Symmetrisk linjeförstärkare/hörtelefondrivare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
snubber

Symmetrisk linjeförstärkare/hörtelefondrivare.

Inläggav snubber » 2008-05-03 18:30

Har under våren uppgraderat mitt försteg som varit nästan orört i 30 år. Försteget byggdes -78 då HiFi-tekniken stod på sin höjd (sedan kom datorerna och vi försköt välljudet till det tidsdiskontinuerliga träsket) :wink:
Grunden på detta bygge är en artikel i R&T från -77, samt idéer från den debatt som fanns i fackpressen på den tiden. (det VAR bättre förr, trots att det inte finns några elektronrör i denna låda, ännu ...)

Bild
Låda från Josty Kit och rattar från Clas Ohlson i massiv Al, de ni!

Nåväl jag behövde lite lågohmigare utgång i mina försök med 1.8 mm teflonkabel, så jag fortsatte där det en gång började med symmetriska konstruktioner med transistorer likt Sentec, Technics m.fl. välkända och välljudande konstruktioner.

Bild

Som synes är det 6 transistorer och lite spänning ...
Dynamik i denna enkla koppling över 130 dB (10 Hz - 25 kHz, ingen vägning). För tillfället har jag inte lagt så mycket tid på dist. mätningar, jag skall lägga till en modell för kabeln först.
Forts följer med CADning av kort. Jag tänkte lära mig uniboard, och då kan detta bli ett lagom stort projekt.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-05 10:53

Har du något schema, mån tro? 130 dB låter lite mycket....
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-05 20:42

Visst fixar vi lite scheman.
När vi byggde dessa steg så snurrade vi mycket kring de lösningar som var på tapeten då ( 77-78 ), och jag har sällan funnit anledning att ångra dessa utgångspunkter. Mest var det Sentec och Technics som var intressanta att jobba vidare med. Nu vill jag inte påskina att det var revolutionerande omkonstruktioner vi gjorde, utan mer ett väldigt lärorikt suboptimerande avseende ingående delar och strömmar. Nåväl, jag skissar upp lite av de tumregler vi jobbade med och noterar att det låter ganska bra fortfarande ...
Bild
Detta är nog från Sentec SC8 som vi gillade skarpt, ofta satte vi lite större trissor i slutet så det gick att dra lite ström utan allt för mycket problem med överhettning. Enligt antekningar så jobbade vi med strömmar upp emot 50 mA, orginal var nog tänkt runt 5 mA genom Q5 & Q6. Om det lät bättre med mer ström? Så klart det gjorde, det finns dock en viss placeboeffekt att utvärdera sina egna varianter :wink:

Bild
Tidningen Radio & Television drog sitt strå till stacken med symmetriska förstärkare med denna variant, vi gillade denna när vi ville ha lite mer förstärkning, även här provades det hej vilt med olika halvledare. Själv byggde jag en variant som MC-förstärkare med 35 trissor i varje halva 8O men det var väldigt lite brus.

Har kopplat upp en variant av LTS-filtret med en variant av denna kretslösning som just nu håller på att utvärderas, eller kanske det skall bli rör i alla fall ... :roll:

Återkommer med "Technics-varianten".
Leif

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2008-05-05 21:34

Det som är lite dumt med denna krets är att open-lopp förstärkningen är känslig för din last samt att motkopplingen inte blir så hög. PSRR blir inte heller så upphetsande när du har motstånd som strömgeneratorer. Det beror förstås på om man prioriterar komponentantal framför prestanda.

Jag byggde själv detta försteg i RT när det begav sig.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-05 22:51

peranders skrev:PSRR blir inte heller så upphetsande när du har motstånd som strömgeneratorer. Det beror förstås på om man prioriterar komponentantal framför prestanda.

Jo så är det, visst hade vi strömgeneratorer i en del varianter, ibland körde vi på batterier 2x24 volt. Nu upplevde jag sällan problem med detta, men det kan bero på det lite lyxiga sätt vi byggde nätdelar.

Att jag började labba med dessa konstruktioner är väl en blandning av nostalgi och det fakum att jag tyckte och fortfarande tycker att de låter "bra". Då det finns så mycket komponenter på marknaden för industriöverskott innebär det att jag har nästa obegränsad tillgång på intressanta halvledare att fortsätta att suboptimera för en utökad placeboeffekt. :wink:

När man i övrigt levt efter devisen att "kasta inget" så har man naturligtvis sparat alla ritningar, funderade på att testa lite olika simuleringar på lite olika kretsar, varvid denna bunt med sparade ritningar blev användbara. Samt att jag fortfarande tycker att det låter "bra" om strömmar etc är "rätt".

Lasten återverkar en aning på förstärkningen, därav att jag brukar ha en hyfsat noga modell av sladdar etc. som last vid optimeringen.

Hur gick det med ditt bygge? Byggde du rakt av eller?
Leif

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-05 23:27

snubber skrev: Mest var det Sentec och Technics som var intressanta att jobba vidare med.

[snip]

Återkommer med "Technics-varianten".

Um, som Technicsdiggare (men tyvärr ganska elektronikokunnig, vet inte vad "symmetrisk" innebär osv) så blir jag jättenyfiken...! Om det inte är för OT så berätta gärna lite mer, kanske vilka modeller som är bra exempel...? Säkert fler som vill veta :)

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-06 20:58

Hej Phloam, jo vi gillade Technics i slutet på 70-talet och vi var (är) många som ansåg att Technics höll täten då. Jag vill inte påstå att jag följt utvecklingen på 90-talet och framåt, men här kommer en gammal goding som satt utgångssteg i Technics lite bättre förförstärkare (SU-9070). (Jag har fortfarande en del 70-tals delar kvar som spelar lika bra som alltid. Tuner ST-9030 och EQ SH-8065 och preamp SU-9070)

Bild
Detta steg använde vi i massor av byggen och med olika trissor, orginal var båda diffstegen dubbeltrissor, men det funkade ganska bra om man limmade "back to back". Schemat saknar 5-6 kondingar för bandbreddsbegränsning, men det ser lite enklare ut så här och det visar principen OK. Ibland körde vi så mycket ström genom Q1 och Q3 så metallen ändrade färg, Även i orginal går det en del ström och värmer gott.

Vi arrangerade "äkta" blindtester flera ggr, och det var tämligen chansartat att vara för tvärsäker på vilken som var "bäst", Sentec eller Technics, vi brukade säga att Sentec vann på enklare kretslösning.
Ökade vi strömmen genom Sentecvarianten så var det mestadels "dött lopp". Men visst är det en ganska "snygg" lösning som Technics har.
Leif

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-09 21:57

Har roat mig med att lyssna på lite olika varianter under veckan, i huvudsak har belastningen varit 20 meter teflonkoax och sedan provat att driva mina Quad II, dessutom drivit DT990 lurar (250 ohm) direkt.

Intressant är att jag hade ungefär samma/liknande åsikter om välljudet som för 25 år sedan ... (frågan är om det är bra eller dåligt?).

Jag har ökat strömmen till mellan 15 - 25 mA i "sluttrissorna", som denna gång varit BD139/140 i samtliga varianter. Fortfarande gillar jag Sentec-varianten, men jag skall villigt erkänna att jag inte direkt fixar ett blindtest, men då har jag en ganska välkänd last och testar med.

Skall testa lite Japanska trissor i kommande veckor och se om jag får lite asiatisk känsla i soundet. :wink: Har även en enkel SRPP-variant som kanske får vara med, skall se om rören funkar med min "testlast".

Har blivit lite "osams" med Ultiboard, men förr eller senare skall jag vara ense med programmet var ledarna skall gå ... :x
Leif

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-10 19:53

Jag nämnde en SRPP-koppling, här är ett shema på denna variant av symmetrisk rörförstärkare.

Bild
Låter helt OK, men vidare lyssning och labbande återstår ...

Bild
Rören är indirekt upphettade trioder (6.3 V, ej batterirör) och motsvarar ung. 1/2 ECC82.
Rören är 10 mm i diameter och ca. 40 mm långa. Normaldata är 120 V/9 mA, jag kör här 100 V/ 5 mA, som synes stämmer inte simuleringen då den är körd med en annan modell för röret.

Enligt datablad skall röret klara 100 V mellan katod - glöd, här hamnar man på just 100 V, så jag kommer att lägga ena glödmatningen på 100 V (ev. gemensam matning på 50 V).
Mätte lite förvrängning som hastigast, och ligger betryggande en bra bit under 0.1 %.

(Sänker man matningsspänningen lite borde den lycklige upphittaren av E88CC ha en lämplig koppling att prova.)
Leif

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-12 22:00

E88CC borde väl inte vara så svåra att hitta väl?

De där penn-rören är riktigt läckra. Har en sorts fundering på att bygga ett enkelt slutsteg med sådana små plutterör, fast effektpentoder då.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-07-15 16:26

Då har jag lyckats att betvinga Ultiboard till att rita en layout som funkade. Konstruktionen kan väl sammanfattas som Sentnics ... eller så. En blandning av flera alltså. Lade strömmen mellan 15 - 20 mA genom "sluttrissorna", (som blev BD139/140) och slipper då att dimensionera upp nätdelen.

Har nu ett drivsteg som driver mina teflonkablar alldeles utmärkt, samt att jag byggde ett modifierat kort som hörlursdrivare till mina DT-990. Anpassade nivåer så att det låter "lika högt" i lurar som med högtalare.

Bild
Här syns ena halvan av stereoparet under "inbränning", det är en viss känsla att matcha trissor och motstånd så ev. termiska effekter minimeras, och så slipper man en massa servokretsar.

Vad blev då av de små rören? Jo det projektet fortsätter, har byggt en SRPP-variant som innehåller ett transistoriserat diffsteg. Lägger ca 0.5 W/rör, och det låter alldeles utmärkt balanserat, med precis lagom mycket placebo i utvärderingen. :wink:

Har skaffat en liten lagom stor låda och skall bygga en nätdel så att jag kan fortsätta att labba med lite bättre jordplan än vad bara en kopplingsplatta erbjuder.
Leif

Återgå till DIY-forum