NE5534, hur dimensionera Cc?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

NE5534, hur dimensionera Cc?

Inläggav Keba » 2008-01-27 21:02

God afton!
Ska bygga buffer med differentiella ingångar med ne5534. Enligt datablad ska den då ha en liten konding (Cc) mellan pinne 5 och 8 för att kompensera så att den blir stabil med förstörkningen 0dB. Vidare finns ett exempel med förstärkning 1 och Cc = 22pF. Är detta vettigt? Hur räknar man ut ett bra värde? Eller ska man egentligen mäta sig till vad som blir bäst? Kurva på slewrate som funktion av Cc finns. Både förstärkning och slew rate minskar med större Cc.

(Tittar man på schemat så sitter det tydligen redan en konding internt mellan pinne 5 & 8. Det ser ut att vara en kort återkoppling.)

manw

22pF

Inläggav manw » 2008-01-31 14:03

God eftermiddag.

I databladet (Fairchild) ser det ut som de rekomenderar Cc = 22pF vid en 0dB förstärkning.

EDIT: Så har du ju NE5532 också, som är en dual-variant i 8-benskapsel, och stabil ner till förstärkning 1. Kanske inte exakt samma spec, men väldigt nära.

EDIT2: Nu har jag läste hela ditt inlägg. Tja, om det är vettigt eller ej vet jag inte, men antar det eftersom kretstillverkaren rekomenderar det. Vill du köra en simulering så finns SPICE modeller på den kretsen, eller labba live helt enkelt. Det är ju några 10-tals pF det är fråga om, så gör du ett kort så om du har en hålbild på en litem pF-konding med 2,54 eller 5 mm delning så kan du ju fritt byta på kortet utan mekaniska problem.

EDIT3: Vad betyder en "kort återkoppling"? Ett klassiskt sätt att säkerställa stabiliteten är ju att skaffa sig en dominant pol där man har högsta förstärkningen. Jämför hur man oftast gör i ett slutsteg t.ex.

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-31 21:47

Ja, här hade jag tänkt att jag skulle visa hur det kan se ut när en OP blir instabil, men det blev inte. Kunde inte se någon skillnad på en fyrkantsignal med eller utan Cc=22pF. Kanske råkade min 5534 vara stabil, eller så var inte mätgrejerna bra nog. Har för mig att jag tidigare sett på oscilloskopet hur det kan bli när en OP är inkopplad så att det blir instabilt. Iaf får det väl duga med Cc=22pF i brist på bättre.

Med "kort återkoppling" försökte jag beskriva att den inte satt från utgång till ingång utan bara över ett internt steg i kretsen. Studerar man schemat så ser man att det är ganska många transistorer, fler än att jag intuitivt fattar riktigt hur det funkar.
Gissar att den dubbla OPn har en lite större intern konding, för benen tog slut så någon extern Cc kunde inte anslutas.

Vet ej om Cc påverkar var polerna hamnar för denna krets. Enligt databladet skjunker openloopförstärkningen och slewrate. (Fin svengelska va :))

Återgå till DIY-forum