Nagrefs mikförstärkare - hjälp mig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Nagrefs mikförstärkare - hjälp mig!

Inläggav JohanS » 2004-03-21 20:52

Försökte löda ihop en mikförstärkare enligt recept från Nagrefs hemsida igår (var väl ett halvår sen jag köpte grejer till den, går inte snabbt när jag är igång). Problemet är att jag inte får något ljud ur den. Har mätt lite med multimetern och tycker det ser lite underligt ut. Har -1.3V respektive 1.8V på ingångarna till +-Vdcc på opampen med jord som referens. Dels borde det väl vara samma nivå, dels verkar det väl lågt för att försörja opampen. Får ~8V mellan polerna på batteriet. Är inte helt hemma på hur designen funkar, men den lägger väl en DC-nivå som sätts som referens till insignalen? Eller varför är annars plusdelen kopplad till insignalen? Någon som har några tips om vad som kan vara fel?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Nagrefs mikförstärkare - hjälp mig!

Inläggav Svante » 2004-03-21 21:40

iffe skrev:Försökte löda ihop en mikförstärkare enligt recept från Nagrefs hemsida igår (var väl ett halvår sen jag köpte grejer till den, går inte snabbt när jag är igång). Problemet är att jag inte får något ljud ur den. Har mätt lite med multimetern och tycker det ser lite underligt ut. Har -1.3V respektive 1.8V på ingångarna till +-Vdcc på opampen med jord som referens. Dels borde det väl vara samma nivå, dels verkar det väl lågt för att försörja opampen. Får ~8V mellan polerna på batteriet. Är inte helt hemma på hur designen funkar, men den lägger väl en DC-nivå som sätts som referens till insignalen? Eller varför är annars plusdelen kopplad till insignalen? Någon som har några tips om vad som kan vara fel?

Menar du den här?
http://www.naqref.com/meas.html
plusmatningen via 3k3-motståndet är till mikrofonens lilla FETransistor (som ju sitter i alla elektreter), men den DC-nivån försvinner iom 220uF-kondingen. Att du har bara 3.1 V mellan plus- och minusmatning på OPn är nog problemet. Efter vad jag ser i schemat ska det vara galvanisk kontakt mellan batteriets poler och matningen till OPn och har du 8V vid batteriet och 3.1 V vid OPn får du nog börja leta avbrott där nånstans. Har du en digitalkamera vore lite bilder mums.

Rätta mig, Nagref!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-21 22:00

Svante: Är svårt att rätta något som är rätt! :wink:

iffe: hur har du kopplat tle2426? Har märkt sedan tidigare att de flesta fel man få inträffar där av någon anledning.

Utan att påstå att just du har gjort fel där så kan jag ändå dra hur man bör koppla.

Benet som heter 'in' ska kopplas till plus på batteriet.
Benet 'common' ska kopplas till minus på batteriet.
Benet 'out' är det som blir jord.

Plus ska dessutom kopplas direkt till opampens plusströmförsöjningsingång (Vcc+) och minus ska gå till motsvanade minusmatning (Vcc-)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-03-21 22:38

Rev bort hela strömförsöjningen nu för att löda om den, var rätt taffligt alltihop. Rätt amatörmässiga lödningar överlag om man säger så ;) Verkar dock som att jag gjort fel med tle2426:an (åtminstone). Försöker en gång till, återkommer när panik utbryter igen. Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-03-21 23:26

Nu sitter den rätt, men det hjälpte inte. Får fortfarande konstiga värden på strömmatningen. Man blir less.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-03-21 23:36

Foto?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-03-22 00:14

Min fungerade på första försöket (ett under), trots att den är punkt-till-punkt lödd tillsammans med reglage och anslutningar i den lilla lådan på 5*8*2,5 cm. Det var lite pilligt att löda på alla benen till OP:n :D

Synd att jag inte har en digitalkamera... 8)

Lycka till iffe :wink:

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-03-22 12:02

Har inte möjlighet att fota just nu.. Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop. Nu är batteriet kopplat direkt till op:ens Vcc +- genom kondensatorerna och jordgeneratorn. Mäter jag då mellan polerna på batteriet får jag 1.3V.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-22 12:08

Verkar som något är kortslutet om du bara får 1.3V över batteripolerna. Kan den virtuella jordgeneratorn har gått sönder vid den tidigare kopplingen kanske?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-22 14:00

Å har den pajat kan man göra en med två motstånd och en OP. 8) (om man inte orkar åka till ELFA alltså)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-03-22 19:01

Borde nog vara jordgeneratorn, kan inte hitta några synliga kortslutningar annars.

Återgå till DIY-forum