av GrodanB » 2004-02-27 09:41
När du jagar pris kolla noga vart boken kommer ifrån (avsändarland) för får Tullen (posten sammarbetar med tullen...) tag i den går priset upp...
Inom EU är det nästan inga problem... MEN om inte avsändarlandet är med i skatteunionen kan man få betala dubbel moms PLUS postens hutlösa avgifter för att de var så snälla att hjälpa dig att betala in moms och/eller TULL.
Jag köpte en DVD på Play247 som ligger på Jersy i Engelska kanalen... De är inte med i skatteunionen...
Skivan kostade 130:- inkl frakt och engelsk moms. Posten tog 65:- för att lägga på moms 25%. SEN när jag skulle lösa ut den visade det sig att posten dessutom tog ut en avgift på 20:- för att det nu de som hade skickat den mot postförskott... (play247 hade ju skickat den mot postförskott till mig och det hade jag också redan betalt för...)
Sifforna är ungefär vad jag minns (vill inte minnas för då kanske man blir galen och gör något mot posten som man sedan ångrar (kanske inte ångrar men man kanske får mer problem än det är värt) ...)
Men DVD blev inte direkt billig utan blev runt 200+ i slutänden...