Tull på samples

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Anders

Tull på samples

Inläggav Anders » 2004-03-12 07:55

Tjena!

Någon av er som har fått betala tull på samples ni beställt från elektroniktillverkare? Det verkar som om mitt paket fastnat i Jönköping... :evil: hur brukar detta fungera?

Mvh Anders

Användarvisningsbild
TLovskog

Inläggav TLovskog » 2004-03-12 09:30

Hej,

Det har jag aldrig råkat ut för själv. Har beställt åtskilligt och från de flesta tillverkare (AMD, TI, Maxim, National etc) och i olika prisklasser.

Mottagaren har varit mitt egna vid-sidan-av-bolag (registrerat handelsbolag). Oftast skickat med DHL, FedEx.
Thomas Lövskog

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-03-12 09:45

Jag har aldrig betalt ett öre för prover som har kommit från utlandet. Däremot har följesedlarna sett lite luriga ut, som om man skulle betala något. Det har då varit enbart för tullen så att de blir nöjda. Det lustiga är att amerikanska bolag har väldigt olika rutiner, från just ingenting till ordentligt med papper.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Anders

Inläggav Anders » 2004-03-12 11:45

Det verkar som det ordnar sig. Det såg så skumt ut på UPS:
ADDITIONAL IMPORT DOCUMENTS REQUIRED, när det var i Jönköping. Men nu har de ringt och det verkar vara på väg utan några lustigheter.. :D

air

Inläggav air » 2004-04-24 23:28

Samma sak hände mej, med min senaste TI samples beställning. Tullarna ringde och skulle ha mitt signum, och varnade att paketet kommer troligtvis till landet imorgon, och ja måste såklart betala skatt. Efter en del gräl i telefonen, så kom jag ingen vart, utan dom sa att jag får vänta och se. Ett par dagar senare levererade UPS paketet, så det verkar som om jag klarade mej :D
//air

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-04-25 02:17

Var det bara jag som direkt kopplade till att du hade importerat en sampler? ;)

bara trött kanske...

air

Inläggav air » 2004-05-04 21:51

Idag ringde tullen igen. "Du har ett paket på kommande imorgon, som måste tullas in". Jaha, får se vad det blir av det denna gång då... Värdet dom hade på det var endast 60$, så om jag åker på moms blir det endast ~15€ eller nåt.. Damen hävdade iallfall att jag minsann inte behöver förvänta mej att klara mej utan tull på samples... :?
//air

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-05-05 18:00

saxat från www.tullverket.se

samples är ej fullgoda handelsvaror , då man faktiskt förbinder sig att INTE sälja dessa vidare när man skickar ansökan.

"
Vad gäller när jag tar in varuprover?
Vid import ska du i allmänhet betala avgifter så som tull och mervärdesskatt för varorna. I vissa fall kan varuprover bli befriade från importtullar. Det ska då röra sig om varor av ringa värde (ca 200 kronor) eller att de sammanlagda avgifterna, tull och mervärdesskatt, understiger 100 kronor.

Om varuvärdet överskrider dessa gränser finns enligt artikel 91 i Rådets förordning 918/83 möjlighet att importera varan tullfritt som varuprov om den har gjorts kommersiellt obrukbar genom makulering i någon form eller om det rör sig om varuprover som inte är fullgoda handelsvaror, exempelvis tygprovskataloger. Varor som är belagda med importrestriktioner t ex animaliska produkter, läkemedel och vapen får inte tas in som varuprov utan att införselvillkoren är uppfyllda. En varuprovsändning får inte vara en del av en regelbunden serie av liknande sändningar.
"

Återgå till DIY-forum