LM3886 x 6, andra försöket...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

LM3886 x 6, andra försöket...

Inläggav Bullit » 2008-04-12 20:06

Vet inte om någon minns mitt förra försök att bygga en liten kraftigare variant av gainclonen; http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19887&highlight=

Detta försök slutade någorlunda bra då jag i ett försök att göra minimalistisk design skapat ett steg som gärna började självsvänga och brinna upp. Learning by burning :)

Nu har jag samlat nya krafter och designat ett nytt kort;
Bild

Principen är samma som det första men jag har valt att dela upp kretsarna 3 och 3. Om man vill så kan man använda ett kort/kanal, eller bryggkoppla 2 kort och få ut mera effekt.

IC4, 5 och 6 med kringkomponenter har ersatt trimpottarna. Dessa är op-ampar som används för att hålla nere dc-nivån på utgångarna och det funkar hur bra som helst. Högsta uppmätta DC-nivån är 1,7mV vilket är väl inom gränserna.

Jag har även valt att göra kortet hålmonterat denna gång, då jag har bytt jobb och inte har lika roliga maskiner att leka med som sist. Nedan följer lite bilder på monterat kort. Sorry för bilderna men kameran har lagt av vilket innebär att ni får nöja er med mobil-bilder.

Suddig närbild 1:
Bild

Suddig närbild 2:
Bild

Suddig översiktsbild:
Bild

Detta kort har spelat ca 20 timmar nu utan problem! Ljudet är underbart trots det små kassa Panasonic-talarna som den driver för tillfället. Ska koppla in dom till mina Canton LE109 snart och räknar med att det kommer låta ännu bättre :)

Detta var allt för stunden, hoppas att det var lite intressant!

Mvh Calle.

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-04-12 21:08

Jag har kört bryggat med 6 LM3886 per kanal i ett par/tre år (i en minimalistisk design) pålitliga kretsar med bra on/off egenskaper inga smällar i högtalarna...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2008-04-13 10:21

Kul bygge! Någon dag ska jag också bygga gainclone :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-04-13 10:24

Gör inte det... bygg en chipbaserad audioförstärkare i stället. ;)


/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-13 12:05

Kul projekt, sånt där gillar jag.

Hur mycket effekt går det att skrämma ut?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-04-13 13:13

Runt 50-70W per chip.


/Peter

Användarvisningsbild
snubber
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Småland

Inläggav snubber » 2008-04-13 14:21

Men ... kan det funka ??? 8O
Jag menar UTAN elektronrör ... ??? :roll: 8O trodde det bara fick vara rör på DIY ... :wink: 8) Tänk om det låter bra dessutom :oops:
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-04-13 14:36

Det värsta är ju att det gör det.. låter bra alltså. 8O :D

Riktigt bra! Typ transparent eller nära inpå.



/Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2008-04-13 16:56

Piotr skrev:Riktigt bra! Typ transparent eller nära inpå.


Musiken kanske låter .... lugnare ...??

Varje militant special-DIYare borde bygga något annat än det han normalt brukar bygga. Rörbögar borde bygga minst en Grainklån, en KlassT-amp och minst ett transistorsteg. Och Glainkown-knasar borde bygag minst ett rösteg ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
viggen
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2008-01-22

Inläggav viggen » 2008-04-14 03:51

Såg ju riktigt fin ut. Gillar lösningen med opampar i stället för trimpottar. finns det någon möjlighrt att få tag på 4st pcb för framtida projekt? 2 monoblock på ca 300W hadde ju inte varit fel. :D
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2008-04-14 13:46

Har du kopplat 3st chip parallellt för att klara lägre impedanser i högtalaren och få bättre strömdrivning eller har du kopplat på något annat sätt för att köra högre spänning och därmed få ut mera effekt?

Jag gissar att du har parallellkopplat och sedan har planer på att bryggkoppla för att få mer effekt (dvs ca 250W) fast då blir det inte så litet och minimalistiskt längre med två stora kretskort med totalt 6 chip per kanal.

Jag labbar lite med Gainclone-koncept fast håller mig just nu till enklare och billigare lösningar, så det är kul att höra hur dina tankar går.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2008-04-14 13:52

soundbrigade skrev:
Piotr skrev:Riktigt bra! Typ transparent eller nära inpå.


Musiken kanske låter .... lugnare ...??

Varje militant special-DIYare borde bygga något annat än det han normalt brukar bygga. Rörbögar borde bygga minst en Grainklån, en KlassT-amp och minst ett transistorsteg. Och Glainkown-knasar borde bygag minst ett rösteg ...


Det sura är att i min elektronikshobbys början hade jag slaktat rörgrunkor i parti och minut. Hade lager på allt möjligt , trafos socklar rör etc. Men det blev ju slängt alltihop. Det va ju gammel dynga då. Det är fortfarande gammel dynga men jag skulle ändå vilja prova att mecka ihop nått glödande project.
Delvis ånger..
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-04-14 15:17

Bygg en chipamp i ett trächassi.. montera en koltrådslampa på toppen.

Glödande välljud! :)


/Peter

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2008-04-15 13:13

Hej alla och kul med så mycket kommentarer :)

Kortet spelar fortfarande urbra med en enda nackdel, jag får byta säkringar ofta då nätdelen är lite överdimensionerad och strömmen rusar på då den ska fylla ringkärnetrafot och kondingarna. Men det har ju inget med kortet i sig att göra...

silvervarg skrev:Har du kopplat 3st chip parallellt för att klara lägre impedanser i högtalaren och få bättre strömdrivning eller har du kopplat på något annat sätt för att köra högre spänning och därmed få ut mera effekt?

Jag gissar att du har parallellkopplat och sedan har planer på att bryggkoppla för att få mer effekt (dvs ca 250W) fast då blir det inte så litet och minimalistiskt längre med två stora kretskort med totalt 6 chip per kanal.

Jag labbar lite med Gainclone-koncept fast håller mig just nu till enklare och billigare lösningar, så det är kul att höra hur dina tankar går.


Du har rätt i det du skriver. 3 i parallel och ja jag har ju då tänkt att bryggkoppla två moduler. Jag personligen har tänkt att bygga 2 st monoblock, men om man vill bygga en intergrerad förstärkare så behöver det inte bli så trångt heller. 2 kort går att stapla på varandra, det är grundtanken med designen av kortet. Man kan ansluta från höger eller vänster. Storleken på "modulen" för en parallel/bryggad kanal skulle då bli ca 16.5 x 6.35 x 10 (bredd, djup, höjd). Varje mönsterkort har alltså en storlek omonterat på 16.5 x 6.35. Kan tillägga att kylflänsen på mina bilder är väl överdimmensionerad då kretsarna bara blir ljumna efter att ha spelat på hög volym länge.

Har planer på att beställa hem mera kort. Ända skillnaden på dom kommer att vara större paddar/lödöar, då Eagles orginal var lite väl små, samt att jag ska cadda in möjligheten att använda Zobel-nätverk direkt på kortet. Jag använder det inte själv men jag vet att folk brukar efterfråga det. Pris/kort skulle hamna mellan 60-90kr/pcb gissningsvis...

Användarvisningsbild
silvervarg
 
Inlägg: 1228
Blev medlem: 2005-03-28
Ort: Linköping

Inläggav silvervarg » 2008-04-15 20:47

Det låter som om det fungerar riktigt bra. Ett mycket intressant projekt.
Av kortet att dömma så gissar jag att man kan bestycka valfritt antal av chip-amparna med tillhörande komponenter.

möjligheten att använda Zobel-nätverk direkt på kortet. Jag använder det inte själv men jag vet att folk brukar efterfråga det.

Jo, det är trevligt med zobel...

Pris/kort skulle hamna mellan 60-90kr/pcb gissningsvis...

Oj, det låter billigt. I så fall är jag intresserad av några kort. Måste fundera om jag vill ha 2 eller 4 kort.

Har du provat dem i bryggad version ännu? Det är ju förståss intressant att veta om det håller innan man bestämmer sig för att satsa på konstruktionen.

Användarvisningsbild
legoart
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-04-14

Inläggav legoart » 2008-04-15 22:20

Ser ut som en ganska genomtänkt lösning. Bara provat simplaste GC utan servo osv. mend etta är ju helt klart seriösare. Lite mer kräm skadar ju inte heller :)
Jag är eventuellt intresserad av 2 eller 4 kort om det blir aktuellt att du tillverkar fler.

Vad kör du med för spänning och vad skulle du uppskatta att du får för temperatur på flänsen med den setupen du har?

//Niklas

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2008-04-16 00:20

Har inte haft tid att bygga en till modul ännu så jag kör fortfarande ett kort. Men jag tror inte att det ska vara några problem med att bryggkoppla.

Temperaturen på kylflänsen på bilderna efter 20 minuter med hög volym är inte ens ljumen, man kan fortfarande ta på kretsarna och jag skulle uppskatta deras temp till ca 30 grader max. Värmeutvecklingen på dessa kort är avsevärt mindre än mina tidigare GC. Servo-kretsarna hjälper verkligen till att hålla tempen nere tillsammans med väl matchade resistorer.

Användarvisningsbild
Danne72
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2006-01-15

Också intresserad

Inläggav Danne72 » 2008-04-16 23:25

Jag skulle gärna vara med på några kort om du skall beställa!?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-17 09:21

jag har 6 st lm3886 liggande så jag vill oxå ha kort :)

ja, jag är samma rikkitikkitavi på diyaudio :)

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2008-04-17 23:09

Trevligt att intresset är så stort :) Klart att jag kan ta hem lite extra kort, men först vill jag testa lite mera...

Än så länge funkar Rev1 kanon. Hoppas på att kunna bygga färdigt en modul till imorgon. Får se..

Har caddat lite ikväll på Rev 2. Större paddar runt komponenterna, lagt till Zobel samt gjort lite kosmetiska saker. Storleken är fortfarande samma på kortet.

På bild 2 ser ni vilka komponenter som kan variera beroende på från vilken sida man ansluter in/ut och ström ifrån.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
viggen
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2008-01-22

Inläggav viggen » 2008-04-30 06:44

Jag är intresserad av minst 4 st kort vid en eventuell beställning.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2008-04-30 09:09

Lite uppdateringar då. Efter massa resor med jobbet så har jag äntligen fått lite tid över och byggt ihop en till modul. Rapporterna är att även den fungerar utmärkt och jag har kört dom var för sig, i stereo samt bryggad mono och det fungerar klanderfritt :)

Effekten räcker till mer än väl (bankande grannar :D) och ljudet är rent och fint, alla som vet hur en LM3886-baserad förstärkare låter kommer att känna igen sig.

Så då kanske det är dags att anordna ett gruppköp. Jag kan fixa detta då jag har beställt tidigare ifrån www.pcbcart.com och är väldigt nöjd med deras service. För dessa kort som jag har idag betalade jag ca 1000 pix för 10 kort och priset på den nya verisionen skulle bli ganska likt. Givetvis så minskar priset/kort ju fler man beställer. Då är koppar-tjockleken 70um och färgen på kortet kan väljas mellan svart, grön, blå, röd, vit, gul eller ofärgat. Leveranstiden är ca 8 dagar +- några dagar...

Så, vilket intresse har vi? Skicka ett PM till mig med nick och antal önskade kort så lägger jag upp en lista.

Användarvisningsbild
lum
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-11-08

Inläggav lum » 2008-04-30 12:07

För en som inte hört en LM3886-baserad förstärkare hur skulle ni säga den låter?

Är denna konstruktion ett tänkbart alternativ till en Nad 208 t.ex? När det gäller färgning av ljudet då?

Jag älskar DIY och vill gärna bygga förstärkare men då ekonomin är begränsad så får jag välja mina projekt väl och där av frågan.

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2008-04-30 12:23

Svårt att säga då jag aldrig har lyssnat på en NAD 208. Men jag kan säga att min Harman Kardon som kostat mig 16000:- åkte ut från första dagen då jag byggde en Gainclone. LM3886 är rosad av många och ljudet som man kan få ut kan tävla med många dyrare lösningar.

Jeff Rowland är en High-end-tillverkare som har använt LM3886 i sina förstärkare, och dom är inte billiga.

Här har ni schemat oxå för dom som är intresserade: http://www.leetmaa.se/misc/PA150DC-R2.pdf

Användarvisningsbild
lum
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-11-08

Inläggav lum » 2008-04-30 16:45

Intressant...

Vad kan komponenterna tänkas gå på då?

Användarvisningsbild
viggen
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2008-01-22

Inläggav viggen » 2008-05-01 02:54

På elfa kostar en lm 3886 runt 80:-/st om du köper fler än 5st....Kanske läge att göra ett gruppköp även på lm 3886 från nått billigt utlandföretag?! Det dyra blir ju transformatorer, behövs väll ca 300VA/kort. Bullit vad kör du på sekundärsidan, 2x24v? sen beror det ju på hur pass fina kondingar mm man vill ha.....men jag skulle väll gissa på att det kostar från ca 1500kr/kort om man räknar med strömförsörjning.
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Inläggav radelius » 2008-05-01 19:56

Jag är också intresserad av ett par kort. Snyggt jobb.
Staffan

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2008-05-01 21:28

Ok hur många är ett par stycken radelius? 2st?

Användarvisningsbild
Bullit
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Alingsås

Inläggav Bullit » 2008-05-01 21:31

Uppdaterad, se senaste inlägg ifrån mig i denna tråd...
Senast redigerad av Bullit 2008-05-01 23:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
lum
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2006-11-08

Inläggav lum » 2008-05-01 22:26

Byta upp mig till 8 kort förresten!

Svarta eller röda blir snyggast tycker jag.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster