Den ultimata högtalaren.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Den ultimata högtalaren.

Inläggav Kraniet » 2008-04-27 22:04

Ett bygga av Drew Daniels som var en utvecklare inom JBL. Beskriver en högtalare i nr 19 av the audio critic. Enligt honom är det bland det mest distorsionlösa system du kan bygga. Genom att göra högtalaren ordentligt känslig kan man minska den mesta sortens distorsion och på så vis har man en ultimat återgivare, enligt honom själv.

Finns även beskrivet i nedanstående länk. En står högtalare med 30cm horn till diskant, 10 tum mellanregister, dubbla 15tummare och som om det inte var nog behöver du bygga lämpliga (sub)baslådor till.
Men när du väl byggt allt det har du allt du nånsin kommer behöva för att kunna återge all slags musik med så lite distorsion som möjligt.
Plus möjligheten att spräcka din trumhinnor innan du ens hunnit fundera. (hans egna ord är att de låter så rent att 120db kommer upplevas som 90.. dvs rätt farligt för dina örons hälsa. Rekommenderar således att man har en SPL-mätare till hands så man inte förstör sin hörsel av misstag)

http://www.audioheritage.org/html/persp ... system.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-27 22:45

Jag har bara skummat, men det verkar vara en rigg helt i min smak. Kanske dax att byta upp sig? Synd att jag har så ont om plats bara...

Jag gillar det här också:
This project is expensive enough already. Don't listen to any hair-brained morons who may try to tell you "special" speaker wire will make any difference.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-27 22:56

ja det är inget billigt bygge iaf. i audio critic säger han nåt om 10 000 dollar (mitten av 90-talet) för komplett system med stärkare. vet inte vad det kan handla om i dagen pengar.
Han kör(de) 2x600W till basarna, 2x200 watt till mellanregister och 100W till hornet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-27 23:21

Jag hittade hans webbsida, men han nämner inget om detta "hembygge" där, iaf inte när jag kikade snabbt.

http://drewdaniels.com/

Verkar intressant men kostsamt dock.

HAHAHA, jag måste tillägga detta, jag hoppas inte att det är äkta, om det är det så är det ju så infernaliskt roligt. Jag klickade runt lite och hittade en länk där han skriver om Live Horror music, där han saltar orden rätt hårt åt live uppspelningstekniker. Se: http://drewdaniels.com/liveintro.html

Man har tre val, antingen klickar man jag vill läsa mer, gå tillbaka eller så denna underbara länk
YOU'RE FULL OF CRAP. SOD OFF!

Då kommer man hit :-D (varning för känsliga lyssnare, sätt ner volymen dessutom)

http://www.drewdaniels.com/enriqueiglesias.mp3

Fan vad jag garvade, hoppas att det inte är sant...men med tanke på vem han är så är det säkert det, huva.

Mvh

Filip

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-28 01:23

Jisses!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-28 08:23

Orkar/hinner inte läsa men musiksnutten var definitivt imponerande. :twisted:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-28 10:07

Läste den där artiklen för fem år sen eller så. Nu skummade jag bara igenom den. Han skriver om låg dist osv. men har inga siffror.. inga mätningar. Hmm..

Jag tror säkert att dom är bättre än 99% av all "hifi" när det gäller att återge en rockkonsert eller ett närmickat trumset men för vanlig musik i vanliga rum då?

Skulle vara intressant att se distortionsmätningar vid 90-100dB.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-28 10:19

Piotr skrev:Skulle vara intressant att se distortionsmätningar vid 90-100dB.

Ja, och gärna då i jämförelse med "vanliga" high end grejjor.
Jag kan sätta en vaniljgömma på att dessa sopar banan med nästan all high end.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-28 10:28

Fjonkalicious skrev:Då kommer man hit :-D (varning för känsliga lyssnare, sätt ner volymen dessutom)

http://www.drewdaniels.com/enriqueiglesias.mp3

Fan vad jag garvade, hoppas att det inte är sant...men med tanke på vem han är så är det säkert det, huva.

Mvh

Filip
Jodå det är helt sant, men det är lite fusk det är tjuvat från en singback, där Enrique, trodde micken var avstängd men ljudteknikern spelade in det hela. Jag tror inte han hör sig själv änns, för han sjunger ju så duktigt starkt att det distar något enormt och rösten verkar mer spricka upp av det. Har för mig han också själv gått ut med att han just sjöng singback för han hade en förkylning på stämbanden.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2008-04-29 10:11

Om ni kommer ihåg Nerik ifrån HF, han bygge sin anläggning efter denna princip.

Och enligt mig så är det absolut det bästa jag har hört. 8O

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-29 11:16

tian skrev:Om ni kommer ihåg Nerik ifrån HF, han bygge sin anläggning efter denna princip.

Och enligt mig så är det absolut det bästa jag har hört. 8O

Håller med. Jag hörde dock bara riggen en gång. Och då uppställd lite annorluna än på bilden. Det var då jag insåg att vägen till välljud går genom möjligheten till höga ljudtryck med låg dist.
I princip alla så kallade "high end"-högtalare jag har hört låter bara skit i jämförelse med detta.

Det enda övriga som har varit i paritet är Lars Rs INO-rigg.

Tyvärr har jag för ont om plats hemma för en riktigt seriös anläggning, men den jag har känns som en bra lösning om man ser till platsbehov, ljudkvaliet och pris.

För intresserade så kan jag meddela att man kan köpa frästa trähorn av Nerkis om man vill bygga eget, förstklassigt högtaleri.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2008-05-05 21:41

Med den filosofin så låter det som att Cerwin Vega kan vara ett alternativ :? Bara kvaliten som saknas eller? Jag vet inte ifall de har nå finare system.

Det största problemet då är väl att man inte får bygga själv.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-06 09:43

Jag skulle vilja se en mätning på någon CV, med påstådd känslighet >100dB. Jag tror det bara är pikar i diskanten som ligger så högt. Men jag kan ju ha fel.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

algen

Inläggav algen » 2008-05-13 08:32

Var får jag fatt i Nerkis??? Jag letar horn . Hasse

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-13 09:44

algen skrev:Var får jag fatt i Nerkis??? Jag letar horn . Hasse

http://www.neriks.com/

e-post: info@neriks.com

Återgå till DIY-forum