basreflex rör och port

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

basreflex rör och port

Inläggav celef » 2008-07-02 20:23

finns det något gynsamt läge mellan rörlängd och portstorlek som man bör beakta, förutom det uppenbara att avstämningen ska vara rätt i systemet?

jag har sett basreflexlådor med jättelånga rör och jag har sett basreflexlådor utan "rör", alltså bara ett stort hål borrad i lådväggen

vad bör undvikas?

jag står inför ett problem att jag måste ta till en grotesk stor port för att få lite rör att spela med, det känns som att rörlängdsminimum inte bör understiga portdiameter eller nåt sånt... kanske... eller... inte?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-07-02 20:44

Så korta rör som möjligt för att slippa hörbara pipresonanser men tillräckligt stor port för att inte överstyras.
Så har jag fått för mig att det blir bra.

/Marc

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 20:58

förutsatt att det funkar med avstämningen så är ett större borrhål i lådväggen det bästa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-07-02 21:06

celef skrev:förutsatt att det funkar med avstämningen så är ett större borrhål i lådväggen det bästa?

Ja, det är ju ett jättekort hål. Man måste väl ha större låda för att kunna ha kortare rör. Basta! simulera lite, där ser man ju hur portlängden ändras då rördiametern ändras (lådvolym, avstämning konstant)

/Marc

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 21:15

just precis, jag har ett par jättemonster till lådor, porten blir då enorm om jag ska ha lite rörlängd, frågan är ju då om jag bör hålla mig till någon tumregel angående dimensioneringen här
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-02 21:44

Den gamla tumregeln för bautalådor, innan man kunde beräkna vettigt var ju; "lika stort hål som membranets diameter", och ner till halva den arean i vissa fall.
Men det var länge sedan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 22:33

David som tillverkar Audio Nirvana och driver CommonSense Audio, föredrar att göra sina rör genom att bara borra med hålsåg genom baffeln.

http://www.commonsenseaudio.com/

Skrolla ner och kolla kabinett 1.3 eller minimonitor

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-02 22:43

Carlsson OA 5 har bara ett hål i botten, vilket brukar anses som en sniklösning i det fallet, de flesta andra Carlssonmodeller har ett rör.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-02 22:50

Kan du inte ge lite mer bakgrundsinfo... Lådvolym? Element? Planerad avstämningsfrekvens? Rördiameter?...
11010000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-02 22:50

Ladda ner nåt program och simulera. Det här är för enkelt att räkna ut för att man ska hålla på och höfta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Re: basreflex rör och port

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-02 23:17

celef skrev:jag står inför ett problem att jag måste ta till en grotesk stor port för att få lite rör att spela med, det känns som att rörlängdsminimum inte bör understiga portdiameter eller nåt sånt... kanske... eller... inte?

Använd fler rör. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 23:20

alltså, beräkning av låda och avstämning är inget problem, vad jag undrar är om det finns något optimalt förhållande mellan portdimension och längden på röret? eller är det så att ett +1 meter långt långt rör fungerar lika väl som ett 1mm långt rör? kommer port+rör att fungera identiskt i båda extremfallen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-02 23:32

Porten måste ha en viss diameter för att inte luften ska få för höga hastigheter vid höga ljudtryck, för det skapar brus och väsljud samt komprimerar nivån i basområdet.
Men om porten får för stor diameter så blir den för lång vilket gör att den bildar som en orgelpipa som tutar hörbara toner. Maxlängden beror bl.a på hur högt högtalarelementet spelar, en subwoofer kan ha längre port. I vilket fall blir det en svår kompromiss vid "för" små lådor, och bl.a därför används slavbasar i sådana fall.
Placeringen av porten i lådan påverkar även hur mycket den slås an, inifrån låtans inre stående vågor.
En port på någon decimeters längd brukar fungera, men som sagt i basmoduler kan den vara längre.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 23:52

ok, så om det är möjligt så finns det alltså inga nackdelar med att bara köra med ett stort hål/port och helt utan rör
Bikinitider

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-07-03 00:03

Jo, jag har för mig att Isidor(?) någon gång förklarat att man inte vill att röret ska pumpa så mycket mer än 1/4 av sin volym, eller 1/2 p-p. Förklaringen är bortglömd...
I vilket fall betyder det att porten måste innehålla en hel del luft.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-03 00:04

Vid samma avstämning blir diametern större när röret blir längre. Större diameter är bättre, så länge inte röret blir för långt.
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-03 00:18

Stenbergs tumregler är bra :) :lol:

Precis så skulle jag beskriva det. Spelar högtalaren bara bas och filtreras är ju pipresonansen inte så betydelsefull. Bara nivån är tillräckligt låg då vill säga...vid pipresonansen alltså ;)

Skulle det vara en tvåvägare, finns ju coola tekniker man kan ägna sig åt när det gäller hantering av pipresonanser. Paa kan säkert peka ut flera sådanna trådar!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-03 00:55

celef skrev:alltså, beräkning av låda och avstämning är inget problem, vad jag undrar är om det finns något optimalt förhållande mellan portdimension och längden på röret? eller är det så att ett +1 meter långt långt rör fungerar lika väl som ett 1mm långt rör? kommer port+rör att fungera identiskt i båda extremfallen?

Mja, optimalt och optimalt...

Förhållandet mellan effektiv längd (L) och tvärsnittsarea (S) dikteras för av lådvolym (V) och avstämningsfrekvens (fh).

2*pi*fh=wh=c*sqrt(S/(LV)) eller

S/L=(wh/c)² * V

Detta är det optimala förhållandet, för i annat fall får man en felavstämd låda.

Men nu var det nog inte det du menade.

Långa rör ger pipresonanser, trånga rör ger överstyrning. Små lågt avstämda lådor ger trånga, långa rör och är därför en dålig kombo.

Man är alltså instängd mellan dessa två begränsningar som konstruktör och som sagt kan begränsningarna hamna på fel sida om varandra för små, lågt avstämda lådor.

Var man hamnar i en given konstruktion beror alltså på kraven på maxnivå respektive hur högt man måste lägga pipresonansfrekvensen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 00:59

nämen nu är jag ju ännu mera lost...

Jo, jag har för mig att Isidor(?) någon gång förklarat att man inte vill att röret ska pumpa så mycket mer än 1/4 av sin volym, eller 1/2 p-p. Förklaringen är bortglömd...

vad betyder det, 1/4 relativt vadå? och hur mycket är en hel del luft?

Vid samma avstämning blir diametern större när röret blir längre. Större diameter är bättre, så länge inte röret blir för långt.

yes sir, men om du kunde välja ett 10cm diameter hål i lådväggen eller ett 20cm diameter hål med 20cm långt rör - vad hade du valt, vilken av varianterna kommer att fungera bäst? förutsatt att båda fallen ger samma avstämning såklart

Skulle det vara en tvåvägare, finns ju coola tekniker man kan ägna sig åt när det gäller hantering av pipresonanser. Paa kan säkert peka ut flera sådanna trådar!

jag är inte orolig för eventuella pipresonanser som användandet av ett för kort rör, jag har för mig ha mätt ett håls bidrag och den såg clean ut... eller svamlar jag i nattskägget nu
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-03 01:30

celef skrev:

yes sir, men om du kunde välja ett 10cm diameter hål i lådväggen eller ett 20cm diameter hål med 20cm långt rör - vad hade du valt, vilken av varianterna kommer att fungera bäst? förutsatt att båda fallen ger samma avstämning såklart

Jag hade valt 20cm varianten rent hypotetiskt.

Och lagt till volymen av porten till lådvolymen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-03 01:33

Kan man inte fylla lyssningsrummet med ngn annan gas än luft som ger en lämpligare dimension på röret då? :lol:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-03 08:38

celef skrev:nämen nu är jag ju ännu mera lost...

Jag tror att det inte var Isidor utan Svante som påpekade att inte all luft ska kastas ur porten vid full utstyrning. Eller så var det båda? Kanske Svante kan utveckla dom tankarna här?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-03 09:02

skrutten skrev:Kan man inte fylla lyssningsrummet med ngn annan gas än luft som ger en lämpligare dimension på röret då? :lol:

Lustgas? :wink:

/J

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-03 09:13

paa skrev:
celef skrev:nämen nu är jag ju ännu mera lost...

Jag tror att det inte var Isidor utan Svante som påpekade att inte all luft ska kastas ur porten vid full utstyrning. Eller så var det båda? Kanske Svante kan utveckla dom tankarna här?

På tal om Svante så kommer jag osökt att tänka på Basta! På driver-fliken anges Vmax i ml medans volymen i tunneln anges i liter på Vent-fliken. Om det finns ett ett väl underbyggt samband här hade det ju varit fint om de hade redovisats på ett ställe - gärna med kvoten uträknad och kanske en liten info om rekommenderat värde!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 14:02

menar ni att volymen i port å rör ska motsvara ån andel av basens luftvolympumpförmåga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-03 14:20

Det var inte jag som sa det! Phuuu 8) Isodor eller Svante var det visst som var skyldiga - båda kanske? Var är Isidor nuförtiden?

Nu vet jag inte om man ska räkna på hela Vmax eller om det finns några förmildrande omständigheter. I vilket fall så bör ju enligt det resonemanget röret ha en volym som är 4ggr större än vad elementet kan pumpa, eller?

Ett välkänt 7" SS-element med Vmax på knappt 100ml bör alltså ha en port på sisådär 4dl!

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-03 14:26

Porten kan pumpa mångdubbelt mer än elementet i det djupaste området, varför det inte går att göra en sådan enkel formel.
Det finns som sagt simuleringsprogram som är ganska lätta att hantera som man kan prova.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 17:36

som simulerar portars egenskaper? jag har såklart inte kollat men inte finns det program som uppvisar pipresonanser eller illa vald placering av port och rör heller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-03 17:57

Nog kan du få ut pipresonanser ur Basta!

Men det här med dimensioneringen av volymen i porten kan jag tänka mig är ett liknande resonemang som vi hade om slavbas. Hur var det nu? (orkar inte söka fram tråden nu) Det fanns situationer när inte ens dubbla slagvolymen var tillräcklig!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 19:35

jag orkar inte heller leta och jag hittar inga fel vid simuleringar i lspcad men för att vara på den säkra sidan så får jag välja stort, vem säljer rundade portar för 8-tumsrör?
Bikinitider

Nästa

Återgå till DIY-forum