Hur ljudisolerar man ett rum i en lägenhet?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Hur ljudisolerar man ett rum i en lägenhet?

Inläggav Moment-23 » 2008-01-03 11:04

Jag bor i lägenhet.
Jag vill lyssna på musik och titta på film.
Jag vill kunna lyssna högt.

Går det (med rimliga medel) att isolera ett lyssningsrum i en lägenhet så att man inte stör vare sig grannar eller resten av familjen?
Jag inbillar mig att jag då måste isolera både väggar, golv och tak på något sätt. Det är väl främst basen som kommer att störa, eller?

I min egen fantasi har jag tänkt mig mattor av "blygummi" och sedan heltäckningsmatta på golven, samt extra gipsskivor på väggar och tak.
I hur stor utsträckning hjälper dessa påtgärder?
Finns det bättre sätt (förutom att flytta till villa)?
Om man lyckas ljudisolera rummet, kommer det då fortfarande att låta vettigt inne i rummet?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-03 11:55

Det är svårt! Men det går.

Man måste skilja mellan stomljud, dvs ljud som distribueras genom husets konstruktion, och luftburna ljud.

Man kan isolera mot stomljud genom att ha högtalarna på kuddar. Det hjälper en del mot basdunk. Mattor isolerar mot stegljud men har liten effekt när det gäller ljud som distribueras i luften.

Men ska man göra en seriös ljudisolering krävs dubbla väggar och flytande golv. Dvs som du antyder gipsskivor på väggarna (med luftspalt emellan) och golvgipsskivor (extra hållfasta) på golvet ovanpå ett dämpande skikt. Tar plats och blir inte alltid vackert. Det beror på vad man har för lya från början förstås.

Idealet är att bygga något som blir som en isolerad låda inuti det rum man tänker använda för musiklyssning. Dvs det inre rummet ska i princip inte ha fysisk kontakt med det yttre, men i praktiken går ju inte det utan man får använda något fjädrande och dämpande material mellan det inre rummet och det yttre. Inte helt lätt att åstadkomma.

Det finns experter på sånt här. Hör med en sån. Akustikfirmor finns i nästan alla städer.

(Vi har gjort tvärtom, och rivit bort alla typiska sextiotals ljudisoleringsåtgärder för att det var så fult. Så fick vi fram vackra snickerier och golv i stället. Visst hör vi grannarna, och de hör oss, men vaddå. Man måste ju leva!)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-03 13:14

viktigast är nog ett helt luftät rum, jämför med en radio i kylskåpet kontra skafferiet

sedan måste nog väggar/golv/tak vara rejält massiva eller något med enorma förluster
Bikinitider

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-01-03 13:40

svårt detta om du inte vill offra ungefär 10cm yta på varje vägg, tak och golv du har

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-03 16:16

Tack för tipsen hittills.
Hmm, det får inte bli för dyrt heller. Frågan är hur långt man måste gå för att få det hyffsat. Det behöver mao inte vara knäpptyst från rummet men tillräckligt för att slippa (befogade) klagomål från grannarna och övriga familjen. Huset är för övrigt nybyggt i betong och redan nu är det ganska väldämpat mot grannarna, dock bara med gipsväggar mot angränsande rum i lägenheten.

Har jag förstått det rätt att väggarna ska isoleras med extra gipsskiva OCH luftspalt (mellan gipsskivorna)? Är det inte bättre att fylla utrymmet mellan gipsskivorna med ull eller annat ljuddämpande material?

Vad säger ni om "blygummi" istället för gips på golvet?
Det används bla för att dämpa vibrationer och ljud i bilar och appliceras då på golv, torpedvägg och i baklucka. Kan det vara lämpligt i detta fall?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-03 19:32

yttervägg och innervägg måste vara mekaniskt frånkopplade från varandra, yttervägg får på inget sätt exciteras av en exciterad innervägg, och massan på väggarna bör vara hög

http://www.isover.se/sw23088.asp

blygummit är bra på tunna material som karosseriplåten på en bil men synnerligen overksam på så massiva ytor som en husstomme

för stegljudsreducering har jag provat bonded foam-mattor tillsammans med betongplattor, gav inte önskat resultat alls. det som funkade men som blev praktiskt obrukbar var en liten bit foam i varje hörn på betongplattorna.

att isolera basljud kräver något annat
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-03 20:13

Det bästa för stegljud (och även rumskustiken) är en jättetjock heltäckningsmatta. Det är nog det enda i ljuddämpningsväg som är vettigt att satsa på i en lägenhet. Allt annat blir för dyrt med för osäker effekt.
Ev. kan dock en tung och tät ytterdörr av typ inbrottssäker med extraisolerad brevlådeinkast vara påkallat.
Det är viktigare att ha en bra relation till grannarna, för då kan man spela mycket högre på vettiga tider, än om dom börjar gnälla, för då kommer dom alltid att höra "störande ljud" hur tyst man än spelar.
Om du ska ha fest någon gång så förbered dom på detta med en chokladkartong eller så, så fixar det sig nog utan ombyggnader.
Säkert kan fler ge goda råd om att odla grannsämjan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-03 22:11

De där exempeln hos tillverkarna av isolering är lite optimistiska. Dämpningen vid låga frekvenser är inte mycket hurra för och det är oftast dessa grannen hör. Har själv byggt ett par sådana väggar som i exemplen hos min svärmor då hon stördes av grannarna brevid. Underverk kräver stora insatser och det påtalade för svärmor redan innan arbetet påbörjades. Speciellt störande brukar basdunket vara nedåt i en flervåningsbyggnad. Rum-i-rummet är väl det som brukar praktiseras för studios. Då ska det inre rummet vara avfjärdat från det yttre.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2008-01-03 22:28

ett problem är om man stänger inne ljudet uppstår stående vågor, visst kan detta också åtgärdas, men det ena ger det andra...

finns ingentligen inga lösningar som är jätte bra, men förslaget om heltäcknings matta och nått under högtalarna är jätte bra, sen kanske du kan bygga en vägg men reglar och gips/spånskiva/isolering på den bakre väggen för att det är den första vägg som ljudet kommer träffa först(om du nu har grannar åt det hållet) kommer inte dämpa jätte mycket bas men övriga registret kommer dämpas ganska bra...

jag har ett hel dämpat rum som inte läcker mycket ljud, å andra sidan har jag ingen att störa heller, hela bakre väggen är dämpad golv till tak plus att taket är dämpat...

Bild

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-03 22:55

Jag inser att detta kommer att bli för dyrt och komplicerat om det ska göras ordentligt. Heltäckningsmatta är dock inga problem och kanske tom nåt under den (tjocka gipsskivor föreslogs av någon).

Men hur är det med ljudläckaget in i resten av lägenheten där den resterande familjen kommer att befinna sig, är det lönt att försöka isolera den väggen? (endast en kortvägg vätter in mot resten av lägenheten, två är ytterväggar och en vätter in mot badrummet). Kortväggen in mot resten av lägenheten består idag av två gipsskivor på reglar utan isolering emellan.
Kan man här åstadkomma en vettig ljudreducering utan för mycket krångel?

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-01-03 23:14

Jag förstår Ditt problem. I mitt lyssningsrum med betongväggar har jag tjocka mattor, bokhyllor, tavlor och andra diffusorer, men grannarna är likaväl inte roade av mina musikaliska utsvävningar. Kort sagt - det måste till rejäla åtgärder som andra Faktiskt-medlemmar tipsat om. Trist men sant! :(
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-01-03 23:35

Tyvärr blir det stora och dyra och krångliga åtgärder om du försöker lösa "problemet" med dämpning. Just delen med tjock matta av något slag tycker jag dock är rimlig.

En mer framkomlig väg är att begränsa bullret vid källan.
Den klassiska lösningen är hörlurar. Om du vill få mera bas-känsla så kan du komplettera med en bas-kicker under soffan (som en högtalare utan membran som är fastsatt under soffa/fotölj).
Om du inte kan tänka dig hörlurar så kan du fundera över alternativet att sätta högtalarna MYCKET närmare dig som lyssnare. Dvs du upplever samma ljudnivå fast högtalarna spelar mycket lägre ljudnivå.
Används gärna hemmabioförstärkarens funktioner för att dämpa basljud då minst störning önskas (kallas ofta night-mode eller liknande). Om du vill känna basen så kan du köra med bas-kicker enligt ovan.

Dessa årgärder blir både effektivare och billigare än att ens göra halvhjärtade försök med dämning av väggar etc.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2008-01-04 03:20

dac83, vad i hela friden är det för mjölkcisterner du har i hembiorummet...?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-04 10:32

Här är en annan bralänk.

Det framgår med all önskvärd tydlighet att det krävs rätt omfattande åtgärder för att få ett märkbart resultat. Ett flytande golv bygger minst 5 cm, ljudisolerande väggar likaså. Heltäckningsmatta har bra effekt mot stegljud men ingen alls mot högtalarljud.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2008-01-04 14:13

mineralull skrev:dac83, vad i hela friden är det för mjölkcisterner du har i hembiorummet...?

det är mina bas rör, transmission line rör med en 15" i varje, vet att dom ser ut som öl burkar men de låter väldigt bra!(och högt) och ner till 17-18 hz...

mer info:
http://www.minhembio.com/dac83

finns även lite bygg bilder på ljud dämpningen

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2008-01-04 21:38

Ta en titt på under "construction" och "STC chart" på:
http://www.saecollege.de/reference_material/index.html

Jag har gjort undefär så, men jag har laminerat två lager gips och ett lager masonit i väggar och tak, och jag kan lira trummor som en tok mitt i natten utan att någon klagar. Dessutom låter rummet skitbra, men det kan ju bero på att alla hörn är basfällor, och alla väggar är helmholtsresonatorer. Men det är förstås lite jobb att få till det hela... :)

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2008-01-04 22:18

Skulle man inte kunna göra en riktig fuling och lägga gipsplattor på SD fötter och på såsätt dämpa golvet. Kan inte kosta för mycket om det fungerar.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-01-04 22:52

Mapem, tack för bra länk. :) En djupdykning i den gav byggförslag och ritningar förslag på akustikvägg, http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0 ... E_AkustikväggSystem.pdf , den här som går att modda till en BAD-panel var också kul http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0 ... tSixto.pdf

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-05 03:13

mapem skrev:Här är en annan bralänk.

Det framgår med all önskvärd tydlighet att det krävs rätt omfattande åtgärder för att få ett märkbart resultat. Ett flytande golv bygger minst 5 cm, ljudisolerande väggar likaså. Heltäckningsmatta har bra effekt mot stegljud men ingen alls mot högtalarljud.

Tack för länken. Bra info i den!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-05 11:23

dac83 skrev:...

Vad är det för plåtcylinder i hörnet?
Är det en basfälla?
I vilket fall så kan det vara vettigt att ta hand om de värsta stående vågorna i rummet, det sänker ju även störnivån! Det kan göras antingen genom basfällor eller genom eq. om det blir för svårt med de akustiska insaterna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-05 12:30

Kan tipsa om en gammal tråd i ämnet eftersom paa tydligen har missat det. ;)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1756
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Stig

Hur ljudisolerar man ett rum i en lägenhet

Inläggav Stig » 2008-01-08 01:13

En praktiskt och teoretiskt vägledande artikel som visar hur luftspalters storlek och mycket annat påverkar dB för dB finns i tidningen Audio, November 1990: Muffling the Neighbors, Ten Tips to Reduce Noise, skriven av F. Alton Everest. Bor du i Stockholm? Jag gissar att (den nedlagda) tidningsutgåvan fortfarande finns att tillgå på Musikaliska akademiens bibliotek i Bonnierskrapan, och även på KTHB (Tekniska högskolans bibla):
Stig

Återgå till DIY-forum