Visaton Al130

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Visaton Al130

Inläggav Kraniet » 2008-07-04 07:42

Tar det i en egen tråd istället för tråden om 9LAEH.

Väldigt intressant element det där. men jag stör mig lite över den puckeln som blir i basen. både vid simulering och även i den faktiska mätningen.
Nu kan det ju vara trevligt ur en psykoakustik synpunkt vid en fristående högtalare. För väggnära bruk undrar jag dock hur bra elementet är (pga av väggens bidrag till basen).

Lånar skruttens bild.
Bild

det är alltså en ökning om ca 3 db vid 80-100 hz jämfört med högre upp i frekvens.

edit: det är alltså 9 liter 43hz avstämning ungefär.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-04 08:25

Kanske kan stämma av lägre? Sen kanske man skulle kunna lägga på lite mindre baffelstegskorrektion för att få till det. Inte kattskit helt alltså :)
11010000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-04 08:38

nej precis det går ju att understämma rätt bra. tex cirka 15 liter * och 32 hz ungefär. frågan är hur bra det är bara..

men för placeringen jag tänkt kommer dom där 3db att bli några db högre än annars. Det skulle förmodligen "låta" väldigt bra men det är ju frågan om det är "rätt".
sluten volym går ju också. även om man tappar lite lågbas där. men även i slutet tenderar kurvan att "puckla" sig. förstår inte riktigt vad det är med t/s parametrarna som gör det. Qts på 0.38 är ju inte onormalt högt direkt..

nej men jag tycker det verkar vara en av de mest intressanta 5tummarna som finns för vettiga pengar (ca 700kr).

*ca11 liter med 80% dämpmaterial

edit: med tanke på skruttens bygge och papperspecen. det lustiga är att elementet funnits i fyra år eller nåt sånt.
Visaton är lite väl anonyma kanske. De har flera väldigt intressanta basar också. Tex W 300 som verkar vara en bra kandidat till att ersätta NHT 12an. Och det till ett väldigt fördelaktigt pris (ca 800kr från BMM).

men åter till al130. skulle man kunna "trixa" lite för att få bort den där puckeln? extra magnet kanske eller på elektrisk (passivt) sätt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-04 10:02

Har elementet verkligen en puckel vid simulering rent generellt?
I min design beror "puckeln" på delningsfiltret att det ser ut som det gör.
Jag föll för elementets ljud i mellanregistret, men man måste tämja konens uppbrott innan man kan få elementet att prestera.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-04 10:07

ja Basta simulerar det så iaf. Men jag ska ärligt medge att jag inte riktigt förstår mig på Bastas kurvor. De ser inte ut som de simuleras i LSPCad..
Använder normalt LSPCad men det ligger undanstoppat i nån låda 11 mil härifrån.. :)

Men jovisst måste ju uppbrytningen tämjas.

En distmätning på elementen vore intressant för att se hur uppbrytningen påverkar nedåt i frekvens.
Seas aluelement ger ju kraftiga distfenomen nästan en hel oktav lägre i frekvens än själv peaken tex.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-04 10:52

Kraniet skrev:ja Basta simulerar det så iaf. Men jag ska ärligt medge att jag inte riktigt förstår mig på Bastas kurvor. De ser inte ut som de simuleras i LSPCad..
Använder normalt LSPCad men det ligger undanstoppat i nån låda 11 mil härifrån.. :)

Men jovisst måste ju uppbrytningen tämjas.

En distmätning på elementen vore intressant för att se hur uppbrytningen påverkar nedåt i frekvens.
Seas aluelement ger ju kraftiga distfenomen nästan en hel oktav lägre i frekvens än själv peaken tex.

Jag måste undersöka basta igen mao...

Bara det blir bra väder inget regn eller vind så ska jag mäta disten utomhus, vid närfältsmätning inomhus börjar micken min dista för mycket.

Edit: inomhusmätning inkl mikdist 104dB 0,2m
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-04 11:05

men det ser ut som en väldigt kontrollerad uppbrytning iaf utan allt för mycket skräp nedåt i frekvens.
nu är det där väl med delningsfilter men iaf.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-04 11:08

Kraniet skrev:men det ser ut som en väldigt kontrollerad uppbrytning iaf utan allt för mycket skräp nedåt i frekvens.

Jepp med delingnsfilter det är ju det som är intressant i slutändan :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-04 11:11

skrutten skrev:
Kraniet skrev:men det ser ut som en väldigt kontrollerad uppbrytning iaf utan allt för mycket skräp nedåt i frekvens.

Jepp med delingnsfilter det är ju det som är intressant i slutändan :wink:

hehe jo det är ju iofs sant. men den råa frekvenskurvan säger ju lite om vad som går att göra och vad som behövs göras.
jag vill gärna göra så lite som möjligt för att få önskat resultat :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-04 12:45

Kraniet skrev:nej men jag tycker det verkar vara en av de mest intressanta 5tummarna som finns för vettiga pengar (ca 700kr).

Kolla aven pa Peerless PPB 5-tummare. Grymt fin respons samt spridning. Den har lite hogt fs (~56 Hz tror jag) , men med rumsstod kunde den nog bli fin.
11010000

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-04 16:06

jo det gamla HDS elementet låter ju riktigt bra. Har inte lyssnat på de nya men de bör ju vara rätt lika.
Dock verkar ju skrutten tycka de är sämre än al130 på alla punkter.

andra intressanta element är ju seas och även peerless HDS exclusive. den serien har ju koppar och kortslutningsringar.
vifa p13 hade varit ok också men de görs ju inte längre, även om de ju går att få tag på om man vill.

är dock lite intresserad av hårda element just nu.

de linn Kaber basar jag har hemma är nog bland det bättre jag lyssnat på dock. Rätt lik p13 fast med en fetare upphängning och magnet. tror det är en tonegen bas.
Har dock inte gjort några uttömande mätningar på den. men de "låter" väldigt bra.

men det gäller ju att bygga upp de som ligger också.. spånar bara lite för framtiden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2008-07-04 19:15

Mr_Ekan skrev:
Kraniet skrev:nej men jag tycker det verkar vara en av de mest intressanta 5tummarna som finns för vettiga pengar (ca 700kr).

Kolla aven pa Peerless PPB 5-tummare. Grymt fin respons samt spridning. Den har lite hogt fs (~56 Hz tror jag) , men med rumsstod kunde den nog bli fin.

BMM electronics tar 653:- inkl. 19% VAT för AL 130.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-04 23:02

Bara som jämförelse:
Peerless HDS 134 (samma motor som ppb?) parad med vifa XT19

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-07-05 07:45

ja det är ju en del skillnad. HDS verkar ju bättre som midbas men tredjeton i 1-2khz området borde väl ge hörbar karaktär till ljudet.

ett annat element jag glömde är SB acoustics som ju verkar vara något helt sjukt prisvärt. Femtummaren går på 46 dollar och alla element har ju nån slags "SD-system light". Kanske något orolig frekvenskurva och lite distfenomen i mellanregistret (på 6 tummaren som zaph testat) men 300 kr för en femtummare av det utseendet och tekniken är inte dåligt.

Men finns det inga andra metallelement i prisklassen (upp till 1000) som är värda nåt?
Vad har förresten hänt med alla kevlar och kolfiberkoner? de var ju "the shit" förr. Lustigt hur det verkar gå i vågor det där. Ett tag skulle alla ha poly, sen kevlar eller kolfiber. Nu gör alla papperskoner.

Tycker att polyblandningar av olika slag och metall borde vara enklast att jobba med eftersom det är homogena material.
Plast borde väl gå att göra hårt som metall också?
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum