Tips på sätt att tillverka en gjutmodell?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Tips på sätt att tillverka en gjutmodell?

Inläggav Naqref » 2004-03-10 17:52

Rubriken säger kanske en del. Men lite förtydligande kan nog inte skada. Om man ska tillverka en modell som kan användas för att göra formar som man sedan gjuter med aluminium i - vad är det lämpligast att tillverka modellen i och hur ska man gå tillväga?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-03-10 18:44

Magura på diyaudio (danske Morten från diymötet i gbg) vet allt om tillverkning av gjutformar.
Jag har hans e-mail
Dimitri

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-03-10 20:56

När man gjuter stål så gör man vanligtvis modellerna i trä som man målar. Sen gör man formen i två delar av en slags sand som man låter härda runt modellen. Antar att man gjuter aluminium på liknande sätt, så trä är min rekommendation för modeller iaf.

Edit: Blandade ihop form och modell..
Senast redigerad av JohanS 2004-03-10 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-10 21:40

jag skulle nog göra en modell i nåt trevligt material sedan gjuta en gipsform.. ur denna gjuter du en cementmodell som du sedan gör en cementform av..
kräver en del finlir mellan så formen blir rätt.. :)
är det inga stora grejjor kanske gipsformen håller åtminstonde för enstaka gjutningar..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-03-10 21:59

Vax eller plast. Man gör en plugg, gjuter en gipsform och använder den för at gjuta aluminiumen i. Ganksa vanligt med gipsgjutning av alu i prototyp och småserie-sammanhang.

Användarvisningsbild
Robin

Inläggav Robin » 2004-03-11 02:44

Gör modellen i gips. Alltså gjut en lagom stor klump, låt den torka och haka, såga, fila, putsa slipa fram önskad form. Mkt enkelt o praktiskt. Detta funkar kanske inte så bra för spindelbenskonstruktioner, men de kan du å andra sidan inte gjuta själv heller.
Om jag förstod rätt så föreslog någon ovan att göra själva gjutformen i betong, detta skulle jag starkt avråda från, betong exploderar tämligen kraftfullt vid snabb upphettning. Det beror på dålig värmeledning kombinerat med kraftig temeperatur utvidgning.
Gips för silvergjutning är mycket bra o värmetåligt, ska helst för-brännas vilket kan vara lite krångligt, men det kankse man kan hoppa över om man bara ska gjuta aluminium. Gips för silvergjutning finns hos Konrad Walström på söder.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-11 22:40

Tackar för tipsen! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum