Förslag på billigt element och förstärkare till köksradio?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Förslag på billigt element och förstärkare till köksradio?

Inläggav Ceder » 2008-04-17 21:48

Hej, funderar på att sno ihop en köksradio (ev. med CD) med fristående högtalare inbyggda i följande lådor från Ikea:

Bild
(ca. 2 liter)

Något tips på ett par billiga fullregister (under 500 paret) som skulle prestera hyfsat på 2 liter?

Edit: i denna tråd som Naqref drog igång: Förslag på kul saker man kan göra med ett litet element? behandlas ett element som kanske är lämpligt?: http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=116

Hur skulle detta element se ut/prestera i en sluten låda på 2 liter med detta mått på baffel (16x16 cm)? Och då med ursprungsbudget med i beräkningarna, d.v.s. inget utrymme för (i mitt tycke) fet-kondingar för 100-tals kronor i serie :wink:
Senast redigerad av Ceder 2008-04-21 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-04-18 01:41

Ser verkligen fram emot svar på mina frågar (om någon nu undrat) hursom; tänkte kombinera dessa högtalare med en liten gainclone historia (kanske denna: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66628 eller något liknande) i kombination med en FM del (tips på var man hittar enkla kit/beskrivingar mottages tacksamt) och kanske en liten CD.

Målet med bygget är (förutom att lära sig lite) att komma upp i (eller nära) Tivoli Audio nivå på det hela :)

Återigen: feedback önskas.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-04-18 08:43

Jag tycker du börjar i fel ända genom att först bestämma vilken låda du skall ha. Naqref har lagt ner möda på att få fram en form (baffelstorlek, elementplacering, invinkling, avstämning, m.m.) som fungerar. Det är inga problem att bygga den. Jag tycker du ska köpa lite mdf och bygga efter ritningen istället då jag är övertygad om att det kommer bli mycket bättre.

Om du ändå vill använda ikea-lådorna så finns ju simuleringar i den andra tråden att kika på om du är nyfiken på hur avrullningen nedåt blir. Det blir antagligen inte mycket bas under 100 Hz i en 2 liters sluten låda.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 08:58

niklas skrev:Det blir antagligen inte mycket bas under 100 Hz i en 2 liters sluten låda.

Är det så mycket bas i en Tivoli Audio under 100hz då...? :)

db, (sånt här tycker jag är kul) du kan inte tänka dig kanske nåt i stil med att slakta nåt befintligt (högtalar)system..? Beror lite på vad fokus är, design/välljud...?

Kul läsning om stenklonen, inte minst designmässigt! Tack för länk!

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-04-18 10:05

niklas skrev:Jag tycker du börjar i fel ända genom att först bestämma vilken låda du skall ha. Naqref har lagt ner möda på att få fram en form (baffelstorlek, elementplacering, invinkling, avstämning, m.m.) som fungerar. Det är inga problem att bygga den. Jag tycker du ska köpa lite mdf och bygga efter ritningen istället då jag är övertygad om att det kommer bli mycket bättre.

Om du ändå vill använda ikea-lådorna så finns ju simuleringar i den andra tråden att kika på om du är nyfiken på hur avrullningen nedåt blir. Det blir antagligen inte mycket bas under 100 Hz i en 2 liters sluten låda.

Du har naturligtvis helt rätt i det (att jag börjar i fel ända) men då jag tycker att lådan i sig (från IKEA) skulle passa bra rent utseendemässigt samt att det skulle spara mycket tid och bli billigt är jag ändå nyfiken på om man kan få hjälp med en idikation hur resultat skulle bli med given låda och lämpligt element.

Att det kommer låta bättre med en mer ändamålsenlig låda är jag helt övertygad om, men frågan (för mig) är hur kommer det låta med denna :D

Och då den skall fungera som "köksradio" så är kravet på bas inte så stort.

//DC

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-18 12:02

Personligen tycker jag att du ska höra med Tangbands W3-871. Jag har ett par till min dator i en liten kula på ....jag vet inte kanske 3dl eller nåt :)
De bryter ju naturlugtvis av vid 200hz eller nåt sånt, men det duger jättebra till närfältslyssning.
De duger alldeles utmärkt till din köksradio om du bara vill ha lite skval vid matlagning mm

Dock så vet jag inte vart du kan köpa dessa nu när hifidistribution har lagt ner sin verksamhet.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-18 12:09

Vad du kan göra i dessa små lådor är en tretummare med ett slavbassystem. Problemet är att det finns inga så små slavbasar att köpa, så du får göra dom själv!

Har inga bilder men jag byggde i den avlånga varianten av dessa krukor med HiVi B3N och en hemgjord slavbas (på baksidan). Vad du gör är att finner ett 3-4 tums element med stor spider och upphängning, typ gammal datorhögtalare för 99 kr, sliter bort magneten och talspolen och sedan viktar den med små bitar av självhäftande bitumen tills lagom resonansfrekvens i lådan uppnås (då kan du limma på ett lock av målad wellpapp på fronten av konen, så det ser lite snyggare ut).

Krävs mycket testande men resultatet kan bli riktigt skapligt (en bra bit under 100 Hz iaf). Skrotade mina för jag står inte ut med det elementet, men du behöver ju inte bygga med det.

Elementtips:

http://www.spectrumaudio.de/breit/omnes ... B3.01.html

http://www.spectrumaudio.de/breit/tangb ... 1335S.html

http://www.spectrumaudio.de/breit/tangb ... 1364S.html

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-18 12:27

Nwaelmaer, bra tips där ang. slavbas, noteras :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-18 12:40

Nwalmaer skrev:Vad du kan göra i dessa små lådor är en tretummare med ett slavbassystem. Problemet är att det finns inga så små slavbasar att köpa, så du får göra dom själv!

Gillar du inte Peerlessslavarna? De är ju på 3.5" eller 5.25" med avfasade kanter dessutom.

http://www.tymphany.com/830878
http://www.tymphany.com/830880

Bild

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-18 14:47

Hade glömt att dom fanns!

Fast det är ganska roligt att göra egna också. :)

Edit: Kan ej få den minsta Peerless radiatorn att fungera med något 3-tums element. :(
Ska man upp till fyrtums spricker budgeten rejält.
Kanske hamnar på slutna lådor ändå? I så fall är väl klassikern W3-871 en bra kandidat, speciellt den oskärmade (sparar lite innervolym). Finns hos också hos spectrumaudio.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 16:26

Vad är det för fel på det elementet som finns i den andra tråden?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-18 16:28

Kaffekoppen skrev:Vad är det för fel på det elementet som finns i den andra tråden?

Det är ingen slavbas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-18 16:32

Kaffekoppen skrev:Vad är det för fel på det elementet som finns i den andra tråden?

Vad är det för bra med det?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-18 16:39

Nwalmaer skrev:

Det är bra på precis allt som såna där snikskräpstillverkare som t.ex. Tangband inte klarar av att göra ens i sina bästa försök. Helt enkelt ett bra element.

Och jag menar ju naturligtvis inte ett ord av vad jag skrev eftersom jag inte vet mer om elementet än vad som skrivits tidigare på forumet, Dock verklar det ju vara mycklet trevligt fr sin storlek. W3-871s är ju inte direkt nån fest i jämförelse. :)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-18 18:35

Ser man på det elementet kan jag bara notera låg känslighet (trots 4 Ohm) och en inte särskilt rolig frekvensgång. Förstår icke denna besatthet av det...

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-04-18 20:43

Har funderat vidare och har en ytterligare fråga av mer allmän art:

Av nedanstående lådor, är den ena att föredra framför den andra, och i så fall vilken (och varför) Kan man alltså med viss säkerhet säga att den ena formen (inkl. baffel då) generellt sett är att föredra framför den andra?

Edit: törs jag skriva att jag är ute efter en tumregel?? :wink:

Om det påverkar/hjälper kan vi utgå från att elementet är 3,5 eller 4 tum.

a)
Bild
b)
Bild

Båda skulle få ungefär samma volym (ca. 2 liter) men beffeln på de olika skulle ju vara mycket olika (16x16 vs. 24x13)

Innermåtten skulle bli för a) 14x14x11 och för b) 22x11X9 (bxhxd)

Och nej, jag är generellt sett inte fixerad av produkter från IKEA :wink:

//DC

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-04-19 22:11

Kanske var övermodigt att efterfråga en tumregel :wink:

Seriöst: jag sitter på Linux och kan därför inte köra något av Svantes fina program (tror jag) men visst torde en baffel på 23x13 vara bättre än 16x16 om vi ex. tittar på det element jag länkar till i första post?

Kan någon hjälpa mig eller blir jag tvungen att skaffa Windows igen (så jag kan köra Edge och Basta!) :wink: :lol: :lol:

//Ceder

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-04-20 03:05

Basta fungerar jättebra i de senare versionerna av Wine. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-20 12:01

Nwalmaer skrev:

Vilken konstig respons! Varför inte berätta vad du tycker är fel istället för det här sunkiga icke-konstruktiva skitinlägget. Om du inte har lust att besvara frågan kan du väl avstå från att respondera!

Nwalmaer skrev:Ser man på det elementet kan jag bara notera låg känslighet (trots 4 Ohm) och en inte särskilt rolig frekvensgång. Förstår icke denna besatthet av det...

Det beror på att du inte mätt på det i en för elementet adekvat låda kanske, eller har du det?

Jag har åtminstonde lyssnat på elementet och kan inte förstå något av det du nämner ovan! Känsligheten på 86db är inte alls så jäkla dålig eftersom siffrorna stämmer ;)

Att du är TB freak är ju inget nytt, jag har inget ont att säga om dem, men även om jag har andra favoriter så är jag åtminstonde öppen för att det finns mer än en tillverkare som kan producera bra element.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-20 13:11

Tyckte det var ett kanoninlägg för det var precis det jag ville veta.
Jag anar en viss kärlek till nordiska elementtillverkare på detta forum, vilket är väl OK men när det kommer till bredbandselement tror jag inte Vifa har så mycket att komma med. No offense.

Ceder, ja, den avlånga lådan är att föredra.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-04-21 09:43

Kaffekoppen skrev:
Nwalmaer skrev:

Vilken konstig respons! Varför inte berätta vad du tycker är fel istället för det här sunkiga icke-konstruktiva skitinlägget. Om du inte har lust att besvara frågan kan du väl avstå från att respondera!

Varför inte besvara hans fråga istället för att komma med ett lika icke-konstruktivt inlägg? Det kan ju vara fler som är intresserade. Se det som en utmaning... :wink:

Nwalmaer, "hypen" beror väl, i alla fall för min egen del, på att det är kloka människor som konstruerat en högtalare med detta elementet. Fabrikatet spelar mindre roll, det är ändå ett billigt element, nästan lika billigt som TB.

Förresten, har du använt W3-871s i en basreflex-konstruktion nån gång? Jag har två liggandes nämligen... :P

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-21 11:45

Nej, men sisådär 3.5 liter stämt till 85 Hz med en 1" port (borde bli runt 6-7 cm lång) ska väl vara lagom.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-04-21 12:05

Ok, har bara sett slutna konstruktioner med det elementet (förutom needle och cyborg). Ska simulera lite med dina siffror som utgångspunkt. :)

Ceder, TangBand w3-871 kanske är något för IKEA-lådorna?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-21 17:09

niklas skrev:Varför inte besvara hans fråga istället för att komma med ett lika icke-konstruktivt inlägg? Det kan ju vara fler som är intresserade. Se det som en utmaning... :wink:
hörre.. det var ju jag som var intresserad av ett svar ;) Jag vill ju veta vad som är så sunkigt med det, men det hade han ju utförligare beskrivit längre ner i ett annat inlägg såg jag sedan :)

Och jag svarade ju på frågan med :oops:

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-04-21 17:43

Jag hörre... :wink:

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-04-21 21:10

Då jag i praktiken har bestämt mig för låda och kraven inte är så höga så blir det nog enklast att jag bara beställer ett par element av något slag :) (återkommer om det om/när det blir av, troligen blir det dom som jag länkar till i första posten, dom är ju snygga i alla fall :wink:)

Nu är ju idén att bygga en köksradio med ev. en CD så jag spinner vidare på de övriga delarna i bygget och ber om lite hjälp där också :)

Önskar tips på lämplig förstärkarkonstruktion som bör uppfylla följande modesta spec:

- 2x10 watt (eller mer) i låt oss säga 8ohm :)
- Små mått, exkl. nätdel bör/måste båda kanalerna det rymmas på ett 100x160 kort (gärna mindre)
- Relativt lättbyggt/så få komponenter som möjligt*
- Ej ytmontererade komponenter

Budget: bra fråga, max 500? (exkl. nätdel) gärna mindre dock då jag är snål...

* men det skall fortfarande låta "bra" (så bra det nu kan för budget, kom ihåg att det är en köksradio)

Bygger helst något som någon på ex. detta (eller annat forum) konstruerat på känd krets, färdig byggsats funkar också.

Jag kan hantera en lödkolv (hyfsat) och har grundläggande kunskap i el-lära (men det var länge sedan..) saknar dock kunskap och tid att själv ta fram ett "eget" schema, så länktips och egna erfarenher från er vore smutt :)

Radiodelen blir en senare fråga, men just nu lutar det åt att köpa en billig radio (som oftast/alltid har kass förstärkare och högtalare)med en tilltalande retrolook gällande radiodelen och försöka sno tunerdelen i den (vet att jag troligen kommer få mekka en del med det då det allt som oftast sitter på samma kort som förstärkaren)

Typ försöka slakta en sån här (och flytta över tuner pot., mottagare och "mätaren" som visar vilket frekvensband man är på ett ungefär):

Bild

//DC

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-22 14:39

Kul ideé det där, tror det kan fungera upperligt så som du har tänkt.
Som förstärkare kan du kanske helt enkelt få tag på en beggad Sonic Impact T-Amp och plocka ur den ur lådan. Själva kortet mäter bara 8x4 cm ungefär (om jag minns rätt). Även om du köper den ny går du bara back ca. 500 kr.

Den ger ungefär exakt 2x10 watt i 8 Ohm, men de element du lutar åt är ju på 4 Ohm så räkna med ca. 2x15 watt. Matas med 12 V DC. 2 ampere räcker men gärna lite mer.

Ska du bygga in förstärkare/radiodel/etc. i en likadan låda som högtalarna?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-22 15:51

Jag har börjat skruva isär och ihop ett par datorhögtalare (IBM) och funderat i lite udda banor. Vad gör man med en IC-förstärkare (linjär) och ett två par 4" högtalarelement???

Jag får följa med den här tråden lite ....

Hela konkarongen
Elementet
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-22 16:14, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-22 16:01

Nwalmaer skrev:Kul ideé det där, tror det kan fungera upperligt så som du har tänkt.
Som förstärkare kan du kanske helt enkelt få tag på en beggad Sonic Impact T-Amp och plocka ur den ur lådan. Själva kortet mäter bara 8x4 cm ungefär (om jag minns rätt). Även om du köper den ny går du bara back ca. 500 kr.

Den ger ungefär exakt 2x10 watt i 8 Ohm, men de element du lutar åt är ju på 4 Ohm så räkna med ca. 2x15 watt. Matas med 12 V DC. 2 ampere räcker men gärna lite mer.

Ska du bygga in förstärkare/radiodel/etc. i en likadan låda som högtalarna?

T-Amp? Beggad? Du menar typ att han skulle skicka mig ett PM? 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-22 18:13

soundbrigade skrev:Jag har börjat skruva isär och ihop ett par datorhögtalare (IBM) och funderat i lite udda banor. Vad gör man med en IC-förstärkare (linjär) och ett två par 4" högtalarelement???

Jag får följa med den här tråden lite ....

Hela konkarongen
Elementet

hihi, jag har också slaktat ett par JBL datorhögtalare (Pro, med avlånga slavbasar... Har ett par andra JBL Pro som skulle suttit på skärmsidorna av nån Compaqskärm, men de låter så förbannat bra som de är så de rör jag inte..!)

Iaf så kan nog de där små elementen överraska om man ger dem ett bra nytt hem..!

Har ett par små crazyprojekt på g där de är inblandade... bl.a. ett par lite större bredbandselement (altec) från slaktade bakkanaler... med inspiration från dig Soundbrigade :) Kodord "handbag" och "Juice" *hemligt* 8)

Om vi nu får stöka lite i denna tråd, ok Ceder? :D

Nästa

Återgå till DIY-forum