Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:Hur gör jag och varför, jag är inte ute efter baffelstöd utan en bredd som ger ngt plus rent ljudmässigt av orsaker jag inte kan förstå just nu
paa skrev:skrutten skrev:Hur gör jag och varför, jag är inte ute efter baffelstöd utan en bredd som ger ngt plus rent ljudmässigt av orsaker jag inte kan förstå just nu
Du provar lite med Svantes Edge och ser vad olika bredder ger.
Mr_Ekan skrev:Spännande! BDS, va e de förnå? Schysst att kunna simulera avfasning. Simuleringen verkar "bekräfta" teorin om att det baskemej får vara en rejäl fas om den ska ge något. Inte som min 3 mm fas alltså![]()
... Ang baffelbredd, varför inte daska in en 10" på sidan istället, jfr NHT 3.3? (som iofs nog har en 12" när jag tänker efter...)
skrutten skrev:Tjatar vidare ..........
........??
Ja, tänk bara på baffeldiffraktionen. Du kanske får ett "hål" med mindre stöd mellan 400-1000Hz som måste kompenseras upp på något sätt.skrutten skrev:Kom på av mig själv att jag inte vill bredda högtalaren i onödan speciellt inte till 230 mm bättre att hålla sig till 9laeh och ca 180 mm.
Så om jag placerar 9laeh på toppen av en slags basdel som delas med ett aktivtfilter vid 400Hz så kan detta nog bli bra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 231 gäster