Moderator: Redaktörer
celef skrev:förutsatt att det funkar med avstämningen så är ett större borrhål i lådväggen det bästa?
celef skrev:jag står inför ett problem att jag måste ta till en grotesk stor port för att få lite rör att spela med, det känns som att rörlängdsminimum inte bör understiga portdiameter eller nåt sånt... kanske... eller... inte?
celef skrev:alltså, beräkning av låda och avstämning är inget problem, vad jag undrar är om det finns något optimalt förhållande mellan portdimension och längden på röret? eller är det så att ett +1 meter långt långt rör fungerar lika väl som ett 1mm långt rör? kommer port+rör att fungera identiskt i båda extremfallen?
Jo, jag har för mig att Isidor(?) någon gång förklarat att man inte vill att röret ska pumpa så mycket mer än 1/4 av sin volym, eller 1/2 p-p. Förklaringen är bortglömd...
I vilket fall betyder det att porten måste innehålla en hel del luft.
Vid samma avstämning blir diametern större när röret blir längre. Större diameter är bättre, så länge inte röret blir för långt.
Skulle det vara en tvåvägare, finns ju coola tekniker man kan ägna sig åt när det gäller hantering av pipresonanser. Paa kan säkert peka ut flera sådanna trådar!
celef skrev:Vid samma avstämning blir diametern större när röret blir längre. Större diameter är bättre, så länge inte röret blir för långt.
yes sir, men om du kunde välja ett 10cm diameter hål i lådväggen eller ett 20cm diameter hål med 20cm långt rör - vad hade du valt, vilken av varianterna kommer att fungera bäst? förutsatt att båda fallen ger samma avstämning såklart
celef skrev:nämen nu är jag ju ännu mera lost...Jo, jag har för mig att Isidor(?) någon gång förklarat att man inte vill att röret ska pumpa så mycket mer än 1/4 av sin volym, eller 1/2 p-p. Förklaringen är bortglömd...
vad betyder det, 1/4 relativt vadå? och hur mycket är en hel del luft?
paa skrev:celef skrev:nämen nu är jag ju ännu mera lost...Jo, jag har för mig att Isidor(?) någon gång förklarat att man inte vill att röret ska pumpa så mycket mer än 1/4 av sin volym, eller 1/2 p-p. Förklaringen är bortglömd...
vad betyder det, 1/4 relativt vadå? och hur mycket är en hel del luft?
Jag tror att det inte var Isidor utan Svante som påpekade att inte all luft ska kastas ur porten vid full utstyrning. Eller så var det båda? Kanske Svante kan utveckla dom tankarna här?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster