Någon som byggt LTS S2?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Någon som byggt LTS S2?

Inläggav paa » 2008-03-09 23:11

Vilken version har ni byggt eller lyssnat på?
Åsikter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Någon som byggt LTS S2?

Inläggav DQ-20 » 2008-03-10 10:10

paa skrev:Vilken version har ni byggt eller lyssnat på?
Åsikter?

I vart fall inte musikversionen...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

/D

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-03-11 05:29

Har lyssnat pa S2 och kan bara saga att den har inte en chans mot nagon av Ino-versionerna vi jamforde med. piP spelar skjortan av dem, forutom ljudtrycksmassigt da... Finns forovrigt massor av andra hogtalare som imho later betydligt battre an S2...
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-11 10:05

jonasz skrev:Har lyssnat pa S2 och kan bara saga att den har inte en chans mot nagon av Ino-versionerna vi jamforde med. piP spelar skjortan av dem, forutom ljudtrycksmassigt da... Finns forovrigt massor av andra hogtalare som imho later betydligt battre an S2...

Tycker du ungefär samma om F1?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-11 11:18

jonasz skrev:Har lyssnat pa S2 och kan bara saga att den har inte en chans mot nagon av Ino-versionerna vi jamforde med. piP spelar skjortan av dem, forutom ljudtrycksmassigt da... Finns forovrigt massor av andra hogtalare som imho later betydligt battre an S2...

Lite vagt känns det som. Vilka områden var det särskilt som brast tycker du? Jag har dock full förståelse för om du endast minns det övergripande intrycket.

/D

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-03-11 16:28

Tycker du ungefär samma om F1?

Har tyvarr aldrig hort F1-varianten. :)

Lite vagt känns det som. Vilka områden var det särskilt som brast tycker du? Jag har dock full förståelse för om du endast minns det övergripande intrycket.

Det ar mellanregistret som i mitt tycke ar den svagaste lanken i S2. Det later valdig instangt och "insjunket" jamfort med t ex piP. Har ocksa hort LTS trevagaren, dock inte i samma rum, men den verkar inte lida av samma problem utan verkar vara en i mitt tycke betydligt trevligare hogtalare. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-11 16:38

dom tidiga lts-högtalarna utvecklades väl speciellt för att låta "OK" i de flesta rum och med de flesta skivor.
ett "instänkt" eller tillbakalutat mellanregister blri väl nästan med automatik resultatet av en sådan designidé? Har heller inte blivit speciellt imponerad av F1.
men så är det ju bara seas originalelement. trevägaren och dess derivat har ju "ino"-element. (inte riktigt men det är mer jobb bakom hela konstruktionen)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-11 16:40

Kraniet skrev:dom tidiga lts-högtalarna utvecklades väl speciellt för att låta "OK" i de flesta rum och med de flesta skivor.
ett "instänkt" eller tillbakalutat mellanregister blri väl nästan med automatik resultatet av en sådan designidé? Har heller inte blivit speciellt imponerad av F1.
men så är det ju bara seas originalelement. trevägaren och dess derivat har ju "ino"-element. (inte riktigt men det är mer jobb bakom hela konstruktionen)

P21LTS är ett specialelement utvecklat av ino.
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-11 16:53

paa skrev:P21LTS är ett specialelement utvecklat av ino.

heh ja du har du ju förstås rätt i.. fick för mig nåt annat.. aja i vilket fall låter det inte speciellt bra som som det är i F1.
är personligen inget fan av "runt" och "tilltalande" ljud. en skiva med dåligt ljud ska låta dåligt i en bra anläggning så är det bara..

edit: vilket för det mesta betyder att den låter bättre än i en "tilltalande" anläggning eftersom det dåliga presenteras på ett bättre sätt.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-11 19:50

jonasz skrev:Det ar mellanregistret som i mitt tycke ar den svagaste lanken i S2. Det later valdig instangt och "insjunket" jamfort med t ex piP. Har ocksa hort LTS trevagaren, dock inte i samma rum, men den verkar inte lida av samma problem utan verkar vara en i mitt tycke betydligt trevligare hogtalare. :)

Tack för det utförligare omdömet. Vill också tillägga att LTS S2 är i sin originalkonfiguration ett tvåvägs D'Appolitosystem med andra spridningsegenskaper t.ex. LTS F1/S1, piP eller pi60. Jag tror att lyssningsavstånd och akustisk miljö spelar en viktig roll i hur man uppfattar ljudet.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-03-11 20:02

Kraniet skrev:heh ja du har du ju förstås rätt i.. fick för mig nåt annat.. aja i vilket fall låter det inte speciellt bra som som det är i F1.

Det är till att ha krav...
Kraniet skrev:är personligen inget fan av "runt" och "tilltalande" ljud. en skiva med dåligt ljud ska låta dåligt i en bra anläggning så är det bara..

edit: vilket för det mesta betyder att den låter bättre än i en "tilltalande" anläggning eftersom det dåliga presenteras på ett bättre sätt.. :)

Jag tycker du överdriver. F1 har en trevligt rak tonkurva med möjligen en aningen extra värme i ett akustikreglerat rum, samt enligt uppgift en viss kompression och andratonsdistortion jämfört med en ren monitor à la Ino. Jag tycker dock att det är en mycket jämn högtalare vars styrka är frånvaron av uppenbara fel. Är det något man skulle kunna klaga på så är det den dynamiska förmågan men det beror ju på vad man jämför med.

/D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-11 21:23

ja jag säger ju bara vad jag tycker. den som är intresserad bör ju lyssna själv förstås.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum