Chrisss Onwall + Onwall center + rum + basar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chrisss

Chrisss Onwall + Onwall center + rum + basar

Inläggav chrisss » 2008-01-07 23:30

Äntligen har idér och elementval landat.
Jag har som många andra skaffat platt TV och tänkte bygga nåt snyggt (platt) med höga ambitioner både vad gäller kvalitet och kapacitet.

Mycket funderingar och simuleringar av principer har gjorts för att nå bekräfta att mina mål uppnås

Man läser ofta att om högtalare "låter bra för sin storlek". Små högtalare är tråkiga :roll:

Dom här kommer att räcka ganska långt vad gäller nivå.
Här kommer en lite teaser.

Bild

Elementen är inhandlade. De små 3"arna är på väg från Madisound.

Basarna är kändisar här på faktiskt och de skall delas uppåt och boostas i botten med Behringer DCX2496 DSP.
Drivning blir separat slusteg som återstår att välja.

Resten skall delas och drivas av en surroundreceiver.

Mer info kommer vartefter bygget framskrider.
Senast redigerad av chrisss 2017-01-01 17:12, redigerad totalt 2 gånger.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-08 09:20

detta ska bli riktigt intressant att följa!!

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2008-01-08 09:22

Hur många enheter skall byggas, blir det även en center?

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-08 09:39

RealElwood skrev:Hur många enheter skall byggas, blir det även en center?

Initialt kommer det inte byggas någon center men tanken är
att man skall kunna ta mittdelen och köra som center.

I praktiken kommer lådan vara 3-delad. 2 basar + mitten + 2 basar.

Bakkanaler kommer att byggas med 2x3".
Lite liknande INO A1 (bredbandare som inte går så djupt) med men med dubbla element per låda placerade i vinkel snett upp/sidled.
Jag har beställt 20 st 3". 12 $ st + frakt 105$.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=369
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-08 10:03

Lekmannafråga: Är baffeln så bred att det inte behövs dämpning runt om högtalaren när den sitter direkt på väggen?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-08 10:59

guldfisk skrev:Lekmannafråga: Är baffeln så bred att det inte behövs dämpning runt om högtalaren när den sitter direkt på väggen?

Baffeln är så stor (ca. 620x1700)att baffelstegen ligger mellan 50-100 Hz. Därför bör inte dämpning på väggen göra någon skillnad. Jag är också lekman jfr med många extremt kompetenta medlemmar på detta forum.

Lådan blir ca. 180 mm tjock på tjockaste ställen och med stor radie mot bakväggen. Ev. bakväggsdipp borde elimineras.

Om jag har fel så kan man ju använda dämning. Mätningar kommer naturligtvis göras.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-08 11:43

så nära väggen kommer du inte få baffelsteg. istället kommer du få en rejäl basboost. Kan nog säga att du kommer få använda din behringer för att dämpa bas för att få det att gå ihop.

Kul projekt ser ut som en rejäl högtalare.
Men sök upp Carlssons artiklar och öhmans basartikel bla för info om placeringar nära vägg.

edit: däremot kan du nog behöva dämpning på väggen. nu borde du inte få så mycket som strålar in i väggen så det kanske fungerar.
men tittar du på carlsson tex så blir dom bara bättre (i mitt tycke) ju mer dämpning man har på väggen. utan dämpning får man "kyrkosalsljud" som jag inte tycker är speciellt kul alls.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-08 15:22

Wow! 8O

Visaton diskant?
Accuton C44?
Accuton C95?

Basar?

Lycka till!

/Peter

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-08 16:25

Kraniet skrev:så nära väggen kommer du inte få baffelsteg. istället kommer du få en rejäl basboost. Kan nog säga att du kommer få använda din behringer för att dämpa bas för att få det att gå ihop.

Kul projekt ser ut som en rejäl högtalare.
Men sök upp Carlssons artiklar och öhmans basartikel bla för info om placeringar nära vägg.

edit: däremot kan du nog behöva dämpning på väggen. nu borde du inte få så mycket som strålar in i väggen så det kanske fungerar.
men tittar du på carlsson tex så blir dom bara bättre (i mitt tycke) ju mer dämpning man har på väggen. utan dämpning får man "kyrkosalsljud" som jag inte tycker är speciellt kul alls.

Tanken är att högtalaren skall smälta ihop med väggen och spela "halspace" som en inwall speaker. Det ger hög känslighet och inget baffelsteg i övre registren. Basarna ligger så nära bakväggen att dom i förhållande till vågländen de spelar är i fas. Känsligheten i basen blir extremt hög med parallell seriekopplade ellement. Ca. 94 dB 2,83V 1m. Mycket bas blir det.

De övre registren kommer att ligga på ca 90-91 dB 2,83V 1m. Skillnaden kompenseras med volymen på bassteget.

Under 50 Hz behöver basarna boostas med Beringer DSPn.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-08 16:40

Piotr skrev:Wow! 8O

Visaton diskant?
Accuton C44?
Accuton C95?

Basar?

Lycka till!

/Peter

Tack för lyckönskningarna.

Du gissade fel på elementen.

4 X Basar Nya LTS 8" => 80Hz parallel seriekopplade ger 8 ohm
Sluten låda. Faller vid 50-55 Hz med skall boostas.
Jag vet att dom egentligen spelar riktigt bra i basreflex men jag gillar slutna lådor.
Det kostar slagvolym och effekt men det är mitt val.

Alternativet jag övervägde var XXLS10" x 2 men då blir lådan djup.
AURA har platta åttor men dom hade för liten slagvolym.
Inos 8" W84 hade högt Qts och krävde för stor låda. Men dom hade mindre oljud för sig vid stora membranutslag.
Man måste alltid göra kompromisser. Det är bara att välja vad man prioriterar. Jag prioriterade snyggt (tunna lådor) & bra framför kanske lite bättre.

2 X Mid SEAS W16 80-800 Hz parallellkopplade ger 4 ohm
Sluten låda som ger Fc ca. 80 Hz + 12dB höpassfilter i surroundstärkaren.

2 x Övre mid Peerless 3" 800 =>? parallellkoplade ger 4 ohm

Diskant ScanSpeak D3004/66000
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-08 16:45

jo jag är medveten om effekterna av att ha en högtalare så nära väggen. det är nämnligen precis det jag jobbat mot själv.
baffelsteget försvinner, ja men samtidigt får man en stegring i basen som lätt kan bli för kraftig i förhållande till de övre registren. men med rätt delning och nivåjustering av basarna löser det sig väl.

problemet är större i en tvåvägare. basförstärkningen börjar redan vid/runt 300hz.

men idén tilltalar mig mycket. Carlsson tyckte väl att det var dumt att spela mot rummet istället för med. Att han sen kunde använda mindre lådor för samma basnivå verkar tilltalat honom. Den delen av hans teorier är jag helt med på. Effekten blir ju närmast en hornladdning i basområdet. En väldigt "snabb" och "levande" återgivning som resultat.
reflexer i de högre frekvenserna är dock ett problem som väl inte går att åtgärda annat än genom dämpning av väggen.

från bilden verkar du inte ha så mycket vinkel så du kanske får mindre reflexer i väggen. men samtidigt kommer du ju inte få direktljud ifall du ska ställa upp dom i "stereotriangeln". men det har du säkert tänkt på redan.

edit:

från en artikel

When a Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeaker operates with its back close to a room wall, the
acoustic effects of the wall are neutralised in the following way:
1. The drive units are located at a comparatively short distance from the wall. The increase in
efficiency caused by the wall will then cover most of the bass range, and the transitionfrequency rises to at least 300 Hz.
2. The loudspeaker has an absorbent panel that covers a small part of the wall. The absorbent
panel successfully reduces the amount of sound that is reflected off the wall at frequencies
above the transition frequency. It thus keeps this reflected sound from interfering with the
direct sound of the loudspeaker.
3. The frequency response curve of the loudspeaker is tailored to counterbalance the increase in
efficiency caused by the wall at frequencies lower than the transition frequency. The
combination of loudspeaker and wall thus achieves a virtually flat frequency response curve.

Punkt 2 är ju något som inte är tillräckligt enligt många. "Elefantörat" som utformades är för litet. Det visste väl Carlsson också men det ver en estetisk designfråga/kompromiss om jag förstår saken rätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-08 17:59

Helt ute å cyklade var jag alltså.. eller njaa, går man på hur din cyberskiss ser ut så kan man ju förstå mina gissningar ju. 8)

/Peter

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-01-08 18:20

Jisses så häftigt! Jag har tänkt i liknande banor många gånger, men jag vet att det inte skulle bli bra pga min okunskap av högtalarkonstruktion så jag låter bli :oops:

Kommer följa tråden med spänning :)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-08 18:36

Piotr skrev:Helt ute å cyklade var jag alltså.. eller njaa, går man på hur din cyberskiss ser ut så kan man ju förstå mina gissningar ju. 8)

/Peter

Jag förstår att det var lätt att gissa på C44 och då ligger det nära att gissa på ytterligare Acuton använts.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-08 21:48

Kraniet:
baffelsteget försvinner, ja men samtidigt får man en stegring i basen som lätt kan bli för kraftig i förhållande till de övre registren. men med rätt delning och nivåjustering av basarna löser det sig väl.

Hur menar du? Jag ser det inte som en basförstärkning utan som en basförsvagning som uteblir. Utveckla gärna vad problemet är och hur man med "rätt delning och nivåjustering" löser problemet.

Med Beringern har man rätt så stor frihet att pilla och bryta i nivåer och delningar.

Min tanke är att baffeln är så stor att allt över ca. 100 Hz speglas i baffeln och i stort sett inte märker om bakväggen finns eller ej. Med det korta avståndet till bakväggen skulle bakväggsdipp och reflektioner ligga relativt högt i frekvens.
10 -15 cm ger ca. 500-850 Hz. Vid de frekvenserna är våglängden så liten att fullständig reflektion sker i baffel. Vågorna når inte utanför baffeln pga storleken.

Basarna sitter så när bakväggen att dom spelar som om dom satt i väggen. Dvs "halfspace" = vinner 6dB känslighet.

Kraniet:
från bilden verkar du inte ha så mycket vinkel så du kanske får mindre reflexer i väggen. men samtidigt kommer du ju inte få direktljud ifall du ska ställa upp dom i "stereotriangeln". men det har du säkert tänkt på redan.

Jag måste erkänna att jag saknar djupare kunskaper om akustik men är nyfiken att lära mig mer.

Vad menar du med att jag inte får direktljud ifall jag ställer upp dom i "stereotriangeln"? Borde det inte vara tvärtom att jag i princip helt saknar reflekterat ljud från bakväggen? Golv, väggar & tak kommer såklart att ge reflektioner som med en normal högtalare.

Artikeln du länkade till var mycket läsvärd. Tack!
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-09 14:26

Jo jag tänkte mig också att det där med att ställa högtalaren mot väggen "bara" tar bort baffelsteget. Men utöver att det "fyller igen" baffelsteget så läggs det till lite bashöjning.
Men som sagt jag vet inte hur mycket problem du kommer få av det. Du kommer ju dela 6tummarna nedåt och har möjlighet att skräddarsy kurvan så du motarbetar eventuell bashöjning. Sen när du har aktivt delade basar kommer ju nivån att justeras där också.

ang vinkeln så är det lyssningsvinkeln som blir mellan högtalarna jag menar. Det rekommenderas att man har en "öppningvinkel" från ditt huvud mot högtalarna på 46 grader ungefär. Det gör att högtalaren behöver vinklas 23 grader inåt för att du ska få direktljud från dem.

läs mer här ang högtalaruppställning och vinklar.

edit: sen kan du ju läsa här och kanske här
Senast redigerad av Kraniet 2008-01-09 14:36, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-09 14:36

Kraniet skrev:ang vinkeln så är det lyssningsvinkeln som blir mellan högtalarna jag menar. Det rekommenderas att man har en "öppningvinkel" från ditt huvud mot högtalarna på 46 grader ungefär. Det gör att högtalaren behöver vinklas 23 grader inåt för att du ska få direktljud från dem.

Mnja.. Jag håller inte med. Det blir direktljud iaf, men ljudet från högtalarna blir riktat rakt fram isf inåt mot lyssningspositionen. Något motsvarande invinkling blir det inte alls. Det kan ge problem bl.a. med att få ett bra stereoperspektiv om man inte sitter precis mellan högtalarna, Ljudbilden kommer snabbt att falla ihop till den ena eller andra högtalaren om man flyttar sig i sidled. Kan vara dumt om fler vill se på film och man vill att det ska låta som om dialogen kom från tv:n.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-09 14:57

Kraniet skrev:Jo jag tänkte mig också att det där med att ställa högtalaren mot väggen "bara" tar bort baffelsteget. Men utöver att det "fyller igen" baffelsteget så läggs det till lite bashöjning.
Men som sagt jag vet inte hur mycket problem du kommer få av det. Du kommer ju dela 6tummarna nedåt och har möjlighet att skräddarsy kurvan så du motarbetar eventuell bashöjning. Sen när du har aktivt delade basar kommer ju nivån att justeras där också.

ang vinkeln så är det lyssningsvinkeln som blir mellan högtalarna jag menar. Det rekommenderas att man har en "öppningvinkel" från ditt huvud mot högtalarna på 46 grader ungefär. Det gör att högtalaren behöver vinklas 23 grader inåt för att du ska få direktljud från dem.

läs mer här ang högtalaruppställning och vinklar.

edit: sen kan du ju läsa här och kanske här

Ok jag förstår vad du menar nu.

Fronten är invinklad 15 grader. Det är en kompromiss men inte så långt ifrån 23 grader. Med större vinkel blir lådans tvärsnitt ogynnsamt ifrån utseende perspektivet.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-09 14:58

chrisss skrev:Fronten är invinklad 15 grader. Det är en kompromiss men inte så långt ifrån 23 grader. Med större vinkel blir lådans tvärsnitt ogynnsamt ifrån utseende perspektivet.

Löses enkelt genom att du vinklar in väggen 8 grader dessutom.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-09 16:04

Keba skrev:
Kraniet skrev:ang vinkeln så är det lyssningsvinkeln som blir mellan högtalarna jag menar. Det rekommenderas att man har en "öppningvinkel" från ditt huvud mot högtalarna på 46 grader ungefär. Det gör att högtalaren behöver vinklas 23 grader inåt för att du ska få direktljud från dem.

Mnja.. Jag håller inte med. Det blir direktljud iaf, men ljudet från högtalarna blir riktat rakt fram isf inåt mot lyssningspositionen. Något motsvarande invinkling blir det inte alls. Det kan ge problem bl.a. med att få ett bra stereoperspektiv om man inte sitter precis mellan högtalarna, Ljudbilden kommer snabbt att falla ihop till den ena eller andra högtalaren om man flyttar sig i sidled. Kan vara dumt om fler vill se på film och man vill att det ska låta som om dialogen kom från tv:n.

ja fast normalt burkar man ju säga detta om för lite invinkling. ta tex NHT 3.3 där man vinklat baffel av just den anledningen att fler ska kunna uppfatta ett riktigt stereoperspektiv. tanken är att man får mer direktljud från motsatt högtlare och mindre från den man sitter närmast. plus en del andra grejjor som jag inte kan redogöra för men som det tas upp i trådarna jag länkade till.
men det är ju inget stort problem i sig, men nåt man bör ta i åtanke när man designar filtret. sen beror det ju lite på vilka element (deras spridning) osv hur kritiskt det blir.

sen är det ju en designfråga också förstås. 15 grader kan mycket väl vara en bra kompromiss. utseendemässigt tror jag dom kan bli väldigt snygga dom där. speciellt om man tex byggde med sonus faber inspiration

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-09 16:38

Kraniet skrev:Jo jag tänkte mig också att det där med att ställa högtalaren mot väggen "bara" tar bort baffelsteget. Men utöver att det "fyller igen" baffelsteget så läggs det till lite bashöjning.

Njae det blir inte mer bas än med en oändlig baffel. Att man subjektivt kanske tycker att det blir för mycket bas kan ju bero på att man inte kan maskera bashöjningen från andra begränsningsytor.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-09 18:41

Nattlorden skrev:
chrisss skrev:Fronten är invinklad 15 grader. Det är en kompromiss men inte så långt ifrån 23 grader. Med större vinkel blir lådans tvärsnitt ogynnsamt ifrån utseende perspektivet.

Löses enkelt genom att du vinklar in väggen 8 grader dessutom.

Genialt! Att jag inte tänkte på det. Tack!
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-09 18:42

Naqref™ skrev:

Njae det blir inte mer bas än med en oändlig baffel. Att man subjektivt kanske tycker att det blir för mycket bas kan ju bero på att man inte kan maskera bashöjningen från andra begränsningsytor.

Jag tänker precis som du. Om reflektionen är helt i fas ger det +6dB.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-09 19:10

Kraniet skrev:
Keba skrev:

ja fast normalt burkar man ju säga detta om för lite invinkling. ta tex NHT 3.3 där man vinklat baffel av just den anledningen att fler ska kunna uppfatta ett riktigt stereoperspektiv. tanken är att man får mer direktljud från motsatt högtlare och mindre från den man sitter närmast. plus en del andra grejjor som jag inte kan redogöra för men som det tas upp i trådarna jag länkade till.
men det är ju inget stort problem i sig, men nåt man bör ta i åtanke när man designar filtret. sen beror det ju lite på vilka element (deras spridning) osv hur kritiskt det blir.

sen är det ju en designfråga också förstås. 15 grader kan mycket väl vara en bra kompromiss. utseendemässigt tror jag dom kan bli väldigt snygga dom där. speciellt om man tex byggde med sonus faber inspiration

Bild

Nu har jag läste tråden om optimal vinkel mellan högtalarna.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ln&start=0

Faktisk.se är faktiskt fantastiskt :D

Den fokuserade på vinkeln mellan högtalarna och det var stor enighet att +/-22-23 grader var optimalt.

Vinkel på högtalaren avhandlades lite på slutet av tråden.
IÖ rekomenderade att diskanten skall titta på dig. Dvs högtalaren är invinklad lika mycket som vinkeln för placeringen. Det måste ju bero mycket på högtalarens spridningsegenskaper i sidled samt sidoväggarnas närhet och absobtion/reflektion.

Min kontrsuktion kommer att ha en mycket bred och jämn spridning både horisontellt & vertikalt.

Nån som har mer att tillföra ang. invinkling?

Sonus Faber är ju läckra men inte riktigt hur jag tänk mig mina.
De böjda sidorna skall formas av skiktlimmad masonite med dämplim mellan skikten. Ytan skall kläs med rostfri borstad plåt.
De horisontella ränderna kommer jag oxå att ha. Lådan blir 3-delad på höjden. med en smal spalt mellan. Det kommer en snyggare SolidWorks 3d-cad modell så småningom. Problemet är att jobbet inkräktar så mycket på fritiden. :roll:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-01-09 20:38

ja det blir säkert snyggt hur som helst. jag tänkte att man kunde ha en svart högglans i mittenfältet och trä på sidorna.
en klasskamrat i slöjdlinjen gjorde möbler av ek med rostig plåt som "speglar". Rätt snyggt det också. Även om jag inte är nåt superfan av ek.
Hur du nån tidsplan för bygget? :)
Mvh
Magnus

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-09 21:06

Kraniet skrev:
Keba skrev:

Kraniet, då är ungefär överrens då. Har högtalaren låg riktverkan blir det mindre viktigt. I detta fall är det nog bäst om högtalarna har låg riktverkan eftersom de kommer att sikta på en punkt bakom lyssnaren. Jag hade försökt få dem lite mer invinklade ändå om det gått.
Nu har jag läste tråden om optimal vinkel mellan högtalarna.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ln&start=0

Faktisk.se är faktiskt fantastiskt :D

Den fokuserade på vinkeln mellan högtalarna och det var stor enighet att +/-22-23 grader var optimalt.

Vinkel på högtalaren avhandlades lite på slutet av tråden.
IÖ rekomenderade att diskanten skall titta på dig. Dvs högtalaren är invinklad lika mycket som vinkeln för placeringen. Det måste ju bero mycket på högtalarens spridningsegenskaper i sidled samt sidoväggarnas närhet och absobtion/reflektion.

Min kontrsuktion kommer att ha en mycket bred och jämn spridning både horisontellt & vertikalt.

Nån som har mer att tillföra ang. invinkling?

Nej, inte så mycket egentligen. Jag hade vinklat in mer för att få det att funka bättre om man sitter lite åt sidan, men det är ju som du säger en avvägning med annat också, t.ex. utseende.
Sonus Faber är ju läckra men inte riktigt hur jag tänk mig mina.
De böjda sidorna skall formas av skiktlimmad masonite med dämplim mellan skikten. Ytan skall kläs med rostfri borstad plåt.
De horisontella ränderna kommer jag oxå att ha. Lådan blir 3-delad på höjden. med en smal spalt mellan. Det kommer en snyggare SolidWorks 3d-cad modell så småningom. Problemet är att jobbet inkräktar så mycket på fritiden. :roll:

Helt klart så blir det ett par snygga högtalare! Skiktlimma masonite blir stabilt och bra, men det kräver ganska stor presskraft för att bli bra. Sidorna i mina är byggda på det viset, fast med vanligt trälim.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-09 21:11

Kraniet skrev:ja det blir säkert snyggt hur som helst. jag tänkte att man kunde ha en svart högglans i mittenfältet och trä på sidorna.
en klasskamrat i slöjdlinjen gjorde möbler av ek med rostig plåt som "speglar". Rätt snyggt det också. Även om jag inte är nåt superfan av ek.
Hur du nån tidsplan för bygget? :)

Tidplan, hmmm. Det är svårt att säga. Det kommer nog ta länge innan dom är helt färdiga men eftersom jag sålt mina förra högtalare är jag i akut behov av dom nya. Om några månader är det ju dags att börja busa med bilen i konbanorna (http://www.challenge.nu & www.lazzat.se) så nån form av spelbar prototyp hoppas jag klara av i vinter eller senast i April.

Nu spelar jag på ett par Ino A1 delade aktivt vid 120Hz + 12 XXLS subba. Det låter inte dåligt om man håller sig till 1-2 W men det låter ganska ansträngt om man höjer lite.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-09 21:31

Keba:
Helt klart så blir det ett par snygga högtalare! Skiktlimma masonite blir stabilt och bra, men det kräver ganska stor presskraft för att bli bra. Sidorna i mina är byggda på det viset, fast med vanligt trälim.

Hur ser dom ut? Är det krökta ytor? Har du nån bild?

Det är svårt att pressa hårt på en krökt yta så jag tänkte skruva skikten mot förstyvande spant inuti lådan. Sista yskiktet blir ju plåt så ev. skruvhål täcks ju.
Är det för optimistiskt att tro att det går?

Här är exempel på högtaler jag byggde för snart 10 år sedan.

Bild

Bild

Dom sidorna var byggda av papprör. Kädda med rostfri plåt. Det gick ganska bra att få plåtarna att fastna och jag tycker det blev snyggt som 17.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-10 14:11

chrisss skrev:Keba:

Hur ser dom ut? Är det krökta ytor? Har du nån bild?

Det är svårt att pressa hårt på en krökt yta så jag tänkte skruva skikten mot förstyvande spant inuti lådan. Sista yskiktet blir ju plåt så ev. skruvhål täcks ju.
Är det för optimistiskt att tro att det går?

Det finns någon byggbild i slutet av den här tråden: Hembygge, lite större
Sex lager 3,2mm masonite har jag för mig det blev i de välvda sidorna.
Jag lade på skivorna en och en och spände åt med spännband. En böjd form användes för att fördela kraften över hela ytan och för att skivan inte skulle brytas av när den böjdes. Att bara skruva på enstaka ställen räcker nog inte, för skivan måste pressas fast över hela ytan för att det inte ska bli luftfickor. Gör gärna ett prov med den metod du planerar använda innan du limmar på den slutliga konstruktionen, för lite lurigt var det och man kan behöva öva lite.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-01-10 19:30

Keba, nu har jag läst tråden om ditt bygge. Vilket jobb du har lagt ner. Är dom färdiga? När jag läser om dina mätproblem är jag glad att jag har ett robust och pålitligt mätsystem.

http://www.linearx.com/products/analyze ... LMS_01.htm

LMS är ett sinusbaserat mätsystem som kan fönstra bort reflexer om man vill det. En födel är den logaritmiska fördelningen av mätpunkterna.
En liten nackdelen är att man inte kan mäta akustik fas. Fasen måste beräknas och resultatet sämmer bara om mätobjeket beter sig som ett minimumfas system. Högtalarelemnt anses vara det även om jag sett påståenden som säger att det finns undantag. Innan man använder mätdata gör man förståss en kontroll av summering av delkurvor mot en upmätt summering. Fel justeras med justering av relativa avståndet till elementen. Stämmer simuleringen med kontrolmätningen vet man att simuleringen kommer att stämma.

En jobbig sak är att mätkortet är ett fullängds ISA-kort. Det sitter i en gammal traktordator som räddades ur en sopcontainer. Mätfiler måste jag flytta via diskett till laptoppen. :evil:

MLS/FFT baserade system är känsligare för handhavandefel och de ger linjär fördelning av mätpunkter. Dvs glest på låga frekvenser och onödigt tätt på höga frekvenser.

Båda systemen har sina födelar och anhängare.

Nya CLIO FireWire ser intresant ut. Det kan mäta både FFT & sinus. Det kan t.o.m mäta med musik som mätsignal i ett "live" mode. Problemet är priset. 15.300:- + moms exklusive mic.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Nästa

Återgå till DIY-forum