Acoustic Challanger Delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
trummis911

Acoustic Challanger Delningsfilter

Inläggav trummis911 » 2008-04-17 22:19

Jag har ett par Acoustic Challenger jag köpte på HifiKit för några år sedan. De är bra högtalare men jag vill nu uppgradera delningsfiltret med lite
exklusivare komponenter. Tyvärr saknar jag både mätinstrument och de djupare kunskaper som behövs för att kunna göra rätt bedömningar av vad som är
relevant att ta hänsyn till. Om det är någon som har ett schema över filtret vore jag tacksam att få veta värdet på spolen till 8545:an. Övriga värden har jag koll på.
Och ja, jag har varit i kontakt med HifiKit. Det svar jag har fått är dels att det inte skulle vara värt att uppgradera filtret och att spolen till 8545:an låg på 1,5 mH. Trodde han.

Men innan jag spenderar flera hundralappar på nya spolar vill jag vara säker på vilka värden de gamla har och att det inte blir något tok med de nya.

Till exempel, till diskanten sitter det en 0,15 mH med Rdc på 0.32. Om jag skaffar bättre spolar, t ex Mundorf CFC 12, som har ett Rdc på 0,07, vilka konsekvenser kommer detta att få?

Tackar på förhand
Roger

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-04-17 22:45

Vad får dig att tro att nya/dyrare komponenter kommer rendera en bättre återgivning?
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-04-17 23:22

Det är lite trist att en liten ändring i av R i en spole kan tillta looben (vid delningsfrekvensen) från högtalaren. Har man kunskap och mätutrustning så finns möjligheten att man lyckas förbättra filtret, men normalt så lyckas man endast att förändra det. Läste i en tråd på diy-audio om ngn som bytte filterkomponenter i en Quad 11, sorglig läsning, påhejjad av några med nollkoll på vad ett filter gör bytte han / hon t.o.m värde på komponenterna.

Ljudet blir säkerligen annorlunda vi ev. byten av komponenter, och man måste prova hur det blir om man vill veta :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Acoustic Challanger Delningsfilter

Inläggav phon » 2008-04-17 23:25

trummis911 skrev:
Till exempel, till diskanten sitter det en 0,15 mH med Rdc på 0.32. Om jag skaffar bättre spolar, t ex Mundorf CFC 12, som har ett Rdc på 0,07, vilka konsekvenser kommer detta att få?

Tackar på förhand
Roger

Jag tror att du kommer att få en liten aning högre distorsion från diskanten då. Prova att lägga nåt ohm extra i serie i stället, om nivån från diskanten räcker.

Nu gillas ju högre distorsion av ganska många, så det kanske inte är helt fel med det heller förstås ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till DIY-forum