrollerkortet från hårddisklådan bara för kontakternas skull men ska slitsa upp sladden från nätaggregatet och löda på lämpliga kontakter.
Funderar lite på DAC - vill ha en enkel/billig i byggsats. Låda är en annan sak. Har en tjock front i furu som jag hålat för CDROMen och displejen. Vill göra något kul till knapparna.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-04-21 18:00

Jag har då inte fått mitt kit att fungera, trots prover med en hel drös cd-rommar inklusive en SVINDYR som jag köpte för femton kronor på lokala skrotmarknaden. :wink: Det verkar vara precis som att jag har för klena trafos. Ska det verkligen behövas mer än 1,5A? :? Jag har ju alltså kittet med egen pavversöpplaj, bara att tillsätta 12V växel...
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 18:08

Trist!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-28 22:31

Idag påbörjade vi tömning av en stor gård i Trollhättan (två våningar + vind) samt förråd och en byggand med 4 lägenheter där man hyst in problembarn med problemföräldrar. Jag hittade två asgamla datorer varav den ena var riktigt bra till måtten (=liten). Slet ut det mesta av innanmätet men sparade CDROM och PSU. Den kan med lite jobb bli en bra kandidat för att hysa CDROM-kitet jämte en smärre förstärkare med ett par 6V6 eller 6AQ5 ....

Jag funderar på att ta bort den oval plattan mitt fram, alternativt ta upp hålet där diskettläsaren suttit för att trycka dit displejen. Det är trångt och uschligt dock.
Bild

Så här kanske (men displejen är lite för hög).
Bild

Det ryms gott och väl ett litet rörslutsteg i lådan.
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-07-11 22:02

Dags att uppa tråden lite.
Har slutligen filat, slipat och fräst upp alla hål i den där bleka träbiten här ovan. Nu är det dags att så sakteliga montera allt.

Kort repetition. Jag har ett stycke björk med hål för CDROMen (alt DVD-spelaren). Jag har fräst ner träet så displejen kommer så nära fronten som möjligt. Knapparna är M4-bultar som är kapade lagom långa och som funkar bra mot switcharna som ska sitta bakom. Jag hoppas IR-mottagaren funkar i sitt lilla hål.
Botten blir en bockad aluzink-plåt liksom bakstycket. Jag har en DAC men den tänkte jag ha i en egen låda men det är inte slutligt bestämt.

Bild

Sedan fick jag någon sorts filologisk krampslutning i lilla ventrikelpaketet och dränkte träbiten i grön bets ....

Bild

Kollar jag mina inlägg tidigare kan jag se vilken PSU jag hade ämnat för den här maskinen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-01 10:22

Och när jag låtit gröna träbiten ligga X månader och började plocka ihop det hela upptäckter jag att träet svällt .... :twisted:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-01 13:28

Tänkte på det här projektet häromdagen, appråpå cdns tynande tillvaro.
Det är dags att bli klar nu bregotten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-01 13:57

Ville ju ha med den på DIY-träffen. :roll:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-01 14:31

Det är synd att slot-in:en inte fungerade.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-01 14:41

Är det testat?

Användarvisningsbild
tvett

Re: CD-spelare av CDROM/DVD (nästan på G)

Inläggav tvett » 2013-04-01 14:46

soundbrigade skrev:snip
Trave med blandade CDROM och DVD-läsare. Slot-inmodellen funkar inte.
snip
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-04-01 14:52

Så var det kanske.
Jag tog ju hem tiotalet moduler i ett gruppköp. Undrar hur många som fick ihop något.

Återgå till DIY-forum