Nu ryker oskulden!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KaptenKamin

Nu ryker oskulden!!!

Inläggav KaptenKamin » 2008-02-18 00:28

Nu är det dags att dra igång bygget av mina första högtalare för HiFi-bruk. Har tidigare bara byggt filtbeklädda spånskivelådor till bilbruk. Modell dunka-dunka. Så detta blir nåt helt annat.
Det jag tänkt mig är ett par stativare då mitt nya lyssningsrum inte kommer att bli så stort. (C:s 18 kvm).
Som färsking på området har jag tänkt mig att följa KISS-principen. (Keep It Simpel Stupid) och utnyttja något av dom "färdiga" koncept som finns att tillgå. Har tittat på flera av dom konstruktioner som finns med det välanvända Scanspeak 18W8545 elementet. Till exempel detta.

http://www.hifikit.se/showpic.php?p=pro ... lenger.jpg

Finns det någon som har erfarenhet, (så klart det finns) av att bygga detta eller liknande Kit. Hur är filterlösningarna och komponentkvaliteten? Har sett att resultaten skiljer sig rätt ordentligt åt i dom olika beräkningprogrammen som finns att tillgå. Till exempel HiFi-kits eget program ger en lådvolym på 13,4 Liter men deras konstruktion har 27 liter? Förvirrande för en nybörjare... :)

Kan tillägga att jag tänker bygga egna lådor för att ge en personlig prägel på högtalarna...
Pioneer A-A9-J + SACD PD-D6-J . Högtalare Inga!!!! Ahhhrghhh :(

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-18 00:41

Hej, vet inte så mycket om den högtalaren, men rent generellt så avvik inte från dimensionerna - hela filtret bygger på dem.

Lycka till!

Användarvisningsbild
KaptenKamin

Inläggav KaptenKamin » 2008-02-18 00:53

Tack. Ska tänka på det. Har tänkt mig att behålla dom baffelmått och lådmått som uppges, dock andra material än dom som HiFi-kit har i sin låda. Björkplyfa med valnötsbaffel... Lite olja på det skulle säkert bli snyggt.... Har sneglat en del på Magicon..... En klar favorit, rent designmässigt... Nåt åt det hållet, fast med bibehållna inre mått...
Pioneer A-A9-J + SACD PD-D6-J . Högtalare Inga!!!! Ahhhrghhh :(

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2008-02-18 03:25

Hoppas det är ok ifall jag kapar din tråd en sväng, kan kanske hjälpa dig med. Jag hade nämligen tänkt försöka bygga ihop ett sånt där kit jag också för att sen mäta på högtalaren. Vad behöver man för utrustning förutom en dator för att mäta? Någon mikrofon lär väl vara en fördel antar jag men är det något mer?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-02-18 10:28

sök på "mätmikrofon"... finns rätt mycket skrivet redan.

Återgå till DIY-forum