Moderator: Redaktörer
celef skrev:hur maximerar jag frontlobens storlek?
delning mellan 8" och tweeter runt 2-2,5k
Svante skrev:Se till att de spelar i fas vid delningsfrekvensen och sätt dem så nära varandra som möjligt.
IngOehman skrev:Chrisss: Word!
Dina synpunkter om symmetriska elementarrengemang (d'Appolito) i kombination med höggradig flervägighet och udda ordningens filter är extra relevanta att fundera på. Det borde alla göra. Det gläder mig också att se att du skiljer mellan grupplöptid och faslöptid.
Vh, iö
chrisss skrev:Svante skrev:Se till att de spelar i fas vid delningsfrekvensen och sätt dem så nära varandra som möjligt.
Det är lite mer komplext är så Svante. Det vet ju du.![]()
Svante skrev:chrisss skrev:Svante skrev:Se till att de spelar i fas vid delningsfrekvensen och sätt dem så nära varandra som möjligt.
Det är lite mer komplext är så Svante. Det vet ju du.![]()
Tja... Alltså, om man vid delningsfrekvensen vill ha så bred stor lob som möjlgt så har man väl inte så mycker mer än fasläge och avstånd att labba med, givet vissa element. Det ska vara bafflelns mått då.
Jag kanske övertolkade frågan, men givet frågan så finns det väl inte mer att svara.
Hur man ska göra med en riktig högtalare är ju liksom en annan fråga.
celef skrev:så alla filterordningar eller "typer" är lobidentiska
celef skrev:jag har simulerat lite men har inte lyckats få ett entydigt svar, jag vill ha tumregler att gå efter
i mitt fall vill jag ha en stor frontlob där lobens "underkant" ligger strax under diskantelementet (jag kommer ju inte att sitta å lyssna under denna nivå) och lobens "överkant" ska vara så hög som möjligt (alltså ingen ljudlig skillnad mellan sittandes och ståendes position, och så kanske man ska baka in takreflexen), man skulle kanske kunna säga att jag vill ha "nollgradersaxeln" pekandes mitt i mellan takreflex och lyssningsplats
elementen sitter på en plan baffel och elementens akustiska centrum ligger nästan helt i plan
Hoppsan, vill du ha det bra både rakt fram och så mycket uppåt blir det svårt. Om du tar till ett mindre element som jag gjort.
celef skrev:Hoppsan, vill du ha det bra både rakt fram och så mycket uppåt blir det svårt. Om du tar till ett mindre element som jag gjort.
nja, man kan nog inte få med allt, så lobens tilt vill jag ha lite snett uppåt - detta för att öka spridningen uppåt men minska neråt
Med plan baffel vete 17 hur det skall gå till i praktiken. Prova att sätta diskanten under basen så att O-planet lutar uppåt.
Vet inte vad du har för element men du har nog diskanten 30-50 mm framför basen.
celef skrev:Med plan baffel vete 17 hur det skall gå till i praktiken. Prova att sätta diskanten under basen så att O-planet lutar uppåt.
jag har provat att spela upp-och-ner och det blev inte bättre, bara annorlunda (å andra sidan var det inget mer "seriöst" prov)Vet inte vad du har för element men du har nog diskanten 30-50 mm framför basen.
inte då, diskanten är djupledsförkjuten med waveguide så "akustiska centrumen" ligger varandra nära i lod. elementen är sketna monacor och gamma
Fasläget påverkar loobingen!
Har du inget oscilloskop celef, det är en bra att ha sak vid högtaladesign då kan man på ett handfastvis mäta både fasskillnader (och vågfronter).
Sedan finns det ju en aspekt med att loben gäller för ett större eller mindre frekvensområde och det beror på de delade elementens frekvensöverlappning, dvs brantheten genom delningsområdet. Jobbar båda elementen med kännbart bidrag (och de har ett avstånd och delar vid en tillräckligt hög frekvens) så kommer det att lobea.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster