Baffelns resonanser

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Baffelns resonanser

Inläggav Thomas_A » 2004-03-02 10:24

Inte för att jag har gjort några tester blint, men senaste dagarna tycker jag mig kunna höra effekter av baffelresonanser.

Jag har 19 mm MDF och små högtalare. Vid ett par frekvenser så vibrerar baffeln något mer (resonans) när jag kör svep. Detta kan jag ibland känna när jag spelar musik också speciellt på röster.

Vid dessa frekvenser tycker jag mig kunna höra en viss "råhet" i röster.

Jag har tidigare kunnat höra en resonans i den plast som finns på en del högtalaranslutningar, och har därav bytt ut dessa mot högtalaranlutningar utan plasthållare.

Hmm... ska det vara så att jag måste göra ännu ett nytt kabinett med dubbla skivor och dämplim? Suck...

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-02 13:38

Vid vilka frekvenser är det när du kör svep? (nyfiken)

Det kanske räcker att lägga in stag på lämpligt ställe som man dämplimmar fast i baffeln, då slipper du bygga nytt.. (iof så skall väl dämplim mest ta upp skjuvrörelser...)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-02 14:01

Hej,

jag ska se efter om jag kan göra någon sorts resonansmätning ikväll. Frekvenserna ligger någonstans mellan 300-600 Hz tror jag, som det brukar göra.

Med stag så flyttas nog bara resonanserna, och jag trodde det inte behövdes sådana med mitt lilla, asymmetriska kabinett. Om jag får ork gör jag ett par nya kabinett med en frontbaffel som är limmad med dämplim. Dessutom får jag nytta av mit DG-A2 dämplim som ligger å skräpar.

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-03-02 14:09

Thomas_A skrev:jag ska se efter om jag kan göra någon sorts resonansmätning ikväll. Frekvenserna ligger någonstans mellan 300-600 Hz tror jag, som det brukar göra.

Ok, ungefär i samma område som mina små lådor om man lyssnade med örat mot sidoväggarna. Dom resonanserna man kunde höra med örat emot försvann efter att jag klistrat på bitumenmattor (dock kan jag inte säga att det hördes nån skillnad vid lyssningsplats)

Med stag så flyttas nog bara resonanserna

Jag tänkte på ett stag med dämpning (alltså inte ett fast stag)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-02 15:53

Thomas_A skrev:Med stag så flyttas nog bara resonanserna

Att flytta resonanserna är inte det sämsta. Om man kan få upp/ned dem i frekvens så att de inte exiteras så har man ju faktiskt löst problemet helt och hållet. :)

Fråga: är du säker på att det är baffeln som råkar i resonans eller kan det vara något annat, t.ex. hela lådan eller delar av elementen?

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-02 16:38

hmm,

Stagning löser delvis problemet, men jag provade förut med detta på mina gamla högtalare. Det minskade problemet men bara marginellt.

Jag tror mer på en sandwich-konstruktion med svedac- DGA2 för att minska vibrationerna.

Det är baffeln som vibrerar mest, och mest är det närmast baselementet. Det känns om man lägger fingrarna på baffeln intill elementet och kör ett svep. Det är vid två frekvenser som det känns

T

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-03-02 19:02

montera ett stag mellan baselementets magnet, bakstycke, och lådans bakvägg. använd evomastic för fastsättning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-02 22:30

Celef,

jo jag har set den lösningen. Blir lite svårare på min modell pga av formen på lådan.

Jag har gjort lite svepmätningar idag när jag haft miken ca 1 mm från baffeln samt jämfört med 1 mm från elementet. Själva elementet är rakare än "baffeln" som ser lite orolig ut runt 300-500 Hz. Två toppar, en runt 380 och en runt 500 Hz syns.

Ska komplettera detta med lyssning + se efter om det är vid dessa frekvenser som vibrationer känns i baffeln.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-03 20:24

Hmm.

Har mätt lite. Mik ca 1-2 mm antingen från membran eller från baffel. Ni ser själva responsen. Värt att notera är att baffelns respons ej följer basmembranets respons (baffelstegskomp). Delning ligger vid 1600 Hz därav droppen vid högre f. Nu skulle man haft en dämpad baffel att jämföra med...

Bild

T

Återgå till DIY-forum